[VOLG]Soms heb je zo'n paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nevaya

[VOLG]Soms heb je zo'n paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 12:49

Waarbij je eigenlijk de hoop wel hebt opgegeven, laat ik nu net zo'n paard hebben.

Gelukkig ben ik niet snel een opgever en ga ik vaak te ver door. Waar menig mens mij vertelt te stoppen omdat er echt niks meer aan te redden valt, ga ik toch een stapje verder.
Wat ben ik blij dat ik deze mooie meid nog steeds niet heb opgegeven. We zijn er nog lang niet maar sinds 1 week komt er dan toch écht wat verbetering in. Het is klein, uiteraard ben ik nog sceptisch maar het is nu het delen waard.

In februari kwam deze dame te koop op facebook, heel veel reacties waren er al op gekomen en ik had een afspraak gemaakt. Een dag voor onze afspraak kwam deze te vervallen want ze bleek telefonisch verkocht, ik baalde enorm.
Op de dag dat ze opgehaald zou worden ging de koop toch niet door en als ik wilde kon ik toch nog komen kijken. Zo geschiedde.
Ze was net 2 weken beleerd, heel braaf met rijden maar die dag was proefrijden niet mogelijk. Wel los bewegen kon ik komen bezichtigen, rijden is voor mij niet het belangrijkste en aan een karakter/los bewegen is al vaak genoeg af te lezen is mijn ervaring.

Uiteraard was ik meteen verkocht toen ik haar zag, het magere scharminkeltje van nog geen 4 jaar. Maar een karakter van goud.
3 dagen later haalde ik haar op en toen begon de ellende.
Tot vorige maand is ze constant ziek geweest, dan een maagzweer, toen zandkoliek, toen had ze einschuss en vervolgens at ze niet en kwam ze niks bij, dus nog maar een extra wormenkuur ook. Haar lichaam was zo in de war van de 'verwaarlozing' en de stress dat het enorm veel tijd en energie heeft gekost om er rust in te krijgen.
Ik had inmiddels bijna een abbonnement op de dierenartsen praktijk.. Ze stond op de spoedlijst en als ik belde stonden ze er meteen. Maar we moeten afkloppen want de dierenarts is nu ongeveer 1 maand uit beeld.

Ik was niet van plan haar nog eens te verhuizen aangezien dat nogal veel stress met zich mee brengt maar helaas door het slechte seizoen kwam het gras niet goed op. Dus toch de stap genomen om haar tijdelijk te verplaatsen naar een plek waar het gras enorm goed groeit. Uiteraard in overleg en op aanraden van de dierenarts. Van deze periode moet ze het hebben werd er gezegd.

En ook... dit paard heeft waarschijnlijk geen toekomst meer, maar hey.. wie niet waagt... Ze is net 4, dat ga ik niet zomaar opgeven.

Heel klein paspoortje
Naam; Lavinya
Roepnaam: La Vie
Geslacht; merrie
Leeftijd: 4
Hoogte: 1,67
Afstamming: Sorento x Cabochon

De foto's dan maar. Het kan schokkend zijn.

Hoe ik haar op stal kreeg

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe ze heel langzaam vooruit ging maar ook steeds toch weer terug viel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dag dat ze naar het nieuwe land toe ging

Afbeelding

En dan nu na 1 week op het volle gras

Afbeelding

Afbeelding

En het lieve hoofd waar ik verliefd op werd

Afbeelding

Ze blijft hier voorlopig staan en we hopen natuurlijk dat ze dit voort zet. Maar niks is bij haar vanzelfsprekend en ze is de pechvogel van het jaar. Haar heupbotten steken in ieder geval minder uit, haar rug komt wat meer omhoog en de kont word langzaam wat ronder. Foto's zijn moeilijk te maken maar gelukkig zijn er genoeg mensen die haar zo af en toe bekijken om voor mij het verschil duidelijk te laten zien. Ik zie haar elke dag vanwege bijvoeren dus dan zie je het niet zo goed meer.
Laatst bijgewerkt door Lous op 25-07-17 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bijbehorende tag toegevoegd in de titel.

Nico_lette

Re: Soms heb je zo'n paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:53

Wauw, ze gaat al aardig vooruit!
Ik ben heel benieuwd hoe jullie verder gaan, komt er een volgtopic, of is dat dit topic? :)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:56

Snap heel goed dat je voor haar hebt gekozen, wat een lief hoofd!

Maar jee, wat zag ze eruit.. schandalig zeg...
Fijn dat je haar een kans gunt ondanks alle tegenslagen. Als ze helemaal bij is gekomen weet ik zeker dat je er een fijn en zeker een mooi paard aan hebt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:57

Jemig..wat zag die er uit zeg...

Die maagzweer moet er vast al langer hebben gezeten, ze was al erg mager bij aankoop..snap niet dat ze haar uberhaupt nog beleerd hebben.

Krijgt ze medicatie tegen de maagzweer? {want eenmaal gehad, blijft vaak een gevoelig puntje}

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:58

in verschil met de eeste fotos is ze wel bijgtrokken. zit een mooi koppie op en een leuke kleur.
respect voor je dat je haar een kans geeft. ze treft het maar met zon baasje. veel succes :)

LauraO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:00

Och jeetje, wat een mager ding was het. Prachtig dat je haar deze kans geeft om weer helemaal op te knappen.
Het gaat al de goede kant uit. Het komt vast weer helemaal goed met haar en dan heb je daar een gouden paardje aan!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 13:11

Ik heb express geen volgtopic gemaakt omdat er periodes zijn geweest dat ik niet wist of ze uberhaupt de volgende dag zou halen. Ik zie er nu dusdanige vooruitgang in dat ik haar online durf te zetten. Goedbedoelde adviezen en commentaren vallen op zulke momenten niet erg in goede aarde omdat je zo gespannen bent dat ik het daarom stil gehouden heb.
Ben wel van plan om nu af en toe te updaten en ik denk dat dat wel in dit topic kan en anders open ik later wel een ander topic.

Ze krijgt op het moment geen medicatie meer, ze gaat enorm goed. Eigenlijk is alle medicatie uit voorzorg/op de gok gegeven. De maagzweer was ook een gok omdat de dierenarts het echt geen optie vond om haar te gaan scopen. Ze was er zo slecht aan toe dat het risico van de spanning die dat zou veroorzaken te groot zou zijn. Achteraf zal het waarschijnlijk de zandkoliek geweest zijn die haar deed stoppen met eten maar 100% zeker weten doen we het niet. (Zand is wel geconstateerd natuurlijk doormiddel van mest onderzoeken en daar is ze grondig voor behandeld)

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:14

Je hebt een erg leuk paardje, hopelijk blijft haar gezondheid goed in de komende tijd! Veel succes met haar!

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:16

Wat een prachtig koppie heeft ze! Kan me voorstellen dat je daar verliefd op werd. Fijn dat er nu langzaamaan verbetering inzit, ik duim dat het de goede kant op blijft gaan :)

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:19

Dat meen je niet! Ik was al zo nieuwsgierig naar het verhaal achter dit paard, ze staat namelijk bij mijn twee paarden in het land! Ik vind het een ontzettend leuk dier, als je die bijgetrokken krijgt ga je er echt een hele leuke aan hebben, maar manman wat is ze mager... Je snapt echt niet dat er mensen zijn die dit hun paard aandoen. Je bent goed bezig zo, hoop dat het helemaal goedkomt, en misschien komen we elkaar wel eens tegen, ik kom ook elke dag even bij m'n paardjes kijken namelijk!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:22

Blij dat ze zo'n kans krijgt.

En een vraag die ik eigenlijk niet wil stellen, maar heel goed bedoeld toch doe: Was je daar, als het 'die dag' wel kon, echt opgestapt om te proefrijdrn?

In ieder geval heel veel succes en misschien houd je daar nog wel een heel leuk paardje aan over.

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 13:27

Leffroi: ik was er sowieso niet zelf opgegaan maar waarschijnlijk hadden ze haar dan wel voor gereden.
Ik stap namelijk niet zo snel op 'vreemde' paarden. Maar gelukkig was dat uiteindelijk niet nodig.

Martinev: ik dacht je vosje al te herkennen! Lang geleden dat wij elkaar gezien hebben. Laatste keer was een fotomeeting in de duinen geloof ik en daarvoor was het op Manege Eldorado in de oude tijd haha.
Maar wie weet zien we elkaar dan inderdaad binnenkort wel eens!

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! Ik denk zelf ook dat het een super paard is, haar karakter is geweldig!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:43

Wow wat zag ze er slecht uit. Je ziet haar nu opknappen. Heel veel succes. Hopelijk komt het allemaal goed.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:54

Nevaya inderdaad, ik moest ook gelijk weer aan die fotomeeting denken! Grappig dat je Nikay al had herkend, is ook niet te missen met die witte vlek op haar bil haha! We komen elkaar vast nog tegen, Nikay blijft daar ook nog een hele tijd staan. Ben heel benieuwd hoe je merrie zich gaat ontwikkelen, duim dat ze helemaal bij gaat trekken!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:55

Wat een enorm lief paard om te zien :-) Hadden die mensen die haar verkochten enig idee hoe slecht dit paard eruit zag? Of vonden ze zelf dat ze wel een sportief postuur had?
Ik kan bijna niet geloven dat je een paard zo slecht krijgt..... waren er daar meer van dergelijke slechte paarden? tenenkrommend :-(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:58

Wat goed van jou dat jij je ontfermt over dit paard.
Hopelijk nu alle dure kosten gehad en een paardje dat van het gras lekker bij komt.

De oud eigenaren moeten zich de ogen uit de kop schamen. Wat triest zeg.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:56

Jeetje.. je gaat me toch niet vertellen dat ze daar daadwerkelijk op zijn gaan zitten he?!

Heel fijn dat ook dit paard iemand heeft getroffen die het goed met haar voor heeft, en bij jou gaat ze wel een toekomst krijgen!

Heb er vorig jaar zelf ook een gekocht die afgeschreven was.. ook pas 4 jaar, knotsgek maar ik kan er nu wel alles mee he!

Geloof in jezelf en in haar dan komen jullie er wel!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 08:10

Wat een fijne reacties allemaal!

De mensen waar ik haar van gekocht heb zijn heel eerlijk over haar toestand geweest maar hadden zelf niet de tijd/middelen om haar snel op te knappen. Wat achteraf dus ook een behoorlijke tijd duurt al inmiddels, maar ik ben geen 'handelaar' dus kan ik de tijd nemen.
Zij hebben haar ook maar kort gehad en hebben volledig open kaart gespeeld, zodoende kon ik vrij snel ingrijpen toen ze in de eerste week heel slecht ging.
Zij hebben haar in nog slechtere toestand gezien maar hoe dat gekomen is, is een raadsel helaas.
Andere paarden die daar stonden zagen er allemaal super uit, vandaar dat ik de gok genomen heb en hun verhaal geloofde.

Ja ze zijn er idd op gaan zitten en in haar goede periodes bij mij ben ik ook gaan opbouwen met kort longeren en af en toe een rondje erop, maar toen was ze wel stukken beter dan op de eerste foto's (denk zo'n 7 keer dat ze iets gedaan heeft verspreid over 4/5 maanden, in overleg met de dierenarts. En wat dat betreft echt een droom paard, wel een heethoofd maar heel vriendelijk) maar steeds kreeg ze weer een terug val. Zodoende heb ik haar nu op een weiland gezet en gaat ze de komende maanden helemaal niks doen omdat ik niet weet hoe lang ze nu goed blijft.
Had gehoopt dat met rustig bewegen dat haar lichaam beter zou gaan opbouwen maar 7 keer zet sowieso geen zoden aan de dijk en als je paard steeds terug valt heeft het ook totaal geen zin om het nu met 'groen licht' weer te proberen.
Dus nu wachten we af.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 08:21

En ook dat gaat best goed komen. Als ze straks wat spek op het lijf heeft gegeten, dan zal ze vanzelf energie krijgen om onder het zadel te komen en spieren op te bouwen. Gelukkig staat ze nu in een lekker mals land,dus vermoed dat dat wel goed gaat komen.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 14:35

Zo fijn dat er mensen zoals jij bestaan die bereid zijn zoveel tijd, geld, liefde en energie in zo'n scharminkeltje te stoppen. Je ziet dat ze al ietsjes is opgeknapt, haar vacht lijkt zelfs al een beetje glans te krijgen. Ik duim voor jou en het paard dat er geen terugvallen meer komen en dat het paard snel herstelt en bijkomt. Je bent in ieder geval super bezig! +:)+

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:51

Heel triest dat mensen dit zo laten gebeuren.. maar goed fijn dat je dit oppakt en haar een kans geeft!

Nevaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 18:11

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar updates, ik zie haar elke dag maar maak niet elke dag foto's. We zijn nu weer eventjes verder dus leek me wel leuk om weer wat van haar te delen.
Dit was haar 'toestand' vandaag

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat ze nog veel meer gaat bijkomen, maar mag niet klagen tot nu toe :)

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:25

Jeetje wat komt ze goed bij, goed zeg! Inderdaad wel leuk als je hier een volg topic van maakt, ben benieuwd hoe ze verder op gaat knappen.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:26

Ziet er al een stuk beter uit! Maar wie durft daar in hemelsnaam nu al op te stappen?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:28

Ziet er al een stuk beter uit!