Het Clusius College organiseert ieder jaar een paar kampen voor de derde klas. Engelandreis (daar mocht ik vorig jaar aan deelnemen), zeilkamp en paardenkamp! Als volwassen Penny is meegaan op paardenkamp een droom die uitkwam

Graag neem ik jullie eventjes mee op kamp

Maandagmiddag aangekomen bij Les Chevaux in Buinen (Drenthe). Snel de spullen op de kamers en de rijkleding aan. Er moest voorgereden worden om de niveau van de groepen in te delen. Dat resulteerde in allemaal zenuwachtige kids en een georganiseerde chaos

Na het eten mocht ik een groep meenemen het bos in. Naast onze begeleiding ging er altijd iemand mee van Les Chevaux. Ik moest zelf ook wel even een drempeltje over: ik kreeg de eerste rit meteen het grootste paard aangewezen en uiteraard waren er geen westernzadels in de buurt

De volgende dag meer bosritten en ook voor de onervaren ruiters was er tijd om op het paard te klimmen.

Mijn "werk" bestond vooral uit helpen met op- en afzadelen en helpen bij de wissel van de ritten. Uiteraard reden we zelf ook mee.

Dinsdag avond was er een dropping. We werden afgezet bij een Hunebed en (zonder telefoon!) door het bos een weg terug vinden blijkt toch een hele lastige klus te zijn

Woensdagmiddag was het tijd voor iets anders: in de huifkar op naar een klimpark waar de kids zich de hele middag vermaakt hebben en het voor de docenten even een momentje van rust was. Ook wel fijn

Donderdag ochtend was het laatste bosritje een feit en moesten we alweer terug naar huis. Voor de onervaren ruiters een spannende ochtend, zij mochten voor het eerst die week "los" naar het bos!

Wat was het een fantastische week! Leerlingen blij, wij blij, mooi weer, lieve paarden, wat wil je nog meer?! De plek waar we ieder jaar naartoe gaan is super. Ze hebben de zaakjes daar goed voor elkaar. En dankzij twee - niet-paardrijdende, maar wel lekker kokende - collega's zijn we niets tekort gekomen. We hadden zelfs iedere ochtend gebakken eieren met spek voor het ontbijt!
Ik vind het ontzettend bijzonder dat ik als docent mee mocht op paardenkamp. Het is niet iets wat je vaak hoort. Het kon niet beter!