Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Dat bijten heeft hij een keer gedaan omdat hij zijn eten wilde maar toen heb ik hem toch echt wel een knal verkocht. Trappen heeft hij echt nog nooit gedaan, in 8 jaar tijd niet.
Vaak is die EEY voldoende
CoonArt schreef:Of scheldt je je paard helemaal de huid vol wanneer paardlief weer eens stront stierlijk vervelend doet....??

Ir111 schreef:CoonArt schreef:Of scheldt je je paard helemaal de huid vol wanneer paardlief weer eens stront stierlijk vervelend doet....??
Eh nee, stront stierlijk vervelend doen!? Ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij is nooit stront stierlijk vervelend. Hij doet eigenlijk altijd zijn best voor me. Als ik vind dat hij vervelend is is dat meestal omdat ík een slecht humeur heb en niks kan hebben. Dan ben ik die dag gewoon kort bij de paarden en doen we het de volgende dag opnieuw, als ik wél gezellig ben.
Slaan komt hier nooit voor. Nergens voor nodig.
zij kan aan de hand wel eens in bulldozer-modus gaan en je omver trekken, dan heeft ze wel eens een tik nodig maar dit is dan meer een zwiep met het touw of even een tik op de borst. Tijdens het rijden bij geen van beide & er echt op staan roepen doe ik ook niet, een korte stemverheffing soms wel. En wat stil gemopper natuurlijk soms wel
CoonArt schreef:Ir111 schreef:Eh nee, stront stierlijk vervelend doen!? Ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij is nooit stront stierlijk vervelend. Hij doet eigenlijk altijd zijn best voor me. Als ik vind dat hij vervelend is is dat meestal omdat ík een slecht humeur heb en niks kan hebben. Dan ben ik die dag gewoon kort bij de paarden en doen we het de volgende dag opnieuw, als ik wél gezellig ben.
Dus je laat je gewoon ondersneeuwen door je paard? Je paard mag nooit de baas worden over je... Hij/zij hoort te luisteren naar de leider (jij)
CoonArt schreef:Ir111 schreef:
Eh nee, stront stierlijk vervelend doen!? Ik zal wel een bijzonder paard hebben maar hij is nooit stront stierlijk vervelend. Hij doet eigenlijk altijd zijn best voor me. Als ik vind dat hij vervelend is is dat meestal omdat ík een slecht humeur heb en niks kan hebben. Dan ben ik die dag gewoon kort bij de paarden en doen we het de volgende dag opnieuw, als ik wél gezellig ben.
Dus je laat je gewoon ondersneeuwen door je paard? Je paard mag nooit de baas worden over je... Hij/zij hoort te luisteren naar de leider (jij)
Hier doen ze dat namelijk ook niet. Tuurlijk proberen ze weleens een grens op te zoeken, maar het is nooit, NOOIT! nodig om ze een klap, trap of grote mond te geven. AlwaysH schreef:@Ir, dus je gaat er van uit dat de paarden die wij ene tik geven gevaarlijk bezig zijn? Niet dat we dat juist voorkomen?
Niet elk paard is hetzelfde. Mijn verzorg merrie is dan nog zo lief en knuffelig, ze heeft gewoon totaal geen geduld. En als ze dan door buldert krijgt een zwiep op d'r borst.
Jibbel schreef:Wil je samen werken met je paard, of wil je dat je paard doet wat jij zegt? Dat verschil in gebruik van 'macht' is de clou denk.
Vaak hoef ik maar een vinger in de lucht op te steken met een hé! (op normale toon) en dan is het klaar, áls ze al iets proberen.
Ir111 schreef:AlwaysH schreef:@Ir, dus je gaat er van uit dat de paarden die wij ene tik geven gevaarlijk bezig zijn? Niet dat we dat juist voorkomen?
Niet elk paard is hetzelfde. Mijn verzorg merrie is dan nog zo lief en knuffelig, ze heeft gewoon totaal geen geduld. En als ze dan door buldert krijgt een zwiep op d'r borst.
Eigenlijk wel ja, maar dat is omdat ik zie anders geen reden zie om te slaan of schreeuwen. Dat slaan of schreeuwen kan natuurlijk ook vlak voor er gevaarlijk gedrag vertoond wordt. Maar ik denk dan toch dat in de meeste gevallen veel signalen gemist zijn. Ik heb veel verschillende paarden in handen dus ik snap dat niet ieder paard hetzelfde is. Maar de principes blijven hetzelfde wat mij betreft.