Tijd geleden! SPROETJE! Helaas niet zo best

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Tijd geleden! SPROETJE! Helaas niet zo best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:09

Het is alweer een hele tijd geleden dat we een foto topic van sproetje hadden.

Sommige kennen sproetje wel! Het gestippelde pony'tje wat aan een 4 jarig meisje op haar verjaardag cadeau werd gedaan. Een mooi stel die 2! Eind van de maand alweer 2 jaar geleden
Ook mams was er lekker mee begaan en maakte vele mooie ritjes met de kar, zowel alleen als met de kleine meid!

Afbeelding

Afbeelding

Nog steeds is Cheyenne gek op sproet en sproet op cheyenne

Afbeelding

maar kan het gelukkig kwa lengte allemaal nog wel!
Afbeelding

maar mennen is ook leuk!
Afbeelding

Helaas zijn we wel getroffen door een Pech periode!

Begin januari trof ik sproet ineens aan met een hele verkleurde iris. Een oog die normaal donkerbruin hoort te zijn ineens grijs met witte vlekken
Afbeelding

10 januari zijn we naar de kliniek in Utrecht gegaan, voor de oogarts. Na een hele dag van onderzoeken,metingen ect kwam eruit: verborgen appaloosa uveitis, een (niet bewezen) auto immuun probleem volgens de kliniek
Helaas aan beide ogen. Prognose: pony zal op den duur blind worden. De aanvallen zijn niet goed zichtbaar en wanneer je erachter komt is er al schade. Ze noemen het de verborgen variant ook wel de "sluipmoordenaar"
Soms gepaard met de gewone maanblindheid. IIg chronisch en zal blijven terug keren maar hoe vaak en hoe snel durven ze niet te zeggen. We kunnen een week hebben maar ook nog 15 jaar bij wijze van.
Met dat nieuws keer je terug naar huis (en druppels en voorraad druppels) en ga je positief,hopend op het beste verder.
Helaas zijn in de afgelopen 3 maanden aardig wat aanvallen geweest aan beide ogen, en is er al wat zicht verloren gegaan. We merken dit echt aan haar gedrag.

Voor 1,5 week geleden heeft ze dus ook dol? gedaan in haar paddock en heeft ze zichzelf behoorlijke splinters de borst in gespiest :oo
Deze moesten er uit gesneden gaan worden

Let op link ivm BLOED
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5982D088

en dit kwam eruit:
Afbeelding

Helemaal platgespoten anders liet ze zich niet behandelen, en 8 uur lang bij haar gezeten/gewaakt alvorens ze er weer uit kwam

Een dag later staat ze ineens met een grijs blauw oog (het nog bruine oog) Meteen weer een DA laten komen... ze had dus tijdens het uitwerken van de sedatie en wat jeuk en heeft dr koppie geschuurd maar heeft daarmee haar hoornvlies beschadigd -O-
Afbeelding

En dat terwijl we al aan het druppelen waren tegen NOG een uveitis aanval. Helaas konden die druppels niet meer door en moeten we nu afwachten hoe dit uit gaat pakken. We zijn nu al 1,5 week aan het zalven maar de verbetering is maar lichtjes. De dierenarts kon ons door de uveitis aanval ook niet verzekeren of t goed zou komen -O-

Dus even kan ze niet meer mennen, en mag ze niet op haar zandpaddock (maar gelukkig wel op de wei)
en doen we maar veel knuffelen ,fietsen en een beetje hobbelwerk
Ook mag ze niet meer kaploos buiten staan
en duimen we dat we snel weer een rustige periode in mogen en ons een lange tijd gegund wordt.

Afbeelding
(staart is inmiddels geknipt)

Afbeelding

Groetjes van Ons

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 13-05-17 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overmatige opmaak uit titel verwijderd

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:14

Ach Sproetje, wat een onwijze pech de laatste tijd. Hopelijk knapt ze op en kunnen jullie nog lang van haar genieten! Kan het topic me nog goed herinneren, mooi stel <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:15

Pff, wat een pech -O- Maar het blijft wel een schatje <3
Hier trouwens ervaring met verborgen appaloosa uveitis, al wist ik niet dat het die naam had en ben ik er pas veel te laat achter gekomen.. maar als je vragen hebt of ergens mee zit staat mijn inbox altijd open ;) , al kan ik niet beloven dat ik ook een antwoord voor je heb. Sterkte ermee en geniet nog van je prachtige sproetenpony!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:16

Ach wat sneu zeg :(:)
Maar als je nu vast begint met hele vaste patronen dan kan je pony goed leren met blindheid om te gaan.
De knabstrupper hengst van Branderup is al jaren blind door dezelfde aandoening.

Het blijft echt een dotje om te zien :)

floorsil

Re: Tijd geleden! SPROETJE! Helaas niet zo best :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:25

Wat een pech hebben jullie, vroeg mij toevallig gisteren af hoe het met jullie was. Maar was al jullie namen vergeten. Dus toevallig dat je nu een toppic plaatst. Hoef ik niet meer op zoek naar jullie te gaan. Maar wel vervelende diagnose.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:29

Was dat al weer twee jaar geleden? :oo

Hoop dat ze zich wat beter gaat voelen.
Sproet wordt goed verwend door Cheyenne?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:32

Hè wat sneu. Kan me idd het verjaardagstopic nog herinneren.

Ik wens jullie sterkte. En dat je nog maar lang van sproetje mag genieten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 21:39

gerlindie schreef:
Was dat al weer twee jaar geleden? :oo

Hoop dat ze zich wat beter gaat voelen.
Sproet wordt goed verwend door Cheyenne?

Ja hoor cheyenne gaat nog steeds 5 dagen per week mee naar stal :j

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:40

Wat naar zeg :(:) . Ik hoop dat haar ogen nu even rust krijgen en dat jullie nog een tijd van haar kunnen genieten.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:43

Nou idd... Alweer 2 jaar geleden? :oo

Wat een vervelende ontwikkelingen -O- :(:) hopelijk kan ze nog lang bij jullie blijven! Snapt je dochter het? :(:)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 21:44

Lieve sproet met zoveel pech de laastste tijd. Maar met 2 hele liefdevolle mensjes als eigenaren. Ze had het niet beter kunnen treffen.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 22:03

Wat gaat de tijd snel, ik kan mij het verjaardagstopic ook nog goed herinneren.
Was echt geweldig om te zien.
Heel veel sterkte met Sproet :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 22:46

_KiMbErLeY_ schreef:
Nou idd... Alweer 2 jaar geleden? :oo

Wat een vervelende ontwikkelingen -O- :(:) hopelijk kan ze nog lang bij jullie blijven! Snapt je dochter het? :(:)

Jawel, heb het zo goed mogelijk uitgelegd

Tnx Ess xxx

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:04

Ach wat een leuke combinatie is het toch, hopelijk herstellen haar ogen goed en blijft de ellende dan weg.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:21

Ah Sproetje, wat ontzettend sneu.. :(:) Hopelijk kunnen jullie nog lang plezier van haar hebben!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:13

Jeetje alweer twee jaar!! Wat gaat de tijd snel. Heerlijk stel.

Wat ontzettend sneu van alle pech nu :(:( beterschap voor knappe sproet!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-17 13:51

Nann__ schreef:
Ah Sproetje, wat ontzettend sneu.. :(:) Hopelijk kunnen jullie nog lang plezier van haar hebben!

dat hopen wij ook!

tnx iedereen

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:22

Hey Natas, wat een leuk topic! Behalve de ellende dan :(:) ....
En jullie staan in uitgelicht!! +:)+

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:00

Wat een dotje zeg en super balen ik heb zelf ook paard met maanblindheid gelukkig dit maar aan 1 oog en die heb ik ook als ik ga rijden een vliegenmasker voor dit scheeld een hoop stof wind en zon in het oog en ze vind dit zelf ook fijn .Afbeelding
Afbeelding ze komt hem graag halen als hij even af is vanwege poetsen of als ze hem zelf per ongeluk af heeft gedaan . Het enige vervelende eraan vind ik dat er Ollie domme mensen dan langs lopen en dan zeggen wat zielig dat paard ziet niks maar ja dat laat ik maar zo . Wel merk ik dat als ze een aanval heeft gehad weer even moet wennen aan wat ze wel of niet kan zien en dit trekt later dan weer een beetje bij .

Verder ook een andere pony gekend die blind werd en deze had een geleide maatje die ze super kon volgen en die echt op haar paste vijf tussen haar en draad in ging staan enzo misschien is dat voor jullie ook een optie heel veel sterkte ermee!!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:01

Ah die arme Sproetje. :(:) Ik vroeg me een tijdje geleden nog af hoe het met Cheyenne en Sproet zou gaan, het filmpje van haar verjaardag 2 jaar geleden was zo vertederend. Wat sneu dat Sproet inmiddels zo achteruit gaat met haar ogen, ik hoop voor jullie dat ze ondanks deze tegenslag nog lang bij jullie kan genieten van haar mooi leventje.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 07:08

wat een ongelooflijke pech, hoop dat jullie er snel aan gaan wennen en het onder controle krijgen :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:10

Die splinters, was dat hardhout?? Zo je, heel goed in de gaten houden wat betreft ontsteking, dat is zo'n rotzooi. Veel sterkte met sproet, hopelijk komt ze er toch nog redelijk uit, voor haar maar zeker voor je dochter.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 13:36

Oh Natas wat een ellende :(:) Ik hoop dat Sproet snel de goede kant op gaat.

Michellejump

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:20

Liefff! <3

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 14:47

Wat is het toch een super schattig stel! Kijk ze nou gaan samen met de kar <3

Ik hoop dat jullie nog veel mooie jaren met Sproetje gegund zijn. Sterkte en geniet van elkaar!