Een half jaartje met knappe Neil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marinke182

Een half jaartje met knappe Neil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 00:21

Hallo Bokkers,

Dit is de eerste keer voor mij dat ik een ITP maak.
Sinds afgelopen november mag ik mij verzorgster/bijrijder noemen van Neiltje <3 . Het leek me leuk om jullie eens kennis met hem te laten maken.
Neil is een 26-jarige kruising Arabier. En ik ben de eigenaresse ontzettend dankbaar dat ze me zo vrij laat met hem.

De eerste keer op Neil...... Wat heb ik afgezien. Een pony met veel energie + twee weken niet bereden worden is niet zo'n goede combi. :') . Bij de kennismaking mocht ik hem eventjes proberen. Ik ging zitten en heb drie kwartier keihard door de bak gecrost. Hij bepaalde het tempo en de richting, ik mocht meeliften. Met knikkende knieën kwam ik eraf, maar wel met een smile op mijn gezicht. Ik wilde de uitdaging wel aangaan en het 'wilde beest' temmen :Y) . De eerste twee maanden ging het elke keer zo en om eerlijk te zijn, stapte ik na een tijdje met angst op. Maar ik ging door, ooit zou ik toch wel wat te zeggen hebben?

Langzaamaan leerden we elkaar kennen en begonnen we elkaars trucjes door te krijgen. Stapje voor stapje accepteerde hij steeds meer mijn hulpen en na een paar maanden had ik opeens de controle over het tempo ! (meestal dan, hij is en blijft een eigenwijze clown :+ )

Afgelopen week was het heerlijk weer en heb ik mijn moeder zover gekregen dat ze foto's wilde maken. Excuses voor de kwaliteit, het zijn gewone huis-tuin-en-keukenfoto's, maar ik ben trots op het feit dat we al zoveel vooruitgang hebben geboekt.

Helaas zal ik voorlopig ivm met gezondheid niet kunnen rijden, maar ik hoop er gauw weer op te zitten! Gelukkig ben ik altijd welkom om te kroelen en te 'chillen' met hem. Want daar is hij de beste in!

Hier dan de foto's

Zoals we er eind november bij reden:
Afbeelding

Afbeelding

Ergens in maart/april:

Afbeelding

Afbeelding (excuses voor mijn hoofd :o )

En afgelopen woensdag:

Zoals we begonnen
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

En langzaamaan wat meer ontspanning.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit beeld vind ik toch wel heel fijn <3
Afbeelding

En als laatste nog een lieve poseerfoto:

Afbeelding

Tips zijn uiteraard welkom, maar let er wel op dat wij geen hogere dressuurcombi zijn. ;)
Een reactie is altijd leuk!!

Captain

Re: Een half jaartje met knappe Neil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 05:59

Jullie zijn een leuke combinatie! Ik zou de hackamore wat hoger hangen, hij hangt wel heel erg laag. :)
Vind het er vriendelijk uit zien verder. (Maar bereid je maar vast voor op commentaar over het rijden met een hackamore en constante verbinding. :P)

Beterschap met je gezondheid!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 06:02

Wat een super leuk paard !
Mag ik vragen waarom je bitloos rijd met een hack ?
Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat hij met een bitje op misschien sidepull er beter doorheen komt

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 21:40

Om eerlijk te zijn heb ik geen verstand van de werking van een hackamore. De eigenaresse vertelde me dat zij van alles geprobeerd had om hem een beetje te kunnen beheersen, maar dat hij hier het beste op reageerde.
Zijzelf gebruikt het op dezelfde manier als ik/ als een bitje, dus ik ging ervan uit dat dit de bedoeling was. :o

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:49

Een hackamore is eigenlijk niet bedoeld voor een constante verbinding zoals je in de dressuur wilt. Het is een typische westernoptoming die bedoeld is voor neckreining (sturen door teugels tegen de hals te leggen) en korte contactmomenten met snelle release.
Dat wil niet zeggen dat je de enige bent die hem zo gebruikt, maar het is niet de bedoeling (en ook niet prettig voor het paard). Ik zou dus of de rijstijl hetzelfde houden, maar met een andere optoming gaan rijden of je rijstijl omgooien en de hack houden.

Leuk dier trouwens, ik hoop dat je er nog lang plezier van mag hebben!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:26

Wat een leuke pony, mooie combi zijn jullie! Met een constante druk op een hackamore, loopt ieder paard met zijn hoofd in de lucht en probeert vluchten. Leuk dat je bitloos wil, maar ik zou dan meer gaan voor gekruist type of sidepull. Op deze manier zal deze pony vertrouwen krijgen in de hand en niet meer ervoor willen wegrennen. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:19

Ik zou ook voor een andere optoming gaan, maar ik zou ook kijken waarom hij zo vluchterig is. Want ik vind m zo vanaf de fotos gezien erg gespannen. Hij kijkt soms ook echt heel boos.

daarnaast, pas op dat je je bekken goed terug kantelt, je drukt nu je buik naar boven, onderbeen naar achteren en daardoor wordt goed zitten lastiger. Dan is tempocontrole al lastiger. Dus goed op je billen gaan zitten, buikspieren aanspannen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 20:10

Mooie pony, en zeker leuke combi.
Ik ben ook van het bitloze, maar een hackamore ben ik totaal geen fan :n
Ze werken erg scherp in en zeker als je idd zoals boven gezegd constante verbinding hebt. Ik zou ook voor een andere optoming kiezen en wellicht gaat hij dan ook beter ontspannen.