Dit is alleen mijn opzicht hierover! Ik ben ook benieuwd hoe jullie erover denken!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Pearls14 schreef:Bit: ik vindt een bit geen mishandeling als je er normaal mee om kan gaan en niet gaat trekken en zagen in de mond.
Zweep: ik vindt een zweep iets wat je mag gebruiken als je weet waar het voor dient en als het paard geen reactie geeft op been.
Ik gebruik een zweep voor als mijn pony niet meer zo goed reageert op mijn been en gebruik het echt bijna nooit.
Sporen: vindt ik een verfijnig voor oefeningen in de dressuur.
Voor springen vindt ik het om nog net het laatse beetje snelheid en reactie vermogen voor de sprong aan te geven
prugelpiet schreef:Bit is geen mishandeling. Zolang je normaal rijd en een bit hebt wat bij je paard past is er niks aan te hand
Zweep is fijn om ze wat achter de broek aan te zitten (bijvoorbeeld een paard wat 0 reactie geeft op been) of dingetjes wat te ondersteunen, denk aan een zweep op de achterhand leggen bij wijken.
Sporen zijn ook voor verfijning van de hulpen, niet om je paard mee vooruit te trappen. Het kan heel fijn zijn, maar is lang niet altijd nodig. Verschilt per paard
prugelpiet schreef:Pearls14 schreef:Bit: ik vindt een bit geen mishandeling als je er normaal mee om kan gaan en niet gaat trekken en zagen in de mond.
Zweep: ik vindt een zweep iets wat je mag gebruiken als je weet waar het voor dient en als het paard geen reactie geeft op been.
Ik gebruik een zweep voor als mijn pony niet meer zo goed reageert op mijn been en gebruik het echt bijna nooit.
Sporen: vindt ik een verfijnig voor oefeningen in de dressuur.
Voor springen vindt ik het om nog net het laatse beetje snelheid en reactie vermogen voor de sprong aan te geven
Voor de hindernis moet je terugrijden, niet ze eroverheen jagen door er nog een keer met je sporen erin te trappen
Zelf kies ik daarom er ook voor om bij een western ruiter te lessen. Als zij het kunnen redden met een losse teugel, waarom zou ik moeten trekken??Maudfaldo schreef:Ik vind met zweep rijden onhandig eigenlijk... ik mag niet met sporen rijden, en met zweep wil ik dus niet.