[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:27

Arme Dex. Neos moeder (mijn vossemerrie) heeft sinds vrijdag op precies dezelfde plek zo'n wond.
Hopelijk is hij snel weer genezen zodat jullie weer lekker vooruit kunnen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 16:35

Parelli-verslag | 22 april 2018
Gisteren hadden we ondanks Dex z'n oorlogswond ( :') ) toch een Parelli lesje. Oh en het was écht de beste les tot nu toe! We beginnen eindelijk wat stappen vooruit te maken en krijgen daardoor wat meer uitdagende oefeningen, super leuk!

Afbeelding

Het begon zoals elke les met ons 'huiswerk'. Even kijken hoe de oefeningen gaan, wat gaat er goed, waar hebben we nog advies voor nodig. Zo gaat de porcupine game (wijken voor druk) eigenlijk heel netjes. Eerst bewoog Dex naast een pas opzij er ook 3 vooruit en 2 achteruit en nog eens 2 opzij, nu zet hij heel netjes maar één pasje. Veel meer rust dus! Deze rust mag nog wat verder worden uitgebreid bij het opzij zetten bij z'n achterhand, daar zit nog wel wat extra beweging.

Daarnaast hebben we deze oefening uitgebreid met het wijken voor druk bij z'n borst (hand op borst = achteruit) en bij z'n neus (hand op neus = achteruit). Het gaat er dan om dat hij op heel licht contact reageert. Dit wisselen we dan af met de friendly game, zodat we hem wel gewoon kunnen aaien zonder dat hij voor alles opzij springt :D.

Daarna zijn we verder gegaan naar de driving game, waarbij Dex moet wijken voor indirecte druk. Meer op energie dus. Dit gaat bij de achterhand best prima, maar zodra ik Dex laat wijken bij z'n voorhand terwijl ik de stick in m'n hand heb zie je toch nog een onrustige reactie. Dus hebben we de opdracht gekregen om hem te laten wijken voor die indirecte druk, en daarna de friendly game in te zetten waarbij ik de stik ritmisch heen en weer sla. Of heen en weer slaand naar hem toe loop. Heel fijn was Dex z'n reactie hierbij te zien. Zodra we de friendly game met de stick meepakte, reageerde hij een stuk minder heftig op het wijken waarbij ik m'n stick gebruik (horizontaal in m'n handen). Dus weer meer rust! :j

Erna kwamen de nieuwe opdrachten! We kregen een oefening (zonder instructies) om Dex een 8 figuur te laten lopen om 2 pionnetjes, terwijl ik maar aan één kant van de pionnen mocht blijven staan. En ik mocht zelf maar even kijken hoe we dit moesten doen. Aan de ene kant moest je hem laten lopen, om de pionnen heen sturen, terug sturen, in een diagonaal terug naar de andere pionsturen en zorgen dat hij er in de goede kant om heen ging. En dit ging eigenlijk best goed! Ik zal kijken of iemand deze oefening vanavond even kan filmen, want het was stiekem heel leuk om samen hierin te moeten puzzelen haha

Afbeelding

Erna (of eigenlijk ervoor :') ) moesten we 'touchen'. Dus ik dacht; makkie, dit kan Dex al! Dus de pion touchen was geen moeite. De springstandaard touchen? Lukte direct! En toen besloot onze instructrice het iets moeilijker te maken, namelijk het touchen van een letterbordje van de bak die middenin het gras staat :'). Ohja, en om het moeilijker te maken heb ik bij Dex op commando gezet dat naar de grond wijzen, 'je mag grazen' betekent haha. En dat zei ik dus ook, maar toen zei m'n instructrice dat horsemanship méér is dan commando's aanleren en leren communiceren met het paard. Probeer maar... Dus de eerste paar keer wilde Dex vooral eten (sappig gras!), en erna keek hij me aan of ik gek was.. Maar hij begon zeker na te denken. Daarna probeerde hij een staander achter het bordje te touchen. En nog een keer. En nog wat uitvoeriger.. En toen zocht hij verder (ondanks dat ik het bordje wel aanraakte ) .. en toen raakte hij het bordje aan! Oké het klinkt heel raar, maar het was zo'n leuk moment. Dat hij toch echt met mee probeerde te denken, ondanks dat er overal gras omheen stond waar ik praktisch naartoe wees :j . Oja, en uiteindelijk bleek deze oefening ook mijn geduld te testen, haha.

Oké, zijn jullie er nog? :D We gaan naar de laatste oefening van gisteren, en dat is de 'sideways game'. Hierbij moet Dex eigenlijk wijken (zoals in de dressuur) voor indirecte druk. Eigenlijk is het de driving game, maar dan zijwaarts. Dus Dex mocht met z'n hoofd naar de bakomheining (om het makkelijker te maken), en m'n instructrice gaf de hulpen om eerst z'n voorhand en dan z'n achterhand opzij te zetten. En alle rust? Die was weg! Dex probeerde opzij te bokken of springen.. Dat hij ook stapjes opzij kon, was hij waarschijnlijk even kwijt. Hij werd er duidelijk druk van. Maar zodra hij 1 pasje goed deed, kwam er direct een release en stond hij weer relaxed te kauwen en knuffels te zoeken. Zo bijzonder om te zien.

En aan het eind stond Dex uitgeschaft, helemaal zen :') , met z'n hoofd tegen me aan. Oh wat was dit een heerlijke les en wat leer je je paard steeds beter kennen. Sorry voor het uitgebreidde verslag, maar ik wilde het toch echt even delen! Misschien dat een vriendin ons vanavond even kan filmen, dat lijkt me het e.e.a. wel wat duidelijker maken!

Granoek schreef:
Achgerm Dex toch!
Dexter heeft zo eens een van de jaarlingen destijds getrapt, die had haar heel voorbeen zo open liggen (sorry viola) :o
En sinds die jaarlinghengstjes nu bij Duke en zijn maatje staan zien er meerdere van die jonge hengsten zo uit op dit moment := Eentje staat nu apart voor verzorging, die had gewoon een volledige hap uit zijn been. Mannen hé :roll:

Ik doe op zulke dingen altijd neocutigenol, Dexter had eens een snee achter zijn oor, minder breed maar wel dieper dan die van jouw Dex, die was 's anderendaags weer helemaal dicht.
Oeps! Mannen inderdaad. Het heelt gelukkig heel netjes :D

xJolijn schreef:
Ach, wat sneu!! Beterschap voor Dex... hopelijk gaat het snel dicht :)
Natascha schreef:
Arme Dex. Neos moeder (mijn vossemerrie) heeft sinds vrijdag op precies dezelfde plek zo'n wond.
Hopelijk is hij snel weer genezen zodat jullie weer lekker vooruit kunnen.

Alpha89 schreef:
Oh nee! Beterschap Dex!!

Bedankt voor alle beterschaps wensen! De wond is gelukkig wel dicht, maar hij liep gisteren nog wat stijf. Dus we doen voor de rest lekker rustig aan :-).

Ook beterschap met Neo's moeder! :j

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:35

Leuk zo'n parelli les. Kun je weer flink mee vooruit.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 14:24

Toen ik me verveelde besloten wat profielplaatjes van Dex te maken.. Valt het op dat we gek zijn op water? :') :') :')

Afbeelding

Afbeelding


Natascha schreef:
Leuk zo'n parelli les. Kun je weer flink mee vooruit.

Ja zeker! Het is zo interessant elke keer :j

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 15:29

Dat is grappig! Waar doe je dat mee? :o
is er trouwens ergens wat bloesem bij jullie in de buurt voor wat foto's? :o

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:36

freetorun schreef:
Robin_Rikkie schreef:
Stille meelezer meldt zich :o
Heel leuk om te zien hoe je zo bezig bent met Dex en echt een prachtige omgeving _/-\o_ Ik ga er toevallig morgen ook heen om buiten te rijden met een vriendin Die zich hier ook gemeld heeft :+ en het blijft echt zon gave omgeving!

Ik blijf lekker volgen :D
Leuk! Hebben jullie het gisteren leuk gehad met de buitenrit? Het is daar zo mooi! <3



Weekendje Spanje geweest dus vandaar nu pas reactie, maar het was echt heel leuk! Super lekker weer en relaxed kunnen rondrijden :D

Balen van de wond van dex.. Hopen dat dit snel geneest! En heel interessant om te lezen wat je nou precies doet tijdens zo'n parelli les!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:05

Alpha89 schreef:
Dat is grappig! Waar doe je dat mee? :o
is er trouwens ergens wat bloesem bij jullie in de buurt voor wat foto's? :o


Geen bloesem bij ons in de buurt zonder auto's op de achtergrond helaas! In het bos staat van alles in bloei, maar geen magnolia's of iets anders dat mooi roze bloeit... (stalgenootje van Dex ;) )

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 09:12

Parelli oefeningetjes | 23 april 2018
Helaas loopt Dex nog niet helemaal zuiver en vooral wat stijf. Dus we hebben gisteren lekker weer wat parelli oefeningen gedaan. Dex vindt het duidelijk leuk en begint steeds wat speelser te worden. Het is zo fijn om zo samen aan de slag te gaan!

Ik begon in de wei al met wat kleine oefeningetjes. Je merkt dat hij het gras dan totaal vergeet en enthousiast mee doet. Ook gaf ik eerder nog wel eens een snoepje tussendoor om te belonen, maar dat is eigenlijk totaal niet meer nodig. Hij is constant enthousiast én kalm. Tussen elke oefening staat hij tegen me aan om te knuffelen <3

Het 8-tje lopen om de pionnen was echt té makkelijk voor hem gisteren. Hij gaapte er nog net niet bij :Z. Haha. Het cirkelen was vooral reden om echt speels te raken. Het was zo leuk hem zo te zien. We hebben weer heel beheerst hem opzij gezet (met en zonder aan te raken), waarbij we steeds nettere stapjes hebben zonder overbodige bewegingen. En het wijken voor druk bij z'n neus en borst ging eigenlijk heel netjes. Ik hoefde hem maar heel licht aan te raken.

Toen de grootste uitdaging, zijwaarts lopen. Hij is echt nog aan het kijken hoe het werkt, wat hij met z'n benen moet en wat ik precies bedoel. Af en toe krijg ik een hupsje (voorhand of achterhand komt dan een stukje omhoog) maar ook een paar hele zuivere pasjes. En zodra ik de 'druk' weghaal, staat hij direct ontspannend te kauwen. Ik vind het echt steeds leuker om zo samen te werken. Ik kan stiekem niet wachten tot we dit ook met het rijden kunnen meenemen, want ik voel me zo geconnect met Dex als we hiermee bezig zijn.

Nu hopen dat z'n been snel weer goed is :)
Afbeelding

Skippy01 schreef:
Alpha89 schreef:
Dat is grappig! Waar doe je dat mee? :o
is er trouwens ergens wat bloesem bij jullie in de buurt voor wat foto's? :o


Geen bloesem bij ons in de buurt zonder auto's op de achtergrond helaas! In het bos staat van alles in bloei, maar geen magnolia's of iets anders dat mooi roze bloeit... (stalgenootje van Dex ;) )
Met photoshop. Stuur maar wat foto's door hoor, is zo in elkaar gezet :). En zo te lezen is er geen bloesem! Ik ken enkel bloesems langs de kant v.d. weg, inderdaad niet ideaal. Ik kan vrijdag wel eens kijken hoe die heide eruit ziet? :D

Robin_Rikkie schreef:
Weekendje Spanje geweest dus vandaar nu pas reactie, maar het was echt heel leuk! Super lekker weer en relaxed kunnen rondrijden :D

Balen van de wond van dex.. Hopen dat dit snel geneest! En heel interessant om te lezen wat je nou precies doet tijdens zo'n parelli les!
Ah dat klinkt fijn! En lekker een weekendje Spanje {:}

En inderdaad balen van z'n wond. Het geneest heel netjes, maar hij blijft wel wat stijf lopen. Dus we doen lekker rustig aan!

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:59

Ah ik heb ook PS! wil je het mij leren? :D komt altijd goed van pas zulke trucjes.

Jammer dat er geen bloesem is, zou gaaf zijn. Heide is ook goed!

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:09

Leuke update van dex!
Balen van zijn been, hopelijk snel minder stijf en weer lekker trainen samen!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:11

Voor de heide ben je eigenlijk weer net te vroeg... was er maandag met de hond, maar het groeit wel, maar is nog niet gekleurd... wat WEL heel gaaf is nu is met de ochtend of avondschemer bij het water... mijn schoonzusje heeft dat voor mij eens gedaan met de hond, bij mij in het najaar ('oranje' hond, de herstkleuren waren super mooi bij hem), maar in het voorjaar is alles wat frisser en dan de ochtendnevel erop bij zonsopgang is ook heel mooi...

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 10:13

Nadiine__x schreef:
Leuke update van dex!
Balen van zijn been, hopelijk snel minder stijf en weer lekker trainen samen!
Ik hoop het ook!

Skippy01 schreef:
Voor de heide ben je eigenlijk weer net te vroeg... was er maandag met de hond, maar het groeit wel, maar is nog niet gekleurd... wat WEL heel gaaf is nu is met de ochtend of avondschemer bij het water... mijn schoonzusje heeft dat voor mij eens gedaan met de hond, bij mij in het najaar ('oranje' hond, de herstkleuren waren super mooi bij hem), maar in het voorjaar is alles wat frisser en dan de ochtendnevel erop bij zonsopgang is ook heel mooi...
Spelbreker! }>

Haha nee hoor! Super fijn dat je dit precies weet. Maken wij handig gebruik van :D. En wil je zo'n foto delen? Ben stiekem wel benieuwd!

Alpha89 schreef:
Ah ik heb ook PS! wil je het mij leren? :D komt altijd goed van pas zulke trucjes.
Jammer dat er geen bloesem is, zou gaaf zijn. Heide is ook goed!
Je hebt het bestand per mail :). En we kunnen even wachten op de hei, of eens vroeg op staan voor het water :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:17

Deze is bij het water gemaakt:

Afbeelding


Deze toen de zon al wat meer op was:

Afbeelding


En deze zijn gewoon bij ons op de hooiwei gemaakt in oktober met zonsopgang:
Deze bij begin van de schemer:

Afbeelding


en deze toen de zon al wat meer kwam:

Afbeelding

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-18 11:07

Skippy01 schreef:
Deze is bij het water gemaakt:[ [url=m/QaMxWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze toen de zon al wat meer op was:[ [url=m/jxVKRt.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze zijn gewoon bij ons op de hooiwei gemaakt in oktober met zonsopgang:
Deze bij begin van de schemer:[ [url=m/5c8ZGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

en deze toen de zon al wat meer kwam:[ [url=m/HaNVWO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ontzettend gave foto's!
Al geïnspireerd @Alpha89? :o :D <3

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:31

Ja zeker, ik heb ook wel eens zulke foto's gemaakt! :o Ook blackfoto's.
Wil het fotograferen toch weer wat meer oppakken, dus tot binnenkort? :D

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:46

freetorun schreef:
Skippy01 schreef:
Deze is bij het water gemaakt:[ [url=m/QaMxWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze toen de zon al wat meer op was:[ [url=m/jxVKRt.jpg]Afbeelding[/url] ]

En deze zijn gewoon bij ons op de hooiwei gemaakt in oktober met zonsopgang:
Deze bij begin van de schemer:[ [url=m/5c8ZGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

en deze toen de zon al wat meer kwam:[ [url=m/HaNVWO.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ontzettend gave foto's!
Al geïnspireerd @Alpha89? :o :D <3


Thanks! Ben er ook super blij mee :D

Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 11:46

Lieve ts.. Ik volg je vanaf het begin en geniet van je topic.. Maaar de topic titel vind ik nu echt niet meer van toepassing! Kan je die veranderen eigenlijk?
Jullie zijn samen zo leuk en snel gegroeid daar mag je echt trots op zijn! Blijf maar lekker veel posten :list:

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:51

Hi freetorun, Leuk om over je Parelli oefeningen te lezen. Interessant hoor, die psychologie, wat wel en niet werkt met Dex. "Wat doe ik op 't airport?" Bus rijden tussen A380 en 747s.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:57

Schitterende fotos. En nig sterkte met Dex zijn been.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 17:11

Fotospam in Koningsdag thema :)F

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:19

Oehhh heerlijk weertje daar! Hier is het nog best frisjes

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 08:46

Buitenritje op Koningsdag | 28-4-2018
Even aanvullen op de fotospam van gisteren. We zijn op een fijn buitenritje geweest met Dex én m'n vriend. Zo combineren we af en toe onze hobby's en gaat m'n vriend op de mountainbike mee, heel gezellig!

Afbeelding

Dex was lekker relaxed (in tegenstelling tot de dag ervoor, haha) en het lukte met momenten steeds beter om met losse teugel te draven. Dat is toch onze uitdaging :j. We hebben lekker in het water gespeeld, stukken gedraafd en zijn weer eens wat verder naar de heide gereden. Op een gegeven moment wilde Mathijs ook erg graag op Dex. Eerst had ik Dex nog vast aan een leadrope, maar het ging zo goed met die twee dat ze gewoon los konden. Dit was zijn 3e keer op een paard :D
Afbeelding

Al was hij er na een klein kwartiertje klaar mee :'). Hij 'eist' nu een westernzadel hahaha. Op de terug weg nog even langs het water:
Afbeelding

Alleen liep de rit iets minder fijn af. Dex moest over een roostertje heen en dat vond hij opeens (weer) zo spannend, dat hij niet durfde. Hem er telkens rustig voor gezet, laten ruiken, geduldig gewacht. Meestal werkt dat prima en beslist hij er toch over heen te gaan zonder dat er verder iets aan de hand is. Maar op een gegeven moment was Dex er zo klaar mee dat hij iets omhoog kwam en probeerde weg te draaien. En ik zat net iets voorover.. En 1 +1 = 2.. En dus kwam hij met z'n nek tegen m'n hoofd aan, wat een flinke bloedneus triggerde.

Gelukkig was m'n vriend erbij die Dex even vast kon houden, toen kon ik even rustig op de grond zitten en bijkomen. Gelukkig waren er wat wandelaars die een zakdoek bijhadden zodat ik niet met een bebloed gezicht terug naar stal moest rijden. Erna ging hij trouwens er gewoon overheen :'). En wonder boven wonder ben ik niet blauw vandaag, het is alleen erg gevoelig *\o/*

Granoek schreef:
Oehhh heerlijk weertje daar! Hier is het nog best frisjes
Het was hier ook niet heel warm, maar wel met beweging haha. En zeker als het zonnetje lekker doorkwam!

Benoite schreef:
Lieve ts.. Ik volg je vanaf het begin en geniet van je topic.. Maaar de topic titel vind ik nu echt niet meer van toepassing! Kan je die veranderen eigenlijk?
Jullie zijn samen zo leuk en snel gegroeid daar mag je echt trots op zijn! Blijf maar lekker veel posten :list:
Haha daar zeg je wat. Ik kan zo niks meer aanpassen volgens mij, dat zou ik moeten aanvragen. En wat een compliment, dankjewel! :D

Jack_55 schreef:
Hi freetorun, Leuk om over je Parelli oefeningen te lezen. Interessant hoor, die psychologie, wat wel en niet werkt met Dex. "Wat doe ik op 't airport?" Bus rijden tussen A380 en 747s.
Het is ook zoo interessant! Oh oké, een passagiersbus?

Natascha schreef:
Schitterende fotos. En nig sterkte met Dex zijn been.
Dankjewel! Het gaat steeds beter :j . Bij jullie?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:28

Hahahaha hij 'eist' :') Tussen aanhalingstekens omdat het er toch nooit van zal komen? _O-

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 15:30

Granoek schreef:
Hahahaha hij 'eist' :') Tussen aanhalingstekens omdat het er toch nooit van zal komen? _O-
You got me :=

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 22:38

Het is weer zo ver |( . Vanaf nu dus weer z'n vliegendeken om. Hij is alleen zo gegroeid afgelopen jaar dat deze te klein is geworden. Dus weer een nieuwe besteld. Leuk zo'n jong paard haha Afbeelding

Al is het gelukkig een stuk minder heftig dan vorig jaar;
Afbeelding