Eigen paard wat nodig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SanneWibier

Eigen paard wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-17 13:03

(ik weet dat er al heel veel topics hier over zijn maar kon niet echt vinden wat ik bedoel ik ben nieuw dus weet ook niet of het hier goed staat) Hallo ik heb Sanne en ik ben 14 jaar oud. Ik heb (na lang zeuren en veel overleggen en elkaar tegemoet komen) van mijn moeder te horen gekregen dat als ik hem zelf betaal ik een eigen paard mag! Ik ben nu natuurlijk helemaal in de wolken! Ik heb al een stal gevonden voor 130 euro per maand waar die dan mag staan dan zit ruwvoer er bij in. Nu vroeg ik me af wat je allemaal nodig hebt? Qua diensten dierenarts hoefsmid tandarts enz. Maar wat allemaal qua spullen? Zadel hoofdstel enzo en ook welk ras of karakter is het best als 1e paard? Ik heb nu 10 jaar rij ervaring en train op L / M niveau op mijn vp ik ben zelf 1,73 en heb dus een pony of paard van boven de 1,50 nodig. Wat raden jullie me aan? En wat af?

Alvast bedankt!

Myou

Re: Eigen paard wat nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:06

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:08

Hoi Sanne, allereerst is het een pittige beslissing, een eigen paard op je 14e die je helemaal zelf moet betalen.

Bokker Jaime_ houdt iedere maand bij wat ze kwijt is aan haar paard.

http://www.paardenleven.net/watkosteenpaard-mei/

Wat je nodig hebt aan spullen hangt echt van je paard af, wat voor zadel, wat voor hoofdstel, wat als het stuk is, borstels, zwepen, dekens, zweetdekens, vliegendekens, vliegenmasker.

Persoonlijk raad ik het je helemaal af, ja een eigen paard is heerlijk maar je moet daarnaast dus hard werken en elke cent omdraaien op je 14e. Wacht een paar jaar, een jaar of 4 als je ongeduldig bent.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:14

Net als Lieveli zou ik het je op deze leeftijd ook zeker af raden als je hem helemaal zelf moet betalen.

Je hebt toch altijd een hoop extra kosten buiten je stalling om, zoals hoefsmid voor alleen bekappen 35 euro (1 keer per 8-10 weken) of alleen voor beslaan 65 euro en rondom al gauw 90 euro.
Je ontworming/mestonderzoek en inentingen natuurlijk. En zit het stro ook bij je stalling in of is het gewoon 24 uur buiten? Anders komen daar ook nog een hoop kosten van bij per maand en eventueel krachtvoer natuurlijk ook.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:15

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:28

Hoihoi,
Wat hierboven word gezegd ben ik het mee eens. Ik snap dat je helemaal in de wolken bent, maar moet je alles zelf betalen aan het dier?
Want dan kan ik je zo vertellen dat je dat niet gaat lukken, ook niet als je na school werkt tot s'avonds laat. Op die leeftijd is het salaris dat je kan verdienen gewoon zo laag, daar valt geen paard mee te onderhouden. Of je moet bijvoorbeeld een brede erfenis achter de hand hebben oid?
Ik snap heel goed dat je er nu alles aan wilt doen om een paardje te nemen, maar denk goed na over zo'n beslissing als je het allemaal zelf moet gaan betalen en regelen!

Sunny8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:33

Wat leuk dat je een eigen paard mag! :) Ik kan niet al je vragen beantwoorden, want ik heb zelf geen eigen paard, maar ik zou op zoek gaan naar een paard met een rustig, betrouwbaar karakter. De leeftijd en het ras maken opzich niet veel uit, maar ik zou niet een te jong paard kopen. (Ongeveer vanaf 6 jaar/7 jaar oud).

Ook zou ik alle kosten goed op een rijtje zetten en een spaarpotje maken voor de dierenarts, als je deze ook zelf moet betalen, want dat kan heel veel geld gaan kosten. Alvast veel succes met het zoeken naar een paard! /3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:36

Hoi Sanne,

Ook ik raad het je af als je het paard helemaal zelf moet betalen op die leeftijd. Ik ben 20 en heb sinds september 2016 mijn eigen paard. Er zaten maanden tussen dat het erg zwaar was, financieel gezien.

Maar om toch antwoord te geven op je vragen:
- Fijn dat er ruwvoer bij in zit. Je zou dan moeten kijken of je eventueel nog brok of muesli wil bijvoeren.
- Dierenarts kan altijd komen wanneer je het 't minst verwacht (paard plots ziek, kreupel, you name it), kosten van de entingen.
- Hoefsmid, afhankelijk of je paard op ijzers staat of ander speciaal beslag: 35-120
- Tandarts komt hier jaarlijks
- Op z'n tijd komt er een fysio/osteopaat langs: €60
- Eens in de zoveel tijd mestonderzoeken en wanneer nodig ook ontwormen (€15+35 ongeveer)
- Zadelmaker etc.

Qua spullen:
Soms kan je de toebehoren meekopen wanneer je het paard zelf koopt. Dit is natuurlijk super fijn!
Ik moest wel nog een hele hoop erbij kopen toen ik mijn paard kocht.
Heb een boomloosje van 350 incl alle toebehoren, hoofdstel (rond de 90 eu) en nog wat dingen aangeschaft. Je koopt ook naar mate de tijd allerlei dingen, nu heb ik al een longeerzweep tot beenbescherming gekocht in minder dan een jaar tijd. Mijn collectie wordt groot. _O-

Je eerste paard moet je niet laten afhangen van een ras. Kijk lekker rond op de bokt markt of op marktplaats en als je een paard ziet wat je enorm lijkt aan te spreken kan je de eigenaar benaderen om het paard te bezichtigen. Neem een ervaren iemand mee naar de bezichtigingen is mijn tip. Aangezien je 14 bent en al boven de 1,70 kan het zo zijn dat je nog groeit. Filter dus goed op de schofthoogte! Ondanks je ervaring zou ik toch wel gaan voor een iets volwassener paard die al gewoon goed is doorgereden rond een jaartje of 7/8.

Wanneer jij het paard graag wilt kopen kan je dit paard zowel klinisch als rontgenologisch laten keuren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:47

Maar moet ts het paard zelf betalen (dus de aanschaf) of het onderhoud van het paard? Ik begrijp namelijk uit de openingspost dat ze alleen de aanschaf zelf hoeft te betalen..

Daarbij denk ik ook dat de ouders van TS wel hebben nagedacht over onvoorziene kosten etc.?

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 13:55

Ik stuur je een prive berichtje :)!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 14:06

Je kan het zo simpel en zo gek maken als je wil. Sommige hebben 10+ dekens voor hun paard, andere geen....

Kan je de volgende 2 tips geven:
1. Reken 500 euro voor een zadel. Goedkopere zadels bestaan, maar die zijn ofwel oud, ofwel van minder kwaliteit. 500 geeft je een goed 2dehands zadel die nog jaren mee kan. Zeker ook een zadel passer laten komen! op de rug van je paard wil je niet bespraren...

2. Begin met een goed 0grams regendeken en een 100gram stal deken. Dan kan je nog meer kopen indien nodig/je gaat scheren

3. Staar je niet blind op ras. Gewoon paarden gaan bekijken die je leuk vind. Goed nadeken over wat je wil en over je eigen rijkunsten. Een jonger paard lijkt leuk - maar hou er rekening mee dat het ook mis kan gaan indien je zelf niet voldoende ervaring hebt. Ik zou gaan voor een iets ouder dier, waar je kan opstappen en wegrijden. Extra lessen kost ook veel geld!

Mag je paard elke dag naar buiten op de stal die je hebt gevonden? De meeste paarden worden zuur en soms gevaarlijk als je de hele dag op stal staan.

Amberkelsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:32

Ik zou het als 14 jarige niet doen, ik denk dat je het qua kosten niet gaat redden om alles zelf te betalen.
En ik denk niet dat je ouders je elke maand iets gaan voorschieten. Is ook niet eerlijk tegenover het paard als deze straks iets heeft en jij geen DA, osteopaat, tandarts etc, in kan schakelen omdat je het geld er niet voor hebt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:34

Vergeet onverwachte dierenarts kosten niet. Als je paard zich verstapt en je honderden euro's kwijt bent aan onderzoeken en behandelingen, of wanneer je paard plots een koliekaanval krijgt en geopereerd moet worden (a duizenden euro's)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:44

Ik kan je het niet direct afraden, dan zou ok mezelf tegenspreken.

Toen ik 14 was heb ik de hele zomer gespaard voor een pony. (Veulen, klein, dus sowieso al lager in voer, en geen zadel, hoofdstel, osteopaat ed nodig)
Op mijn 15e heb ik een zelfde gevalletje er bij gekocht.

Ik kan zelf niet te veel uitgeven. Nu heb ik nog wat "inkomsten" van twee pensionpony's en staan ze aan huis. Plus, ik sta "in de schulden" bij mijn ouders vanwege hoge dierenarts rekeningen (die ik uiteraard tot de laatste cent terug ga betalen)

Eerlijk, denk ik niet dat je het gaat redden als je ouders niet mee betalen :)

NinaCharlie schreef:
Vergeet onverwachte dierenarts kosten niet. Als je paard zich verstapt en je honderden euro's kwijt bent aan onderzoeken en behandelingen, of wanneer je paard plots een koliekaanval krijgt en geopereerd moet worden (a duizenden euro's)

Inderdaad. Mijn veulen hoest (nog steeds ook helaas, dus wie weet wat nog erbij zal komen) sinds ik haar heb. 3 keer ritje kliniek en een longspoeling tikken flink aan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:58

Geld geld geld dat heb je nodig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 19:59

marleen_usar schreef:

Wat een stom antwoord.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:13

NinaCharlie schreef:

En natuurlijk: Je moet van te voren bedenken óf je dat wel wilt laten uitvoeren. Want je kan je paard er inderdaad mee redden.. Maar het kan ook zomaar zijn dat je niet alleen je geld maar ook je paard kwijt bent.. Of dat je niet 'hetzelfde' paard terug krijgt (als in, gedrag wordt anders.. Je krijgt natuurlijk niet letterlijk een ander paard terug _O-).

Ik zou verder ook een back-up stalling zoeken. Stel er gebeurd iets (en dat kan van alles zijn) waardoor je moet verhuizen, dan is het toch wel fijn dat je een ander plekje in je hoofd hebt die je kan betalen en jou ook aanstaat.. Als dit de enige stal is voor 130 euro p.m en de rest is minimaal 200 euro, moet je dus bedenken dat je ook 200 euro moet kunnen betalen.

Verder kwa zoektocht naar een paard: Bedenk wat voor eisen het paard moet voldoen. Denk dus bijvoorbeeld aan:

-Karakter
-Breder paard of juist een slanker paard (of pony)
-Leeftijd paard
-Niveau van het paard. Van volledig groen tot opgeleid tot noem een niveau.
-Prijsklasse (Want of je 2000 te besteden hebt aan een paard of 15.000 euro, zit een groot verschil in natuurlijk)
- Dingen die je absoluut niet wilt bij een paard. Ik wilde (en wil) absoluut geen paard met te veel wit of een witte staart. Een shetlander hoef ik ook niet, mocht ik willen rijden ben ik te groot. En een paard dat schrikt van ieder vallend blaadje.. Ook niet bepaald iets voor mij.

Als je weet wat jij wilt, dan kun je gaan zoeken. Want als je niet eens weet wat je zoekt.. Dan kan je wel heel veel paarden leuk vinden.. Maar dan kan je de hele wereld wel rond om een hoop paarden te gaan bekijken. En er zijn zát paarden te koop.. Dus ook genoeg die aan jouw eisen zullen voldoen. Het is hooguit even goed zoeken, ligt er maar net aan wat jouw eisen zijn.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 20:39

Wat gaaf dat je een eigen paard mag!

Ikzelf heb echt gewacht tot ik zeker was dat ik mezelf (en het paard) in levensonderhoud kon voorzien. Ik heb Joy afgelopen oktober gekocht en kan zeggen dat ik van alle kosten bij elkaar tot nu toe een hele mooie reis had kunnen maken :D

Veel dingen zijn al gezegd, ik zou inderdaad zeker dat topic even opzoeken. Je zou ook even moeten kijken naar een goede verzekering. Veel medische kosten worden gedekt als je goed verzekerd bent.

Toch zou ik nog even goed nadenken over het kopen van een paard op deze leeftijd. Je gaat straks examen doen en studeren en daarna (hopelijk snel) aan het werk. Een onzekere toekomst waar een paard consequent tijd en geld van je blijft vragen. Hoe gaaf het ook is (en ja, dit werd ook tegen mij gezegd toen ik jouw leeftijd had en van een paard droomde), misschien is het toch beter om nog eventjes te wachten. Een verzorgpaard nemen is een leuk alternatief. Zo leer je veel over hoe het is om een paard te hebben. Je leert kwaaltjes herkennen, voer uitbalanceren en ja, ook wat het kost. Ik heb bijna 7 jaar een paardje bijgereden dat was fantastisch.

Succes in ieder geval!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 08:11

Is toch zo? Eigen paard hebben = genoeg geld ervoor hebben, al helemaal wanneer je 14 bent

lieveli schreef:
marleen_usar schreef:

Wat een stom antwoord.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:13

Wat je nodig hebt bepaal je deels zelf, maar ik zal proberen een complete lijst te maken wat de meeste mensen nodig hebben.

Borstels : Hard, zacht, roskam, manenkam, hoevenkrabber
Zadel : met dekje (s), singel ed
hoofdstel
Halster
Longeerlijn

Wat voor paard?
Hiervoor zul je moeten kijken naar je eigen wensen.
Wil je voornamelijk recreatief rijden dan maakt het ras niet uit. Ervaring en karakter veel meer.
Hoeveel ervaring heb je en welk karakter ligt je. Ik hou van een uitdaging en heb veel ervaring met moeilijkere paarden. Hou je meer van een relaxt paard en lekker buitenrijden kies dan een paard die daarbij past. Zoek dan ook voornamelijk een paard die ouder is dan 8 jaar. Vaak is het karakter wat stabieler.

Zoek je een niet te duur paard, om fijn buiten te rijden kijk dan ook eens bij de dravers. Er bestaat bij een aantal mensen die het ras niet kennen een anti tegen, maar dit zijn vaak hele fijne paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:20

Ik zou om te beginnen niet je best doen je moeder over te halen, maar je te verdiepen in wat heb je allemaal nodig, wat kost het etc. VOOR je bepaald of je een paard neemt of niet, vraag me ook af waarin een 14 jarige kan onderhandelen met een ouder of ouders of zoiets mag, en waar daar in het stukje zit dat je moeder daarin ook met je gaat praten over de kosten, benodigdheden etc.
Beter gezegd, wacht nog een paar jaartjes.. Ik ben begonnen met rijden op m'n 8e, mijn ouders hadden echt het geld wel evt ruimte bij mijn oma achter het huis maar ik heb zelf uiteindelijk op mijn 21e een eigen paard gekocht, toen ik er echt klaar voor was, geen excusen als je klaar bent met de middelbare school "ik heb geen tijd meer", of als je 18 bent er vriendjes etc in beeld komen met ik vind het niet leuk meer.

Je hebt nu een stal van 130 euro gevonden, dat is heel mooi maar ook heel zeldzaam, prijzen kunnen ook verhoogd worden, stel je verhuisd of de stal sluit, moet je een andere stal, kan je dan ook 200 euro in de maand missen? Alleen nog maar aan stalling? Dierenarts kosten, entingen, hoefsmid, fysio, tandarts etc.? Waar wil je dat van gaan betalen op je 14e :x Sorry maar alleen betalen ga je dat niet in redden en vind ik niet eerlijk tegenover een dier om daarmee dat risico te nemen..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 23:24

Lieshorses schreef:
Is toch zo? Eigen paard hebben = genoeg geld ervoor hebben, al helemaal wanneer je 14 bent

Dat ontken ik niet, toch? Zie mijn 1e bericht. Maar ik vind het wel een stom antwoord.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:27

Ik hoop niet dat je ooit denkt, zo stom was dat antwoord nog niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:25

marleen_usar schreef:
Ik hoop niet dat je ooit denkt, zo stom was dat antwoord nog niet.

Ik heb al 20 jaar paarden. Meid, zonde van je hoop.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:43

Zoals meerdere zou ik het ook afraden. Een paard kopen is niet zo probleem voor mensen, onderhoud wel. Daarbij kunnen rekeningen snel oplopen. Hier hadden we laats twee keer achter elkaar pech in het weekend en dat was iets ' kleins' ( 2x €400). Betalen je ouders de dierenarts kosten? je moet toch wel een buffer hebben van minimaal €1500 die je aan blijft vullen. Ook laatst paard geopereerd €3375 en daar kwam nog medicatie bij. Denk er goed overna.