Eigen paard kopen studie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xisabelx99

Eigen paard kopen studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 19:30

Hoi allemaal *\o/* ,

Dit is mijn eerste bericht wat ik hier plaats. Ik wil graag een eigen pony kopen, dat is mijn wens, om de volgende reden:
Ik ben nu 18 en als het goed is heb ik over een paar weken mijn VWO diploma vast! Ik heb een lastig jaar achter de rug. Met 3 diagnoses (depressie, eetstoornis en ptss) en een rugzakje vol informatie hoe ik mezelf op de been kan houden verder ben ik nu hier. Inmiddels mijn behandeling bij de kliniek voor eetstoornissen bijna afgelopen. Tot ongeveer 2018 slik ik nog antidepressiva. Binnenkort ga ik aan de slag met de ptss en terugvalpreventie qua eetstoornis en depressie.
Zoals jullie misschien lezen, zit ik niet goed in mijn vel. Gelukkig heb ik mijn diepste punt gehad, ik hoop dat het alleen nog maar beter word. Ik heb vroeger het een en ander meegemaakt, wat ik dus nu nog bij me draag. Oa de diagnoses, maar ook heftige verlatingsangst. Dat is ook de reden dat ik heel graag een pony wil, die van míj is en die niemand bij me weg kan halen. Ik houd mijn hele leven al heel veel van paarden, 8 jaar gereden en meerdere verzorgpony's gehad waar ik dagelijks te vinden ben. Momenteel loop ik ook bij een erg fijne plek waar ik meerdere paarden kan verzorgen, maar het blijft een fokkerij dus ze kunnen verkocht worden, wat me angst aanjaagt. Ik durf geen band met ze op te bouwen omdat ik bang ben ze te verliezen.
Nu zoek ik dan dus eigenlijk een soort van therapiepaard, die mij kan helpen op het juiste been te blijven (alleen het bijzijn van paarden geeft me al rust en voldoening). Het klinkt een beetje stom, maar eigenlijk zoek ik ook een paard die 'beschadigd' is mentaal...
Het gaat mij dan ook niet om het rijden, maar om voor een paard te kunnen zorgen en hem alle liefde kunnen geven die ik heb.
Nu zit ik alleen met het geld. Ik ben een student volgend jaar. Ik word financieel niet door mijn moeder gesteund (door mijn vader ook niet maar daar heb ik geen contact mee). Voor haar is dit niet haalbaar. Ze zou me eventueel 500-1000 euro kunnen lenen mocht het paard ziek worden, maar meer ook niet. Ik ben van plan zelf eerst tot de 3000 euro te sparen, dat ik een buffer heb mocht er iets met het paard gebeuren. De maandelijkse kosten moet ik naast mijn studie zelf ophoesten.
Nu is eigenlijk mijn vraag: zijn hier bokkers met ervaring? Die zichzelf herkennen hierin? (Paard tijdens studeren, of mentaal niet helemaal ok zijn en steun hebben van een paard?)
Hoe financieren studenten hier hun paard? Hebben jullie tips?

Het is voor mij behoorlijk lastig geweest dit stukje te schrijven, het is toch vrij persoonlijke informatie wat ik deel. Hoop dat jullie hier rekening mee houden.
Liefs Isabel

Lisan89

Re: Eigen paard kopen studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:44

Allereerst knap dat je zo over je verleden schrijft en inderdaad hopen dat het beter wordt.

Persoonlijk vind ik dat je de financiële zaken goed op orde moet hebben voordat je een paard neemt, dus zeker weten dat je álle lasten kunt dragen (stalling, voer, benodigdheden, hoefsmid, eventueel dierenarts) en daarnaast zou het ook fijn zijn als je zelf nog wat geld hebt om te leven.
Als je op kamers gaat, lijkt het me een vrij dure aangelegenheid.
Als je thuis blijft wonen scheelt dat natuurlijk, maar ik zie dat je ook je studie zelf betaalt, dus kwestie van goed op een rijtje hebben wat je inkomsten (studiefinanciering/ lening/ bijbaantje) en uitgaven zijn en wat je buffer is!

Ik heb zelf tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar therapie met hulp van paarden, kan me maar wat goed voorstellen dat je er steun aan hebt!

Zelf heb ik mijn paard na mijn studie gekocht, toen ik een tijdje aan het werk was. Ik durfde het tijdens mijn studie niet aan.

In ieder geval sterkte en hoop dat je steun vindt in een maatje!!!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:51

Super knap dat je je er zo bovenop weet te boksen!

Er is een topic hier op Bokt over wat een paard nou écht kost (per maand). Ik las hier ook ergens te lezen dat er als vuistregel genomen wordt dat je per maand 400 euro moet kunnen missen. Dat is niet alleen omdat je paard plots ziek gaat worden (want dan ga je het met 400 euro waarschijnlijk niet redden) maar ook bekappen, verzorgingsproducten, stalling, ontworming etc.

Daarnaast vraag ik mij af wat je bedoelt met een mentaal beschadigd paard. Een getraumatiseerd paard? Ook met een paard dat 100% mentaal gezond is kun je een hele mooie vertrouwensband mee opbouwen :j

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:53

Ik zou er erg goed over nadenken. Mijn eerste ingeving is dat dit me niet verstandig lijkt. Ik weet dat een dier ontzettend veel steun en vertrouwen kan geven maar jouw huidige situatie lijkt me verre van optimaal om zorg te dragen over een levend wezen.

Het praktische deel: tot 3000 euro sparen klinkt leuk maar hier moet je ook het paard van kopen. Dat betekend dat je uit eindelijk weinig buffer meer over houdt. Nu hoop je natuurlijk dat je paard altijd gezond zal zijn, maar als er een keer wat gebeurd en je moet naar de kliniek o.i.d. dan kunnen de kosten hard oplopen en heb je aan een paar honderd euro niet genoeg! Daarnaast ben je dan in één klap je buffer kwijt en moet je deze ook weer zien te heropbouwen. Hoe denk je de maandelijkse kosten te gaan dekken? Het lijkt me belangrijk jezelf, zeker wanneer je psychisch niet helemaal stabiel bent/in een dipje zit, niet voorbij te lopen. Studie+paard+baantje (voor je eigen onderhoud+paard) lijkt me geen goede combinatie, afleiding kan geen kwaad maar investeer vooral tijd in jezelf en je herstel. Nu kan je als student natuurlijk lenen maar bepaal voor jezelf goed of je het waard vind om extra geld te lenen voor het onderhouden van een paard. Mocht je het dat waard vinden, houdt er dan rekening mee dat je maar tot een bepaald bedrag per maand kan lenen. Mocht je op kamers gaan en zelf alles voor je studie moeten betalen, dan kan het krap worden om van je lening ook een paard te onderhouden.

Naast de praktische kant: denk er alsjeblieft niet te licht over. Hoeveel steun je ook uit een paard kan halen, jij moet het dier ook iets kunnen bieden naast onderdak en eten. Een 'beschadigd' paard kopen lijkt mij vragen om problemen. Mocht je overgaan tot aankoop zoek dan een stabiel paard dat jou rust kan bieden, geen 'projectje' waar je mogelijk stress van gaat ondervinden. Een paard kan een goede reden zijn om de deur uit te komen wanneer je niet lekker in je vel zit, maar mocht je toch een mentale terugval krijgen of je fysieke gezondheid gaat achteruit, hoe ga je dan de zorg voor je paard dragen?

Ik ben geen expert en ik snap dat de weg naar herstel (mentaal/fysiek) lang is. Heel knap dat je zo bewust bezig bent met herstel, maar het lijkt mij op dit moment belangrijk om verder te werken aan je eigen problemen en angsten. Wanneer je alles weer wat beter op de rit hebt en rust hebt teruggevonden, dan lijkt het me een beter plan rustig de mogelijkheden rondom een eigen paardje uit te zoeken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:01

Als je het financieel aankan, zonder echte zorgen: doen!

Zelf heb ik mijn pony gekocht toen ik 2e jaars student was op de universiteit. Korte tijd daarna ben ik door privé zaken depressief geworden en mijn pony heeft me daar grotendeels doorheen gesleept! Wat dat betreft vind ik het ontzettend fijn, maar bedenk wel dat een paard veel financiële zorgen meebrengt. Wat als je je bijbaantje per ongeluk kwijtraakt? Kun je je paard dan nog lang genoeg betalen om een ander baantje te zoeken? Dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Je wil geen financiële zorgen krijgen terwijl je zelf mentaal nog niet helemaal oké bent.

Heb je al enig idee wat je na je VWO wilt gaan doen? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:11

Kun je niet beter een lease paard zoeken?
Bijna niet financieel kunnen rondkomen is een van de meest heftige stress factoren die er zijn. Dat zou ik niet bewust gaan opzoeken eerlijk gezegd.
Stel dat je niet rond komt en dan je paard weg moet doen, dat is echt heel heftig.

xisabelx99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 20:14

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!
@Lisan89 ik ben inderdaad van plan thuis te blijven wonen. Ik wil het goed overwegen, en eerst een aantal maanden inderdaad rond de 400 euro apart zetten om te kijken of ik dan rondkom, zoja; ga ik rustig verder kijken :)
@xRivaldo toen ik nog geen account op bokt had heb ik daar inderdaad gekeken :p zelf ook een jaaropgave ed gemaakt! Je laat me idd wel inzien dat het misschien niet helemaal handig is om een 'beschadigd' paard te kopen. Hiermee bedoelde ik idd een getraumatiseerd paard/afdankertje oid, hier kan ik mezelf mee identificeren haha.
@no--a dankjewel voor je realistische reactie! Het is inderdaad verstandiger om langer door te sparen, dat ik een groter bedrag op mijn rekening heb staan, en idd kijken hoe en wat qua rondkomen maandelijks. Het duurt allemaal alleen zo lang! Maar je hebt wel gelijk, het is ook een grote beslissing wat je niet van de ene dag op de andere dag maakt. En in de eerdere reacties werd het ook al gezegd dat een 'getraumatiseerd' paard niet helemaal handig is, en hier ben ik het na er zelf over gaan denken ook mee eens. Het is inderdaad ook goed om mijn eigen gezondheid aankomende maanden aan te kijken, het gaat nu sinds 2 maanden best wel heel goed, maar dat kan over een paar weken weer anders zijn. Eerst moet ikzelf stabiel worden idd.
@Ghostattack Dankje voor je positieve reactie :) Ik denk dat ik na mijn VWO internationaal land- en waterbeheer wil gaan studeren, aan Wageningen University! Leuk dat je het vraagt !
@Sizzle daar heb je groot gelijk in. Denk dat ik dat niet helemaal besef. Ik heb gelukkig momenteel een paar verzorgpony's op die fokkerij waar ik ook mogelijkheid heb tot rijden en inrijden, dus dat is wel leuk :). Het gaat mij er meer om dat het paard dan altijd van mij blijft als ik hem zelf koop, maar dat is misschien ook een onredelijke gedachte aangezien er altijd wat kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:15

Hoi!

Leuk dat je een eigen paardje wil kopen! Ik sluit me wel een beetje aan bij de anderen.. Een beschadigd paard kopen is absoluut geen goed idee. Ik ben zelf ook student, ben ook gediagnosticeerd met PTSS en heb ook een paard. Dit paard heb ik zelf geboren zien worden (bijna 8 jaar geleden) en was voor mij erg speciaal. Echter is er in het verleden niet altijd eerlijk mee omgegaan en nadat ik haar gekocht heb, heb ik er een enorme kluif aan gehad. Ik heb absoluut ook goede momenten gekend, maar je gaat meer willen met je paard als je merkt dat het beter gaat en als dat dan niet lukt, wordt je echt niet gelukkiger van de situatie. Ik zou zoals derest adviseert een stabiel en wat oudere pony zoeken (15 jaar vind ik "wat ouder") als je zo graag een pony wilt.

Wat betreft het tijd/geld vraagstuk kan ik alleen vertellen hoe het mij vergaat. Ik studeer hbo en ben daar bij lange na niet zoveel tijd aan kwijt, als wat mij van te voren is verteld. Ik doe naast paardrijden ook nog 3 keer per week aan voetbal en kan dit prima combineren met school. Wat het geld betreft heb ik wat geluk. Ik woon samen met mijn vriend (op ongeveer een half uur reizen van mijn school) en hij betaald in principe het huis en mijn onderhoud. Ik betaal alleen mijn eigen verzekering, mijn auto, mijn telefoon en uiteraard mijn paard. Ik heb een aanvullende beurs vanuit de duo en leen daarnaast ook nog bij. Aan vaste lasten qua paard ben ik ongeveer 400 euro kwijt. Ik betaal 300 euro aan stalling en 100 euro hoefsmid 1 keer per 2 maanden omdat mijn paard op ijzers staat, daarnaast betaal ik ook nog 50 euro per maand aan extra voer (dit heeft mijn paard nodig bovenop het standaard voer) en wedstrijden. In principe valt het dus allemaal wel mee, maar ik heb vooral het geluk dat ik samenwoon en mijn vriend gewoon fulltime werkt. Ik werk niet naast mijn studie.

Ik adviseer je om het eerste half jaartje aan te kijken tijdens je nieuwe studie. Wat houd je over per maand? Hoeveel tijd heb je over? En wil je het ook nog wel? Je kan geld maar 1 keer uitgeven en maar op 1 plek tegelijk zijn. Als student veranderen je hobby's een beetje en ga je meer tijd besteden aan vrienden en uitgaan.

Als je nog vragen hebt, kun je me altijd een berichtje sturen!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:16

Hoi Isabel,
ten eerste: welkom op bokt...!
Ten 2e: zo te lezen heb je het stevig voor je kiezen gehad en ik wil je complimenteren met wat er allemaal al gedaan is...! En sterkte wensen bij het ptss deel wat nog komen gaat. (Was die volgerde jouw eigen keuze?) Ik heb ptss en depressie gehad - in die volgorde, waarbij de depressie duidelijk het gevolg van de trauma's was. Verder was ik een emotie-eter.
En tja: voor vrijwel alle bokkers geldt: bij een paard in de buurt voel ook ik me stukken fijner.

Mbt een eigen paard tijdens de studie heb ik geen ervaring.
Ik prijs mezelf gelukkig met een fijne baan en een lieverd van een partner - en toen durfde ik het pas aan een eigen paard te kopen. De DA kosten vielen mij de afgelopen 20 jaar meestal wel mee- maar het is wel elke maand 280 euro stalgeld...
Dat is in principe goed zelf te verdienen - maar of het naast een studie kan, ik weet het niet.

Mijn eerste paard was ook nadrukkelijk mentaal beschadigd, en soms kan dat helpen. Als hij er weer eens in volle galop vandoor ging als/ omdat ik een slechte dag had, verzuchtte ik regelmatig 'dat ik de volgende keer een IJslander ging kopen...'
Als therapiepaard zijn wellicht juist de stabielere types zonder eigen bagage geschikt- die nemen het gemoedelijker op als hun mens een akelige dag heeft.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:19

Tijdens mijn studie had ik ook een paard. Was allemaal krap, geen geld voor een patatje halen ed, maar was me allemaal meer dan waard :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:20

Kun je geen lease contract aangaan voor 1 van die ponies?
Die ken je immers al. Mocht het dan financieel meevallen kun je later dan overgaan op koop. Misschien kun je dan ook goedkoper staan tegen stalwerk?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:30

Jeetje TS wat ben jij sterk! Er gaat ontzettend veel positiviteit uit van je verhaal, ondanks dat het echt heel heftig is.

Ik snap je wens en je droom. Tot voor kort had ik die wens ook. En die heb ik gehad vanaf dat ik me kan herinneren. Echter heb ik gewacht tot ik er zeker van was dat ik het financieel kon dragen. En dan nog maak je die beslissing met de kennis van dat moment. Garantie dat het goed gaat heb je nooit.

Maar in de periode die je tegemoet gaat is naast de financiële druk, de mentale druk ook best hoog. Je leven gaat veranderen. Je gaat studeren en daarna een baan zoeken. Die verantwoordelijkheid is best groot. Om daarnaast dan ook de verantwoordelijkheid voor een dier te hebben is behoorlijk pittig. Met de rugzak die je nu hebt is dat ook een overweging waard.

Ook vwb de kosten is het heftig. Ik zit nog op een kliniek rekening te wachten van 1200,-. In het half jaar dat ik mijn guppie heb heeft ze me in totaal zo rond de 7000,- gekost.

Maar ik heb er totaal geen spijt van. Ik ben gelukkiger dan ooit, ook al kan ik nog niet zoveel met haar doen. Ze is echt van mij enonze band is nu al erg sterk. Het is niet te beschrijven hoe bijzonder dit is.

De keuze is aan jou en jij bent de enige die kan beslissen of dit op dit moment een goede keus is. Overweeg het daarom goed. Langer wachten zodat je wat meer (financiële) zekerheid hebt, is heus niet iets om je voor te schamen

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 20:44

Gimme_Spurs schreef:
Maar in de periode die je tegemoet gaat is naast de financiële druk, de mentale druk ook best hoog. Je leven gaat veranderen. Je gaat studeren en daarna een baan zoeken. Die verantwoordelijkheid is best groot. Om daarnaast dan ook de verantwoordelijkheid voor een dier te hebben is behoorlijk pittig. Met de rugzak die je nu hebt is dat ook een overweging waard.

Dit is ook mijn mening.

Ik vind het absoluut heel mooi en dapper van je dat je er zo positief instaat en ik snap je heel goed. Een paard is een bijzondere vriend die je bij kan staan door dik en dun, maar anderzijds zit er een enorme verantwoordelijkheid aan en maak ik me zorgen of nu het juiste moment voor jou is om die nieuwe verantwoordelijkheid aan te gaan.

Zelf heb ik ook een paard (nouja, pony)gekocht tijdens mijn studie, en dit heeft me mijn studie gekost. Ik moest teveel werken om mijn pony te onderhouden, plus nog de tijd die in de verzorging ging zitten. Dit was voor mij in ieder geval niet te combineren. Ik moest kiezen tussen Tirzah en mijn studie. Natuurlijk heb ik voor Tirzah gekozen, maar soms vind ik het wel moeilijk dat ik geen afgeronde studie heb.

Gun jezelf de tijd om eerst op te krabbelen. Begin eerst aan je studie, kijk hoe dat gaat en neem daarna pas rustig de volgende stap. Anders help je jezelf onderuit voor je goed en wel op de been bent.

Heel veel sterkte en succes!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:04

Ontzettend goed dat je er zo positief in staat! Wat wel mijn eerste gedachte was is niet doen, en dat is niet omdat ik het je niet gun, maar een paard is duur, niet grappig duur en als student bijna niet te financieren.

Ik heb eind 3e klas middelbare mijn eerste paard gekocht samen met mijn ouders, en maandelijks mag je al gauw 300-400 uittrekken en dan spreek ik nog niet over eventuele dierenartskosten die soms helaas ongevraagd op je pad komen.

Heb je niet de optie een verzorgpaard te nemen, natuurlijk geeft dit geen garantie voor een lange tijd samen, maar ook een eigen paard kun je kwijt raken om welke reden dan ook. Zeker gezien je zegt dat rijden niet het belangrijkst is is er vast wel iemand die het leuk vind dat er iemand komt helpen met poetsen en knuffelen en zo nu en dan een ritje. Plaats anders eens een oproep op bokt markt?

Op deze manier kun je toch elke dag uitkijken naar een paardje dat voor je klaar staat, maar heb je ook nog voldoende tijd voor je studie omdat je niet 7 dagen in de week hoeft te werken om een paard te financieren met alle stress die daar ook nog bij komt kijken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:26

Ik denk dat er best veel mensen met oudere of geblesseerde paarden zijn die een moord zouden doen voor zo'n toegewijde verzorger als jij zou kunnen zijn. Zeker als rijden niet je voornaamste doel is, maar een therapiepaard dan denk ik echt dat je makkelijk een win-win situatie zou kunnen creëren met een gesloten knip.
Op die manier heb je ook wat meer rek voor je studie. Je weet natuurlijk nooit hoe het loopt, maar een paard kan je financieel helemaal leeg trekken als het ineens niet goed gaat en die zorg wil jij er niet bij krijgen.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:24

Hoi isabel,

Ten eerste vind ik het echt enorm knap dat je nog zo positief in het leven staat! En vecht voor vooruitgang (ik wou dat ik t je na kon doen :') )

Toen ik mijn eerste eige paard nam (1,5 jaar geleden) zat ik ongeveer in de zelfde situatie als jij. Ik had een eetstoornis waarvan ik net een klein half jaar terug was uit de kliniek en leed aan zware depressies. Ik heb ook een bepaalde vorm van verlatings angst maar ook een angst voor mensen. Om een lang verhaal kort te maken heb ik toen omdat het echt niet meer ging en ik het had opgegeven een 'beschadigd' paard 'mee genomen' (wel met toestemming hoor) die werd mishandeld en verwaarloost. Want ik had de zelfde wensen als jij.

Ik vond het vooral in het begin erg zwaar om zo n paard te hebben die zelf ook een enorme rugzak had. Het was moeilijk en samen met mijn eige problemen lijde dit vaak tot terugvallen. MAAR: ik wist dat ik haar niet in de steek kon laten, dan zou ze zeker bij de slager belande. En ik had haar ondertussen natuurlijk al in mijn hart gesloten. Dus ik had iets om door te gaan! Ja het zal moeilijkheden met zich mee brengen maar voor mij bracht het ook voordelen! Dus ik ben het niet helemaal eens met wat de andere voor mij hebben gezegt, al klopt het wel wat ze zeggen. Maar dit is natuurlijk alleen maar mijn ervaring dit kan voor jou heel anders zijn (daarnaast studeerde ik toen nog niet en hadden wij zelf wat land en een stal dus die kosten kwamen er niet bij kijken).

Ik weet niet wat het verstandigste is om te doen. Ik zou zeggen volg je gevoel.. En als je een beschadigd paard wil proberen mag je gerust een keer komen kijken hoe je mijn paard vindt (ze is natuurlijk niet voor de verkoop :+ ) dan heb je een idee wat je te wachten kan staan. Succes met kiezen wat je doet!

aveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:29

Beste Isabel, ik heb heel veel bewondering voor de manier waarop je je situatie beschrijft, petje af. Het zal niet gemakkelijk zijn geweest. Maar...een pony is een hele grote verantwoordelijkheid. Ik heb zelf ook een getraumatiseerd paard, zij is als jaarling vreselijk mishandeld. Het kan heel zwaar zijn. Als je zelf (nog) niet helemaal goed in je vel zit, kan het paard het aanvoelen en daar ook nog allerlei klachten door krijgen. Een paard spiegelt je. Je kan alles dubbel zo hard terug krijgen. En een eigen paard zegt ook niet alles. Stel je voor dat je toch niet geld genoeg bij elkaar kan schrapen om je pony te onderhouden, wat dan. Stel dat je het geestelijk niet voor elkaar kan krijgen om boven je paard te staan en hij wordt echt lastig...Wat ga je dan doen? Getraumatiseerde paarden zijn echt niet altijd blij dat jij ze komt redden. Het kan echt heel gevaarlijk worden als jij niet in staat bent om leiding te geven aan je paard. Ik zeg niet dat je het niet kan, begrijp me goed. Maar het is niet verstandig, zeker niet omdat je overal alleen voor staat. Je moeder kan je maar tot op zekere hoogte financiëel bijstaan en psychisch misschien al helemaal niet. Ik snap je verlangen heel goed, maar ik moet het je echt afraden. Zorg dat je eerst zelf alles voor elkaar hebt. Toen ik ging scheiden heb ik mijn paard weer meegenomen naar Nederland, ik woonde toen in België, maar die tijd was heel zwaar, ook omdat ik 2 kinderen meenam en de honden natuurlijk. Ondanks dat ik een heel goede stal voor haar had gevonden, neem ik het mezelf nog steeds kwalijk dat ik toen tekort schoot tegenover haar. Te weinig tijd. Ik heb haar altijd kunnen houden...mijn lastige merrie met gebruiksaanwijzing, maar het heeft me heel veel energie en moeite gekost. (echt geen spijt van hoor). Ik ben er trots op dat het gelukt is, maar het was heel, heel moeilijk. Dit moet jij in jouw situatie eigenlijk niet jezelf willen aandoen. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb hier een Shetlanderhengst staan die aandacht heerlijk vindt. Hij gaat ook nooit meer weg. Je bent altijd welkom om hem te verzorgen. Rijden kan niet, maar hij is gek op aandacht. En superlief! Hij was ooit getraumatiseerd, maar dat was snel over. Nu is hij een echte trouwe vriend. En zoals ik al zei. Frederick lieverdje gaat nooit meer weg. Sorry voor het lange verhaal

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 22:41

Als ik je verhaal doorlees blijft vooral dit in mijn hoofd hangen:
xisabelx99 schreef:
Nu zoek ik dan dus eigenlijk een soort van therapiepaard, die mij kan helpen op het juiste been te blijven

Begrijpelijk wat je zoekt, maar ik vind het eerlijk gezegd niet fair naar het paard om die de rol van 'therapiepaard' te geven. Tenminste niet om daar een eigen paard voor te kopen. Dan zou ik als ik jou was bijrijder worden. In therapie gaat niet altijd alles zoals je zou willen... ik vind dat een risico voor het paard, als jij niet stabiel bent is die, als jij eigenaar bent, afhankelijk van hoe het met jou gaat. De verantwoordelijkheid voor een eigen paard is groot en al lastig zat op z'n tijd als je in balans bent zeg maar, is mijn eigen ervaring.

Dit is een hele korte reactie -en op de late avond- enkel op wat mij het meeste opviel aan je verhaal :-). Veel respect over hoe je bezig bent!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 23:02

Ik begrijp je gedachtegang... maar zou toch afraden nu een eigen paard te nemen.
Een eigen paard levert ook heel veel stress en zorgen op... en ook die kan je verliezen.. door financien maar ook doordat je moet beslissen dat zijn leven te pijnlijk is (heb maand terug mijn paardenmaatje in laten slapen) die keuzes zijn heftig ... en als je een paard in de lage prijsklasse koopt is er natuurlijk grote kans dat die toch iets van blessure heeft waardoor de kwaliteit van leven snel minder kan worden.

Ik zou ook ervoor kiezen om eens te bespreken met de eigenaren van je verzorgpony's of je niet eentje van hun wat meer permanent kan verzorgen bijv. door leasecontract zodat je een beetje invloed hebt op wat er met de pony gebeurt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:03

ik sluit mij aan bij het leasecontract..

en eigen paard of pony, zeer zeker als je er nooit een in eigendom hebt gehad, kan zowel financieel als ook op andere vlakken de nodige stress opleveren.

daarnaast ook even in het belang van het dier. Het kan zeer zeker goed gaan hoor, dat dat paard of pony je er helemaal bovenop helpt en jij helemaal stabiel blijft om voor het dier te zorgen..

ik ken echter ook twee voorbeelden persoonlijk, waarbij het dier er uiteindelijk onder leed. waren beiden in verband de kosten en de therapeutische werking gestald op een plek waar de verzorging zelf moet doen (voeren per toerbeurt.. zelf mesten, zelf binnen en buiten zetten in toerbeurt, paddocks zelf schoonhouden).

de eerste periode ging dat prachtig, het hielp ze beiden helemaal op de been.. totdat de depressie terugkeerde en dan kan het zo zijn dat wat er ook gedaan 'moet' worden, hoeveel afhankelijkheid of liefde er ook is.. opstaan zelfs nog teveel is... een tijdje was dat maar een dag en dan weer dagenlang goed (ook uit schuldgevoel).. maar langzaam werd het minder.. op een dag kreeg ik een telefoontje of ik wist hoe het met 'x' ging (andere stond ik niet zo dichtbij). omdat er al weken geen contact was, het dier uiteindelijk dan ook maar door stalgenoten verzorgd werd (voor degene die dit eventueel herkend.. het gaat nu redelijk goed met x). uiteindelijk is het met het verzorgen met ups en downs weer redelijk goed gekomen, maar waren er mede door de depressies financiele problemen ontstaan en heeft het besluit om hem aan de stalhouder af te staan x weer helemaal terug bij af gebracht.

het kan zeer zeker goed zijn en het medicijn zijn.. maar het kan ook helemaal averechts lopen, omdat wanneer het even niet gaat, je sterker geneigd bent om schuldgevoelens op te stapelen dan een ander.

zorg dus als je toch besluit om een dier aan te schaffen voor een super sociaal netwerk, iemand die je door en door kent en zonder enig verwijt de verzorging van je paard over kan nemen als het toch niet blijkt te gaan, of wanneer je een slechtere dag hebt.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 06:43

In mijn derde studiejaar heb ik een eigen paard gekocht. Ik krijg geen financiële steun van mijn ouders, dus alle kosten komen op mezelf aan.
Het is niet makkelijk en ik moet er hard voor werken om alles te kunnen betalen. Niet alleen heb ik veel contacturen op de universiteit (regelmatig meer dan fulltime labwerk), maar door ook nog het werk ernaast kan de tijd en aandacht voor het paard best wel eens erbij in schieten. Hoe wil je je paard gaan betalen?
Als je een alfa-studie doet met weinig contacturen dan kun je het misschien redden qua tijd met werk ernaast, maar verkijk je er niet op.
Mijn situatie werd nog even wat lastiger doordat ik tijdens mijn studie er ook nog een dochtertje bij kreeg, maar ja, waar een wil is, is een weg. :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:03

Ik heb mijn pony gekocht in het laatste jaar van mijn studie. Toen ik bezig was met mijn scriptie en weinig colleges meer hoefde te volgen. Ik had toen ook al tijd om veel te werken dus er was sprake van een vast inkomen.
Ik had toen echter niet alle emotionele bagage die jij hebt...

Tijdens de eerste jaren van mijn studie zou ik het nooit gered hebben. Ik kon toen minder werken en dus minder verdienen en sommige dagen had ik echt tot 5 uur colleges. Vooral in de winter ging ik dan naar de uni als het buiten nog donker was en als ik s middags uit was, was het al weer donker buiten...

Verder nog even een harde vraag: wat zou het op dit moment emotioneel voor jou betekenen als het paard ziek wordt of als het onverhoopt plots komt te overlijden? Dit is voor mensen zonder de diagnoses die jij hebt al enorm zwaar.
Of als de training niet gaat zoals je wilt en het vertrouwen even weg is? Zo'n periode heb ik nl ook gehad met mn paardje en dat was enorm confronterend! Gelukkig wel weer meer dan bovenop gekomen met de nodige hulp.

Is leasen idd geen optie? Zie het als een soort proefperiode. En je kunt er ook voor kiezen om minder dagen per week leasen als je het druk hebt met je studie.

3000 Euro vind ik ook wat weinig als dat echt al je spaargeld is en je het paard daarvan ook moet kopen. Dan zou ik eerder voor 5000 gaan.

xisabelx99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 09:50

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!!