Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junia

Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:00

Geen idee of het hier goed staat, mag gerust verplaatst worden.

Ik wil het vooral even van me afschrijven, maar eventuele tips/adviezen hoe hiermee om te gaan zijn zeer zeker welkom.

Dit is mijn merrie Tirzah:

Afbeelding

Tirzah heeft zomereczeem, daarom moet ze een eczeemdeken op. Helaas loopt er bij haar pensionstal in de buurt een meneer rond, die niet in zomereczeem gelooft. Vandaag kwam deze meneer P. voor de tweede keer huilend van frustratie naar mij toe, dat het mishandeling is om een paard met deze temperaturen onder een deken te houden. Hij dreigde zelfs de politie op me af te sturen.

Ik heb al eerder geprobeerd om hem uit te leggen wat zomereczeem is en dat mijn pony door de deken juist beschermd wordt, maar meneer P. lijkt niet te (willen) snappen dat ik deze aandoening niet verzin en dat mijn merrie gek wordt van de jeuk zonder de deken. Ik heb van alles geprobeerd om die deken niet op te hoeven, maar het is simpelweg het enige dat écht helpt (paard is jeukvrij met deken). Ik weet gewoonweg niet meer hoe ik dit aan meneer P. duidelijk moet maken.

Hij heeft het beste met mijn paardje voor, biedt zelfs aan dat ik haar gratis bij hem mag zetten (dag en nacht vol in het gras - lijkt me ook niet echt een succes), als die deken maar af gaat. Ik doe mijn best om rustig te blijven en kalm met hem in gesprek te gaan, want hij heeft de reputatie agressief te kunnen worden. Alleen voel ik me wel degelijk bedreigd als hij me opwacht en hij geeft aan dat niemand hem ervan kan weerhouden om te protesteren. Hij heeft zelfs mijn thuis adres gevraagd aan de pensionhouder, die dat niet geeft natuurlijk - maar het idee alleen al maakt dat ik me onbehaaglijk voel.

Ik ben bovendien ook bang dat hij op een dag voor eigen rechter gaat spelen en Tirzah's eczeemdeken afhaalt met alle gevolgen van dien. Overigens is de beste man niet helemaal 100% aangezien hij vertelt dat Tirzah tegen hem spreekt om te vertellen dat ze haar deken af wil.

Wat moet ik nu met zo iemand? Wat ik zelf in ieder geval van plan ben is om de politie te bellen met dit verhaal, zodat die er sowieso vanaf weten en eventueel kunnen ingrijpen als het te ver gaat. Verder denk ik erover om toch ook een aantal artikelen over eczeem en eczeemdekens uit te printen en aan meneer P. te overhandigen als hij er weer staat. Ik vind het namelijk ook oprecht zielig dat hij zo met mijn paard te doen heeft en hoop dat hij wat rust vindt als hij het beter begrijpt.

Ook wil ik hem duidelijk maken dat ik er niet van gediend ben dat hij mij opwacht en dat ik me daar bedreigd door voel, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan doen zonder dat hij daar agressief op reageert.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Paard verhuizen heb ik ook aan gedacht, maar heeft niet mijn voorkeur.

Urbanus

Re: Ik word beschuldigd van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:02

Als de stalhouder hier niet ingrijpt, je paard opladen en zo snel mogelijk weg daar. Wát een engerd. Iemand die zo in zijn eigen wereld zit ga je echt niet voor je winnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:05

Wat ontzettend vervelend TS, ik kan me goed voorstellen dat je je bedreigd voelt en dat je bang bent dat deze meneer zelf de deken af gaat doen oid.

Ik neem aan dat er geen mogelijkheid is om je paard wat meer 'uit beeld' te zetten? Kan je pensionhouder iets doen (deze meneer verbieden op het terrein te komen?). Ik neem aan dat je pensionhouder (en evt andere klanten) hiervan weten en alert zijn?
Je zou ook met de politie kunnen overleggen, misschien willen zij een keer een praatje komen maken met meneer P en stopt dit gedoe als hij ook van hen hoort dat de deken noodzakelijk is? Of anders misschien een dierenarts of iemand anders voor wie deze meneer respect heeft?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:05

Als jij de lastiggevallen/bedreigd voelt dan kun jij zelf ook aangifte doen/melding maken bijeen wijkagent of de politie. Je hoeft dus in principe niet te wachten tot hij ergens melding van maakt.
Je zou zelfs contact op kunnen nemen met de dierenbescherming en ze het probleem voor kunnen leggen dat ze mogelijk foute meldingen binnen zullen krijgen over jouw paard. Maar het lijkt me hoe dan ook een ontzettend vervelende situatie. Kan de stalhouder de man niet van het erf houden of heeft hij zelf ook paarden daar?

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:06

Jeetje wat een gedoe zeg, daar zit je iet op te wachten als je naar je paard gaat. Waarom loopt hij rond op de pensionstal? Heeft hij daar zelf een paard staan? A der is hey misschien een idee dat de pensionstal eigenaar hem er eens op aan spreekt. Ik zou er zelf niet van gediend zijn als hij mijn klanten zo aanspreekt. Goed bedoeld of niet, maar ik zou het niet willen hebben

Anoniem

Je stalhouder inschakelen om dit op te lossen.
Dit kun je niet zelf , deze menneer heeft andere problemen dan het eczeem van je paard.

Echt heel erg vervelend voor je, kan me goed voorstellen dat je je angstig en bedreigd voelt.

Anoniem

Ik zou je stalhouders er eens naar vragen. kijken of die ook al eens problemen hebben gehad met deze man of wat zij er van vinden en er evt. aan kunnen doen. Je paard staat op hun grond dus ze mogen je best een beetje helpen..
Verder zou ik zeker aanraden de politie te bellen dit verhaal uit te leggen en advies te vragen.. Dat om te beginnen en dan even weer kijken..

Je hoeft trouwens absoluut niet bang te zijn dat als deze man een melding maakt je je paard kwijt raakt of op je vingers getikt krijgt!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:08

Als hij zegt dat jouw paard tegen hem spreekt, is er inderdaad iets niet helemaal ok in zijn hoofd.. Ik zou in ieder geval al de politie inlichten. En zulke mensen zitten meestal in hun eigen wereldje, dus beter dat jij op voorhand al de politie verwittigt dan dat hij ernaartoe gaat met dierenmishandeling..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:09

Bedankt voor alle snelle reacties! Ik lees alles even rustig door, maar de man komt niet op het erf. Hij staat alleen voor de poort te wachten. Dus in principe is hij dan niet illegaal bezig toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:09

Citaat:
Hij dreigde zelfs de politie op me af te sturen.

Laat hem dat paar doen.
Neem nu eerst zelf contact op met de wijkagent, leg de situatie uit.
En als hij dan dreigt met de politie op een nette toon zeggen dat het prima is.

Hannanas

Wat ik zou doen?
Ik had al de politie gebeld.
Bel vanavond 0900-8844

xLoki

Ik zou tegen deze meneer nog éénmaal uitleggen waarom je paard de deken op heeft en hem duidelijk vragen om jou niet meer lastig te vallen. Indien hij dat wel doet, zou ik de politie erbij halen in verband met stalking.

https://www.politie.nl/themas/stalking.html

Junia schreef:
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik lees alles even rustig door, maar de man komt niet op het erf. Hij staat alleen voor de poort te wachten. Dus in principe is hij dan niet illegaal bezig toch?

Zeker wel, opwachten en lastigvallen ('hinderlijk volgen/opdringen') vallen onder stalking en dat mag niet. Zie bovenstaande link.
Laatst bijgewerkt door xLoki op 23-05-17 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:10

Gho, gewoon aangifte doen bij de politie. Dan heb je alvast iets, en zijn zij ook alvast op de hoogte.
Verder de pensionhouder verwittigen dat je niet gediend bent dat hij bij je paard in de buurt komt.
Zolang meneer niet aan de pony komt, als in fysiek het deken afhalen etc, vrees ik dat je verder weinig kan doen.
En allicht waait dit verder gewoon over. Weinig aandacht aan besteden, gewoon ff de nodige personen inlichten en klaar.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:11

Junia schreef:

Hij valt jou lastig en bedreigt je, dat is illegaal. Als hij niet op het erf komt, kan de stalhouder niet zoveel doen denk ik, dan inderdaad naar de politie gaan. Maak er in ieder geval een melding van. Kent je stalhouder de man wel?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:12

Dit is gewoon stalken als ik zo lees. Die man ga je er nooit van overtuigen, dat is duidelijk. Maar je hoeft aan hem ook niets duidelijk te maken, nog verantwoordelijkheid af te leggen.
Laat hem vooral de DB of DP inschakelen, die zijn er voor. Dan zal duidelijk blijken dat dit juist alles behalve dierenmishandeling is.

Ik wil dezelfde meneer dan nog wel terug horen als je paard met kapotte manenkam en staart staat en zichtbaar gek wordt van de jeuk.

Maar zou inderdaad eens melding maken bij een wijkagent of zo. Logisch dat je je bedreigt voelt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:19

Je stalhouder kan toch ook melding maken dat die man zijn klanten lastig valt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:24

Ik zou ook de politie inlichten. Jij hebt het beste voor en dan zal zo'n man straks het deken afdoen.
En misschien kan de stalhouder iets doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:25

Print informatie uit inclusief foto's van wat het is, wat het kan aanrichten en van eczeemdekens om het inzichtelijk te maken.
Hij heeff het kennelijk goed met je paard voor, maar is enkel onwetend dus probeer het nog een keer op die manier uit te leggen en als hij het dan nog niet wil snappen en door blijft gaan zou ik melding doem bij de politie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:26

Junia schreef:

Ik wil het vooral even van me afschrijven, maar eventuele tips/adviezen hoe hiermee om te gaan zijn zeer zeker welkom.

[ [url=m/3aczOQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tirzah heeft zomereczeem, daarom moet ze een eczeemdeken op. Helaas loopt er bij haar pensionstal in de buurt een meneer rond, die niet in zomereczeem gelooft. Vandaag kwam deze meneer P. voor de tweede keer huilend van frustratie naar mij toe, dat het mishandeling is om een paard met deze temperaturen onder een deken te houden. Hij dreigde zelfs de politie op me af te sturen.

Ik heb al eerder geprobeerd om hem uit te leggen wat zomereczeem is en dat mijn pony door de deken juist beschermd wordt, maar meneer P. lijkt niet te (willen) snappen dat ik deze aandoening niet verzin en dat mijn merrie gek wordt van de jeuk zonder de deken. Ik heb van alles geprobeerd om die deken niet op te hoeven, maar het is simpelweg het enige dat écht helpt (paard is jeukvrij met deken). Ik weet gewoonweg niet meer hoe ik dit aan meneer P. duidelijk moet maken.

Hij heeft het beste met mijn paardje voor, biedt zelfs aan dat ik haar gratis bij hem mag zetten (dag en nacht vol in het gras - lijkt me ook niet echt een succes), als die deken maar af gaat. Ik doe mijn best om rustig te blijven en kalm met hem in gesprek te gaan, want hij heeft de reputatie agressief te kunnen worden. Alleen voel ik me wel degelijk bedreigd als hij me opwacht en hij geeft aan dat niemand hem ervan kan weerhouden om te protesteren. Hij heeft zelfs mijn thuis adres gevraagd aan de pensionhouder, die dat niet geeft natuurlijk - maar het idee alleen al maakt dat ik me onbehaaglijk voel.

Ik ben bovendien ook bang dat hij op een dag voor eigen rechter gaat spelen en Tirzah's eczeemdeken afhaalt met alle gevolgen van dien. Overigens is de beste man niet helemaal 100% aangezien hij vertelt dat Tirzah tegen hem spreekt om te vertellen dat ze haar deken af wil.

Wat moet ik nu met zo iemand? Wat ik zelf in ieder geval van plan ben is om de politie te bellen met dit verhaal, zodat die er sowieso vanaf weten en eventueel kunnen ingrijpen als het te ver gaat. Verder denk ik erover om toch ook een aantal artikelen over eczeem en eczeemdekens uit te printen en aan meneer P. te overhandigen als hij er weer staat. Ik vind het namelijk ook oprecht zielig dat hij zo met mijn paard te doen heeft en hoop dat hij wat rust vindt als hij het beter begrijpt.

Ook wil ik hem duidelijk maken dat ik er niet van gediend ben dat hij mij opwacht en dat ik me daar bedreigd door voel, maar ik weet niet goed hoe ik dit kan doen zonder dat hij daar agressief op reageert.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Paard verhuizen heb ik ook aan gedacht, maar heeft niet mijn voorkeur.

Is deze meneer helemaal 100 of is er wat met hem aan de hand?
Als je hem niet duidelijk gemaakt krijgt wat zomereczeem is, dan kun je hem misschien wel uitleggen wat jouw eigendom is en hoeveel (hoe weinig) hij zich daarmee hoeft te bemoeien?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:27

oomens schreef:
Junia schreef:

[ [url=m/3aczOQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is deze meneer helemaal 100 of is er wat met hem aan de hand?
Als je hem niet duidelijk gemaakt krijgt wat zomereczeem is, dan kun je hem misschien wel uitleggen wat jouw eigendom is en hoeveel (hoe weinig) hij zich daarmee hoeft te bemoeien?

Deze meneer denkt dat hij met paarden kan praten.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:30

De stalhouder is bekend met de man en wordt ook regelmatig door hem lastig gevallen met brieven en zielige verhalen. Hij heeft voornamelijk met de man te doen en doet erg zijn best het niet te laten escaleren.
Ik denk dat we allemaal ons best doen te zorgen dat het niet escaleert, maar heb er oprecht mijn twijfels bij of meneer P. niet beter af is in een instelling. Het schijnt dat hij meerdere paardeneigenaren in de omgeving benadert en dan met name vanwege het gebruik van dekens.

Bedankt voor de vele tips en adviezen. Ik ga in gesprek met de stalhouder en ga een melding maken bij de politie, maar doe nog geen aangifte aangezien de man zich niet agressief gedraagt.

Dat het paard van mij is en dat ik uiteindelijk de beslissing neem over het wel of niet dragen van de deken heb ik hem uitgelegd, maar hij vindt dat een paard alleen eigendom is van de natuur. 8)7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:31

lieveli schreef:

Je moet ze eens de kost geven (ook op bokt) die dat denken. Er zijn er zelfs die denken dat ze met foto's van paarden kunnen praten en die beschouwen zichzelf desondanks als minstens helemaal 100.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:33

Goof schreef:
Print informatie uit inclusief foto's van wat het is, wat het kan aanrichten en van eczeemdekens om het inzichtelijk te maken.
Hij heeff het kennelijk goed met je paard voor, maar is enkel onwetend dus probeer het nog een keer op die manier uit te leggen en als hij het dan nog niet wil snappen en door blijft gaan zou ik melding doem bij de politie.

Ik maak er wel alvast een melding van, maar doe nog geen aangifte. Ik wil inderdaad eerst wat artikelen aan meneer meegeven en ook tegen hem zeggen dat ik er niet van gediend ben dat hij mij steeds opwacht en aanspreekt. Als hij daar geen respect voor heeft ga ik over tot aangifte.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:34

Wat een ellende. Ik snap dat je je hier niet fijn bij voelt.

Officieel heb je natuurlijk niets met de man te maken, maar dat lost het niet op. Deze man is er onterecht van overtuigd dat jouw paard lijdt onder de deken. Mensen zijn heel fanatiek als ze dierenleed vermoeden.

Heb je een idee dat er iemand is, wie hij serieus neemt?
Denk je dat het zal helpen als de veearts hem belt. Dat wil je veearts vast wel doen.

Anders melden aan de wijkagent, misschien dat hij de man kan overtuigen dat dit paard juist de deken nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:35

oomens schreef:
lieveli schreef:

Je moet ze eens de kost geven (ook op bokt) die dat denken. Er zijn er zelfs die denken dat ze met foto's van paarden kunnen praten en die beschouwen zichzelf desondanks als minstens helemaal 100.

:') Misschien baseert hij zijn standpunt ook wel degelijk op feiten, want het zou zomaar kunnen dat hij het dek 'doorgemeten' heeft en zo gebleken is dat dit dek niet goed is voor dit paard. Aangezien Bokkers fanatiek hun voer laten 'doormeten', niet door voedingsdeskundigen maar door mensen met een pendel/wichelroede om te kijken of het voer 'geschikt' is voor hun paard zijn de ideeen van deze man misschien ook wel gewoon de keiharde waarheid. ;)

Alle gekheid op een stokje; goed dat je melding gaat maken, TS, het zou zomaar kunnen dat als je hier met professionals over gesproken heb je de situatie zelf ook iets makkelijker los kunt laten omdat je weet dat de mensen die er écht over gaan jou geloven.