Gezelschap voor paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiawase
Berichten: 1261
Geregistreerd: 21-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 03:29

khirshanta schreef:
Penionstallen hebben bovendien mensen die je vaak willen helpen, en er is een veilige bak, toezicht etc. Wellicht toch niet zo'n gek idee voor de eerste tijd

Ik ga mee met dit advies. Bij een jong paard is het inderdaad niet zo'n gek idee, om gebruik te kunnen maken van een veilig omheinde bak op een pensionstal.
Als je vriend genoeg heeft gespaard en een paard koopt, dan kunnen jullie ze altijd nog samen op een wei zetten (mits er dan nog weiden in de buurt te huur zijn natuurlijk).

GamblersCup schreef:
Ten eerste, een stukje grond van 2800 m2 is niet "gigantisch", zelfs met het weilandje van 900 m2 is het nog te klein om minstens 2 paarden het hele jaar rond op te zetten. Dat wordt kapotgelopen.
Een shet vind je niet gelijkwaardig, maar je hebt het wel over een geit of een schaap... alleen de eigenaar die dat (gelukkig!!!) niet wil houd je schijnbaar tegen.
Als ik je hele verhaal en je redeneren zo lees, lijkt het me vreselijk verstandig dit kleine stukje grond lekker te laten schieten en een leuke pensionstal te zoeken waar je dier in een kudde komt te staan, bij mensen die verstand hebben van paarden.

Je vergeet een nulletje. 400 bij 70 meter is naar mijn weten 28000 m2 en 300 bij 30 is 9000 m2. :)

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:41

Je hebt gelijk, mijn fout. TS, wat ik schreef over de afmeting neem ik terug :j

Maar de rest blijft!

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 17:50

Je wil geen shet, je wil je paard niet bij de andere paarden en er is verder geen nieuw persoon welkom op deze stal.
Waarom kijk je niet verder voor een andere stal waar hij gewoon lekker bij de andere paarden op het land kan?

Hutcherson

Berichten: 7422
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 20:23

GamblersCup schreef:
Ten eerste, een stukje grond van 2800 m2 is niet "gigantisch", zelfs met het weilandje van 900 m2 is het nog te klein om minstens 2 paarden het hele jaar rond op te zetten. Dat wordt kapotgelopen.
Een shet vind je niet gelijkwaardig, maar je hebt het wel over een geit of een schaap... alleen de eigenaar die dat (gelukkig!!!) niet wil houd je schijnbaar tegen.
Als ik je hele verhaal en je redeneren zo lees, lijkt het me vreselijk verstandig dit kleine stukje grond lekker te laten schieten en een leuke pensionstal te zoeken waar je dier in een kudde komt te staan, bij mensen die verstand hebben van paarden.


Luister, dat stuk grond is echt gigantisch. 2800 m2 is niet groot, maar je vergeet een nul. Ik kan niet eens naar het andere einde van de weide kijken. Het is dat er boompjes staan die het afsluiten. De afmetingen zijn niet helemaal correct kwamen we achter (met grote stappen nemen gemeten, dus niet erg betrouwbaar).
Ik heb het over een geit of schaap maar dat is voor mij absoluut geen optie. Ik heb er niks mee, en hetzelfde verhaal als met een shet, ik vind het niet gelijkwaardig. Dus geen optie voor weidemaatje. Dus het is niet dat de eigenaar zijn wens om geen geit of schaap te plaatsen, mij tegenhoudt.
Apart dat je dit een klein stukje grond noemt.
Ik zal zo eens een lucht foto plaatsen voor jouw idee.
Ergens gaat er iets niet goed in je berekeningen. Ik heb veel weides gezien. Mijn paard staat nu in een kudde van 13 jonge hengsten.. en die staan in een kleiner stuk land dan wat er beschikbaar is hier.. waar ik het nu over heb. En dat eten ze in zoon 8-9 maanden echt niet kaal.
Dus ik denk dat jouw beeldvorming niet helemaal accuraat is.
Plus ik heb zelf prima verstand van paarden, en de mensen waar mijn paard eventueel komt te staan doen hun hele leven ook al niks anders.

Even voor je beeldvorming:
Afbeelding

het rode is de weide. ernaast ligt in het blauw een gigantisch sportpark. inclusief groot meer.

Goof schreef:
Je wil geen shet, je wil je paard niet bij de andere paarden en er is verder geen nieuw persoon welkom op deze stal.
Waarom kijk je niet verder voor een andere stal waar hij gewoon lekker bij de andere paarden op het land kan?

Ik kijk zeker verder en houd mijn oren en ogen open!
Ik hou het goed in de gaten maar heb wel een aantal criteria.
Ik wil namelijk geen manege of iets waar veel pensionklanten staan. Mijn huidige stal heeft nu ruim 30 stallen (19 nieuw bijgebouwd en die gaan binnenkort open)
en dat wordt mij te druk. Bovendien wil ik geen manege omdat ik op mijn manege horrotaferelen heb meegemaakt waarbij pension klanten hun paarden gewoon uit de stalling werden gehaald en dat manegemensen daar gewoon een manege zadel op legden en met het paard op pad gingen. Gewoon van die kleine meisjes weet je wel, die bij mij in de les reden. Ook vaak meegemaakt dat mensen in de manen gingen knippen omdat 'hij anders niks kon zien'. Mijn paard heeft ook een volle bos. Hell no dat er iemand aankomt.
Gewoon ter bescherming van de volksgezondheid wil ik nergens staan waar kleine dames met mijn paard de hort op kunnen gaan. Noem me vreemd, maar het is mijn paard, dus ik bepaal:)

Tevens zoek ik een plek waar mijn paard iedere dag buiten komt, liefst de weide op.
Op mijn huidige stal is dat niet zo, winter isgewoon binnen of paddock van 3x3m . echter ismijn paard daar nooit opgeweest omdat hij met 2 hengsten samen stond. Ze konden hem er niet tussenuit vissen en buiten zetten. was teveel gedoe.

Ik wil graag zelf veel doen en veel inspraak hebben. Ik wil zelf voeren, zelf mesten, alles zelf doen. Dus in mijn woonplaats stallen zou super zijn. Echter zijn er niet veel stallingen.
We hebben 1 manege maar daar wil ik dus niet heen.
Voeren op pension stalling is vaak uit den boze. Kom regelmatig tegen dat ik dat aanhaal dat zelf te willen doen maar dat wordt direct afgewimpeld.

Opzich kan ik altijd proberen of 1 van de trekpaarden bij Finn kan. Hij is niet zoon spelert en eet liever. En naar verloop van tijd zal mn vriend toch een paard aanschaffen.

Ik zou daar graag mijn paard neerzetten, als het maandbedrag ook leuk is. Lekker rustig, mooi afgesloten stuk weide met goede omheining en aanleg bak is in overleg. Heerlijk park ernaast incluseif meer om doorheen te banjeren. Zeker voor het oefenen met buitenrijden een hele mooie optie.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 19-05-17 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38404
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:34

Waarom kopen jullie er geen één of twee jarige bij die in de toekomst voor je vriend kan zijn. Is het uiteindelijk niets kun je die altijd nog weer verkopen. En bijna drie hectare, ga je dat onderverdelen en een gedeelte hooien? Want dat is nogal wat voor één paard.

Anoniem

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 20:41

Als ik de reacties zo door gelezen heb zou ik toch kijken of je paard bij de trekpaarden kan of dat desnoods 1 van de trekpaarden bij jou paard in gaat, als die veel ruzie maken is dat misschien wel een goede oplossing voor alle paarden uiteindelijk?

Als je dat niet wil of dat niet lukt zou ik persoonlijk denk ik toch ook aanraden om naar een leuke kleinschalige pensionstalling te kijken.

Hutcherson

Berichten: 7422
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 20:41

bigone, ze zijn dan dus met zn 4e. Maar er staan momenteel 50 meter fruitbomen tussen de twee weides. Dus de paarden kunnen elkaar niet zien. Uiteindelijk worden de fruitbomen verkocht en wordt het ingezaaid en nog meer weide van gemaakt.
Er is meer dan genoeg, ook om te hooien. er wordt 2 a 3 keer per jaar gehooid en dat hooi is dan voor ons. De rest wordt verkocht.
Er is een grote schuilstal waar 4 stallen in worden gemaakt voor nood of schuilmogelijkheid.
Ik heb inderdaad wel eens nagedacht over een 1 of 2 jarige erbij. Zou leuk zijn, ook voor mn vriend want die vind dat jonge spul helemaal het einde en is er erg goed mee.
Probleem is dat je dan niet weet wat het wordt. Bij 2 jarigen ondervang je dat meestal al maar mijn vriend is 1.90m hoog. dus een hoog paard heeft absoluut zn voorkeur.
We kunnen het inderdaad eens bekijken financieel. Bedoel heb Finn ook gekocht met 11 maanden, toen studeerde ik nog. Prima te doen financieel.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:16

RoyceMack schreef:
Luister, dat stuk grond is echt gigantisch. 2800 m2 is niet groot, maar je vergeet een nul. Ik kan niet eens naar het andere einde van de weide kijken. Het is dat er boompjes staan die het afsluiten. De afmetingen zijn niet helemaal correct kwamen we achter (met grote stappen nemen gemeten, dus niet erg betrouwbaar).
Ik heb het over een geit of schaap maar dat is voor mij absoluut geen optie. Ik heb er niks mee, en hetzelfde verhaal als met een shet, ik vind het niet gelijkwaardig. Dus geen optie voor weidemaatje. Dus het is niet dat de eigenaar zijn wens om geen geit of schaap te plaatsen, mij tegenhoudt.
Apart dat je dit een klein stukje grond noemt.
Ik zal zo eens een lucht foto plaatsen voor jouw idee.
Ergens gaat er iets niet goed in je berekeningen. Ik heb veel weides gezien. Mijn paard staat nu in een kudde van 13 jonge hengsten.. en die staan in een kleiner stuk land dan wat er beschikbaar is hier.. waar ik het nu over heb. En dat eten ze in zoon 8-9 maanden echt niet kaal.
Dus ik denk dat jouw beeldvorming niet helemaal accuraat is.
Plus ik heb zelf prima verstand van paarden, en de mensen waar mijn paard eventueel komt te staan doen hun hele leven ook al niks anders.

Even voor je beeldvorming:
[ Afbeelding ]

het rode is de weide. ernaast ligt in het blauw een gigantisch sportpark. inclusief groot meer.


Wat een moeite voor niets, als je even gelezen had.
GamblersCup schreef:
Je hebt gelijk, mijn fout. TS, wat ik schreef over de afmeting neem ik terug :j

Maar de rest blijft!

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 21:17

Als je je woonplaats wilt noemen, grote kans dat men op bokt doe-het-zelf stallen weten.

Hutcherson

Berichten: 7422
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 21:59

GamblersCup schreef:
RoyceMack schreef:
Luister, dat stuk grond is echt gigantisch. 2800 m2 is niet groot, maar je vergeet een nul. Ik kan niet eens naar het andere einde van de weide kijken. Het is dat er boompjes staan die het afsluiten. De afmetingen zijn niet helemaal correct kwamen we achter (met grote stappen nemen gemeten, dus niet erg betrouwbaar).
Ik heb het over een geit of schaap maar dat is voor mij absoluut geen optie. Ik heb er niks mee, en hetzelfde verhaal als met een shet, ik vind het niet gelijkwaardig. Dus geen optie voor weidemaatje. Dus het is niet dat de eigenaar zijn wens om geen geit of schaap te plaatsen, mij tegenhoudt.
Apart dat je dit een klein stukje grond noemt.
Ik zal zo eens een lucht foto plaatsen voor jouw idee.
Ergens gaat er iets niet goed in je berekeningen. Ik heb veel weides gezien. Mijn paard staat nu in een kudde van 13 jonge hengsten.. en die staan in een kleiner stuk land dan wat er beschikbaar is hier.. waar ik het nu over heb. En dat eten ze in zoon 8-9 maanden echt niet kaal.
Dus ik denk dat jouw beeldvorming niet helemaal accuraat is.
Plus ik heb zelf prima verstand van paarden, en de mensen waar mijn paard eventueel komt te staan doen hun hele leven ook al niks anders.

Even voor je beeldvorming:
[ Afbeelding ]

het rode is de weide. ernaast ligt in het blauw een gigantisch sportpark. inclusief groot meer.


Wat een moeite voor niets, als je even gelezen had.
GamblersCup schreef:
Je hebt gelijk, mijn fout. TS, wat ik schreef over de afmeting neem ik terug :j

Maar de rest blijft!


Bij deze is het stukje over 'maar de rest blijft' ook ontkracht:)
Zie vorige post.

GamblersCup schreef:
Als je je woonplaats wilt noemen, grote kans dat men op bokt doe-het-zelf stallen weten.


Ik heb inderdaad al een advertentie staan op bokt voor ergens in de omgeving en heb al een aantal bokkers uit de omgeving gepb't of ze nog iets wisten. Ik houd het gewoon in de gaten.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 01:33

Nee, dat is het niet. Ik blijf erbij, je hebt me niet overtuigd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 01:49

Maar wat ga je ermee doen? 2 paarden is ook niet ideaal. Als je er eentje pakt, is de ander alleen.

Wij hebben er 4 samen lopen. Een shet van 95cm, eentje van 1.42m en 2 van 1.50m. De shet is helemaal gelijkwaardig. Die is al 17jr van ons en staat al 13jr bij die van 1.42m en nu ook al tijden met die andere 2.

Met 2 paarden bij elkaar zetten, moet je ook wat mazzel hebben. Vaak kiezen ze wel voor elkaar als maatje, omdat ze niks anders hebben.

Ik zou geen jong paard erbij zetten. imo is een opfok een betere plek. Een jaarling of 2 jarige bij een 3 jarige leert lang niet zoveel als in een grote gemengde kudde. Daar heb je gewoon echt veel profijt van met beleren en in de omgang.

Je vriend is 1.90m. In de western rijden er genoeg lange mannen op quarters van gemiddeld 1.40m-1.60m ( en alle uitzonderingen daaronder en daarboven )

Onze shet is trouwens super braaf, voorheen gereden en daarna voor de sulky gegaan. Ik neem er regelmatig 2 tegelijk mee naar het bos, maar ook steeds vaker ga ik op 1 en neem de andere 3 ernaast mee. 1 achterlaten zou ik nooit doen.

Ga nog eens met de boer praten. Als er iemand bij je mag staan, komt diegene toch niet altijd tegelijk met jou en is de drukte verdeelt.
Of zoek een paardje met een kleine blessure of van iemand die bijv zwanger is of tijd naar buitenland moet etc. Dan blijft ie van iemand anders, dus zijn de kosten voor diegene, maar ze komen niet of bijna niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 10:07

GamblersCup schreef:
Nee, dat is het niet. Ik blijf erbij, je hebt me niet overtuigd.


Wat een rare reactie zeg. Zit TS hier om jou te moeten overtuigen dan? Ze vraagt gewoon om tips/advies...

tamary

Berichten: 29214
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 23:01

Alleen achterblijven en alleen op pad is hier standaard training. Zelfs nu er nog maar 2 lopen, kan dat gewoon en gaat dat goed. Niet alleen kunnen blijven strekt zich anders snel uit naar paniek, want er zit een draadje tussen ook al blijft ander in het zicht en op het perceel. Veel te gevaarlijk en als ze besluiten dat die pony de enige belangrijke is, maakt een derde nog niks uit, want dat is niet vriendje. Ook met 3 dieren werd er gebruld als er 1 weg ging (en bij terug komst idem). Maakt voor wel of niet weg kunnen met 1 dus niks uit. Zolang het bij hinniken en wat rondlopen blijft is er niks aan de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 11:54

Ik heb 9 jaar 2 paarden gehad, sinds vorig jaar 3 en mijn shet brult even hard als mijn jonkie eruit gehaald wordt als daarvoor. Denk niet dat nog een shet erbij verschil zou maken. Ik snap echt niet waarom mensen het zo erg vinden als een paard een paar uurtjes alleen moet blijven wanneer men met zijn maatje op stap gaat.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 12:09

Het is paard afhankelijk. Die van ons staan met zn 4en en piepen ook wel wat als er 1 of 2 uit gaan. Maar ze blijven redelijk rustig verder. Ze zijn er ook niet alle 4 hetzelfde in.

Maar er staan paarden die alleen staan, die compleet uit hun plaat gaan als wij ze er alle 4 uit halen. En dan echt door draad etc.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 13:49

SVRL schreef:
Ik heb 9 jaar 2 paarden gehad, sinds vorig jaar 3 en mijn shet brult even hard als mijn jonkie eruit gehaald wordt als daarvoor. Denk niet dat nog een shet erbij verschil zou maken. Ik snap echt niet waarom mensen het zo erg vinden als een paard een paar uurtjes alleen moet blijven wanneer men met zijn maatje op stap gaat.


Brullen is geen probleem. Maar sommige raken in paniek en dat is heel gevaarlijk.
Onze shet kan soms wat rennen en brullen, maar geen paniek.
Mijn kwpn merrie zal zich wsl wel blesseren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:07

Misschien kan je vriend een leuk jong (veulen oid) paard kopen? Dat is vele malen goedkoper dus dan hoeft hij niet zo lang te sparen. Dan heeft hij nog geen braaf rustig paard, maar heeft hij nog tot het moment van inrijden om dat meer ervaring op te doen.

Hutcherson

Berichten: 7422
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 20:12

Annet_Dottie schreef:
GamblersCup schreef:
Nee, dat is het niet. Ik blijf erbij, je hebt me niet overtuigd.


Wat een rare reactie zeg. Zit TS hier om jou te moeten overtuigen dan? Ze vraagt gewoon om tips/advies...


Gewoon koppigheid. Lekker je poot stijf houden haha.
Geeft niet.
Ik wacht nogsteeds op het antwoord van de man die de boel daar huurt(eigenaar van de trekpaarden). Hij is vrij warrig na twee keer een CVA te hebben doorgemaakt, dus ik heb mn hoop er nog niet op gevestigd. Ik ga donderdag bij een andere weide kijken waar ook shetlanders, pony, geiten en ezels lopen, maar ook een aantal paarden. Het is geloof ik vrij rustig, dus ben benieuwd. Het is wel wat verder van huis, maar goed ik blijf orienteren.