''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:05

Ach je weet het nooit tenslotte;

Ik had er jaren geleden ook een shetje bij genomen als tijdelijk gezelschap voor mijn grote tijdens haar revalidatie, had er echt helemaal niks mee, met shetlanders.
Na een jaar mocht ze natuurlijk nooit meer weg en ook al heeft ze mij maar haar PPID/IR/HB gevoelig zijn net zo veel, zo niet meer kopzorgen bezorgd als mijn grote paard, ben ik nog steeds blij dat ik ze 8 jaar samen heb kunnen houden.

En ja mijn grote paard was mijn once in a lifetime horse, maar mijn kleintje was mij geen cent minder dierbaar, wat een heerlijk karakter!

Mijn ervaring is dan wel dat het niet uitmaakt of je een groot paard of een kleintje neemt, ziektes en ellende komt er vanzelf wel, met de daarbij behorende kosten.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:17

Ik zou er zelf een long-term handelspaardje bijzetten.
Goedkoop groen en lang in het haar ergens ophalen in de winter en dan 1-2 jaar rijden tot hij mooi mak is, dan de volgende.
Een shet vind ik veel te lastig met verschillende voerbehoefte.

Hoezoo
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-02-17

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 10:48

Hartstikke bedankt voor alle reacties. Ik ga het langzaam allemaal begrijpen toch zit ik nog steeds te piekeren over dezelfde dingen.

Hebben jullie ze allemaal aan huis staan of hoe doen jullie het als je op een pensionstal staat?

Stel ik moet de wei wegdoen en ik ga op een pensionstal staan, dan vind ik het zielig als ik zijn maatje moet verkopen. Ik ben immers dan wel van mening: het is een weidemaatje, ga ik naar een pensionstal dan wil ik er geen extra kosten aan hebben (mocht die een aparte stal nodig hebben)

Vorig jaar had hij een logeer merrie shetje op zijn weiland. Deze moest naar paar maanden weer naar haar stalletje. Mijn paard heeft het daar best wel moeilijk mee gehad, hij bleef hinniken en zocht dagen later nog naar haar. Dit houdt vanzelf wel op maar het is wel hard..

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:55

Ze staan hier thuis. Maar als ze naar een pension zouden moeten zou ik de pony op termijn verkopen. goede plek voor zoeken en eventueel beleren om haar betere kansen op een goed adres te geven. Niet zomaar zonder pardon weg doen in ieder geval.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:06

Shetlander kost net zoveel in onderhoud dan een groot paard.
Het enige waarin een shet minder kost is dat ie wat minder hooi eet.
De tandarts en hoefsmid geven mij altijd een compliment dat ik ook voor de shet gewoon de smid en tandarts laat komen, want veel mensen doen dat niet, want 'het is maar een shet...' Voor 50 euro heb je een nieuwe.
Dus zomaar een shet aanschaffen zou ik niet doen. Je moet er echt over na denken, want qua kosten staat een shet gelijk aan een groot paard. Dierenarts, wormkuur, hoefsmid, tandarts en wat je nog meer nodig hebt is gewoon allemaal hetzelfde.
Tandarts doet liever een groot paard dan een klein shetje hoor. En de hoefsmid ook. En dan staan mensen raar te kijken dat ze net zoveel moeten betalen als voor een groot paard. "Ja, maar die shet is toch maar klein? Dus heb je toch minder werk?" Nee... het is juist lastiger, omdat alles kleiner is. De tandarts moet op de knieën en de hoefsmid moet ook prutsen laag bij de grond.
Dus groot gelijk dat ze het zelfde bedrag vragen voor een shet.
Nu heb ik wel het geluk dat de hoefsmid gewoon een leuke prijs maakt voor als hij komt voor beide pony's. Haf en shet. :)

Wij hebben de pony's aan huis.

En een paard verkopen is niet zielig. Een paard heeft even tijd nodig op een nieuwe plek, maar zal heus wel weer zijn draai vinden en aan zijn nieuwe mensen en paardenvriendjes wennen.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:12

Ik klink nu misschien best wel grof.
Maar wij handelen af en toe in pony's. Mijn vaste pony en paard stonden altijd samen, tot dat mijn pony op 30 jarige leeftijd overleed. De handel ging gewoon door natuurlijk tot we op het punt stonden dat alle pony's waren verkocht en mijn kwpn alleen stond. Wij zijn daar heel makkelijk in en schaffen een shet aan, we hadden nog geen vast paard er naast aangeschaft dus losten we het zo op. Als we weer een aantal pony's thuis hadden ging de shet ook mee de verkoop in. Stond hij weer alleen kwam er weer een shet bij.
We hebben nu momenteel niks voor de handel en weer 2 vaste paarden.
Ik vond het zelf zielig als de shet geen aandacht kreeg, mijn vader denkt daar anders over maar toch. Ik liet wel altijd kinderen komen die graag even een rondje wouden hobbelen of uren konden poetsen. Een lieve shet die vind dat altijd wel prima. :j

Net zoals in de reactie hierboven, wij zijn wel correct in hoefsmid en veearts etc. We ontwormen optijd, krijgen hier elk jaar een inenting en ze gaan gewoon mee naar de hoefsmid. Voordeel is wel dat je een shetlander winters ook gewoon buiten kunt laten. Nou doen wij dat niet maar het is een optie

WillBokkers
Berichten: 1192
Geregistreerd: 13-06-11
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:29

Hier ook aan huis. Mocht ik naar een pensionstal gaan dan gaat de kleine ook mee. Ookal is het een weidemaatje, die van mij zijn echt aan elkaar gehecht en ik hou net zoveel van mijn shet als van mijn grote paard. Ik heb de shet gekocht toen hij net afgespeend was en inmiddels is hij vandaag 5 geworden, ik hoop dat hij oud bij mij mag worden en dat ik hem tot zijn dood bij mij mag hebben. Ook al is het 'maar' een shet, hij krijgt alles wat hij nodig heeft. Ik zie hem niet als een artikel die ik er nu even bijzet en straks weer even wegdoe. Nee, daar doe ik niet aan. :)

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:34

Mijn pensionado is pas gekomen toen ik mijn paard aan huis kreeg, op de pensionstal had hij immers maatjes onder de andere pensionpaarden waar hij ook mee in de wei stond :)

Maar mocht ik ooit weer op pension terecht komen, dan houd ik maar 1 paard. De andere is echt puur voor het gezelschap. Daarom heb ik ook gekozen voor een paard wat niks meer hoeft, ik heb namelijk geen tijd om er 2 te rijden :n
Heel concreet betekent dat dan dat ze een spuitje krijgt. Ik stuur haar niet de handel in.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 11:49

Mijn ervaringen met gezelschapsshetjes.

Ik had eerst een grote pony 150. Daar had ik een shet bij lopen voor gezelschap. Dat ging prima. Ik ging natuurlijk niets doen met die shet, het is tenslotte maar een shet. Tot ik ermee ging mennen! Heb er zelfs mijn koetsiersbewijs mee gehaald! Ontzettend veel plezier van gehad tot aan zijn pensioen, hahaha, bijna nog meer dan van de grote pony, bij wijze van spreke dan.

Toen zocht iemand een pensioentehuis voor een oude pony van 140m. Waren ze met zijn drietjes. Dat vond ik een mindere combi. Derde wiel aan de wagen en zo, was het in dit geval. Kwam omdat die laatste die erbij kwam erg bezitterig was tegenover de grootste pony en dus de shet buiten spel zette.

Toen de grootste pony overleed, heeft de shet die er 20 jaar mee had samengelopen, er weken om getreurd. Maar life goes on. De overgebleven grote pony werd toen bezitterig naar de shet toe, dus we hadden weer een koppel. (Die merrie overigens heeft máánden getreurd om die grote pony die overleed)

In de laatste jaren is die merrie overleden, is er een tinker bijgekomen en heb ik voor het shetje (die nu 24 is) er een 18 jarig shetje bijgehaald. Het oudste shetje heeft dit keer geen moment gerouwd om die bezitterige merrie. Het hangt dus echt van het paard af of ze veel voor elkaar voelden en verdriet hadden dus. Maar ik vind het vreselijk om ze te zien treuren, dus in principe doe ik ze dat leed niet aan. Wat bij mij komt mag blijven tot aan zijn dood.

Ik heb nu dus 3 dieren, in deze combi gaat het wel goed, itt de vorige keer dat ik er 3 had. De shetjes zijn happy met elkaar en de tinker vindt alles best, die is de dominantste van de kudde, maar de oudste shet is de leider, hahaha.

Wat ik nu wel erg fijn vind is dat het oudste shetje nu eindelijk kan kroelen, krauwen, vrijen, hoe noem je dat als ze elkaars schoft kroelen, met een ander paard. Voorheen was ie altijd te klein. Als de andere paarden aangaven dat ze gekrabd wilden worden op hun schoft, kon hij er nooit bij, dan deed hij de zijkant en dan waren ze niet zo tevreden en was het gauw klaar.

Qua kosten heb ik nauwelijks voerkosten aan de shetten. Ik heb ze bij huis staan, ik heb land en een shet heeft erg weinig nodig, mag zelfs erg weinig. Maar idd als je alles netjes wilt bijhouden, dan kost het ongeveer de helft van een paard. Je hebt de helft van het wormmiddel nodig, de smid (rekent bij mij) de helft, maar meestal rasp ik zelf die voetjes even, want shetjes hebben over het algemeen mooie harde hoefjes. Als ze ziek zijn, afkloppen, verbruik je ook maar de helft van de medicijnen. Moet de da langskomen, dan rekent ie helaas wel dezelfde voorrijdkosten. Vaccineren laat ik bij die shetjes niet doen en tandarts is niet nodig bij ze.

Dat ze verschillend voerbeleid hebben maakt mij niet uit. Als ik de tinker iets geef, geef ik de shetjes een paar brokjes om jaloezie te voorkomen, maar dat is geen moeite.

Ook wel grappig, shet en tinker moesten eens vervoerd worden door een grote vervoerder, en die wilde dezelfde prijs voor de shet rekenen, ik zeg, joh die past in je dashboardkastje, daar reken je toch geen geld voor? Rekende hij inderdaad een vijfde van de kosten voor de tinker, vond ik aardig.

En verder heb ik meisjes die de shetjes komen poetsen. Altijd leuke, my-little-pony beleving.

Qua karakter doen shetten niet onder voor andere paarden, sterker nog ik vind ze een heerlijk karakter hebben. Mocht ik ooit geen grote(re) paarden meer hebben, shetten blijf ik denk ik altijd houden. Ben ik helemaal verliefd op!

bellehorses

Berichten: 2024
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:27

Chasey schreef:
De tandarts en hoefsmid geven mij altijd een compliment dat ik ook voor de shet gewoon de smid en tandarts laat komen, want veel mensen doen dat niet, want 'het is maar een shet...' Voor 50 euro heb je een nieuwe.


Herkenbaar, ik heb begin van dit jaar mijn shet zelfs laten behandelen door een osteo toen deze kwam voor mijn grote pony. Was niet zoveel aan de hand maar ik gun haar ook een lekker lijfje, ze is mij net zoveel waard als mijn rijpony.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:37

Ik heb het idee dat die shetjes het gelukkigst zijn als ze het maatje in de wei kunnen uithangen en lekker vertroeteld worden. Voor intensief rijden heb ik nooit echt het idee gehad dat ze super geschikt zijn. Dus ik denk dat je die shet er alleen maar goed mee doet! :) (Mits je hem ook goed verzorgd, naar de tandarts en hoefsmid etc)

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:41

bruintje123 schreef:
Ik heb dus ook niets met shetten.
Daarnaast zijn de weides ook niet shet proof.

Dus ik heb er destijds gewoon een grote bij gegooid.
Dan kon ik er mee klooien als ik er wel zin in had.
Voor de prijs maakt het niet erg veel uit, ja de aanschaf iets.


idd ik had destijds de verlof pony van de manage die gingen allemaal 4 dagen met verlof ombeurten.
elke keer weer een ander op den duur kenden ze elkaar en was het echt leuk zo hadden die beestjes 4 dagen paard zijn, heerlijk vonden ze dat. en werden altijd zelfstandig omgewisseld en geen omkijken naar
april/okt

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:30

Ik vind de meeste van jullie behoorlijk denigerend doen naar shetlanders.

Ook shets hebben aandacht en beweging nodig. En ja ze zijn in aanschaf goedkoper, maar kwa onderhoud ben je hetzelfde kwijt als een normaal gemiddeld paard.

Mijn shet is gek op aandacht, echt een theemuts en als je staat uit te mesten of je staat te praten met stalgenoten moet hij erbij staan.
In tegenstelling tot mijn fjord is mijn shet echt een hele harde werker en doet graag dingen voor me. Hij vindt alles best als hij maar mee mag het bos in.

Als je een maatje zoekt zorg er dan wel voor dat dat andere paard/ pony net zoveel liefde en aandacht krijgt als je gewone rijpaard.


Juist de gewone weideversieringshets blijven de slechte naam van shets houden omdat de eigenaar zich niet interesseert voor de shet. Shetten zijn slim en gaan hun eigen ding doen en dat kan resulteren in ontsnappen en andere ongewenst gedrag.

Ik reed mee met de shetlandmenritten en alle shets waren stuk voor stuk opgevoed en waren allemaal hardwerkend en welwillend. Juist omdat er iets mee gedaan word en ze niet ergens in een weiland staan te niksen.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:55

finnens schreef:
Toen ik 8 jaar geleden mijn eerste paard kocht zeiden mensen ook, gooi er maar een shetje bij! Prima besluit, ze stonden lekker samen, shetje mocht soms mee uit wandelen, die kwam niks te kort. In aanschaf is een shet gewoon goedkoop, en in onderhoud buiten de da kosten om is die ook goedkoper geweest dan een groot paard.

Het is wel belAngrijk twee dezelfde type pony's te hebben. Anders krijg je gedoe met voeren. Met mijn andere kon het prima samen, mochten beide weinig op het gras. Maar met een paard dat snel mager wordt is een shet vaak een slechte combi. En, ze breken uit bij slechte hekken.

Om die reden heb ik voor mijn mini pony een mini pony erbij gekocht en voor mijn Lusitano een andere Lusitano.

Uiteraard kom je dan op hele andere bedragen voor aanschaf en onderhoud, maar het zo leuk om twee setjes van hetzelfde kaliber te hebben. Zowel in spel als in affectie hebben zijn zo veel meer aan elkaar. En inderdaad ook betreft eetbehoefte gaat een groot paard en een mini niet altijd samen.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:52

Ik heb sinds maart mijn paard aan huis staan en ben ruim van tevoren op zoek gegaan naar een passende vriend voor hem. Heb gekozen voor een A Welsh die stevig in zijn schoenen staat. Klein maar kan lekker doorlopen zodat ze samen mee kunnen op buitenrit. Ik verdeel mijn aandacht zo goed mogelijk over hen. Kost meer tijd soms maar ik ben ervan overtuigd dat paarden het heerlijk vinden om bezig te zijn (give the horse a job ........) Kortom: ook een gezelschapspony hoort erbij en ik ben superblij met beide mannen.

sakvis
Berichten: 947
Geregistreerd: 14-08-08
Woonplaats: In de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 08:57

Interessant om te lezen hoe sommigen van jullie over shetlanders denken. Soms lijkt het wel alsof je paarden, pony's én Shetlanders hebt.

Shetlanders zijn slim, bloedfanatiek en hebben een enorm doorzettingsvermogen. Het jammere is dat veel mensen ze niet op waarde weten te schatten.
Dat het merendeel van de Shetlanders moddervet in een weiland staat weg te kwijnen betekent niet dat het zo 'hoort'.

Voor ts, ik zou op zoek gaan naar een lieve pony die toe is aan zijn/haar pensioen en die een goed tehuisje bij je geven.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 09:29

Sakvis, zo dacht ik ook over Shetlanders. Heb ook altijd gezegd "Ik wil nooit een shetlander, wat moet je er mee?"
Want ja dat is wat je continue om je heen hoort en dan ga je het nog geloven ook.
Totdat we zelf een shet kochten. Wat een super leuk, veelzijdig en lief beestje! En overal voor in, vindt alles gezellig. Super leuke leer pony voor de kinderen. En goed opgevoed! Echt een super lief dier. Heel rustig, maar als hij mag vrijspringen dan wordt ie erg fanatiek, dat vindt ie mooi.
Voor de wagen werd hij ook super enthousiast. Maar daar ben ik mee gestopt, omdat ik geen goed materiaal had. Was gevaarlijk. Dus wie weet in de toekomst nog. Fietsen vindt ie ook mooi. En zwemmen! Dat mag hij vanmiddag weer doen. Trucjes, over obstakels ed. Vindt ie prachtig. Komt ook altijd aandacht vragen als je in de weide komt. :)

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:25

Mijn Shetlanders (ja, zoals ik eerder al zei heb ik er ondertussen 2) staan echt letterlijk enkel op het weiland te staan. Ze krijgen elke dag een kwartiertje knuffeltijd, er wordt een paar keer per week een borstel over gehaald (meestal toch...), ze gaan op tijd naar de smid, tandarts en krijgen tijdig hun inenting en ontworming. Denk je echt dat die het slechter hebben als ponies waar elke dag uren mee getut en gefrut wordt?

Ze krijgen elke dag hun natje en droogje, staan eigenlijk vaak meer dan 8uur per dag op de wei met strookbegrazing en heb nog nooit problemen gehad met hun gewicht of hoefbevangen etc. Ook niet toen de eerste nog bij mijn grote paard stond. Ze stonden ook nooit apart voor te eten etc.
Zal ik wel net ponies treffen die gewoon stoppen met eten als ze genoeg hebben omdat ze weten dat er altijd eten is. Ik kom soms ook wel eens op de wei als ze nog maar net 2 uur ofzo op het gras staan en dan kan het goed zijn dat ik ze vrijwillig in de paddock of in de stal aantref..
Misschien scheelt dat dat ik telkens jonge dieren heb die nog veel met elkaar spelen en rennen maar echt dik krijg ik ze niet.

Er zijn veel mensen die nu eenmaal een groot paard willen om op te rijden ipv te mennen of te tutten en frutten met een pony.. Wil dat zeggen dat je ze niet op waarde schat? Nee.. Ik kocht er zelfs een tweede bij zodat ik de eerste niet moest verkopen...

Tiepfoudt
Berichten: 1165
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:18

Bovenstaande reactie is precies mijn gedachte.

Ik geloof er ook niet in dat een Shetlander, of welk ander paard dan ook, persé gelukkiger wordt van ons geteutebel. Zolang ze veel buiten komen met leuke vriendjes (het liefst enigszins op maat) en hun gezondheid net zo in de gaten gehouden wordt als de rest, weet ik niet wat die "2e rangspony" dan daadwerkelijk mist.

Overigens gaat het er bij mij totaal niet om of het nu een Shetlander is of een grote warmbloed; ieder paard kan zich echt wel vermaken zonder ons. Een uurtje "werken" per dag maakt dat denk ik niet anders, er blijven nog 23 uur over waarin die pony zich dan stierlijk zou vervelen?

Ook snap ik niet zo goed dat mensen beweren dat ze in onderhoud hetzelfde kosten als een paard dat 4 keer zo zwaar is? Ik weet niet, maar er gaat toch echt veel minder voedsel door die Shet heen als het goed is :+

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:28

Ik zie niemand denigrerend doen tov de shet ?
Als ik zeg dat ik niks heb met shetjes geeft dat toch niet ?
Het karakter ligt me gewoon niet zo, en dat heeft niks met opvoeding te maken. Een fries, tinker en fjord (in het algemeen) liggen me ook niet zo. Betekent niet dat het voor anderen geen fijne paarden kunnen zijn.
Betekent ook helemaal niet dat ik op ze neer kijk of ze minderwaardig vindt, ik val gewoon op een ander karakter.
Gelukkig maar dat we niet allemaal op hetzelfde vallen !

cinniz123

Berichten: 4397
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:32

Kies je dan ervoor om een shet te kopen??
Zo ja vind ik dat toch persoonlijk raar,zo nee niets aan de hand.
Maar een beestje kopen waar je niets mee wilt/kan/gaat doen en niet teveel mag kosten vind ik indd ook een beetje denigrerend overkomen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:39

cinniz123 schreef:
Kies je dan ervoor om een shet te kopen??
Zo ja vind ik dat toch persoonlijk raar,zo nee niets aan de hand.
Maar een beestje kopen waar je niets mee wilt/kan/gaat doen en niet teveel mag kosten vind ik indd ook een beetje denigrerend overkomen.


Niet iedereen heeft het budget om een groot paard over te nemen of te kopen om ervoor te zorgen dat het huidige paard een maatje krijgt. Waarom is dat denigrerend tov de Shetlander of pony die er dan komt?
Er zijn nu eenmaal een pak meer Shetlanders die dienst doen als grasmaaier/gezelschapspony dan dat er in de sport lopen.
Ze zijn nu eenmaal een heel pak goedkoper in onderhoud dan een groot paard en zeker wanneer ze enkel gezelschapspony zijn. Ik kan (eigen weide) mijn 2 ponies houden van minder dan 50 euro per maand hoor. Als de hoefsmid niet moet komen en ik heb de maand vantevoren nog een zak voer gehaald kosten ze mij vaak ook wel eens gewoon geen geld per maand. En dan heb ik het over 2 ponies...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:09

Monique1963 schreef:
Vaccineren laat ik bij die shetjes niet doen en tandarts is niet nodig bij ze.


Want? Shetten kunnen die ziektes niet krijgen en de tanden/ kiezen van shetlanders groeien niet en krijgen geen haken?

Geef mij ook zo'n shet zou me veel geld schelen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: ''Dan gooi je er toch een shetje bij" ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:20

Nee niet gekozen hij kwam op mijn pad en ik zorg er goed voor. Qua voedingspatroon past hij perfect bij mijn andere 2 en ik heb nergens gezegd dat ik er niets mee doe. Maar ze zijn alle 3 onder de 3 dus meer dan poetsen en kroelen is niet aan de orde.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:29

IngridM schreef:
Monique1963 schreef:
Vaccineren laat ik bij die shetjes niet doen en tandarts is niet nodig bij ze.


Want? Shetten kunnen die ziektes niet krijgen en de tanden/ kiezen van shetlanders groeien niet en krijgen geen haken?

Geef mij ook zo'n shet zou me veel geld schelen


Ik baal er van dat de vorige eigenaar mijn shetlander nooit het gebit heeft laten doen. Man, daar is nog steeds veel werk voor nodig om dat weer in orde te krijgen. Dat redt je niet in één behandeling, daar gaan vele behandelingen in zitten. En uiteindelijk zal het nooit meer helemaal goed komen, door achterstallig (geen) onderhoud... -O-