Bitten, sporen, zwepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Bitten, sporen, zwepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 21:01

Mijn vraag is zoals je waarschijnlijk al in de titel kan zien, wat vinden jullie nou van bitten, sporen, en zwepen? Met zwepen heb ik het trouwens niet over vrijheidsdressuur 'verlenging van je arm' maar een zweep om een tikje mee te geven tijdens het rijden. In mijn opzicht zijn het eigenlijk gewoon dingen die in eerste instantie niet nodig zijn maar gebruikt worden als 'erbij'. Ik zag gisteren een filmpje van iemand die een bit 'mishandeling' vond, is dat nou zo? En sporen, dat lijkt mij zelf dan weer niet zo fijn. Ik heb er verder ook geen verstand van hoor :D

Dit is alleen mijn opzicht hierover! Ik ben ook benieuwd hoe jullie erover denken! :)

prugelpiet

Re: Bitten, sporen, zwepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:04

Bit is geen mishandeling. Zolang je normaal rijd en een bit hebt wat bij je paard past is er niks aan te hand :)

Zweep is fijn om ze wat achter de broek aan te zitten (bijvoorbeeld een paard wat 0 reactie geeft op been) of dingetjes wat te ondersteunen, denk aan een zweep op de achterhand leggen bij wijken.

Sporen zijn ook voor verfijning van de hulpen, niet om je paard mee vooruit te trappen. Het kan heel fijn zijn, maar is lang niet altijd nodig. Verschilt per paard :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:15

Ik tem, gebruik de zoekfunctie maar. ;)
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 12-06-17 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:17

Bit: ik vindt een bit geen mishandeling als je er normaal mee om kan gaan en niet gaat trekken en zagen in de mond.

Zweep: ik vindt een zweep iets wat je mag gebruiken als je weet waar het voor dient en als het paard geen reactie geeft op been.
Ik gebruik een zweep voor als mijn pony niet meer zo goed reageert op mijn been en gebruik het echt bijna nooit.

Sporen: vindt ik een verfijnig voor oefeningen in de dressuur.
Voor springen vindt ik het om nog net het laatse beetje snelheid en reactie vermogen voor de sprong aan te geven

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:18

Pearls14 schreef:
Bit: ik vindt een bit geen mishandeling als je er normaal mee om kan gaan en niet gaat trekken en zagen in de mond.

Zweep: ik vindt een zweep iets wat je mag gebruiken als je weet waar het voor dient en als het paard geen reactie geeft op been.
Ik gebruik een zweep voor als mijn pony niet meer zo goed reageert op mijn been en gebruik het echt bijna nooit.

Voor springen vindt ik het om nog net het laatse beetje snelheid en reactie vermogen voor de sprong aan te geven

Voor de hindernis moet je terugrijden, niet ze eroverheen jagen door er nog een keer met je sporen erin te trappen :=

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:20

prugelpiet schreef:
Bit is geen mishandeling. Zolang je normaal rijd en een bit hebt wat bij je paard past is er niks aan te hand :)

Zweep is fijn om ze wat achter de broek aan te zitten (bijvoorbeeld een paard wat 0 reactie geeft op been) of dingetjes wat te ondersteunen, denk aan een zweep op de achterhand leggen bij wijken.

Sporen zijn ook voor verfijning van de hulpen, niet om je paard mee vooruit te trappen. Het kan heel fijn zijn, maar is lang niet altijd nodig. Verschilt per paard :)

Precies!

Een hulpmiddel word net zo scherp als dat de hand/ruiter het maakt.

CaptainJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:22

prugelpiet schreef:
Pearls14 schreef:

Voor de hindernis moet je terugrijden, niet ze eroverheen jagen door er nog een keer met je sporen erin te trappen :=

O sorry verkeer verwoord maar ik bedoel niet er overheen jagen maar dat ze opletten dat de sprong eraan komt en niet om zich heen gaan kijken als ze concour hebben met veel publiek

Paard2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:03

Bit; Kan mishandeling zijn..maar als het een passend bit is en de ruiter heeft een zachte hand dan is er niks van mishandeling aan.

Zweep; Handig als hij niet op je been reageert (een klein tikje) of door de zweep tegen de schouder aan te houden zodat hij niet alleen op het linker of rechter voorbeen blijft lopen.

Sporen; Die heb ik nooit gesnapt. Als je paard correct gereden is dan zijn ze eigenlijk niet nodig. Misschien in de hogere dressuur vanaf minimaal Z (en helaas worden ze dan alsnog niet normaal gebruik) dan kan ik me het ergens wel indenken. Maar wij huis tuin en keukenruiters hebben die dingen echt niet nodig. Heb iemand ooit horen zeggen; Leer eerst maar eens rijden dan mag je ze gebruiken maar als je kan rijden heb je ze niet meer nodig (de zin was pakkender maar weet hem even niet meer :-p)

Maudfaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:27

Ik vind met zweep rijden onhandig eigenlijk... ik mag niet met sporen rijden, en met zweep wil ik dus niet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:28

Nee echt mishandeling!!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:58

Ik ben zelf een groot fan van de zweep hihi. En dan in de vorm van verlening van de hand. Ik heb mijn paard veel oefeningen aangeleerd aan de hand met een zweep. Op het moment dat hij de oefening vanuit het zadel niet helemaal oppakt kan ik dit verduidelijken met de zweep.

Daarnaast kan de zweep gebruikt worden bij geen reactie op het been. (de paarden die ik momenteel heb zijn vrij heet dus daarvoor niet nodig). Als jij 1 keer been geeft en paard reageert niet kun je een duidelijkere beenhulp geven, maar als het paard na 15 keer schoppen nog niet reageert moet je dan doorschoppen?? Dat vind ik pas mishandeling. Echter moet je als ruiter goed na gaan of jij niet fout zit. Geef jij niet telkens onbewust been, hou jij je paard niet van voren in, heb jij je paard niet helemaal murf gemaakt met 10 keer dezelfde oefening etc. Dus eerst zelfcontrole voordat je het paard corrigeert.

Een bit zie ik niet als mishandeling. Een bit werkt in op basis van druk. Met bitloos werk je ook met druk alleen dan op andere plaatsen. In touwhalsters zijn de knoopjes precies geknoopt op gevoelige delen van het hoofd om de prikkel te maximaliseren. Jouw hand bepaald dus of het mishandeling is. Het is tegenwoordig de sport om een paard zo hard mogelijk in de krul te trekken op wedstrijd wordt dit beloont helaas!!!! Pas in de Z moet het paard de rug een beetje loslaten. Tot die tijd kun je het redden met veel getrek :( Zelf kies ik daarom er ook voor om bij een western ruiter te lessen. Als zij het kunnen redden met een losse teugel, waarom zou ik moeten trekken??

Sporen geld hetzelfde voor als een bit. Bij goed gebruik top, bij misbruik mishandeling. Zoals het engelse gezegde: You have to earn your spures. Je moet ze verdienen! niet aan doen om te proberen jouw fouten te verdoezelen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 06:26

Vanwege de leeftijd van TS, wordt dit topic naar [YRT] Young Rider Talk verplaatst.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 06:45

Maudfaldo schreef:
Ik vind met zweep rijden onhandig eigenlijk... ik mag niet met sporen rijden, en met zweep wil ik dus niet.

Sporen zijn geen vervanging van een zweep, ze hebben allebei een andere functie.
Als je paard niet goed aan het been is, moet je dat niet gaan oplossen met sporen, want die zijn er om de beenhulpen te verfijnen. Niet om je paard mee wakker te prikken.
Zweepje kan juist uitkomst bieden om je paard aan het been te maken.
Wel normaal gebruiken uiteraard.

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 19:28

kan allemaal mishandeling zijn , ligt aan de ruiter!

een bit kan mishandeling zijn , als je te hard trekt of ligt te zagen
een zweep kan mishandeling zijn als je hard slaat
sporen kunnen mishandeling zijn als je te hard been geeft

ik zeg kunnen , want het hoeft niet ! als je bijvoorbeeld een zweep hebt gewoon omdat je paard/pony dan weet dat je een zweep hebt en beter reageert , vind ik het geen mishandeling . verder vind ik het ook belangrijk dat je voordat je met zweep begint te rijden je je paard laat wennen aan de zweep...

Pizzadough42

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:00

Ik vind ook dat een bit in de juiste handen geen pijn hoort te doen. Alleen met beginners, horen die met een bit te rijden? En mogen ze een zweep/sporen gebruiken. Bij mij op de vorige manege had je een pony en die stond iedere keer in bak ineens stil Helaas begonnen de kinderen die erop rijden enorm te klappen met hun benen en te slaan met hun springzweep.(die ze standaard kregen) Ik vraag me het echt af.

zixde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 09:19

Over sporen : Mey sporen begrijpt je paard je in kleine gulpen dus hoef je niet hardere gulpen gaan geven in zijn buik sporen kunnen wel helpen het is te zien bij welk paard

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:32

In de neus van het paard liggen de zenuwen heel dicht onder de huid. Dat maakt de neus van het paard erg gevoelig. Het sturen op de neus kan dus ook heel pijnlijk zijn, als de ruiter onvoorzichtig is. Zeker met een dun touwhalstertje, wat blijkbaar ineens mode is, snijdt dat in de tere huid van de neus van het paard.
Ik vind een touwhalster echt ondingen en paard onvriendelijk.

Het bit en de zweep zelf zijn geen slechte dingen, mits het bit goed past en de ruiter ze rustig en voorzichtig gebruikt om te communiceren met het paard.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:39

Bit: Zelf ben ik van mening dat het per ruiter verschilt, want zolang je er gewoon rustig mee stuurt etc, dan vind ik dat het geen kwaad kan, maar als je er op het laatste moment, bijvoorbeeld vlak voor een sprong nog een ruk aan geeft, vind ik het slecht.
Zweep: Zweep vind ik een handig hulpmiddel, gezien het met wijken bijvoorbeeld handig is om een klein tikje te geven, wanneer het paard de achterhand niet goed meeneemt. Je kan moeilijk zeggen:''Hey paard, neem je achterhand eens mee!'' :=
Sporen: Sporen vind ik bij goed gebruik en ook redelijk gebruik ook een prima hulpmiddel. Sommige mensen rijden er zonder goede reden mee, daar ben ik wel op tegen, maar voor topruiters die er ook rustige, fijne hulpen meegeven vind ik het prima. Zolang er niet mee geschopt wordt of het gebruikt wordt om je paard vooruit te schoppen, is het in mijn ogen een prima hulpmiddel.