Leuk dat je een kijkje komt nemen in ons topic!
Ik heb Dobbie sinds zaterdag 13 mei 2017. Nu ik dit topic open dus een goede 15 dagen.
Ik zal beginnen bij het begin. Een 4-5 tal weken geleden heb ik mijn paard Rocco verkocht aan een bokker. Eindelijk ging ik op zoek naar een iets jonger en meer allround paard voor mezelf. Nadat mijn merrie Ravi in maart een dubbele peesblessure op liep miste ik het afwisselend met mijn paard bezig zijn. Ravi is nu trouwens heerlijk met pensioen en houd Dobbie gezelschap. Ik rijd vaak in het bos, veel dressuurmatig en mag graag een sprongetje nemen. Ook vrijheidsdressuur, grondwerk, werken aan de longe en tutten is helemaal mijn ding.
We gingen op zoek en kochten een leuke merrie. Echter kwam ze gelijk kreupel van de trailer. Direct oude eigenaar op de hoogte gebracht. De hoefsmid, osteopaat en dierenarts laten komen, 10 dagen rust gegeven maar het leverde niks op. Ze werd niet geschikt meer bevonden voor recreatief gebruik. Na wat getouwtrek en voet bij stuk houden ging ze terug naar de handelaar. Mijn geld was ik kwijt maar kreeg een paard mee dat wel gezond was. Dat werd na snel kijken Dobbie. Een ruin van 1.82-1.83m groot, mager, onbespierd, niet geprobeerd te rijden, enkel keuren en hup naar huis.
Dit werd mijn nieuwe vriendje:

Vrijdag de 19de is de osteopaat bij hem geweest en heeft hem overal nagekeken. Hij zat vast in de achterste wervels en aan zijn schouders. Verder was hij goed soepel en zag de osteopaat ook wel een leuk paard maar met wat werk eraan.
Hierbij een foto van een van de eerste dagen daarop kan je zien hoe mager hij was. Even 10 minuutjes aan de longe om te kijken of hij een osteopaat kon gebruiken.

Hoppen we gelijk door naar een foto waarop hij al wat opknapt. Manen lekker kort gemaakt en al een beetje beter in zijn vel. Hier is hij 8 dagen bij ons.

Als recentste update een foto van vandaag, Beetje vage foto tijdens het eten snel eentje gemaakt. Hij is nu 15 dagen hier.

Dobbie staat bij ons 24/7 buiten met Ravi. Ze hebben de beschikking over 5 inloopstallen en een afdak van 3 x 5 meter met daaronder een grote hooibaal. Ze kunnen dus onbeperkt hooi eten. Ze staan op een paddock en aansluitend de wei die niet heel erg vol is maar ze kunnen dus altijd gras eten. Daarbij krijgt hij in de ochtend en avond 750 gram basis muesli, 500 gram spelt met daarover olie. Ook krijgt hij de dagelijks aanbevolen hoeveelheid marstall force zodat hij al zijn vitamines zeker binnen krijgt.
Even uitrusten.

Ik werk nog niet met hem. De longeerbak is te klein en te zwaar voor zijn grote onbespierde lijf.Dat word hem dus niet. Op zijn rug had hij 2 wondjes van een verkeerd zadel. Dit is nu aan het genezen. Tips om het beter te laten genezen zijn zeker welkom! Zijn vliegen deken schuurt er niet echt op maar toch geneest het maar langzaam. Hij krijgt nog rust tot alles helemaal goed dicht is en er weer haar op groeit. Ik werk wat los met hem. Grondwerk, poetsen, wat trucjes in vrijheid ook om een goede band op te bouwen. Vertrouwen in elkaar te krijgen en dat we beide weten wat we aan elkaar hebben.
Wat vinden jullie? Zien jullie al verschil in deze korte periode?
Ik hoop wekelijks een update te plaatsen en bij speciale dingen vaker of als we echt met hem aan het werk gaan.
Hopelijk vinden jullie het verschil leuk om te volgen en opbouwende tips zijn natuurlijk altijd welkom.
Er moeten dus nog wat dingen gedaan worden voor ik het lijstje heb afgewerkt.
Ben helemaal verliefd op die grote knuffelbeer! Nu weer back to basic en wachten op de smid vanaf een roze wolk.