[VOLG] mijn gevecht tegen mijn angst

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

[VOLG] mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 12:48

beste Bokkers,
enkele weken geleden zat ik te twijfelen of ik niet een volgtopic wou openen waar ik de vorderingen bijhoud om mijn angst van het paardrijden te minderen en uiteindelijk weer zonder angst te rijden.

ik zal eerst de voorgaande gebeurtenis vertellen:
ik ben vorig jaar op buitenrit gegaan toen ik nog op een manege reed en toen ben ik er zo lelijk vanaf gevallen dat ik bijna mijn sleutelbeen of wat anders had gebroken.
hierna ben ik toen gestopt en heb ik een topic geopend: [MA] Voor nu Is er dan toch een einde aan gekomen
in dat zelfde topic kreeg ik een aanbod van een bokker: jolmer20 om 1x per week haar paardjes te verzorgen en te rijden als ik daar behoefte aan heb.

ik wil jullie dus voorstellen aan:
Afbeelding
- peppie
-bijna 20 jaar
- new forest merrie
- zachtaardig maar ook een stoute kant :')

en dan zal ik mijzelf nog even voorstellen die mijn nog niet kennen:
Afbeelding
-ashley
-19 jaar oud
- van oorsprong ooit een liefde gehad voor springen

doelen:
ik heb tot nu toe elke keer mijn doelen in kleine stukjes opgeslist om er te komen en ik zal ook bijzetten waar ik nu mee bezig ben en wat ik wil bereiken aan het einde van het jaar.
doel 1: buitenstappen zonder angst.
doelen waar ik mee bezig ben:
doel 2: dressuurmatig weer goed kunnen rijden en ook zonder angst

doelen die nog te behalen zijn:
- op buitenrit
-springen(hoger dan 20 cm)

voor nu zijn deze doelen voor mijn het belangrijkste en hier krijg ik dan ook vaak genoeg hulp bij.
ik vraag dus aan jullie wie volgt er mee mijn strijd aan te gaan tegen mijn angst voor paardrijden?

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014


The_Cat

Berichten: 7274
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:55

Ik wil je alvast volgen! Bij mij is buiten rijden ook iets waar ik echt angst voor gekregen heb, nadat mijn paard 2x op de loop gegaan is en mij eraf gegooid heeft. Ik hou het voorlopig bij de binnenbak, ik hoop dat het u lukt!


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 12:57

The_Cat schreef:
Ik wil je alvast volgen! Bij mij is buiten rijden ook iets waar ik echt angst voor gekregen heb, nadat mijn paard 2x op de loop gegaan is en mij eraf gegooid heeft. Ik hou het voorlopig bij de binnenbak, ik hoop dat het u lukt!

oh dat klinkt ook niet best.
wat voor mij werkte is alles op mijn eigen tempo doen en dan ga ik nog af en toe te snel maar dat hoort er bij.
uiteindelijk zal het jou ook lukken en mij ook

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 12:59

Ik heb je topic destijds ook 'gevolgd'. Wat ontzettend fijn dat Jolmer20 je toen deze kans aanbood en je deze met twee handen hebt kunnen grijpen. Het is al heel wat dat je weer zo vrolijk op een paard zit.

Succes met je doelen & ik volg :)
Laatst bijgewerkt door freetorun op 15-05-17 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:02

succes! ik volg

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:04

freetorun schreef:
Ik heb je topic destijds ook 'gevolgd', want ontzettend fijn dat Jolmer20 je toen deze kans aanbood en je deze met twee handen hebt kunnen grijpen. Het is al heel wat dat je weer zo vrolijk op een paard zit.

Succes met je doelen & ik volg :)

wat leuk om te horen dat je mijn toen der tijd ook al volgde in mijn andere topic :j
het heeft denk ik zeker denk ik wel meer dan 3 maanden geduurd.
ik heb nog foto,s van toen ik reed op de manege toen ik nog helemaal in het proces zat met angst.
ik zal die van de week wel plaatsen.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:06

Ik ken je gevoel! Ik ben met springen met paard en al met een koprol in een oxer gevallen en brak ernstig mijn sleutelbeen. Ik was heeeeeeel bang voor oxers en ging iedere keer huilend de les weer in. Ipv Beter werd het alleen maar erger omdat mensen zeiden dat ik mij aanstelde.

Na 2 jaar kwam ik bij een stal terrecht waar ze de hindernissen voor mij ingraven hebben en alles weer stap voor stap geoefend.. voelde me enorm dom omdat iedereen dat tegen mij zei.. behalve mijn instructeur die moedigde me aan en kreeg zoveel weer voor elkaar.. na een half jaar bij hem gelest te hebben ben ik weer bbtjes gaan springen. Met een half jaar sprong ik weer B en ondertussen maakt geen enkele hindernis meer uit!

Fijn dat jij een verzorgpaard aangeboden hebt gekregen die je kan vertrouwen! Ik denk dat dat een hele grote stap naar de goede richting is!

En hou vol en als het eventjes niet gaat dan ga je gewoon een stapje terug, daar weer vertrouwd worden en dan weer ene stapje verder

Ché ( Hemmingway x Gervantus) ~ Dressuur M2+11 Springen 1.30+2 ~SGW L+2

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:09

Cheminee schreef:
Ik ken je gevoel! Ik ben met springen met paard en al met een koprol in een oxer gevallen en brak ernstig mijn sleutelbeen. Ik was heeeeeeel bang voor oxers en ging iedere keer huilend de les weer in. Ipv Beter werd het alleen maar erger omdat mensen zeiden dat ik mij aanstelde.

Na 2 jaar kwam ik bij een stal terrecht waar ze de hindernissen voor mij ingraven hebben en alles weer stap voor stap geoefend.. voelde me enorm dom omdat iedereen dat tegen mij zei.. behalve mijn instructeur die moedigde me aan en kreeg zoveel weer voor elkaar.. na een half jaar bij hem gelest te hebben ben ik weer bbtjes gaan springen. Met een half jaar sprong ik weer B en ondertussen maakt geen enkele hindernis meer uit!

Fijn dat jij een verzorgpaard aangeboden hebt gekregen die je kan vertrouwen! Ik denk dat dat een hele grote stap naar de goede richting is!

En hou vol en als het eventjes niet gaat dan ga je gewoon een stapje terug, daar weer vertrouwd worden en dan weer ene stapje verder

jeetje wat een nare val heb je gemaakt zeg!
echt supergoed dat je zo snel weer rond sprong.
en bedankt voor je tip dat wil ik mijzelf nog weleens kwalijk nemen als iets niet goed gaat.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:09

antje_vip schreef:
succes! ik volg

bedankt en leuk dat je volgt

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:12

ik zal hier een alvast een kleine update van vorige week plaatsen.
het was de bedoeling om te gaan springen alleen was ze met poetsen al heel onrustig voor haar doen maar toch erop gegaan.
om jullie een klein idee te geven hoe hoog we sprongen de laaste keer:
Afbeelding

ik had de balk nu ongeveer 20 cm hoger gelegd en we zijn er geen een keer over heen gesprongen omdat ze denk ik mijn angst aanvoelde en ik ook met een zweepje reed wat ik eigenlijk al niks vind.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

CaroBaex

Berichten: 205
Geregistreerd: 31-08-15
Woonplaats: olst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:13

heel veel succes meid! je bent al goed op weg zie ik!
ik volg ook mee!

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=151&t=2095745
~carolien (Shamrock Mr Oliver x Woldbergs Bart) ~
- 24-06-2002 ~ 06-01-2024 -

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:33

Goed bezig! Mijn ervaring is met mensen die ik begeleid dat meer inzicht in het gedrag van het paard leidt tot meer begrip en vandaaruit naar minder angst. Ik denk dus dat meer kennis opdoen en les nemen,cursussen volgen, lezingen bijwonen en/of boeken lezen je ook absoluut gaan helpen in je strijd tegen de angst :) Succes!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

San_Ne_G
Berichten: 19
Geregistreerd: 19-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 13:35

Heel veel succes! Het gaat wel goedkomen, je bent al goed bezig! Ik had vroeger ook angst, maar dan om te galopperen, dat was na een flinke val ook, maar ik ben een paar weken geleden voor het eerst in jaren weer op een paard gestapt, en afgelopen week heb ik gegaloppeerd, dus dan moet het jou ook lukken om weer te springen en buiten te rijden. Gewoon in kleine stapjes, bij sprongetjes langzaam verhogen, gewoon per 10 cm. Succes!

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:52

Amable schreef:
Goed bezig! Mijn ervaring is met mensen die ik begeleid dat meer inzicht in het gedrag van het paard leidt tot meer begrip en vandaaruit naar minder angst. Ik denk dus dat meer kennis opdoen en les nemen,cursussen volgen, lezingen bijwonen en/of boeken lezen je ook absoluut gaan helpen in je strijd tegen de angst :) Succes!

Ik heb ook zeker goede begeleiding van Jolmer20 die mijn helpt. Ik merk ook dat ik veel meer opzoek ga naar informatie van angst bij paarden en dat ik het interessant vind hoe andere mensen dat overwonnen hebben. Ik zal daar eens meer gaan inlezen bedankt voor de tip!

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 13:53

San_Ne_G schreef:
Heel veel succes! Het gaat wel goedkomen, je bent al goed bezig! Ik had vroeger ook angst, maar dan om te galopperen, dat was na een flinke val ook, maar ik ben een paar weken geleden voor het eerst in jaren weer op een paard gestapt, en afgelopen week heb ik gegaloppeerd, dus dan moet het jou ook lukken om weer te springen en buiten te rijden. Gewoon in kleine stapjes, bij sprongetjes langzaam verhogen, gewoon per 10 cm. Succes!

Supergoed dat je weer heb gegaloppeerd! Mij gaat het dan ook zeker lukken al is het niet nu maar al over een jaar we komen er wel

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:17

Ik volg natuurlijk ook! :D

Jullie gaan al super goed. Lekker groeien samen!
We gaan er met zn 3en (eigenlijk 4en mer Flinn erbij haha) helemaal voor!

Came to you with a broken faith. Gave me more than a hand hold.
Fotografie: http://www.rilo-media.nl

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 17:21

jolmer20 schreef:
Ik volg natuurlijk ook! :D

Jullie gaan al super goed. Lekker groeien samen!
We gaan er met zn 3en (eigenlijk 4en mer Flinn erbij haha) helemaal voor!

Flinn hoort er natuurlijk ook bij :) wat ik al vaker heb gezegd nog steeds dankbaar voor je hulp dn je geweldige paardjes die ik mag doen.

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 17:23

Deze knappe meneer mag natuurlijk niet achterblijven :j Afbeelding

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 17:27

Zet 'm op! Laat je angst jouw plezier niet bederven ;)
Goed dat je bent gaan springen. Ik hoop voor je dat je niet al te veel tegen iets op gaat kijken, want dat voelt een paard idd.
Toen ik 12 was had ik ook even een dipje. Daarvoor reed ik het liefste de gekste paarden van stal, maar toen even niet. Mede door de puberonzekerheden.
Ik heb een tijdje op de makkelijkste paarden gereden. Echter, ik had de ambitie nog wel om hoger op te komen met pittigere paarden.
Toen ben ik weer terug op de groene paarden gegaan. In het begin wel even anders gereden.
Ik heb me vooral veel bezig gehouden met allerlei oefeningen zodat ik tijdens het rijden niet kon nadenken/twijfelen.
bijv. een slalomparcours tussen balken/pionnen, van letter tot letter rijden, rijden met lange teugel etc. ook heb ik veel gelongeerd.
Dat heeft me allen erg goed geholpen. Binnen 2 a 3 maanden reed ik weer als voorheen. Met veel plezier. Zonder angst.

YOU CAN DO IT!! Houd het plezier er in en een doel voor ogen!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 18:03

Heel veel succes. En neem vooral de tijd.
Dan komt het wel goed.
Ik heb ook een volg topic waarin ik over mijn angst praat en hoe ik er mee omga. Misschien heb je er wat aan.

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 22:00

Chasey schreef:
Heel veel succes. En neem vooral de tijd.
Dan komt het wel goed.
Ik heb ook een volg topic waarin ik over mijn angst praat en hoe ik er mee omga. Misschien heb je er wat aan.

Ik volg als stille meelezer jou topic met je prachtige haflinger. Ik heb er zeker wat aan en zal dan ook mee blijven lezen

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 22:02

Pasha_2011 schreef:
Zet 'm op! Laat je angst jouw plezier niet bederven ;)
Goed dat je bent gaan springen. Ik hoop voor je dat je niet al te veel tegen iets op gaat kijken, want dat voelt een paard idd.
Toen ik 12 was had ik ook even een dipje. Daarvoor reed ik het liefste de gekste paarden van stal, maar toen even niet. Mede door de puberonzekerheden.
Ik heb een tijdje op de makkelijkste paarden gereden. Echter, ik had de ambitie nog wel om hoger op te komen met pittigere paarden.
Toen ben ik weer terug op de groene paarden gegaan. In het begin wel even anders gereden.
Ik heb me vooral veel bezig gehouden met allerlei oefeningen zodat ik tijdens het rijden niet kon nadenken/twijfelen.
bijv. een slalomparcours tussen balken/pionnen, van letter tot letter rijden, rijden met lange teugel etc. ook heb ik veel gelongeerd.
Dat heeft me allen erg goed geholpen. Binnen 2 a 3 maanden reed ik weer als voorheen. Met veel plezier. Zonder angst.

YOU CAN DO IT!! Houd het plezier er in en een doel voor ogen!

We gaan het zeker kunnen!
Ik reed voordat ik in angst raakte ook op een snel paard waar ik alles mee kon en het mijn niet snel genoeg mee ging. Maar na een paar keer een goed te zijn gevallen is dit ontstaan.
Ik ben al blij dat het plezier in het rijden weer terug is dat vind ik het belangrijkste nu mijn angst nog en dan zijn we er :)

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

Anoniem

Re: (volg) mijn gevecht tegen mijn angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:08

Wat een ontzettend lief aanbod! Ik zal ook zeker stil volgen. :j

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 22:22

KoudbloedKim schreef:
Wat een ontzettend lief aanbod! Ik zal ook zeker stil volgen. :j

Super leuk dat jd stilletjes meevolgt

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014

nardxash

Berichten: 3978
Geregistreerd: 11-11-11
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-17 19:53

Zoals beloofd hier een klein overzicht van toen ik vol in het proces naar de angst toe zat naar het proces van nu.
Afbeelding
Hier zat de angst er al aardig in maar kon ik gewoon nog ontspannen tijdens het rijden.
Afbeelding

Afbeelding
Hier zat de angst er al helemaal in en durfde ik helemaal niks meer.

Het zijn maar moment opnames maar als ik terug kijk hierop zie ik wel al wat voor strijd ik al heb geleverd

i Will never let you go
Sonic<3 28-08-2004/07-08-2013
Nard 5-07-2001( forever my once in a lifetime horse)
DJ 1-2-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DeGelukkige4, EsmeeKKK, Galeobdolon, maresie, Plop1997, Priscilla27 en 38 bezoekers