Twijfels aanschaf eerste paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xisabelx99

Twijfels aanschaf eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-17 16:05

Hey bokkers!
Sinds een paar maanden ben ik aan het kijken naar mijn eerste eigen pony/paard.
Nu ben ik afgelopen dagen bij een connemara merrie wezen kijken, die me echt heel erg aanspreekt. Qua karakter is ze rustig, voorzichtig en aanhankelijk. Ze past qua karakter echt geweldig bij mij ook was de klik er! Ze is 7 jaar, maar heeft weinig bespiering door een veulen van een paar maanden terug.
Nu zijn we 2x komen kijken, en beide keren vond ik haar dus echt super. Er zijn alleen 2 minpunten die me aan het twijfelen brengen over de aanschaf:
-Ze is 1.44 m, en ik ben 1,78 met 65 kg (ze heeft dus weinig bespiering, dus ik ben bang dat ik te zwaar voor haar ben, qua lengte ziet het er voor het oog sowieso niet zo mooi uit, maar het gaat mij nu even om of ik te zwaar ben)
-Ze heeft een half jaar geleden een ernstige worminfectie gehad. Ze is hierna ontwormd en opnieuw getest, toen was ze wormvrij. Ik ben bang dat er blijvende schade is aangericht in haar darmen. Ze is klinisch goedgekeurd trouwens. Verder is ze heel rustig, oortjes gaan bijna nooit naar voren, tot dat ze eten krijgt. Ik vraag me af of dit goed is, kan dit? of zou dit eventueel een gevolg kunnen zijn van die worminfectie of een andere infectie..?

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Als jullie er wel bij bedenken hoe geweldig ik haar vind qua karakter, longeren en het rijden.
Ik sta voor een groot dilemma en sta open voor jullie meningen!

SweetVanille

Re: Twijfels aanschaf eerste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:10

Ik zou je persoonlijk te lang vinden voor de pony denk ik... Dan breng je de pony ook uit balans, ik zou voor een groter maatje gaan kijken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:15

Connemara's zijn fantastische pony's. Ik denk niet dat die met 65kg een probleem zal hebben, eens de bespiering er terug is. Tenminste als het voor recreatief rijden is. Als je wil springen of cross rijden is het weer wat anders. En je moet dan wel rond de 65kg blijven.
De wormbesmetting zou ik met je DA bespreken. Ook rekening mee houden dat niet iedereen dat zou vertellen, bv. als je een ander paard gaat kijken kan die ook vanalles meegemaakt hebben zonder dat ze jou dit vertellen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 16:15

Ik weeg 64 maar mijn connemara is wel 152CM. Kan mij met gemak dragen. Als ze het oude stevige type is denk ik dat het net kan. Maar dan ga je wel moeten focussen om eerst die rug spieren te kweken.

Maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat je een maatje groter moet gaan kijken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:49

Je hebt zeker geen foto van de combinatie?Want anders is er van achter de computer moeilijk over te oordelen.Ik denk wel dat jij dan echt niet meer zwaarder mag worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:54

Persoonlijk zou ik je ook te lang vinden. Daardoor breng je zoals gezegd de pony snel uit evenwicht.
Ongelijke belasting zorgt veel sneller voor (ernstige) blessures.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 17:55

Hmm... ik zou kijken voor eventueel een ander paard als ik jou was. Ik ben geen pro om te beoordelen of je te zwaar bent voor de pony, maar ik geloof mijn medebokkers wel als je wel een beetje op het randje zit met je huidige gewicht. En bedenk je wel dat je de pony nog voor heeeeel wat jaartjes zult hebben. Denk je echt dat je dit gewicht kunt houden nu voor nog zeker 10 jaar? En heb je er zin in dat je altijd toch nog mensen zult hebben die je alsnog te groot / zwaar vinden voor je pony zelfs met je huidige gewicht? Ik weet niet hoe dik je huid is, maar bij mij zou dat gaan knagen. Ik denk ook dat je niet moet onderschatten hoe moeilijk het is een paard echt goed in de bespiering te krijgen als je er eigenlijk beter niet op kunt gaan zitten. Elke dag longeren gaat niet en hoewel het paard zeker zal opknappen van een goede stal en goede voeding zal je ook echt moeten trainen om de spieren er mooi op te krijgen.

Tenzij je graag een pony wilt om vooral mee te wandelen / fietsen / longeren / vrijheidsdressuur en af en toe eens een klein bosritje, zou ik gaan kijken naar iets anders. Wie weet val je ook wel als een blok voor een ander paard waar je eigenlijk net wat meer mee kan. Of je zou ook nu wel voor de pony kunnen gaan als je mogelijkheden hebt om bijvoorbeeld over een jaartje er nog een paard bij te nemen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:09

gezien je groote zou ik verder kijken naar minimaal 1.50

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:18

Ik vind mezelf met mijn 1.70 al niet meer echt mooi staan op een D-pony, ondanks dat ik maar 58kg weeg en qua gewicht dus prima kan. Maar ik heb wel al jaren een vrij stabiel gewicht en ben volwassen.(30+)

Ik weet ook niet hoe oud je bent? Persoonlijk vind ik 1.78 echt te lang voor op een D pony.
Het feit dat je aangeeft dat ze zelden met haar oren naar voren staat komt op mij over alsof het een wat in zichzelf gekeerde pony is, die niet echt gelukkig is met haar huidige leven. Dit kan evt wel met de worminfectie te maken hebben, als ze zich nog niet op en top voelt. Het kan ook heel goed zijn dat ze pittiger wordt zodra ze beter in haar vel zit (hoeft niet, maar wel iets om rekening mee te houden).

Ben je ook bij andere paardjes wezen kijken?

wapitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:40

Ik denk dat je te groot bent en zij te klein. Je zult spijt krijgen omdat je haar toch uiteindelijk te klein vind. Je twijfelt tenslotte nu al. Hoe mooi zou het zijn als je een 4ever paardje kiest? Bij twijfel niet doen? Houd haar in je achterhoofd en neus nog even lekker verder.