Gezelschap voor paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 16:36

Welke tips en opties zijn er om gezelschap te bieden aan een paard.
Ik heb een 3 jarige ruin die ik vanaf oktober dit jaar uit de opfok ga halen (ik ben er minimaal 2 keer per week bij hoor, dus echt ' opfok' is het niet), en graag hier in de buurt wil stallen/weiden.
Ik ben me op dit moment aan het orienteren en heb al verschillende stallen en weides bezocht en bekeken. Nu ben ik vanmorgen met de buurman mee geweest naar zijn weide in onze woonplaats.
Het gaat om een gigantische lap grond van 400 bij 70 meter. en daarnaast nog een weide van 300 bij 30 meter. Later komt er meer grond bij (daar staan nu fruitbomen).
Hij komt dan alleen in de weide te staan en dat kan heel eventjes, maar dat wil ik niet zo houden.
Een andere huurder vragen om zijn/haar paard bij die van mij in de wei te zetten is geen optie omdat de verhuurder niet wil dat er veel verschillende mensen op het erf komen. Mijn buurman huurt nu een deel van de weide voor zijn drie trekpaarden en menkarren. Hij heeft 2 of 3 verzorgsters en een vriend die vaak mee gaat mennen. Die komen al op het erf, en ik zou er dan ook bijkomen met mijn vriend.

Een shetlander erbij vind ik niet gelijkwaardig en ik heb helemaal niks met shetlanders.
Een ouder paard dat met pensioen is is misschien te oud voor mijn paard van 3 jaar?
Mijn vriend wil in de toekomst graag een eigen paard kopen, alleen wil hij daar eerst voor sparen (ook een spaarpotje ivm dierenartskosten etc). Hij wil een groot recreatiepaard dus echt duur hoeft de aanschaf niet te zijn maar goed, wat als het dier iets mankeert etc.
Een geit of schaap dat wil de verhuurder liever niet ivm de overlast (hij woont naast het perceel).
De drie trekpaarden van de buurman staan samen en zij huren de ene weide, en ik dan de andere. Bovendien vind ik deze dieren erg lomp en groot.. Mijn dier is 1.50 m hoog en over die kastelen kan ik niet eens heen kijken. Bovendien hebben ze onderling vaak ruzie.

Wat zijn nu verdere opties zodat mijn paard niet alleen staat?
Misschien toch een optie of een paard voor mijn vriend erbij te kopen nu al?
Of kunnen we een paard ergens lenen ofzo?
een spiegel ophangen? (hij heeft zichzelf nog nooit gezien:P)
Iemand ideeen?

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:41

Kan hij niet bij die trekpaarden?
De enige andere optie is een paard/pony erbij :)
Of die van jezelf is of van een ander maakt voor je paard niet uit ;) Een geit of schaap volstaat imo niet!

mirim

Berichten: 4409
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 16:49

Zet een advertentie op Facebook en vraag of iemand een weidemaatje voor je heeft.
Je wordt waarschijnlijk overstelpt met aanbiedingen en kan zelf kiezen wat je wilt.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-17 19:07

Een weidemaatje heeft weinig nut ten opzichte van een gewoon rijpaard voor mijn vriend. Als het weidemaatje iets krijgt laat je hem ook niet creperen omdat het maar een weidemaatje is. Als we dierenartskosten moeten betalen dan liever voor een dier waar je ook mee op avontuur kunt dus dan is dat een gunstigere optie. We hebben nog even de tijd.

weiden bij de trekpaarden kan wel, maar ik huur dan een andere weide. Plus ik vind die paarden erg lomp en ze hebben onderling veel mot met elkaar. Mijn paard is maat 1.50 hoog. Die dieren zijn echt dinosaurussen. Tis ook een kwestie van uitproberen hoor, maar ik huur in principe een andere weide.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 19:15

Het eventjes alleen op de weide zetten lijkt me echt onverstandig. Als hij het niet ziet zitten en druk doet,, kan hij zich ernstig blesseren
2 paarden best al een lastig aantal, want als je met je eigen paard gaat werken, kan de ander heel druk worden en zich blesseren.
Ik merk dat een shet zich minder snel blesseert. Die van ons gaat ook wel een druk galoperen, maar nog wel gecontroleerd.
Ook de meeste van onze Welsh pony's kun je best makkelijk alleen zetten. Mijn paard zou zijn benen breken als ik die alleen laat staan.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70567
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:14

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:26

In ieder geval nooit alleen op de wei, desnoods een geitje erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:48

Ik zag enkele dagen geleden een advertentie op de boktmarkt om een weidemaatje te leasen. Was een paard met blessure. Kosten als hoefsmid etc. werden dan door de eigenaar betaald, stalling voor de leaser. Misschien wel een idee? Kan je ook gewoon weer terug als het niet bevalt.

En anders een heel oud paardje. Dan kan je nog enkele jaren sparen voor het paard van je vriend en als die oude dan wegvalt een paard in de plaats kopen.

edit: een 3-jarige kan perfect met een oudje staan hoor.

Judass

Berichten: 4827
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:52

Ihashe schreef:
In ieder geval nooit alleen op de wei, desnoods een geitje erbij...


En een geitje is een goed maatje want?

Ihashe
Berichten: 257
Geregistreerd: 05-04-15
Woonplaats: Son en Breugel

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 20:56

Sorry, niet goed gelezen.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:02

Ik zou je paardje bij de trekpaarden zetten als dat mag. Een paard er nu bij kopen wil en kan je niet. Alleen zetten moet je niet willen. De gratis paardjes mankeert vaak wat aan en meer klanten mogen niet op het erg. Houd je weide aan voor het geval dat. Misschien gaat het goed tussen de trekpaarden of misschien mag er een bij jouw staan. Is voor de trekpaardeigenaar minder werk en jij hebt er profijt van. Ook kan je aangeven dat er met de tijd wel een paardje bij komt en je graag ziet dat hij weer terug gaat dan. Als de weide groot zat is zou ik de voorkeur geven aan een kudde van 4 paarden of groter. Met 2 paarden is het soms lastig als er 1 achter moet blijven. Met drie paarden, dan valt er 1 buiten de boot, waardoor ik zeker zou proberen hem bij de drie trekpaarden te zetten. De grote daar wennen ze echt wel aan en andersom ook

Nikass

Berichten: 16728
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:05

Er moet hoe dan ook een paard bij en idd eentje die het niet zo'n ramp vindt als hij even alleen staat als jij even met je paard bezig bent. Dat kan nog best lastig worden want als ze altijd met zijn 2en zijn kan dat behoorlijk symbiotisch worden.
Ik zou idd kiezen voor een shet of andere stoere pony.

Een geit of schaap is geen maatje. De trekpaarden zou ik ook niet aan beginnen. Of je paard toch op een pensionstal zetten als je het niet ziet zitten om er nu al twee paarden op na te houden.

tamary

Berichten: 29187
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:13

_ENGEL_ schreef:
Ik zou je paardje bij de trekpaarden zetten als dat mag. Een paard er nu bij kopen wil en kan je niet. Alleen zetten moet je niet willen. De gratis paardjes mankeert vaak wat aan en meer klanten mogen niet op het erg. Houd je weide aan voor het geval dat. Misschien gaat het goed tussen de trekpaarden of misschien mag er een bij jouw staan. Is voor de trekpaardeigenaar minder werk en jij hebt er profijt van. Ook kan je aangeven dat er met de tijd wel een paardje bij komt en je graag ziet dat hij weer terug gaat dan. Als de weide groot zat is zou ik de voorkeur geven aan een kudde van 4 paarden of groter. Met 2 paarden is het soms lastig als er 1 achter moet blijven. Met drie paarden, dan valt er 1 buiten de boot, waardoor ik zeker zou proberen hem bij de drie trekpaarden te zetten. De grote daar wennen ze echt wel aan en andersom ook
Trekpaarden hebben zo te lezen te veel mot met elkaar (onrust in die kudde), daar wil je geen ukje van 3 bij zetten die misschien de helft weegt van 1 zo'n paard, die breekt wat als die er een (corrigerende) tik van krijgt.

Zoek een volwassen dier van hetzelfde geslacht die (ruin van wat ik lees?) ook nog genoeg speelt om jonkie bezig te houden. Vanaf dag 1 zeker de 1e maand elke dag even 1 of om en om de wei uit halen, als het meteen een gewoonte is, gaat het nog het makkelijkste.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-17 21:16

Staan de trekpaarden in de wei direct naast jou paard? Want dan zou ik niet met veel haast opzoek gaan naar gezelschap.
Veel paarden staan alleen op een wei/paddock en met wei er naast staat hij toch niet echt alleen?

Koper

Berichten: 30274
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 19:31

Paar jaar geleden zat ik ook in deze situatie: weide gevonden voor mijn ruin en wat dan te doen qua gezelschap. ik had 5 weken de tijd om wat te regelen. Eerst heb ik overwogen om iemand met een pensioenpaard te zoeken (niet persé een ouder paard, mijn ruin was toen 15. Een paard wat om wat voor reden niet meer gereden kan worden hoeft niet oud te zijn om met pensioen te gaan). Maar ik wou het graag zelf in eigen hand hebben en niet het risico lopen dat een eigenaar dat paard weg zou halen en mijn ruin alsnog alleen zou komen te staan. Dus toen werd het een shet. Ik had he-le-maal NIKS met shetten, en het was ook nog een merrie := En nu mag ze nooit meer weg.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:33

Ik zal er niet een oud of geblesseerd dier bij zetten. Je paard is jong komt uit de opfok vol vrienden en fertier. Is misschien lastiger te vinden, maar misschien is er een lease optie. Bijvoorbeeld iemand die tijdelijk naar het buitenland gaat en geen afscheid wil nemen. Deze eigenaren betalen vaak wel de dierenartskosten die buiten je schuld zijn ontstaan.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:37

Koop een leuk jong shetruintje en zet die er voorlopig bij tot je een hele goede oplossing hebt.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:43

Ik zelf heb vorig jaar een mini aangeschaft voor bij mijn tinker. Beide ruin en niet dominant. De mini weegt 100 kg en mijn tinker 450 kg, dus 4,5 x zoveel. Dag 2 probeerde mijn mini uit zijn voerbak te eten en toen vloog hij door de lucht. Mijn tinker gaf een trap of beuk (het ging zo snel) en hij vloog echt 2 meter verder. Vond het eerlijk waar vreselijk, maar dit was een x rangorde bepalen en is nooit meer voorgekomen. Na dit akkefietje schijnt mijn tinker zich echt bewust te zijn van hun grote/gewichts verschil. Ze staan te kroelen en crossen samen door de wei. Mijn mini, Kleintje daagt de tinker uit, maar past zich echt aan aan hem.

Natuurlijk zijn de trekpaarden groot, maar er bestaat ook een kans dat zeker goed gaat.

Hiervoor stond er een a pony bij, die mijn tinker te grazen nam. Zo ka het ook 8)7

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 21:58

Tja toch een paard... of je paard langer in de opfok laten staan tot er wel een paard bij kan. Al moet je inderdaad bij twee soms nog een derde bij zetten omdat je anders nooit veilig alleen op buitenrit kan. Dus dan zou je nu een al een pony kunnen aanschaffen.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:05

Mijn 22 en 3 jarige merries hebben het heel gezellig samen :) alleen plaatsen zou ik nooit doen, heel erg slecht voor het welzijn van je paard. Ik heb mijn merrie vroeger een periode met geiten gehad en je zag haar ongelukkig worden, een maatje is echt een vereiste :)

SachaCarbo

Berichten: 16
Geregistreerd: 17-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:47

''Zet een advertentie op Facebook en vraag of iemand een weidemaatje voor je heeft.'' Dit

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Gezelschap voor paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 00:44

Mijn paard kan niet langer dan oktober dit jaar in de opfok blijven. Dan gaan de paarden naar binnen voor de winteropfok en Finn is dan echt ruim 3,5 geweest. Eigenlijk was dit al een uitzondering dat hij nog mee mocht de weide op.
Dus ik moet (en wil ook) iets anders want ik wil met hem aan de slag gaan (haleluja na 3 jaar wachten).
Ik wil hem dichtbij hebben staan en gewoon naar hem toe kunnen gaan.
Met de trekpaarden is het denk ik even een kwestie van aankijken. misschien kan 1 van de trekpaarden bij de mijne. Geen idee of de eigenaren dat willen.
Een mini paard erbij(lees:shet oid) wil ik niet. Ik heb er helemaal niks mee en je bent toch als eigenaar verantwoordelijk voor zoon dier. Als er iets gebeurt moet je toch dierenarts kosten betalen en dat doe ik dan liever voor een dier waar we ook plezier aan kunnen beleven. Ik denk dat een shet meer overlast gaat veroorzaken aangezien de omheining gebouwd is op de kastelen van de trekpaardeigenaren. Mijn paard kruipt er niet onderdoor en is ook geen vurige KWPN'er die heftig moet spelen en gek moet doet, Finn staat zn mannetje en is niet bang om de grootste in zijn huidige kudde even zijn tanden en spieren van dichtbij te laten zien.. Maar dat doet hij alleen als ze hem lopen te pesten of vervelen.
Het is even afwachten wat de wensen zijn verde.r

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 01:05

Ten eerste, een stukje grond van 2800 m2 is niet "gigantisch", zelfs met het weilandje van 900 m2 is het nog te klein om minstens 2 paarden het hele jaar rond op te zetten. Dat wordt kapotgelopen.
Een shet vind je niet gelijkwaardig, maar je hebt het wel over een geit of een schaap... alleen de eigenaar die dat (gelukkig!!!) niet wil houd je schijnbaar tegen.
Als ik je hele verhaal en je redeneren zo lees, lijkt het me vreselijk verstandig dit kleine stukje grond lekker te laten schieten en een leuke pensionstal te zoeken waar je dier in een kudde komt te staan, bij mensen die verstand hebben van paarden.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 02:52

Ik geloof dat het al van de baan was, maar ook voor degenen die het toch zouden overwegen: geiten en schapen zijn, net als een paard, kuddedieren en moeten daarom altijd met soortgenoten gehouden worden.

Geiten gaan de bast van bomen aanvreten, je kunt níets laten liggen, want ze eten alles op. Soms ook de staart van je paard. Wil je wel je wei verbouwen zodat deze geschikt wordt voor een geit? De bouwsels maken die voor hun beweging nodig zijn? Ook hún hoeven moeten verzorgd worden, en ze hebben ook dierenartsen nodig.

Schapen moeten geschoren worden, ook hun hoeven moeten gedaan worden, ze kunnen ziek worden, en vergen weer een andere verzorging.

Ze hebben ander aanvullend voer nodig- hoe hou je je paard uit de geitenbrok, en je geit uit de paardenbrok?

Een shet is dan veel gemakkelijker, buiten dat ze vaak aanleg hebben om dik te worden. Dezelfde verzorging, dezelfde hoefsmid, dezelfde dierenarts, dezelfde wei. De meeste shetten staan hun mannetje wel, en een goede begeleiding, of stukje waar de shet onderdoor kan is gemakkelijk te doen.

TS, is een pensionstal (voorlopig) inderdaad geen optie? Je zit nu vast: een shet wil je niet, andere mensen mag niet, ander paard is nog niet aan de orde dacht ik, bij de trekpaarden durf je niet aan.

Penionstallen hebben bovendien mensen die je vaak willen helpen, en er is een veilige bak, toezicht etc. Wellicht toch niet zo'n gek idee voor de eerste tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-17 02:57

GamblersCup schreef:
Ten eerste, een stukje grond van 2800 m2 is niet "gigantisch", zelfs met het weilandje van 900 m2 is het nog te klein om minstens 2 paarden het hele jaar rond op te zetten. Dat wordt kapotgelopen.
Een shet vind je niet gelijkwaardig, maar je hebt het wel over een geit of een schaap... alleen de eigenaar die dat (gelukkig!!!) niet wil houd je schijnbaar tegen.
Als ik je hele verhaal en je redeneren zo lees, lijkt het me vreselijk verstandig dit kleine stukje grond lekker te laten schieten en een leuke pensionstal te zoeken waar je dier in een kudde komt te staan, bij mensen die verstand hebben van paarden.


Ik heb een ruin van 1.65, een 2-jarige die 1,55 zou worden en een shet op een stuk staan dat niet veel groter is als de wei die TS huurt. Er is een paddockje van 400m2 thuis, verbonden met een groter L-vormig paddock aan de weitjes. Paarden krijgen continu hooi bij, waardoor ze niet heel de tijd grazen en zelfs daar waar ze de boel stuk gelopen hadden, komt het gras terug uit (en dat terwijl ze er continu op lopen). Mijn beesten hebben ruimte genoeg om lekker te lopen en te spelen en ze hebben voer genoeg. Zie dus echt niet in waarom TS geen 2 dieren zou kunnen zetten op die weitjes.