Promotie voor het dameszadelrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suikermeisje

Promotie voor het dameszadelrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:09

Vandaag kwam een vriendin om foto's te maken van mijn knappe mannen. <3

Toen ik Dakar al gewassen en gevlochten had en al aan het rijden was werd ik gebeld door iemand uit het bestuur van de Nederlandse dameszadel vereniging. Ze zoeken mensen die hogere dressuur rijden in dameszadel, dit is voor een demonstratie op een zeer groot evenement.
De organisatie van het evenement wil hiervoor wel een promotiefilm zien omdat ze willen zien wat ze uitnodigen. De film die door de vereniging wordt gemaakt zal ook andere amazones bevatten, omdat de vereniging eigenlijk meerdere combinaties wil laten zien.

Ik heb omdat ik toch de filmpjes had, ook zelf een promotiefilmpje gemaakt. Deze staat onderaan.

Paspoortje
Ik: 24 jaar, docent in het dagelijkse leven, in mijn vrije tijd rijd ik drie paarden. 2 van mezelf, 1 voor een andere eigenaar.

Paard: Dakar Utopia
Leeftijd: 9 jaar
Vader: Cartano (springbloed)
Vader moeder: ircolando
Schofthoogte: 1,75m
Niveau: ZZL startgerechtigd. Z2 geklasseerd dus.

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

5.Afbeelding

6.Afbeelding

7.Afbeelding

8.Afbeelding

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:24

Wat gaaf! Getemd voor Uitgelicht, leuk om een keer zo'n relatief onbekende discipline op Bokt te zien. :j

Heb je dit paard onder het dameszadel naar dit niveau getraind of op 'normale' wijze en toen een overstap gemaakt?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 19:28

rider schreef:
Wat gaaf! Getemd voor Uitgelicht, leuk om een keer zo'n relatief onbekende discipline op Bokt te zien. :j

Heb je dit paard onder het dameszadel naar dit niveau getraind of op 'normale' wijze en toen een overstap gemaakt?

Wat leuk! Dankjewel!

Dit paard train ik eigenlijk alleen maar in normaal zadel, vanaf de B heb ik wel zo nu en dan gereden in dameszadel. Niet standaard een paar keer per maand bijvoorbeeld. Max 4 a 5x per jaar. Toch heeft een paard wat normaal opgeleid wordt er geen moeite mee. Alleen het rechterbeen mis je dus dat is een omschakeling.
Wil nu wel weer vaker dameszadel gaan rijden en zit erover na te denken in het Z2 te starten met dameszadel zolang hij nog niet klaar is voor het ZZL.

Dorine92

Re: Promotie voor het dameszadelrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:54

Nou... je zegt een paard wat normaal opgeleid is heeft er geen moeite mee... Zolang je gewoon figuren rijdt en harder en zachter wilt niet, maar zijgangen en wissels is toch wel een dingetje. Vind dat die van jou t idd vrij makkelijk oppakt maar je ziet duidelijk dat de appuyementen die je met het niet-aanwezige buitenbeen aangeeft van veel mindere kwaliteit zijn dan die met het wel-aanwezige buitenbeen. En de wissels op je been zijn op de eerste hulp, terwijl die op zweep iets later dan de hulp komen.
Maar hee, het gaat jullie goed af. Petje af hoor!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 21:15

Het lijkt me inderdaad erg lastig om zonder begrenzing van het buitenbeen een appuyement te doen. :j Knap inderdaad!

Ik vind het sowieso heel knap, haha, heb ooit een rondje op dameszadel gereden en vond het zwaar moeilijk om mijn evenwicht te bewaren. :')

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 22:47

Dankjullie! *\o/*

Dorine92 schreef:
Nou... je zegt een paard wat normaal opgeleid is heeft er geen moeite mee... Zolang je gewoon figuren rijdt en harder en zachter wilt niet, maar zijgangen en wissels is toch wel een dingetje. Vind dat die van jou t idd vrij makkelijk oppakt maar je ziet duidelijk dat de appuyementen die je met het niet-aanwezige buitenbeen aangeeft van veel mindere kwaliteit zijn dan die met het wel-aanwezige buitenbeen. En de wissels op je been zijn op de eerste hulp, terwijl die op zweep iets later dan de hulp komen.
Maar hee, het gaat jullie goed af. Petje af hoor!

Ik heb met de wissels wel geluk dat zijn moeilijke kant van links naar rechts is en ik dus mijn been daarvoor kan gebruiken.
De dingen die hij hier uitvoert is ie best wel bevestigd in (natuurlijk niet goed genoeg voor lichte tour ofzo, maar voor zijn niveau voert hij het netjes uit) waardoor het voor hem nu best makkelijk is om uit te voeren. Daarnaast is Dakar echt een paard wat altijd zijn best wil doen. Wel wat flegmatiek en lui, maar nooit dat je denkt van doe het nou eens!

Wissel van rechts naar links deed ik overigens op m'n binnenbeen. Maar dat begreep hij inderdaad nog niet helemaal :+. Zweepje voornamelijk gebruikt bij zijgangen.

rider schreef:
Het lijkt me inderdaad erg lastig om zonder begrenzing van het buitenbeen een appuyement te doen. :j Knap inderdaad!

Ik vind het sowieso heel knap, haha, heb ooit een rondje op dameszadel gereden en vond het zwaar moeilijk om mijn evenwicht te bewaren. :')

Doe het al 15 jaar. Niet heel vaak maar het is net fietsen dat dameszadel rijden. Als je het zou willen verleren lukt het je niet :P.
Miste m'n been wel een beetje hoor :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:05

Geweldig! Ooit eens een les gehad in dameszadel en tot mijn eigen verbazing vond ik het helemaal niet spannend en heb ik zelfs zo gegaloppeerd toen (hazenhart). Eigenlijk sindsdien de wens gehad ooit een eigen paard te hebben en er dan ook dameszadel mee te rijden. Helaas sindsdien best een beetje gehandicapt geraakt, dus ik weet niet of het ooit nog mogelijk zou zijn. En daarbij is ons eigen paard er eentje die behoorlijk hoog opgooit, weet niet of een dameszadel dan überhaupt een goed idee is?
Maar hoe dan ook vind ik het altijd bijzonder leuk uitzien en dus ook mijn dank voor het delen van je foto's. :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 07:05

In 1 woord prachtig!
Je ziet inderdaad wel verschil in buiging, gaat makkelijker naar de kant waar je je been hebt dan naar de andere kant, maar met je verhaal dat je eigenlijk nauwelijks met dameszadel op hem rijdt vind ik het juist ontzettend goed gaan. Ik heb genoten van het filmpje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 07:33

Ontzettend gaaf! <3
Ik vind het er erg netjes uit zien!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 07:35

Dankjullie!

@dreamybol als je een beetje fijn kunt doorzitten op het paard is dameszadel ook makkelijk te doen. Ik had vroeger ene half fries waarop je eigenlijk in arbeidsdraf niet goed kon doorzitten. Toch wel in dameszadel erop kunnen rijden.

@neonlight
Ik moet het ook wel weer even vaker gaan oefenen ook :)).

KoudbloedKim schreef:
Ontzettend gaaf! <3
Ik vind het er erg netjes uit zien!

Dankje :o

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:09

Hey wat leuk!

Ik ben ook lid van vereniging en heb vanaf mijn 15e/16e tot een paar terug ook actief gereden. Daarna vooral jong spul onder het (heren) zadel gehad. Het gaat op een bevestigd paard heel makkelijk, maar jonge paarden zijn niet geschikt. Eerst balans en draagkracht, dan dameszadel, anders eindig je met een scheef paard.

Misschien een toevoeging over de verhouding dameszadel/herenzadel: de meeste paarden rij je zo weg onder dameszadel, maar het is voor het paard niet goed om er uitsluitend mee te rijden. Veel amazones rijden dus bijv 1-2x per week in dameszadel en dan nog 3-4x in herenzadel. Zou hou je het paard recht en blijven de hulpen aan twee kanten even effectief. Sommige mensen hebben zelfs een dameszadel met de benen aan de andere kant en wisselen daarmee af. De zadels zijn alleen zo zeldzaam tegenwoordig dat het al lastig genoeg is om iets te vinden dat op je paard past. Het is zo erg dat oude zadels compleet gestript worden en opnieuw opgebouwd op de oude boom. Er zijn in nl ook maar een paar mensen die dat kunnen.

Maargoed, supertof TS! Ik hoop binnen een jaartje of 2 ook weer een geschikt paard te hebben dus dan zal ik me ook weer melden voor demonstraties bij de vereniging. Wie weet zien we elkaar nog eens. Ik zou me graag voegen bij het dressuurclubje daar.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 08:36

KPet schreef:
Hey wat leuk!

Ik ben ook lid van vereniging en heb vanaf mijn 15e/16e tot een paar terug ook actief gereden. Daarna vooral jong spul onder het (heren) zadel gehad. Het gaat op een bevestigd paard heel makkelijk, maar jonge paarden zijn niet geschikt. Eerst balans en draagkracht, dan dameszadel, anders eindig je met een scheef paard.

Misschien een toevoeging over de verhouding dameszadel/herenzadel: de meeste paarden rij je zo weg onder dameszadel, maar het is voor het paard niet goed om er uitsluitend mee te rijden. Veel amazones rijden dus bijv 1-2x per week in dameszadel en dan nog 3-4x in herenzadel. Zou hou je het paard recht en blijven de hulpen aan twee kanten even effectief. Sommige mensen hebben zelfs een dameszadel met de benen aan de andere kant en wisselen daarmee af. De zadels zijn alleen zo zeldzaam tegenwoordig dat het al lastig genoeg is om iets te vinden dat op je paard past. Het is zo erg dat oude zadels compleet gestript worden en opnieuw opgebouwd op de oude boom. Er zijn in nl ook maar een paar mensen die dat kunnen.

Maargoed, supertof TS! Ik hoop binnen een jaartje of 2 ook weer een geschikt paard te hebben dus dan zal ik me ook weer melden voor demonstraties bij de vereniging. Wie weet zien we elkaar nog eens. Ik zou me graag voegen bij het dressuurclubje daar.

Leuk!!
Zou leuk zijn als er weer een actievere groep komt. Is ook goed voor de zadelmakers die een dameszadel kunnen maken.

En klopt ook. Vanaf 5 jaar wordt pas aangeraden met dameszadel te beginnen. Nou ben ik heel slecht geweest en heb met 4 jaar al 2x dameszadel gereden :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 08:54

Wat een prachtig filmpje!
En ik vind het erg knap dat je alle Z oefeningen rijd.

Ik heb zelf 1 keer gereden met een dameszadel op mijn toenmalige paard.
Die niet zo fijn draaft en heb toen maar meer galop gedaan.
Maar ik vond het toch best apart zitten, in ieder geval zou ik er toen geen wissels mee hebben kunnen rijden terwijl het paard die wel kon.
Dus daarom kijk ik naar dat filmpje en denk echt, wauw, knap!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 12:27

Leuk gedaan. Petje af, lijkt me best lastig.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 19:39

Dankjewel bruintje!
Galop is eigenlijk op elk paard wel het fijnste om te doen.

Karijn: het is niet te moeilijk omdat het paard al deze oefeningen kent. In dameszadel aanleren lijkt me geen handige zet. Bv de pirouettes leer ik hem maar in gewoon zadel aan :P

pantarheiJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:34

Supergaaf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:51

Leuk om te zien :)

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:15

Jeetje zeg wat super goed. Gisteren voor het eerst dameszadel gereden.
had helaas een paard wat hoog op gooide. Pfff moeilijk hoor. Pijn in mijn rug en vandaag ook.
Volgende keer toch maar een iets vlakker paard. Maar een drafje vond ik al moeilijk moet je nagaan wat jij allemaal doet. Petje af hoor.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:56

Blijft onwijs gaaf! En Dakar blijft knap :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-17 12:57

Dankjullie!

Leuk zeg Patricia! Waar heb je dat gedaan?

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 13:47

suikermeisje schreef:
Dankjullie!

Leuk zeg Patricia! Waar heb je dat gedaan?

Bij de hollandse manege in Amsterdam. Eerst High Tea en toen gereden. In 2 groepjes. Werd goed uitgelegd. Bij de meeste ging het goed hoor. Best moeilijk omdat je moet blijven zitten. Was een hele ervaring. En voor herhaling vatbaar. Maar zoals jij nee, dat gaat het niet worden.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:28

Ohh wat ontzettend leuk om te zien! Ziet er lastig uit! Ik doe het je niet na...

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:44

suikermeisje schreef:
Dankjewel bruintje!

Karijn: het is niet te moeilijk omdat het paard al deze oefeningen kent. In dameszadel aanleren lijkt me geen handige zet. Bv de pirouettes leer ik hem maar in gewoon zadel aan :P

Ik doelde meer op mezelf :D

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 07:51

karijn schreef:
suikermeisje schreef:
Dankjewel bruintje!

Ik doelde meer op mezelf :D

Snap ik. Maar een eigen paard ken je vaak wel goed. Dat scheelt erg veel die weten makkelijker wat er bedoeld wordt. Dat maakt het minder lastig :P

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:04

Misschien een nieuwe hobby voor mij en Um dan.