[Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:22

Wat ontzettend zonde dat je niks van je merrie weet .. niet dat ik er veel verstand van heb :D maar aangezien het uiterlijk van de merrie geloof ik nooit dat het zomaar eens " de eerste de beste zou kunnen zijn " _O-
Ze is echt wel erg mooi .. wellicht DNA onderzoek ? ( of zeg ik nu iets stoms 8)7

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:44

Seltje schreef:
Mayasfrenk schreef:
Ik volg ook. Ik ben wel benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Blijft de merrie bij jou staan trouwens? Want ik ken mensen die een draag merrie gehuurd hebben en die stond toen ze op 18 weken gescand was bij deze mensen Tot het veulen afgespeend was. Dat lijkt mij persoonlijk toch minder als je merrie dan bijna een jaar bij misschien wel wild vreemde mensen terecht komt. ...


Beide is mogelijk, je kan eisen dat je je merrie thuis wilt houden, maar dan is het aantal donormerries een stuk kleiner, voor mij hoeft ze niet thuis te blijven, maar ik heb wel een aantal eisen over de stalling op papier staan voor als ze verhuisd.

Momenteel is mijn merrie nog maar aangemeld, er zijn nog geen matchen gevonden en we zijn laat op het seizoen, we zien wel.

Pleegmerrie zou kunnen, medisch is duidelijk dat ze al een veulen heeft gehad, maar daar weet ik niks over dus weet ook niet hoe ze gaat doen tegenover vreemde veulens.

Deze merrie is opgekocht uit een faillissement, eerste eigenaar / fokker is geestesziek en niet meer aanspreekbaar. Haar afstamming en wat er met haar veulen gebeurd is gaan we nooit weten.


Is de merrie niet gechipt?

brittms
Berichten: 66
Geregistreerd: 26-10-16
Woonplaats: Tussen Utrecht/Amsterdam

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 14:54

Ik volg ook. Mooie keuze en hopelijk vind er een match!

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:00

Vriendin van mij werkt op een stal aan huis bij iemand en de bewuste draagmerrie droeg een veulentje van een sportmerrie die dus door moest kunnen met wedstrijden enzovoorts en "geen tijd" had om drachtig te kunnen zijn. Super dat je haar daarvoor hebt aangemeld! Mooie dame en complimenten voor de keus van het niet fokken met haarzelf! :D

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:19

Ik begrijp dat ze nog niet drachtig is? Is het dan niet erg laat in het seizoen? Aangezien embryotransplantatie wel eens mis wil gaan..

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:25

Ik ben erg benieuwd hoe dat alles in zijn werk gaat, ik hoop dat je ons op de hoogte wil houden TS :D

Dancyy
Berichten: 2698
Geregistreerd: 03-11-15

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:35

Wat een prachtige merrie TS <3
Zonde dat je niks weer van de afstamming. Ik volg ook :D

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:00

Mijn staleigenaar heeft ook 30 draagmerries en die regelt de hele embryotransplantaties en zo icm met dierenarts. Wel supervet, mijn vorige merrie loopt er ook tussen. Het is een ideale oplossing voor merries die eigenlijk te goed zijn om te laten inslapen maar waar je verder weinig meer mee kunt. En natuurlijk voor de eigenaar van de embryo. Ben benieuwd of je een goede match hebt binnenkort!

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:24

Leuk! Ik had die van mij in eerste instantie ook aangemeld, maar uiteindelijk toch besloten om haar te verkopen, ik vond het een mooi alternatief als je gewoon even niets kan of niet weet wat je moet doen met je merrie. Ben benieuwd hoe het zal gaan bij jou, vond het ergens ook wel een gek idee om haar eventueel uit handen te moeten geven :j.

N4N4
Berichten: 1110
Geregistreerd: 15-10-15

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:59

Heb ook even op de site gekeken , ziet er goed uit :)

Maar wat ik mij afvraag is dat ze alleen " jonge " merries vragen , niet dat ik die 22 jarige van mij - die zelf 2 veulens gehad heeft -aan wil bieden , maar wat is eigenlijk de uiterste grens qua leeftijd ?

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:21

Mag ik je complimenteren met de goede keuze om geen stamboekloos veulen te fokken? Heel erg netjes van je, daar kunnen velen hier op bokt een voorbeeld aan nemen.
Dit is een mooie manier om je merrie toch te laten moederen :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-17 20:56

N4N4 schreef:
Heb ook even op de site gekeken , ziet er goed uit :)

Maar wat ik mij afvraag is dat ze alleen " jonge " merries vragen , niet dat ik die 22 jarige van mij - die zelf 2 veulens gehad heeft -aan wil bieden , maar wat is eigenlijk de uiterste grens qua leeftijd ?


4 tot 12 jaar, als de merrie al een veulen heeft gehad tot 15 j. Net zoals bij mensen wordt de vruchtbaarheid slechter naargelang de leeftijd, heeft geen zin zoveel tijd, geld en moeite te steken in een slecht vruchtbare merrie.

Wat wel veel gebeurd is oudere goede merries als donor gebruiken, geen kans op complicaties bij de oudere merrie, maar toch de goede genen van die merrie doorgeven.

Wie zei iets over die DNA test om de gegevens van mijn merrie te achterhalen? Dat is niet zo simpel als het lijkt, ik weet het stamboek, en ze zou uit de 9 merries die de fokker had kunnen komen. 2 vallen qua kleur af, dus nog 7 mogelijke merries die tijdens hetzelfde faillissement naar overal in de wereld verkocht zijn. Probeer van al die paarden maar eens DNA te pakken te krijgen.
De hengsten zou iets gemakkelijker kunnen zijn, want veel daarvan zijn geregistreerd qua DNA, maar uiteraard had deze fokker verschillende niet geregistreerde hengsten die met het faillissement allemaal geruind zijn. Om eerlijk te zijn, ik heb lang zitten zoeken om haar stamboom vast te krijgen, maar zelfs met gratis DNA onderzoek op mijn werk is het praktisch onmogelijk gebleken.

Merrie is pas gechipt ten tijde van het faillissement, als de fokgegevens en het geheugen van de fokker al verdwenen waren.

Mondy

Berichten: 11826
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:27

Mocht je meer info willen mbt het pleegmerrie gebeuren raad ik je aan Merel Dierks van dierenkliniek Dennenoord te contacten. Ook op hun fb zie je veel filmpjes ed. De merries zien de veulens als hun eigen ipv vreemd :)
Maar dat is uiteraard alleen als je dat iets vind hoor.

Qua stalling.. wat heb je precies op papier staan ? Alsin is dat wel reëel om dat te willen als ze naar een andere stal zou gaan ? ( niet dat ik je niet snap hoor !!!)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 18:38

Wordt zelfs aangegeven op het aanmeldingsformulier of je bepaalde staleisen wilt. De enigste eis voor mij is om het paard niet op stro te stallen. Lijkt me niet onoverkomelijk. Dus vlas/krullen/grasweide / zandpaddock mag allemaal.
Je moet inderdaad geen volledig eisenpakket geven, dan is de kans klein dat ze een match vinden. Zit echt een heel systeem achter hoe ze draag en donormerries selecteren.

Ik weet dat het voor dit jaar laat op het seizoen is, dus zou best kunnen dat er pas volgend jaar een match gevonden wordt.

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:07

Wat interessant dat je dat gedaan hebt.
Ik heb het serieus overwogen voor 1 van mijn merries, ook info ingewonnen.
Maar het feit dat ik eerst moet investeren in dierenarts kosten en een dracht niet vanzelfsprekend is, maakte dat ik niet heb doorgezet.
Ben dan ook erg benieuwd naar jouw ervaringen en volg graag.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 01:51

Ben benieuwd hoe het gegaan is!

Zit zelf ook te denken om mijn merrie als draagmerrie aan te bieden, met een leuke hengst en goed papier van van mijn merrie zou er een leuk veulen uit kunnen komen.
Mijn merrie is de perfecte moeder en het zou haar goed doen nog een veulen te krijgen.
Ik heb al drie paarden en hoe graag ik het zou willen vier is me echt teveel.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 02:23

blensink schreef:
Ben benieuwd hoe het gegaan is!

Zit zelf ook te denken om mijn merrie als draagmerrie aan te bieden, met een leuke hengst en goed papier van van mijn merrie zou er een leuk veulen uit kunnen komen.
Mijn merrie is de perfecte moeder en het zou haar goed doen nog een veulen te krijgen.
Ik heb al drie paarden en hoe graag ik het zou willen vier is me echt teveel.


Maar je eigen merrie is toch alleen de bakoven? Heeft niets met afstamming van doen.

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:03

Oh, hier in spanje zoeken eigenaren van hengsten draagmerries op het moment.
En ze vragen dus wel een goede stamboek merrie.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 01:16

Goh, ik had hier nog nooit van gehoord.
Ik zou hier persoonlijk nooit aan mee willen werken, om de simpele reden dat ik dit echt afkeur. En nog niet eens naar de draagmerrie toe. Maar wel naar de gedachte erachter dat er een veulen gedragen word van een merrie met blijkbaar wel de belangrijke/goede genen, maar die zelf niet mag dragen vanwege het eeuwige stomme financiële plaatje erachter.

Ik ben zo'n simpele ziel die vind dat een veulen nou eenmaal tijd kost. Dragen, zogen, opvoeden. Het hoort er gewoon bij. En om alles uit naam van de financiën maar zo aan te pakken gaat mij te ver. Kiezen of delen. Geld verdienen met de topmerrie of met het veulen. Maar dat alles, alles en meer staat mij gewoon teveel tegen. :)

Sorry, mijn mening, ik hou ook echt verder niemand tegen die het wel zo wil doen. Gewoon mijn simpele mening. :)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 01:45

Palmera ik begrijp jou mening en waarschijnlijk ben je dan in het geheel tegen de fokkerij.

Want wat maakt het nou uit als ik mijn merrie drager zou laten zijn van een iemand die een hengst heeft en graag zijn genen wil hebben in een veulen en daar een een draagmerrie voor zoekt.
Het is alleen de omgedraaide wereld van de fokkerij.

Ik heb een vriend en die wil heel graag een hispano-arabier hebben, hij heeft een arabier en ik heb een PRE fokmerrie. Zou mijn merrie dan niet de draagmerrie kunnen zijn?
Uiteraard wel met de voorwaarde dat de merrie en het veulen bij mij blijft tot dat het afgespeent is.

Als ik het zou besluiten te doen dan zou het voor deze rede zijn en niet voor de doorverkoop want deze slimme fokkers zijn er inderdaad ook, de nieuwe rage hier in dit gebied helaas.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 08:31

blensink schreef:
Palmera ik begrijp jou mening en waarschijnlijk ben je dan in het geheel tegen de fokkerij.

Want wat maakt het nou uit als ik mijn merrie drager zou laten zijn van een iemand die een hengst heeft en graag zijn genen wil hebben in een veulen en daar een een draagmerrie voor zoekt.
Het is alleen de omgedraaide wereld van de fokkerij.

Ik heb een vriend en die wil heel graag een hispano-arabier hebben, hij heeft een arabier en ik heb een PRE fokmerrie. Zou mijn merrie dan niet de draagmerrie kunnen zijn?
Uiteraard wel met de voorwaarde dat de merrie en het veulen bij mij blijft tot dat het afgespeent is.

Als ik het zou besluiten te doen dan zou het voor deze rede zijn en niet voor de doorverkoop want deze slimme fokkers zijn er inderdaad ook, de nieuwe rage hier in dit gebied helaas.


Alleen jij hebt het over een fokmerrie, niet over een draagmerrie zoals TS heeft en Palmera bedoelt (denk ik).
Dat is namelijk een merrie die een embryo van een andere merrie in zich krijgt. In het geheel haar veulen dus niet, niet haar eigen genen. Dat is natuurlijk echt iets anders dan een merrie uitlenen als fokmerrie om zowel haar genen als de genen van de hengst te dragen.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: [Volg] Merrie aangeboden als draagmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:27

Zoals hierboven al benoemd geeft de draagmoeder genetisch niets mee. Ik denk dat blensink fokmerrie bedoelt idd, maar dat is niet wat er verder in dit topic bedoeld wordt.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:29

Blensik, je kunt ten alle tijden doen wat jij wilt. Dat heb ik volgens mij al aangegeven.

Ik ben niet tegen verstandig fokken, nee. Maar ik ben tegen inhalig gedrag. En het is natuurlijk van de zotte dat een merrie niet haar eigen, door de eigenaar zo gewilde veulen kan krikgen, omdat ze centjes moet verdienen :)

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:40

Excuus, had niet goed gelezen en begrepen :o

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 01:52

Palmera schreef:
Blensik, je kunt ten alle tijden doen wat jij wilt. Dat heb ik volgens mij al aangegeven.

Ik ben niet tegen verstandig fokken, nee. Maar ik ben tegen inhalig gedrag. En het is natuurlijk van de zotte dat een merrie niet haar eigen, door de eigenaar zo gewilde veulen kan krikgen, omdat ze centjes moet verdienen :)


Centjes moet verdienen?

Nee, daar gaat het in mijn geval dus niet over, dat ik er een centje voor zou krijgen is leuk meegenomen, maar voor mijn merrie is het vooral om ze terug 'een doel in haar leven' te geven. Ze kan niet meer bereden worden door een blessure (die waarschijnlijk erfelijk is), dus een eigen veulen zou een grote kans hebben op dezelfde blessure, en willen we niet allemaal gezonde veulens fokken? Momenteel staat ze zich wat te vervelen op het weiland, zet ze af en toe wat jonge paarden op het rechte pad, maar een veulentje zou haar echt goed doen.


Even vervolg op het verhaal, ik heb haar vorig jaar best wel laat aangemeld bij de draagmerriecentrale, dus vorig seizoen is ze niet in aanmerking gekomen, voor dit jaar is ze opnieuw aangemeld, nu is het afwachten of ze een juiste match vinden.