rijden op verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LittleCastle

rijden op verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:35

help!

ik rijd al een tijdje op mijn verzorgpony, maar dit gaat niet helemaal goed. :(
ze is een zadelmakke shetlander, die nog niets kent, maar wel zadelmak is. :)
ze vind het prima als je er op gaat zitten, als je maar niet verwacht dat ze iets gaat doen. :(:)
ze weil alleen draven aan de hand, ander stop ze diret en zet ze zich met al haar gewicht schrap, en gaat niet meer verder tot jij van haar af bent gestapt. ze is vast beraden te blijven staan. we hebben al verschillende dingen geprobeerd, maar steeds gaat het mis. ze is 3 minuten braaf, luisterd naar mij in de stap ( alleen in stap. ) ik kan figuren sturen etc. :) dan stopt ze, en is vast beraden er te blijven staan. :( alles geprobeerd, blijft maar bokken en steigeren, aandrukken wordt ze boos op, longeerzweep erbij is ook alleen steigeren, en aan de hand wil ze niet meelopen, of wel, maar dan 20 sec. hoe moet ik dit oplossen? aan de longe luisterd ze naar mij, op stemcommando maar als ik erop zit niet. longeren met mij erop wordt moeilijk, want niemand in mijn buurt is hiertoe in staat, omdat ze er 1x per maand komen ofzo. wat nu? /3

reageer even wat jij zou doen

helppp mij plz. _/-\o_

MarliesV

Re: rijden op verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:41

Hoe oud en groot is de pony? En hoe groot en zwaar ben jij?

Het kan zijn dat de pony fysiek het niet aankan, dan is rijden dus geen optie.

Het kan ook zijn dat de pony het prima kan maar niet snapt. Dan is les de enigste manier.
Niet zelf alleen doen! Pony wordt per keer opstandiger en bozer, dat lijdt tot ongelukken.
Beleren is een vak op zich, haal daar dus goede begeleiding bij.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 12:42

Kent de pony de hulpen wel? Misschien een idee dat er iemand naast loopt/ rent de eerste tijd zodat de pony de koppeling beter kan leggen? Of iemand erbij halen om je iets beter te begeleiden hiermee, want het inrijden van een pony is niet iets wat je even zo doet. Maar fouten die gemaakt worden ermee kunnen wel heel lang blijven hangen, dus het is belangrijk dat dit secuur wordt gedaan

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:47

het is een grote shet, ik ben 1.40 en 35 kilo. pony heeft een prima rug, geen ziektes en is nageken, gaat ook naar hoefsmid. staat altijd op de wei.

als ze het fysiek niet aankan, waarom is het dan de ene keer wel en de andere keer niet?

ik heb een tante die les geeft?

nee, nog niet. maar als je haar van stilstand been geeft, kan soms wel reageren in een goeie bui. dan doet ze alles en is het alsof je het al jaren doet. ( kan alleen niet draven en galloperen, dat is een te grote stap )

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 12:57

de pony is 14

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:03

Als het fysiek klopt, zadel past enz. Dan is les (van je tante als die dat kan prima) de enigste oplossing.

Pony snap je niet of heeft lak aan je. Dat is vanaf hier niet te beoordelen.
Les helpt je daar inzicht in te krijgen en de problemen waar je tegenaan loopt op te lossen.

Door zelf telkens door te gaan zonder resultaat maak je het uiteindelijk alleen maar erger. Dan wordt het foutief aangeleerd gedrag en dat is vreselijk lastig er weer uit te krijgen. Beter direct goed doen en dus gaan lessen.

n_i_c_a_evey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:22

het klinkt alsof de pony heel erg last heeft van zn rug. want ook erna, zeg jij dat ze niet meeloopt, ze wil gewoon nket mee want ze wil geen pijn, dus blijft ze staan. ik weet het niet beter uit te leggen dan dit...

ze wil gwn niet nog meer pijn dus wil ze niet met je mee, want na hetr rijden ben jij nog slechts gelinkt met pijn.

als ze aan de longee luistert loopt ze braaf, want dan heeft ze niemand op dr rug.

de ene keer kan het meer pijn doen door bevoorbeeld stijfheid. bouw het dan ook rustig op als het om stijfheid gaat.

als ze de hulpen niet kent is ze dus nog niet echt goed zadelmak.

ik zou idd les nemen als er niks mis is.

het kan ook zo zijn dat ze vroeger minder fijn gereden is bv en dat dat nare herrinneringen oproept. dan klopt het dat ze de ene keer vervelender doet dan de andere, want de ene keer zit jij er toch echt anders op dan de andere keer en soms word je dan wel gelinkt aan vroeger en soms niet.

het kan ook zo zijn dat er bijvoorbeeld iets mis is in zn mond. mis heeft hij haken.

maar er kan zoveel mis zijn, laat hem goed nakijken.

het kan fysiek zijn maar het kan net zo goed in zn koppie zitten. en paarden praten niet dus prbeer er maar eens achter te komen wat er is, er kan ook niets aan de hand zijn, en als er wat aan de hand is fysiek kan het zijn dat het niet op te lossen is, probeer dan bijvoorbeeld voor t karretje... maar als het in zn koppie zit krijg je het er met veel rust echt wel uit.

ik zou hem door exprets van alle delen laten nakijken.
fisio, therapeut (gedrag), dierenarts, tandarts, hoefsmid, zadelnmaker, etc.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 13:32

Citaat:
Pony snap je niet of heeft lak aan je.

Denk idd ook hieraan. Mits er verder niks aan de handi is. Denk ik vooral dat hij je niet kent. Dus rustig stem commando's opbouwen icm hulpen. Dit is het handigste om dat samen met iemand te doen. Iemand die vanaf de grond het commando zegt en die er op xit tegelijk de hulp geeft. Mits de pony gewend is met iemand rustig op de rug te lopen. Daarnaast ken ik ook een shet die gewoon er koppig en eigenwijs was en soms lui was en die niet wou lopen. Due moest je idd streng aan pakken. Maar dan moet je zeker weten dat het eerste gedeelte goed zit. Verder les en met een volwassen persoon gaan oefenen.

LittleCastle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-17 19:43

er is niets mis met de pony. alles is nagekeken. stemhulp doet ze niet als je erop zit. ze heeft echt niets met haar rug.

RIDERFORLIVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 12:13

overleg dit maar met de eigenaar , en anders is het beter jou verzorgpony waar je nu op rijd , als een echte verzorg pony te gaan behandelen , dus niet rijden en een andere echte rijpony zoeken , gwn lekker met die shet aan de long gooien , probeer dat voor een tijdje en kijk dan naar zijn gedrag , en dan vergelijk je het gedrag tijdens de periode rijden en longeren kijk eens of het verschilt