Tips voor een nieuwbakken eigenaar

Moderators: RianneH, Neonlight, balance, Ymor, Melissa0304

maitestar23

Tips voor een nieuwbakken eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 10:47

Goedemorgen allemaal,

Ergens eind juli / begin augustus komt na lang wachten eindelijk mijn droom uit!
Dan komt mijn paard, die in ik maart al gevonden heb, eindelijk echt naar mij toe *\o/* Ze heeft nu nog een veulen, dus vandaar dat ik zo lang moest wachten.
In de tussentijd natuurlijk veel gelezen over van alles. Maar met sommige dingen toch wel onzeker, dus vandaar dat ik hier een topic open. Hier zit natuurlijk veel kennis en ervaring, door alleen te lezen heb ik hier al veel geleerd, waarvoor dank *\o/*

Zo heb ik bijvoorbeeld gelezen dat het slim is om weerstandsverhogende middelen te geven omdat ze door de stress van de verhuizing makkelijk ziek kunnen worden. Nou prima, geen enkel probleem. Maar welke dan? Waar hebben jullie goede ervaringen mee?

De 1e dagen wil ik veel met haar wandelen zodat ze het nieuwe terrein goed leert kennen en zo zijn wij samen natuurlijk lekker bezig. Hebben jullie verder nog tips voor de 1e dagen/tijd?
Het veulen is dan al ongeveer een week bij haar weg, dus ik hoop dat het grootste verdriet daarvan achter de rug is. Ik zal in ieder geval in haar stal ook wat dingen hangen om haar bezig te houden.
Als ze eenmaal gewend is gaat ze overdag lekker naar buiten in een groepje.

Verder twijfel ik tussen de online training van Tristan Tucker of de classroom van Mark Rashid. Die van Tristan is echt een hoop geld, maar wel altijd beschikbaar.
Kan je in de classroom van Mark wel bij alle filmpjes of is het maar net wat hun plaatsen?

Oh ik had nog wel meer vragen, maar ben het uiteraard nu even kwijt :oo Nou ja dan kom ik hier wel weer terug.

Alle tips zijn welkom trouwens, ik vraag me soms wel eens af waar ik aan begonnen ben en of ik het wel kan. Vind het ergens doodeng... Herken ik bijv. op tijd koliek of hoefbevangenheid? Nou ja, die onzekerheid heeft iedereen denk ik in het begin wel.

In ieder geval alvast bedankt!

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

suikermeisje

Re: Tips voor een nieuwbakken eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:58

Ten eerste; gefeliciteerd! Wat leuk!
Komt ze op een pensionstal te staan? Wbt ziek worden en koliek, daar heb je dan wel hulp bij. En het is lastig te omschrijven maar als een paard goed ziek is kan een leek het bijna nog zien. Maak je daar niet te druk om.

Dan je vragen:
Een middeltje om weerstand te verhogen zou bij mij een simpele Vitaminespuit zijn. Wij geven ze dit nooit eigenlijk als ze verhuizen en heb 1x een 'ziek' paard gehad (schimmel). Maar die kwam rechtstreeks uit de opfok, dus kende helemaal niets en had dus meer stress dan een paard wat alles al kent (zoals op stal staan en poetsen).

De eerste dagen wat wandelen is prima. Ook kort longeren zou ook prima kunnen hoor, of even een rondje erop stappen. Hier ga ik meestal dag 3 er al eventjes op. Er moet ook niet een te groot verschil zijn met wat ze gewend zijn. Opeens 14 dagen vrij vind ik zelf een slecht plan.
En pas naar buiten als ze op stal gewend is lijkt me niet handig. Gewoon in een apart weidje of paddock zodat ze de anderen al kan zien en evt snuffelen. Dan went ze aan het gehele nieuwe deel ipv eerst stal, dan pas buiten en dan pas aan het werk.

Tristan of Mark, geen idee. Ben absoluut niet daarin thuis. Ik voed m'n paard op zoals ik wil hebben dat ie luistert. Zoals aan een los hangend touwtje meelopen, achterwaarts, om, vast kunnen staan. Gewoon alle normale dingen.. daar gebruik ik hier m'n boerenverstand bij. Wat vind ik fijn? Dat laat ik toe. Vind ik het niet fijn? Dan zegt ik dat, met bv TERUG. Luistert ie niet, krijgt ie met de hand een tikkie op z'n borst etc..

Jappeloe is van alle markten thuis: Volg springtopper Jappie!
Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1
Jappeloe dr: M1+2 SPR: B+20 L+15 M+2 SGW B+5

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:11

Voor les zou ik als tip geven ga naar een persoon in real live niet via video of iets maar iemand die jou gewoon samen met je paard kan begeleiden en ziet wat er gebeurt

"Letting go doesn't have to mean giving up, it means accepting that some things weren't meant to be.."
"Cowboys are just like weather, nothing can be done to change either one of them..."

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:23

Het ligt er maar net aan wat je paard al kende voor de dracht. Was ze al onder het zadel, en hoe lang geleden? Veel in de hand geweest of een beetje verwilderd op een wei?
Ik zou haar idd in het zicht van soortgenoten zetten, lekker buiten als dat kan. En veel in de hand om aan elkaar te wennen, dus lekker borstelen en tutten. Je zult zien dat ze dan snel doorheeft dat jij het baasje bent.
Qua opvoeding zou ik ook iemand in de buurt erbij halen, die kun je dan ook als vraagbaak gebruiken voor kleine onzekerheden van jouw kant wat verzorging en gezondheid betreft.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:30

Ik zou het dier helemaal geen weerstandsverhogend middeltje geven. Zo'n verhuizing overleven ze wel hoor, de één heeft alleen wat langer nodig om te wennen dan de ander.
Lekker wandelen en poetsen in het begin is fijn. leer het dier kennen en zorg dat het de nieuwe stal leert kennen. Er zijn ook paarden die het fijn vinden om meteen aan het werk te gaan, bekijk dalijk gewoon hoe de situatie is in plaats van nu al een plan te maken. Komt allemaal vanzelf.
Tja en voor wat betreft die cursussen; waarom zou je in vredesnaam veel geld betalen voor een online cursus? Ga gewoon met gezond verstand met je paard om, leer het kennen en groei naar elkaar toe en houd dat geld lekker in je zak. je hebt echt geen cursus nodig om met je paard om te kunnen gaan.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:39

maitestar23 schreef:
De 1e dagen wil ik veel met haar wandelen zodat ze het nieuwe terrein goed leert kennen en zo zijn wij samen natuurlijk lekker bezig. Hebben jullie verder nog tips voor de 1e dagen/tijd?
Het veulen is dan al ongeveer een week bij haar weg, dus ik hoop dat het grootste verdriet daarvan achter de rug is. Ik zal in ieder geval in haar stal ook wat dingen hangen om haar bezig te houden.
Als ze eenmaal gewend is gaat ze overdag lekker naar buiten in een groepje.

Die eerste dagen gewoon kijken naar het paard. Sommige paarden hebben veel tijd nodig, andere minder. Doe wat goed voelt, forceer niets.

maitestar23 schreef:
Verder twijfel ik tussen de online training van Tristan Tucker of de classroom van Mark Rashid. Die van Tristan is echt een hoop geld, maar wel altijd beschikbaar.
Kan je in de classroom van Mark wel bij alle filmpjes of is het maar net wat hun plaatsen?

Niet bekend mee maar waarom geen instructice op locatie?

success!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:44

Ik heb zelf altijd zoiets als de paarden genoeg ruimte hebben en de groep is niet te groot, dan paard er gewoon gelijk bijzetten. Dan kunnen ze namelijk veel beter op elkaar inspelen dan met een draadje er tussen.
Wel even in de gaten houden, maar bij mij is dit nog nooit fout gegaan. Zou er dan wel voor kiezen dat als ze gelijk in de kudde staat haar in ieder geval de eerste 2 dagen met rust te laten, even bezoeken en knuffelen in het land is natuurlijk geen probleem. Maar zou haar niet gelijk steeds uit de kudde 'trekken'.

In ieder geval niet alleen op stal zetten, dat is voor geen enkel paard prettig. Juist in een nieuwe omgeving kan ze de steun van soortgenootjes goed gebruiken.

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:46

Ik zou me vooral niet te druk maken. ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:50

Geef het gewoon vooral tijd. Geen enorm hoge doelen stellen, behalve lol met elkaar, elkaar leren kennen en je goed realiseren dat je alle tijd van de wereld hebt. En ik zou ook eerst investeren in les van iemand die bij jou komt of waar je gewoon met je paard heen kunt gaan. Lijkt me meer behulpzaam dan algemene filmpjes van grote namen. Iemand die jou ziet met je paard kan gericht daarop inspelen en tips geven, of dat nou aan de hand of onder het zadel is. Ik heb mijn instructeur ook weleens laten meekijken als er op stal iets was wat ik niet kon plaatsen, zij kon me daar ook perfect mee helpen.

Twee en half jaar geleden kwam ons paard op ons pad en mijn instructeur heeft me enorm goed geholpen door me in te prenten dat ik tijd moest nemen, niet moest verwachten dat alles meteen perfect zou gaan (ik lag er binnen een maand al naast en heb dat daarna nog wel een paar keer herhaald) en we moesten investeren in elkaar leren kennen en kilometers maken. Zowel op stal, in de hand als onder het zadel.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:10

Mijn pony's verhuizen regelmatig van plaats. Bijvoorbeeld voor een trainingsweek, tijdens onze vakanties, op meerdaagse wedstrijden etc. Ben nooit op het idee gekomen om de weerstandsverhogende spuiten te geven. Ik neem aan dat je die dingen met vitaminen bedoelt. Als een paard goed gevoerd wordt halen ze daar hun vitaminen wel uit. Wat je wel moet doen: geleidelijk overschakelen naar nieuw voer. Dat is veel belangrijker. Paarden kunnen niet zo goed tegen abrupte overgangen in hun voer.

Qua stress: Ik heb twee vrij sociale paarden, dus als ik ze meeneem en ergens helemaal in hun uppie zou zetten is dat het recept voor een enorme berg stress. Dus ik zorg dat er andere paarden zijn die ze minimaal kunnen zien. Liefst een fijn, sociaal maatje ernaast waar ze contact mee kunnen maken. Onthoud: Paarden ontlenen hun gevoel van veiligheid aan onderdeel zijn van een kudde. Niet aan goedbedoelde wandelingetjes met jou als mens of allerlei troep die in de stal hangt "om mee te spelen". Ze hebben vooral elkaar nodig. Dus investeer de eerste periode niet in wandelen met jou, maar in introduceren in de kudde.

En maak je vooral niet te druk: paarden zijn doorgaans best goed in verhuizen. Sommige wedstrijdpaarden vliegen de hele wereld over en staan op elk wedstrijdterrein weer in een andere stal. En dat gaat ze prima af. Die van mij liggen doorgaans ook gewoon de eerste dag na een verhuizing al relaxed languit in hun nieuwe stal te meuren. :D

En of jij het kan? Het komt heus wel goed. Zolang jij maar heel goed voor ogen blijft houden hoe paarden denken en welke natuurlijke behoeften ze hebben. Denk als een paard. Dan kom je heel ver.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:12

Klinische keuring laten doen = onderzoeksplicht als koper en zeker handig als alles nog zo nieuw is.
Leer temperaturen/hartslag/ademhaling/turgor opnemen, doe dit een week en schrijf de gemiddelden op. Dan heb je een basis om van uit te gaan wat voor haar normaal is. Meetlint voor gewicht erbij en doe dat standaard elke maand, omdat je haar elke dag ziet, mis je dingen als dikker/te dik worden makkelijker zonder meetpunt.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 13:18

Dit paard kent gelukkig al wat redelijk dingen, maar ze is vanaf september al niet meer bereden. Ik zelf heb ook nog niet op haar gereden, ze is nu zo uit model en conditie dat ik nog geen zadelpasser kan laten komen. Daar moeten we eerst aan gaan werken.

Verder weet ik natuurlijk nog niet hoe ze gaat reageren zonder veulen. Als blijkt dat ze bij de oude eigenaren al rustig is kan ze bij mij gewoon gelijk in de weide staan in haar groepje.
Maar ik heb weinig zin in een merrie die als een gek door draden vliegt om haar veulen te zoeken. Ik weet niet of dat vaak voorkomt eigenlijk, maar een paar dagen op stal is alleen als ze echt nog erg onrustig is.

Ik wil straks inderdaad wel instructie bij het rijden. Maar omdat dat voorlopig nog niet aan de orde is was ik even op zoek naar wat anders. En beide heren hebben goede ideeën voor een fijne basis.
Ik ga nog wel op zoek naar iemand die instructie kan geven voor grondwerk zoals bijv. longeren met dubbele lijnen en dat soort dingen.

tamary schreef:
Leer temperaturen/hartslag/ademhaling/turgor opnemen, doe dit een week en schrijf de gemiddelden op. Dan heb je een basis om van uit te gaan wat voor haar normaal is. Meetlint voor gewicht erbij en doe dat standaard elke maand, omdat je haar elke dag ziet, mis je dingen als dikker/te dik worden makkelijker zonder meetpunt.

Dat is een goed idee, super dank je wel!

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:23

Waarschijnlijk word ze juist extra onrustig als ze geen andere paarden kan zien + niet kan bewegen. Zou haar dus gewoon op een aparte paddock gooien. Niet meteen in de kudde!

La vie est belle

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 13:27

Ik zal even in overleg met de pensionhoudster of die mogelijkheid er is. Is inderdaad natuurlijk veel beter voor haar.

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:33

heb je helemaal nog niet op haar gereden? ik raad toch aan eerst een proef rit of ritten te maken voor je haar koopt.
Misschien is het wel een draak van een merrie

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-17 13:37

koetjeboe schreef:
heb je helemaal nog niet op haar gereden? ik raad toch aan eerst een proef rit of ritten te maken voor je haar koopt.
Misschien is het wel een draak van een merrie

Ik heb een hele tijd geleden een paar rondjes gestapt, maar daarna niet meer.
Maar ik verwacht daarbij eigenlijk niet echt problemen.
Ik ga elke week heen en regelmatig gaat mijn dochter van 5 mee en rijdt dan een rondje op haar.
Ze doet alles zo braaf, ook het longeren wat we sinds kort doen doet ze erg netjes.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=152&t=1912408&lr=517006389#unread

Hier staan onderin wat foto's van haar.

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

Pistasche
Moderator Informatief
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:44

Ik vind dit een heel fijn product om paarden te ondersteun http://www.naf-equine.eu/nl/balancer/optimum

Ook gegeven aan een paard wat net verhuist was en daardoor even een dip had. Ze is er top van opgeknapt! Veel plezier met je paardje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:52

Er is meer stress mogelijk, dit i.v.m. dat ze dan weg is gehaald bij haar veulen............

Het belangrijkste is ook in dit geval dat je de merrie goed in de gaten moet houden of ze geen uieronstekking gaat krijgen ivm dat ze ineens geen melk meer geeft aan haar veulen.

Verder niet je teveel druk om maken, gewoon kijken hoe het gaat en je daarom aanpassen afhankelijk van hoe ze het doet. Het beste is inderdaad dat ze andere paarden kan zien.......

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-17 21:28

Ok, naarmate de datum nadert dat ze komt stijgen de zenuwen langzaam :P
Ik ben me nu vooral aan het inlezen over voeding.
Op dit moment krijgt ze niks anders behalve gras, ze staat 24/7 in het weiland.
Bij mij gaat ze straks overdag in de weide en in de avond op stal met hooi.
Ze moet behoorlijk afvallen dus echt bijvoeren qua brokken is denk ik niet nodig.
Maar eventuele tekorten wil ik wel graag voorkomen, dus ik ben op zoek naar iets om af en toe te geven bijv 2x in de week.
Dankzij dit forum ben ik o.a de Agrobs Alpengrün Mash en Agrobs Pre Alpin Wiesencobs tegengekomen.
Zou 1 van deze of misschien beide goede aanvullingen kunnen zijn?
Of hebben jullie nog betere suggesties?

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:45

Twee x per week iets geven om tekorten aan te vullen heeft geen zin. Gewoon dagelijks een mineralenbrok. Bijv. Marstall Force. Worden ze niet dik van maar zit wel alles aan vitamines en mineralen in.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 21:49

Oppassen met hooi als ze dat nu niet krijgt. Kans op verstoppen of koliek als je dr ineens vanuit de wei op stal gaat zetten.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-17 22:12

safina schreef:
Twee x per week iets geven om tekorten aan te vullen heeft geen zin. Gewoon dagelijks een mineralenbrok. Bijv. Marstall Force. Worden ze niet dik van maar zit wel alles aan vitamines en mineralen in.

Bedankt voor de tip!
Het vervelende is dat de meningen zo verschillen, de meesten zijn van mening dat Haflingers niet zoveel extra's nodig zijn.
Het wordt toch uitzoeken waar ze het goed op doet.

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-17 22:13

cissy schreef:
Oppassen met hooi als ze dat nu niet krijgt. Kans op verstoppen of koliek als je dr ineens vanuit de wei op stal gaat zetten.

Gelukkig snaait ze her en der regelmatig stro of hooi mee. Dus het is niet dat ze het helemaal niet krijgt, maar het maakt nu geen deel uit van haar dieet.
Maar het is wel iets wat ik in de gaten ga houden, bedankt!

Groetjes Wendy

Mijn reis met Menda

safina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 22:55

maitestar23 schreef:
safina schreef:

Bedankt voor de tip!
Het vervelende is dat de meningen zo verschillen, de meesten zijn van mening dat Haflingers niet zoveel extra's nodig zijn.
Het wordt toch uitzoeken waar ze het goed op doet.

Een mineralenbrokje is niks extra's. Het dekt alleen de behoeften aan vitamines en mineralen af. Zodat je zeker weet dat hij krijgt wat nodig is als ruwvoer niet alles bevat. Meer niet. Je voert er ook maar kleine hoeveelheden van. Hooguit een half kopje per dag. Zie het als een multivitaminenpil.

Heeft je paard meer aan dan die producten die jij noemt.

Boef2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:01

Als ze net van haar veulen af is maakt ze waarschijnlijk nog melk aan. Om geen uier ontsteking te krijgen is het heel belangrijk dat je haar geen krachtvoer geeft tot de melkproductie is gestopt.