Mijn vriend en ik gaan hopelijk binnenkort ons eerste gezamenlijke paard aanschaffen!

Echter blijven er ook bij mij vragen over die ik nooit heb hoeven beantwoorden bij mijn eigen pony, omdat hij met pensioen was en 24/7 buiten stond. Ik hoop via bokt een antwoord te krijgen op die vragen waarvan ik nu dus het antwoord niet weet. Mijn lijstje is als volgt:
- Als je een paard aanschaft zonder zadel, laat je de zadelmaker komen. Is er dan een kans dat die direct een (2e hands) zadel mee heeft die past, of heb je eigenlijk altijd een periode van 2-6 weken (?) waarin je nog geen zadel hebt? Hoe werkt dit?
- Wat betreft dekens: wat heb je nodig? Wij kopen een warmbloed en als het even kan willen we niet scheren (maar als het moet, moet het) maar we willen wel graag de vacht kort houden. Hoeveel winter/staldekens heb je nodig, hoeveel grams, en hoe zit dat met regendekens? En ook: wanneer moet je de dekens voor het eerst op gaan leggen?
- Mijn vriend rijdt nog niet zo ontzettend lang, en ik ben in januari naar van een jong paard afgevallen. Omdat mijn voet niet direct uit de beugel kwam ben ik eronder gezwaaid met als gevolg een gebroken rib en klaplong. Nu wil ik graag veiligheidsbeugels, maar welke raden jullie aan? Mijn vriend heeft immers nog niet dezelfde stabiliteit in zijn been/voet als ik, dus de beugel moet hem wel ondersteunen.
- Vanwege dezelfde reden: wat voor bit? Natuurlijk is dat per paard anders, en hopelijk kan de vorige eigenaar mij wat vertellen over welk bit het fijnst is voor het paard...maar als dat niet zo is, wat is dan het vriendelijkst? Mijn vriend is namelijk minder stil in zijn hand dan ik. Kan ik dan het beste een dubbelgebroken watertrens nemen?
- Hoe beslissen jullie welke beenbescherming een paard nodig heeft? Als de oude eigenaar aangeeft dat het nodig is, dan is dat makkelijk, maar hoe beslis je anders? Je wil immers niet het risico lopen dat het paard zich bezeert omdat jij wil uittesten of het bescherming nodig heeft of niet...
- Waar kan ik het beste verzekeren? Wij hebben een ruime pot, maar willen daarnaast ook echt verzekeren, zowel op dood als ziektekosten. Ik heb een offerte aangevraagd bij Equine Risk en kwam uit op 46,- euro. Wat is jullie ervaring?
- Hoe vang je een wisseling in stalmanagement op voor het paard? Zowel in beweging, als voertijden, voersoorten, drukte van de stal...Wat is de ervaring van mensen? Hoe zorg je uberhaubt dat de overgang van stal naar stal zo stressvrij als mogelijk is? En hoe lang wacht je voor dat je er voor het eerst op stapt? Longeer je eerst een week, wandel je alleen maar...wat is jullie gedachte?
- Edit: hoeveel kost keuren? Zowel klinisch als röntgen. Wij willen met een schone lei beginnen en willen het liefst ook de rug op de foto. Maar maak je alleen foto's als de dierenarts dat aanraadt, of sowieso? En wat doe je als het paard recent al röntgen goedgekeurd is? Doe je dat dan over, of doe je alleen klinisch nog een keer?
Ik mis vast een heleboel, maar dit zijn de vragen waar ik zo 123 geen antwoord op heb. Ik sta open voor informatie, feedback en suggesties, want zowel mijn vriend als ik willen zo voorbereid als mogelijk dit avontuur in!

Breek los!!

Edit2: iets toegevoegd aan het stukje over dekens.