Hallo lieve bokkers,

Ik heb lang getwijfeld of ik een volgtopic voor Zara wilde openen en heb uiteindelijk toch maar besloten om het te doen. Zara is mijn eerste jonge paarden “projectje” en het lijkt mij erg leuk om later terug te kunnen kijken op de vorderingen die we samen hebben gemaakt. Omdat ik soms tijdens de trainingen op kleine probleempjes stuit, lijkt dit topic mij ook handig om af en toe om tips te kunnen vragen.

Sinds Koningsdag dit jaar ben ik in het bezit van de net 3-jarige NRPS x Fjord x Fries merrie Zara van ’t Oudeland. Zara is gefokt door de paardenmelkerij uit Hoekschewaard en heeft tijdens haar babyjaren gefunctioneerd als zorgboerderijpony. Via een paardenhandelaar is Zara bij mij terecht gekomen waar ze de rest van haar leven mag doorbrengen.
Ik heb Zara gekocht als een 2-jarige (3 geworden op 23 juni) die net 2/3 weken ohz was. Aangezien ik dit zelf te jong vind om een paard in te rijden en Zara qua uiterlijk nog erg baby was heb ik haar vakantie gegeven van het rijden met het idee om dit in augustus weer op te pakken.
Foto: Zara ohz tijdens de bezichtiging (let op: tijdens de bezichtiging werd mij verteld dat Zara 3 jaar was, ik kwam er pas later achter dat ze nog 2 was. Ik plaats deze foto om het verschil te kunnen zien tussen haar lichaam toen, nu en in de toekomst).

Foto: Hier was ze net bij mij aangekomen

Foto: 3e dag bij mij

De eerste paar weken heb ik vooral gebruikt om rustig aan Zara te kunnen wennen en andersom. Het jongste paard dat ik heb getraind was 6, dus een paardje van twee is voor mij volledig nieuw. Ik ben vooral begonnen met veel aanraken en poetsen en simpele oefeningen aan de hand zoals achterwaarts en wijken voor druk (‘om’). Ik stuitte al snel op de eerste probleempjes nl. extreme gevoeligheid voor druk (Zara had al snel de neiging om te trappen), onzekerheid, moeilijk zijn bij hoevenkrabben en angst voor een zweepje. Dit alles was puur een vertrouwenskwestie en door veel herhalen en geduld is van deze problemen nu niks meer terug te zien.
Foto: Zara 3 weken bij mij

Foto: 4 weken bij mij

Het volgende puntje waar ik op stuitte was Zara’s extreme hengstigheid, het is echt een pismerrie om zo maar even te zeggen.
5 dagen in de maand is ze niet te genieten en hoef ik het ook echt niet in mijn hoofd te halen om wat aan haar te vragen. Hier heb ik nog steeds geen goede aanpak voor gevonden, tips zijn dus meer dan welkom. 
Foto: Zara 5 weken bij mij (nek groeit ineens hard)

Langzaamaan wilde ik ook het longeren op gaan pakken, met de gedachte dat ze hier al bekend mee was aangezien ze al was ingereden. Boy, was I wrong… Het longeren kende ze totaal niet en voor Zara waren deze eerste pogingen pure paniek, wanhoop en frustratie wat zich uitte in steigeren en gericht trappen. Gelukkig heb ik hulp gekregen van een lieve stalgenoot en gisteren hebben Zaar en ik na 3x longeren onze eerste mijlpaal bereikt nl. dat ik Zaar zonder het bijzijn van een stalgenoot kan longeren zonder dat ze een stap verkeerd zet. Super trots was ik!

Topic
[ITP] Bijna 3-jarige Zara maakt haar bokt debuut!
Naast het longeren maak ik regelmatig wandelingetjes met haar over het fietspad onderaan de dijk bij ons waar regelmatig bussen, vrachtwagens, auto’s met aanhang, etc. voorbijkomen, om haar alvast aan verkeer te laten wennen. Dit hebben wij geprobeerd zowel met een ander paard erbij als alleen en ik merk dat ze in haar eentje veel meer op haar gemak is. Ze is vrijwel volledig verkeersmak, ze is van bijna niks onder de indruk.
Aangezien Zara zowel fysiek als mentaal zo gegroeid is heb ik besloten dat, nu ze 3 jaar is en spieren en conditie heeft opgebouwd, het misschien een beter idee is om het rijden niet helemaal te verwaarlozen en haar gewend te houden aan het idee van een ruiter op haar rug. Ik ga er nu 1x in de week heel kort op om een paar rondjes in de bak te stappen. Dit is meestal nog geen 10 minuten, omdat ik Zaar nog niet te veel wil belasten. In augustus heeft ze waarschijnlijk haar eigen zadeltje en vanaf dan wil ik het rijden wel echt weer serieus op gaan pakken.
Foto: De eerste keer ohz een rondje stappen na iets meer dan 2 maanden vakantie

Inmiddels merk ik aan Zara dat ze graag wil werken en om meer uitdaging vraagt. Ik zie een enorme mentale groei bij haar. Van een voorzichtige, afwachtende pony naar een stoere, zelfverzekerde merrie.
Ik heb nog geen flauw idee wat ik precies met Zaar wil doen in de toekomst, ik heb haar gekocht met de gedachte het een buitenrijdpony te maken. Echter heeft ze zoveel pit en karakter dat ik denk dat ze ook zeer geschikt zou zijn voor de (wedstrijd)sport, zo niet met mij dan misschien wel met een jonger ruitertje. Wat ik vooral belangrijk vind is dat we dingen doen die Zaar zelf ook leuk vindt.
Doel 1: Een zadel laten aanmeten en de draf en galop ohz opnieuw bevestigen.
Doel 2: Beginnetje maken aan de dubbele longe
Doel 3: Vrijspringen
Volgen jullie Zara's vooruitgang met mij mee?
Maar weer even een nieuwe poging doen.

Ze deed het weer super braaf, ze is zo ontzettend mak tijdens het rijden en opstappen, het blijft me verbazen. Vandaag voor het eerst vanaf een krukje opgestapt, waar ik zelf wat lomper in ben want ik ben totaal niet lenig.
Ze heeft zoveel geduld voor haar leeftijd, blijft keurig stil staan terwijl ik erop klauter, top karakter.
Lekker met een lang teugeltje een rondje linksom en rechtsom gedaan en er weer af.
Ik hoop dat we makkelijk een passend zadeltje kunnen vinden dat spoedig geleverd kan worden, zodat we onze stapritjes uit kunnen gaan breiden naar een aantal rondjes draven.
En ik blijf jullie volgen. Wat heeft ze trouwens een ontzettend lief hoofd en leuk altijd de oortjes naar voren
Desondanks hebben we toch een zadeltje kunnen vinden dat goed leek te passen. Over 3-5 weken wordt het zadel geleverd en dan krijg ik hem 2 weken op proef. Het zadeltje zal dan nog terplekke aan worden gepast wanneer dit nodig is. Zara heeft dus weer 3-5 weken uitstel van doorrijden gekregen, de bofkont.
. De eerste keer met Zaar aan de longe was een en al ellende, steigeren, gericht trappen, rennen, in elke hoek omkeren, etc. Hoewel Zara het duidelijk nog spannend vindt (er komen regelmatig boten langs) en het soms nog niet helemaal snapt (wat waarschijnlijk door mijn signalen komt) is er al zoveel meer rust en ontspanning te zien. Dit is de 5e of 6e keer voor Zara aan de longe en ik ben er ruim tevreden mee, de verbeterpuntjes liggen vooral bij mij
), maar als je meer op je plaats blijft staan krijgt zij ook minder mogelijkheden om een hoek in te duiken. Met oefenen komt het vast helemaal goed 
De laatste sprong in het filmpje was de beste sprong en we zijn daarna gelijk geeindigd. Altijd stoppen op je hoogtepunt toch?