Spring oefeningen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maudfaldo

Spring oefeningen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-17 15:49

Hallooo,
Ik wil graag met mijn pony wat springoefeningen doen omdat die nog niet heel handig is met springen. Hij kan wel hoog, maar is de laatste 3 jaar alleen dressuurmatig gereden en moet het nu weer oppakken. Iemand tips?

Wiskey1

Re: Spring oefeningen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 15:54

Hoe ik mn jonge paard leer springen:
Eerst 1 hindernis in de bak gezet, eerst balkjes draven, daarna laag kruisje en dat een aantal keer doen. Zelf vind ik het fijn om een drafbalk te gebruiken. En omdat hij jong is ook nog balken schuin tegen de hindernis, dit om te voorkomen dat ie op t laatste moment kan uitbreken en ik m minder hoef te sturen.
Inmiddels heb ik 2 hindernissen staan, een stijl en een oxertje. Ook hierbij begin ik weer op dezelfde manier, en dan opbouwen. Vandaag voor het eerst wat hoger gesprongen.

Maar kijk ook naar wat je pony kan. Als hij/zij al parcousen heeft gesprongen kan je misschien al wat meer neerzetten, ook om te gymnastiseren. Eventueel de 'butterfly exercise' zou je kunnen doen, hier heb je namelijk heel veel mogelijkheden om te springen, zowel korte wendingen als lange bochten kan je maken.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 20:23

Gewoon laag en simpel beginnen en je paard niet laten wennen, ook als ie het een beetje spannend vindt. Steeds wat opbouwen en kijken hoe hij het doet. Niet overhaasten.

Edit: je kan ook beginnen met vrijspringen of aan de hand springen,en dan pas onder het zadel, dat geeft je paard meer vertrouwen en handigheid met het weer leren springen met zadel erop

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:19

Bananas schreef:
Gewoon laag en simpel beginnen en je paard niet laten wennen, ook als ie het een beetje spannend vindt. Steeds wat opbouwen en kijken hoe hij het doet. Niet overhaasten.

Edit: je kan ook beginnen met vrijspringen of aan de hand springen,en dan pas onder het zadel, dat geeft je paard meer vertrouwen en handigheid met het weer leren springen met zadel erop

Hoe bedoel je niet laten wennen? Als in eerst de hindernis laten zien, ervoor staan en dan wegrijden om uiteindelijk echt te gaan aanrijden? Want dan ben ik het wel met je eens.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 21:31

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 06:03

Irkoontje schreef:
Bananas schreef:

Hoe bedoel je niet laten wennen? Als in eerst de hindernis laten zien, ervoor staan en dan wegrijden om uiteindelijk echt te gaan aanrijden? Want dan ben ik het wel met je eens.

Oohh ik bedoelde juist wel laten wennen, ik had het verkeerd getypt... :j

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 06:37

Wennen kan inderdaad, alleen moet je er dan wel voor waken dat je niet aanrijd, wegrijd en weer opnieuw aanrijd, zo kan je ze aanleren om er voorbij te lopen. Vrijspringen ben ik het ook mee eens, zo kan je paard zelf weer alles even uitzoeken, en kan jij zien hoe hij/zij springt