Paarden op evenementen/concerten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Paarden op evenementen/concerten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:01

En dan bedoel ik geen ponyritjes op de plaatselijke kermis.

Gister was ik bij "Elisabeth in Concert" op Paleis het Loo.
Halverwege de voorstelling komt Elisabeth (Pia Douwes :) ) aan in een prachtige witte open koets met twee Friezen ervoor. Een koetsier (in livrei) op de bok, een groom ernaast. Werkelijk een prachtig plaatje en ik waande me eind 19e eeuw <3 .
Later in de voorstelling kwam (ik denk) hetzelfde span, dit keer met een platte wagen met daarop een doodskist. De paarden moesten best een poos stil staan omdat een stuk van het verhaal zich rond de kist afspeelt.
De paarden stonden hierbij tussen het podium en de veldplaatsen (waar ik ook zat, tweede rij _/-\o_ ).
Voor en naast mij zaten ook enkele rolstoelers, en er was verder geen afzetting oid.
Het rechter voorpaard vond het allemaal ontzettend spannend, was super allert en heeft alleen maar op de plaats staan dansen. Het linker voorpaard stond overigens gewoon op rust :') .
Vanaf mijn plek kon ik zien dat ze proppen in de oren hadden, en ik kon perfect de interactie tussen de (naar mijn idee zéér ervaren groom) volgen.
Hij of zij (kon ik door de pruiken etc niet zien) ging echt super met de situatie om, en ik gok ook dat deze paarden wel wat gewend zijn. Met een dergelijke productie halen ze ook niet zomaar de eerste de beste in huis.. (Heb een grote bordeauxrode vrachtwagen zien staan :j)

Afijn, helemaal niks gebeurt, super avond gehad.

Maar, vanacht lag ik er nog even over te filosoferen... Het blijven dieren, je hebt nooit 100 controle natuurlijk. Dit kán zo ontzettend fout gaan, en dan? Stel dát de boel aan de kletter was gegaan... De mensen op de eerste rijen hadden geen kant op gekund.

Ik zag ook filmpjes van paarden bij de toppers...

In hoeverre is zoiets verantwoord? (En dan heb ik het niet over welzijn, die heb ik geen seconde in twijfel getrokken, maar over veiligheid)