Kosten Shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Volte

Kosten Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 21:32

Beste Shetlandereigenaren,

Sinds een tijdje ben ik aan het kijken hoeveel een shetlander nou echt kost.
Ik vroeg me af of jullie mij een duidelijk beeld kunnen geven over hoeveel een shetlander maandelijks/jaarlijks kost?

Hoeveel betalen jullie?

Ik hoor graag van jullie!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Kosten Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:47

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:57

Op welke manier wil je gaan huisvesten?
Heb je een weide, eventueel met stal, of alleen een paddock of wordt ie gestald op een pensionstal?

Qua hoefsmid, enten, ontwormen, tandarts, dierenartskosten (bv koliek) zijn de kosten gelijk aan die van een groot paard.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:14

Veel! ;) als je fanatiek ermee aan de slag wil gaan moet je het niet onderschatten. Als ik een ruwe schatting maak:

Aanschaf circa 500, per maand (24/7) weide laten we zeggen 75 euro per maand, voer erbij 100. Dan komen nog de hoefsmid(35 per keer, eens per 3 maanden), enting(eens per jaar, 50 denk ik?), ontwormen(25 per jaar),Tandarts (100 per jaar), en dierenarts kosten kunnen ook flink oplopen.

Afhankelijk van wat je ermee wilt doen ben je qua spullen ook veel kwijt. Zo kost een goede sulky al gauw 800-1000 euro, tuig vanaf 150, hoofdstel vanaf 25, halsters, touwem, poetsspullen, peesbeschermers, menzweep, longeersingel, lijn, zweep, noem het maar op komen daar nog bij. En dan nog te bedenken dat je er erg veel tijd aan kwijt bent. Een eigen pony is leuk, maar het heeft niet alleen maar voordelen.

Ik denk dat je qua pony onderhoud 1500 op jaarbasis kwijt bent, tenzij je hem op pension wil zetten, dan nog meer. Eenmalige kosten zijn afhankelijk van wat je ermee wil doen, kan eventueel via pb meer info geven.

Hopelijk heb je wat aan deze info :) wat je wel moet onthouden is dat een shetlander net zo veel tijd kost als een grote en je er niet op kunt rijden. Ik ben al gauw minstens 2 uur per dag kwijt aan hem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:52

Ik heb twee shetlander. Die zijn al 20 jaar bij mij. Zou niet graag alle kosten op een rij willen zien. Ik betaal net zo veel als een rijpaard gezien ze op pension staan en een box is een box. 300 per maand voor beide. Hoefsmid 85 per 3 maanden. Tandarts 100 per jaar. Wormenkuren en entingen rond 70 per jaar. Daarnaast nog kosten aan aanschaf en onderhoud materiaal.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:02

mijn Shetlander staat bij mijn grote pony en is daarom goedkoper, maar verder is hij even duur als een grote pony.

Aan stalling betaal ik 45,- per maand maar zou je hem bij mij op stal alleen in een stal zetten betaal je gewoon 175,-, hoefsmid is 30,- (let op sommige smeden doen geen shetlanders), tandarts 80/100 minimaal 1x per jaar. Ontworming 1 spuit voor 2/3x behandelen. Jaarlijks de enting.

Met mijn shet heb ik de pech gehad het afgelopen jaar al bijna 1000,- aan DA kosten gehad te hebben waardoor hij eigenlijk duurder is geweest dan mijn andere paarden....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:27

Ik heb net ook het rekensommetje gemaakt voor de kosten per maand:
100,- pension
Ontwormen kan mee met mijn andere paard van 500 kilo
3,33 enten (40/12)
15 bekappen (30/2)
8,33 tandarts (100/12)
Dus een kleine 130,- per maand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:31

Jotoma schreef:

Dan heb je of een hééééle kleine shet of je doseert de ontwormer te laag.

Mijn shet kost me een kapitaal :P Voor hooi ben ik rond de 60 euro per maand voor d'r kwijt. Bekappen is 18 euro per maand (omgerekend), voer is ongeveer 20 euro (vitaminebrokje, muesli, supplementen. En dan heb ik de nieuwe pot Gastri Comp die gisteren is gekomen nog niet meegeteld. Ben ik ook weer 50 euro verder mee).
Daarnaast nog dekens (ja die heeft ze nodig) en in de winter wat extra ondersteuning (ongeveer 100 euro voor de hele winter).

Een shet heeft de zelfde zorg nodig als een groter paard. Alleen zijn dingen als bekappen en dekens ietsjes goedkoper. En ze eten iets minder. Doseringen van voer, supplementen en hooi zijn ietsjes lager.Maar dingen als vliegenspray, hooinetten, onderhoud aan je wei enz zijn voor een shet echt niet minder duur dan voor een fjord of shire.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:43

Koper schreef:
Jotoma schreef:

Dan heb je of een hééééle kleine shet of je doseert de ontwormer te laag.

Mijn shet kost me een kapitaal :P Voor hooi ben ik rond de 60 euro per maand voor d'r kwijt. Bekappen is 18 euro per maand (omgerekend), voer is ongeveer 20 euro (vitaminebrokje, muesli, supplementen. En dan heb ik de nieuwe pot Gastri Comp die gisteren is gekomen nog niet meegeteld. Ben ik ook weer 50 euro verder mee).
Daarnaast nog dekens (ja die heeft ze nodig) en in de winter wat extra ondersteuning (ongeveer 100 euro voor de hele winter).

Een shet heeft de zelfde zorg nodig als een groter paard. Alleen zijn dingen als bekappen en dekens ietsjes goedkoper. En ze eten iets minder. Doseringen van voer, supplementen en hooi zijn ietsjes lager.Maar dingen als vliegenspray, hooinetten, onderhoud aan je wei enz zijn voor een shet echt niet minder duur dan voor een fjord of shire.

Voorheen deed ik dit ook. Mijn paard voor 600 geven en de shet voor 200 (restjes van 2 spuiten, ook die van mijn stalgenootje). Nu doseer ik iets meer over en geef ik mijn grote pony een volle spuit (voor 700kg). Maar mijn shet is ook klein, ongeveer 85cm en niet erg breed dus op advise van de DA geef ik hem voor 200kg.

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:45

Een shetlander is ook niet goedkoop om te houden, ik sluit me op dat gebied aan bij de boven geplaatste reacties.
Het is natuurlijk ook te zien wat je met hem/haar wil doen, wil je gaan mennnen of hou je het liever bij grondwerk/ vd?
de hoefsmid, dierenarts en anderen kunnen ook serieus oplopen...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:45

Oh ik had gegoogled op wat een shet gemiddeld weegt, toen las ik 200 kilo. En zag op mn ontwormspuit dat die tot 700 kilo gaan.
Maar goed, uitgaande van een volle spuit ben ik 3,- per maand kwijt voor 3 wormkuren per jaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:49

Een ontwormspuit is voor 600 kilo.

Mijn shet weegt echt geen 200 kilo. Is een grote middenslag van degelijke bouw.

Ontwormen kost mij 15 euro per 5 jaar :+ Voor 2 paarden samen. En ja ik ontworm gewoon 2 x per jaar en zonodig vaker.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:53

Koper schreef:
Een ontwormspuit is voor 600 kilo.

Mijn shet weegt echt geen 200 kilo. Is een grote middenslag van degelijke bouw.

Ontwormen kost mij 15 euro per 5 jaar :+ Voor 2 paarden samen. En ja ik ontworm gewoon 2 x per jaar en zonodig vaker.

Dit is dan echt afhankelijk welke je hebt gekregen. Ik heb er altijd die tot 700 gaan. Ik heb altijd overgehouden en doseerde voorheen voor 600 ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:54

Nou ja, inmiddels gebruik ik dat soort ontwormers niet meer. Maar toen ik dat nog wel deed waren ze altijd voor 600 kilo. Ik neem meteen van je aan dat ze er ook voor 700 zijn. Dat zal dan wel ergens op de verpakking of de spuit staan, je mag toch aannemen dat dat niet zo heel moeilijk terug te vinden moet zijn.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:13

Conclusie: ontwormen kost een enkele euro per maand als je het zo opzij zou leggen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 09:18

:D

damduns

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:45

Ik ben 250 euro per jaar kwijt aan stalling. (en tijd als in: voeren wanneer de grote baas weg is met vakantie) De hoefsmid komt uiteraard ook regelmatig a 15 euro per keer. Elk jaar even influenza enten. En alleen ontwormen als het nodig is. Tandarts a 75 euro per jaar. Dus reken maar uit.

Ze staat dag en nacht buiten met schuilstal en aangezien ze aanleg hebben voor dik worden, krijgt ze slechts een handje brokjes en veel ruwvoer. Ruwvoer zit bij stallingskosten in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:04