Paard bijt naar mijn benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Paard bijt naar mijn benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 13:11

Een vriendin van mij is drie weken op vakantie en ik geef haar paard in die tijd wat aandacht en beweging. Er is nu een week voorbij en ik heb ontdekt dat haar paard telkens naar mijn benen bijt. Hij doet zijn hoofd dan naar beneden alsof hij wil grazen, maar halverwege legt hij zijn oren plat in zijn nek en hapt hij als een slang naar mijn benen. Het is een rustig en braaf paard dat verder totaal geen bijtgedrag vertoont. Het komt zowel in de wei als op stal voor en er lijkt geen aanleiding voor te zijn.

Ik corrigeer hem natuurlijk als hij probeert te bijten en het is niet mijn paard, dus heel hard gezegd eigenlijk niet mijn probleem, maar ik ben wel benieuwd wat dit gedrag betekent, want mijn vriendin zegt dat haar paard nog nooit naar haar benen heeft gebeten. Bij mij doet het paard dat rustig vijf keer in een kwartier. Ik heb al wat gegoogeld en rondgevraagd en daaruit blijkt dat dit speelgedrag van jonge hengsten kan zijn. Dit paard is echter een ruin van 11 jaar en daarnaast heb ik hem dit (nog) niet naar andere paarden zien doen. Hij staat bij mijn bijrijdpaard op stal, dus ik ken hem redelijk goed en ik zie hem vaak in de wei met de andere paarden.

Heeft iemand enig idee wat dit bijtgedrag kan betekenen?

SweetVanille

Re: Paard bijt naar mijn benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:13

Uitproberen, probeert hij niet gewoon dominant te zijn?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 13:15

SweetVanille schreef:
Uitproberen, probeert hij niet gewoon dominant te zijn?

Daar dacht ik zelf ook als eerste aan, maar het paard heeft verder totaal geen dominant karakter.

yza1987

Re: Paard bijt naar mijn benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:23

Lijkt mij ook dat hij jou van je plaats probeert te krijgen door naar je te happen. Hij probeert uit of hij de baas kan zijn. Hoe corrigeer je hem? Flink achteruit zetten zou ik zeker doen in ieder geval. Het is jouw ruimte en hij moet daar uit blijven!

maya12333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:25

Mijn paard is ook het doetje van de kudde, maar die probeert dit ook nog wel eens. Hij wilt inderdaad dan even spelen, maar hij heeft gelukkig wel door dat het met mensen voorzichtig moet zijn. Het paard van je vriendin heeft dit dan waarschijnlijk nog niet door en dat moet hij dan nog even leren.