Welk paard past bij mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shauniraquel

Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:18

(Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat)

Aangezien ik al een tijdje aan het twijfelen ben over de vraag; 'wat voor een paard moet ik kopen', dacht ik dat het misschien handig was om een topic hierover te maken, zodat je elkaar advies kan geven.

Sommige die mij herkennen van mijn Fries Namke weten dat ik haar ben verloren 3 maanden geleden in een koliek operatie. Nu ben ik rustig rond aan het kijken voor een volgend paardje. Het heeft geen haast omdat ik nog in een verwerking- en rouwproces zit. Toch zou het wel fijn zijn als ik een ander paard had waar ik mij aan kan binden en een band op te bouwen, zodat je verdriet toch deels gevuld wordt. Het is nooit een vervanging van, maar meer iets nieuws opbouwen. Ik rijd momenteel een paard bij, maar als het je eigen is motiveert het toch meer (is mijn mening, aangezien ik al een eigen heb gehad :oo)

Al voordat ik Namke kocht had ik een droom die ik nu graag wil laten waarmaken. Een allround sportpaard om verschillende wedstrijden mee te rijden. Ik ben erg van de afwisseling en wil dan ook alles met dit paard doen, dressuur, springen, wedstrijden, buitenritten, het kan allemaal zo gek niet. Met Namke sprong ik erop, zonder iets en tufde ik ermee weg.

Aangezien ik weinig budget heb zit ik te twijfelen tussen een paard t/m 10 jaar of een veulen/jaarling te kopen. Met een veulen/jaarling vind ik het altijd spannend omdat je geen idee hebt hoe het gaat uitgroeien. Een ouder, beleerd paard kunnen vaak een stuk duurder zijn. Daarom zal ik even mijn eisen lijstje uittypen :+:
- Minimaal 1.70 cm (aangezien ik 1.80 cm ben)
- Allrounder
- Geen schimmel van kleur
- Lief en knuffelig karakter
- Wat meer pit met rijden
- Niet bang aangelegd
- Leeftijd t/m 10 jaar
- Gezond
- Budget tussen de 0 en 4.000 (Eventueel meer zou kunnen, maar moet ik meer sparen :Y) )

Wat zouden jullie aanraden? Welk ras, welke leeftijd en waarom? Misschien kennen jullie op het moment een paard wat te koop staat en aan mijn lijstje voldoet. Ik zoek een nieuw zielsmaatje <3
Laatst bijgewerkt door Shauniraquel op 04-07-17 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:23

Ik denk dat het heel erg moeilijk wordt om voor een bedrag tot € 2.500,- een gezond en braaf paard van minstens 1.70 te vinden wat ook nog allround inzetbaar is (er vanuit gaan dat je op wedstrijdniveau wil dressuren en springen).

In die prijsklasse zou ik een aangeboden paard dat helemaal aan je wensen voldoet, met heel veel korreltjes zout nemen en erg bang zijn voor gebreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:30

Idd, ik denk dat je ook met je budget erg beperkt zit. Dan moet je al paarden gaan accepteren met een gebrek. Het kan wel hoor, maar je moet gewoon veel mazzel hebben. Denk dat je met een budget van €4000.- al een stuk beter op weg bent.
Wat je ook kunt doen, als je dat leuk vind, is bijv een tweejarige kopen. Dan kun je zelf wennen aan je andere paard, zelf opleiden en ben je nog niet zoveel geld kwijt. Maar dan moet je wel geduld hebben, ik weet niet of je dat zo zou willen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:33

Je zal dan echt moeten zoeken in de kruizingen denk ik ipv een met papier voor die prijs.
Het zal best te vinden zijn... maar dan moet je heel hard zoeken en ook geluk hebben :)
Sowieso altijd keuren :j ook al hoeft het in die prijsklasse niet voor je verzekering röntenlogisch, zou ik wel altijd doen.
Een gemiddelde KWPNer met niet bijzonder papier, normale bewegingen en geen gebreken is ook al snel tussen de 4 en 10 duizend.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:35

Bedankt voor jullie reacties, en ik ben het ook met jullie eens. Dan moet ik inderdaad veel mazzel hebben of mijn budget verhogen. Met Namke had ik erg veel geluk, die kon ik kopen voor €1500,-. Erg jammer dat je dan alweer zeker een aantal maanden tot een jaar verder bent met sparen om het voor elkaar te krijgen! Ik verhoog even het budget in te tekst, eventueel kan ik altijd een oplossing vinden. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:37

Wie en hoe ben je zelf?
Jouw eigen mate van opvliegerigheid, onzekerheid of juist doortastendheid is van groot belang bij de keuze van een geschikt paard voor jou.

Je budget is waarschijnlijk (veel) te laag, mocht je jezelf op een warmbloed sportpaard (dat voldoet aan je lijstje) zien.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:38

Shauniraquel schreef:
Bedankt voor jullie reacties, en ik ben het ook met jullie eens. Dan moet ik inderdaad veel mazzel hebben of mijn budget verhogen. Met Namke had ik erg veel geluk, die kon ik kopen voor €1500,-. Erg jammer dat je dan alweer zeker een aantal maanden tot een jaar verder bent met sparen om het voor elkaar te krijgen! Ik verhoog even het budget in te tekst, eventueel kan ik altijd een oplossing vinden. :)

Je kan natuurlijk altijd geluk hebben he. In die prijsklasse een gezond paard, dan zou je nog richting omgeschoolde of kruising draver kunnen kijken. Maar dat ligt aan je ambitie, als je een B/L proefje wil kunnen rijden dan moet dat zeker kunnen. Wil je richting M/Z dan wordt het lastig. Ik heb met mijn halfdraver merrie fijn tot de L2 kunnen rijden, maar daarna hield het wel op.

De dravers die ik ken zijn wel altijd vrij voorwaarts en betrouwbaar met buitenrijden.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:39

Dees schreef:
Wie en hoe ben je zelf?
Jouw eigen mate van opvliegerigheid, onzekerheid of juist doortastendheid is van groot belang bij de keuze van een geschikt paard voor jou.

Je budget is waarschijnlijk (veel) te laag, mocht je jezelf op een warmbloed sportpaard (dat voldoet aan je lijstje) zien.

Ja mijn budget is inderdaad een issue :+. Ik kom eigenlijk wel overeen met alle 3 de dingen die jij noemt. Onzekerheid iets minder. Ik heb niet heel veel geduld, heb het wel geleerd te hebben over de jaren. Ik rijd nu een paard wat niet echt pit heeft, dus ik zoek wel naar een paard die wel meer pit heeft.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:40

Heb je geduld en kunde? Dan zou je ook nog een twenter kunnen kopen... even de opfok in en daarna als die oud genoeg is er fijn mee aan de slag. Maar ook bij betere warmbloeden ligt de prijs daarvan wel hoger.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 14:42

Als jij een kort lontje hebt toevallig, is een paard met pit wel het laatste wat ik je zou aanraden :D

Als je al jaren op een Fries hebt gereden, hoe je niet voldoende rijvaardig te kunnen zijn om een 2 jarig warmbloed sportpaard goed op te kunnen leiden. Kan echt gevaarlijk zijn dan. En beleren kost circa 1.000 euro.

Eerst goed nadenken: wie ben ik en wat kan ik. Weet zeker dat je dit alles niet door een roze bril ziet. Iets wat heel moeilijk is als je een mooi diertje ziet binnen je budget. Een miskoop is heel snel gemaakt.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-17 14:49

Ik snap wat je bedoelt Dees! Wel heb ik ervaring met 'probleem' en 'jonge' paarden. Heb op een stal gewerkt waarbij ik deze dieren moest inrijden en beleren, dus het inrijden zou ik eventueel nog zelf kunnen doen!

Ook heb ik veel verschillende paarden gereden waaronder een met veel pit en dit paard bleef maar rennen. Toch kan ik hierbij juist heel rustig blijven en geduld houden. Ik zet deze pit graag om in werk. Op een 'te traag' paard word ik juist erg gefrustreerd waardoor ik het geduld verlies.

Inderdaad is een miskoop snel gemaakt, dat vind ik toch altijd wel een groot risico. Maar mocht ik iets op het oog tegenkomen, zou ik hier zeker een expert voor meenemen :).

SayaJones

Re: Welk paard past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:47

Omdat dit topic beter op [PP]Paardenpraat past, verplaats ik deze hierheen.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 07:29

SayaJones schreef:
Omdat dit topic beter op [PP]Paardenpraat past, verplaats ik deze hierheen.

oke bedankt :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:35

Shauniraquel schreef:
(Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat)

Aangezien ik al een tijdje aan het twijfelen ben over de vraag; 'wat voor een paard moet ik kopen', dacht ik dat het misschien handig was om een topic hierover te maken, zodat je elkaar advies kan geven.

Sommige die mij herkennen van mijn Fries Namke weten dat ik haar ben verloren 3 maanden geleden in een koliek operatie. Nu ben ik rustig rond aan het kijken voor een volgend paardje. Het heeft geen haast omdat ik nog in een verwerking- en rouwproces zit. Toch zou het wel fijn zijn als ik een ander paard had waar ik mij aan kan binden en een band op te bouwen, zodat je verdriet toch deels gevuld wordt. Het is nooit een vervanging van, maar meer iets nieuws opbouwen. Ik rijd momenteel een paard bij, maar als het je eigen is motiveert het toch meer (is mijn mening, aangezien ik al een eigen heb gehad :oo)

Al voordat ik Namke kocht had ik een droom die ik nu graag wil laten waarmaken. Een allround sportpaard om verschillende wedstrijden mee te rijden. Ik ben erg van de afwisseling en wil dan ook alles met dit paard doen, dressuur, springen, wedstrijden, buitenritten, het kan allemaal zo gek niet. Met Namke sprong ik erop, zonder iets en tufde ik ermee weg.

Aangezien ik weinig budget heb zit ik te twijfelen tussen een paard t/m 10 jaar of een veulen/jaarling te kopen. Met een veulen/jaarling vind ik het altijd spannend omdat je geen idee hebt hoe het gaat uitgroeien. Een ouder, beleerd paard kunnen vaak een stuk duurder zijn. Daarom zal ik even mijn eisen lijstje uittypen :+:
- Minimaal 1.70 cm (aangezien ik 1.80 cm ben)
- Allrounder
- Geen schimmel van kleur
- Lief en knuffelig karakter
- Wat meer pit met rijden
- Niet bang aangelegd
- Leeftijd t/m 10 jaar
- Gezond
- Budget tussen de 0 en 4.000 (Eventueel meer zou kunnen, maar moet ik meer sparen :Y) )

Wat zouden jullie aanraden? Welk ras, welke leeftijd en waarom? Misschien kennen jullie op het moment een paard wat te koop staat en aan mijn lijstje voldoet. Ik zoek een nieuw zielsmaatje <3

Omdat je budget niet zo hoog is, raad ik je aan om de leeftijd te verhogen tot ca 14 jaar. En omdat je graag een pittig dier ohz wilt zou ik geen onbeleerde gaan kopen als ik jou was omdat je nooit weet hoe die onder het zadel gaan zijn.
Maar een gezond paard van bijv 12 jaar zonder noemenswaardige wedstrijd ervaring e.d zou je moeten kunnen vinden met je budget. Succes!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:35

Waarom moet het dier minimaal 1.70 zijn als je zelf 'maar' 1.80 bent? Denk dat als je die eis laat vallen je meer keus hebt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:41

Wat een leuk topic. Hopelijk kan ik mij hier over ongeveer een jaar melden :D. Mijn budget zal ook rond de 4000 euro liggen. Ik kijk al wel eens wat rond en het is zeker mogelijk. Misschien met geen papier. Of minder papier, maar daar maakt het paard vaak niet minder om.

Olga89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:52

Wat wil je precies want je schrijft over een leeftijd tot 10/14 jaar of misschien wel een veulen/jaarling.

Wil je meteen weer gaan rijden of wil je "opgroeien" met het paard.

Ik ben ook 2 jaar geleden op zoek gegaan naar ongeveer hetzelfde alleen wil ik geen wedstrijden rijden.
-Braaf paard, ook na even niet rijden opstappen en wegrijden (uitgetest in de winter en kon na 4 maanden niet rijden zo buiten een rond je maken)
-All round, Wita is M2 dressuur/L springen en heeft paar keer een BB eventing gelopen.
-Niet te oud, niet te jong, ze is nu 14 jaar.
-Maximaal 3500,- zodat ik nog budget had voor een fijn zadel.
-Leuk papier om een veulen mee te fokken, Het veulen loopt er nu bij (ps. is te koop :D )

Het is dus wel te doen maar je moet goed zoeken en hopen dat er wat leuks voorbij komt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 07:57

Engels Volbloed is waar ik aan denk, dus een ex renpaard. Geen draver bedoel ik dan. Hier in engeland wordt je ermee doodgegooit, en ze zijn ook heel betaalbaar. Weet niet hoe dat in NL is.
Zoek alleen wel goed naar een gezonde en dus iets duurdere want renpaarden worden ook vaak afgedankt ;) ik ben eerst een jaar met de gezondheid van mijn paard bezig geweest... hier worden de simpele renpaarden verkocht tussen de 750 en 1500 pond. De betere liggen dus hoger.

Hele sociale lieve en vrolijke paarden, lekker voorwaarts en erg moedig. Zijn vaak ook groot, mijne is geen uitzondering met 167cm. En ze worden hier voor alles ingezet, dressuur, springen, cross, hunting, endurance, en als recreatiepaard :)

Lisa_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:33

Ik sluit me aan bij Woepsie.
Januari 2017 ben ik opzoek gegaan naar een nieuw maatje na het overlijden van mijn merrie een aantal maanden daarvoor. Mijn budget was 4.000€, evt een beetje rek voor een heeele leuke. Ondertussen staat er een heeele leuke op stal, heeft me €1750 gekost maar voor mij is het beestje goud waard :j
Een Engels volbloed merrie van 10 jaar oud, exrenpaard. Het pit zit er zeker in, maar ze is ook echt een enorme knuffelkont :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:37

2500 is niet raar hoor. Ik had een 3 jarige kwpner van 1,68 te koop staan voor 1500 euro. Glansrijk door de keuring heen gekomen ook rontgen gekeurd. Niks aan het hand met het paard. Zowel spring als dressuur inzetbaar. Afstamming bekend, maar nooit moeite gedaan om dat te achterhalen. Daarbij was hij springgefokt en had mooie ruime gangen. Bomproof ook voor groot verkeer en was al zadelmak en het erop stappen gewend.

Paard is verkocht en was binnen 4 weken mee op buitenrit.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:42

Jildau schreef:
Waarom moet het dier minimaal 1.70 zijn als je zelf 'maar' 1.80 bent? Denk dat als je die eis laat vallen je meer keus hebt.

'maar 1.80' ? Ik vind het nog behoorlijk lang :+. Aangezien ik erg lange benen heb en mijn benen dus altijd onder de buik uitsteken. Vind het ook mooier ogen op een groot paard. Namke en mijn bijrijrd paard zitten rond de 1.62 cm a 1.64 cm, en dat staat gewoon net niet mooi.

Je moet inderdaad net geluk hebben en de juiste treffen! De reden dat ik een wat jonger paard zou willen, is omdat mijn merrie dus is ingeslapen op een leeftijd van 13 jaar. Natuurlijk kan het bij jonge paarden ook, maar ik wil het paardje zo graag wat langer houden dit keer. Y;( Het hoeft geen paard te zijn met de beste papieren, als het maar gezond is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:49

Ik ben zelf 1.80 en heb onlangs een paard gekocht dat verder wel bij je zou passen en dus misschien een ras waar je je ook op kan oriënteren.

Mijn paard is 1.64 maar door zijn bouw voldoende groot voor mij met mijn 1.80 en lengtemaat 34/36 in broeken.
Ik heb een ierse hunter gekocht. Ruim binnen je budget hij is alleen wel grijs maar ze zijn er ook in andere kleuren.

Hij is stoer. Loopt makkelijk een dressuurwedstrijd springt goed en is ook in voor gekke dingen als zonder zadel en er op staan.

Foto toegevoegd
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door IrishDraught op 05-07-17 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:50

GabberGill schreef:
2500 is niet raar hoor. Ik had een 3 jarige kwpner van 1,68 te koop staan voor 1500 euro. Glansrijk door de keuring heen gekomen ook rontgen gekeurd. Niks aan het hand met het paard. Zowel spring als dressuur inzetbaar. Afstamming bekend, maar nooit moeite gedaan om dat te achterhalen. Daarbij was hij springgefokt en had mooie ruime gangen. Bomproof ook voor groot verkeer en was al zadelmak en het erop stappen gewend.

Paard is verkocht en was binnen 4 weken mee op buitenrit.

Dan begrijp ik dan weer niet. Hier een eigen gefokt paard: had rond de 3000€ gekost tegen dat ze 3 jaar was en klaar was om zadelmak te maken. Die 3000€ was dus dekgeld, veeartskosten voor de merrie + het veulen, inentingen, smid en eten gedurende die 3 jaar. Paard is wel ingeschreven in het stamboek, dus ook een beetje adminkosten.

Waarom zou je een veulen fokken om het dan met fiks verlies te verkopen? Ik ga ervan uit dat 3 jaar en klaar om zadelmak te maken het startpunt is van het leven als rijpaard.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-17 09:57

friesam schreef:
Ik ben zelf 1.80 en heb onlangs een paard gekocht dat verder wel bij je zou passen en dus misschien een ras waar je je ook op kan oriënteren.

Mijn paard is 1.64 maar door zijn bouw voldoende groot voor mij met mijn 1.80 en lengtemaat 34/36 in broeken.
Ik heb een ierse hunter gekocht. Ruim binnen je budget hij is alleen wel grijs maar ze zijn er ook in andere kleuren.

Hij is stoer. Loopt makkelijk een dressuurwedstrijd springt goed en is ook in voor gekke dingen als zonder zadel en er op staan.

Foto toegevoegd
[ [url=m/ds6RnF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oeh inderdaad, je staat er goed op! Paardje ziet er stoer uit, ik zal eens gaan zoeken <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:52

Ierse hunters die hierheen geexporteerd worden mankeren juist vaak wat..dus heel goed laten keuren.

En de leeftijd zegt helaas niets over hoelang een dier mee gaat en wanneer het zal overlijden. Dat blijft altijd een risico maar ik begrijp wel dat je dan liever een jonger dier hebt.

Als je zulke lange benen hebt, sta je soms ook goed op een kleiner maar wat breder paard. {ik bedoel als een paard wat breder gebouwd is kun je wellicht iets afwijken van je stokmaat wens als je er daardoor wel goed op past}