lichtrijden op shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dewishet11

lichtrijden op shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 13:23

Hoi allemaal ! Ik heb een shetlander en daar heb ik pas een veelzijdigheids zadel voor gekocht. Past allemaal prima en nou ging haar bijrijdertje er op maar mn shet heeft van die hele kleine snelle draf pasjes dat lichtrijden niet lukt. Ze springt regelmatig met mn shet dus dan zou het handig zijn als ze kan lichtrijden in draf. Dus..... tips zijn welkom :)
p.s. hopelijk ben ik een beetje te begrijpen :P

Incroyable

Re: lichtrijden op shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 21:29

Ik heb vroeger heel veel op veel verschillende shetlanders gereden en de grootste truc was bij mij toch wel om 'zo min mogelijk' uit het zadel te komen. Vaak heb je de neiging om te hoog te gaan staan waardoor je te laat gaat zitten, dus laat je bijrijdertje proberen lager te staan. En verder wil meetellen/staan-zit zeggen met het ritme ook helpen. En veel oefenen natuurlijk, dan lukt het vanzelf! :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 22:00

Veel oefenen inderdaad, wat hierboven staat. Ik zou denk ik als ik zou gaan springen met een shet óf lekker galopperen of constant in verlichte zit gaan zitten, ook voor de hindernis :) Ik kan totaal niet met kleine pasjes omgaan, maar als je dan een shet hebt zou ik voor een van deze opties gaan :)

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 11:54

Dank jullie wel. De hele tijd verlichte zit is geen optie want soms weigerd ze en dan vlieg je er over heen

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 13:45

En we hebben zon pannenkoeken zadel dus dat maakt het ook iets moeilijker. We hebben vandaag trouwens geoevend maar zo gauw ze in verlichte zit gaat gaat mn shet stil staan ...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:52

Hoe oud is je bijrijdertje?

Wij hebben ook twee shetlanders en mijn dochters lukte het ook niet echt goed. Pas toen ze het op de manege op een grote pony geleerd hebben, lukte het op de shetten ook.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:25

Gewoon veel oefenen! Verder vind ik een pannekoekzadel ook niet ideaal voor zowel pony als ruiter. Voor de pony verdeeld het de druk totaal niet en voor de ruiter geeft het geen steun. De wintec kids is dan een fijner zadeltje ;)

Sowieso zou ik eerst het draven en lichtrijden oefenen voor je aan springen gaat denken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 14:50

Pannekoekzadeltje is niet ideaal.
Klein lichtrijden, dus weinig omhoog.

Pas springen als lichtrijden echt goed gaat.
En liever niet met een pannenkoekzadeltje ivm verkeerde druk op de rug. Dit komt er ook bij de verlichte zit ivm druk op de beugels. Het kan best zijn dat hij stopt omdat het echt heel vervelend voelt.

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:27

Hoi allemaal.
Het zadel verdeeld de druk wel beter dan zonder heeft de dierenarts gezegd. Bijrijdertje is 11 en 35 kilo en 1.40 m. Wij wonen niet in nl en hier is er niet veel wat voor een shetlander past. Iedereen zij dat het wel beter is met zadel dus vandaar zo een. Hij is nog nieuw en begint nu dus (omdat er nu al meer op gereden is) de vorm van de rug aan te nemen. Maar terug naar het onderwerp :) we hebben dus geprobeert om in verlichte zit te gaan en het gaat wel iets beter maar nog niet goed. Nu we de verlichte zit voor de sprong beter hebben geoevend lukt het ook iets beter om de verlichte zit in draf te doen. Ik wou over het zadel jullie geen ongelijk even ofzo (hebben jullie ook niet) ik wou alleen ff zeggen dat volgens veel mensen hier dit het beste was. Een echte ruitersportzaak is heel ver weg van ons maar ik doe mn best om een goed zadel te zoeken. Tot die tijd doen we het met deze. Hopelijk begrijpen jullie me :)

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:29

Dennis: dat gaat al beter nu de verlichte zit ook iets beter gaat. Ze beginnt het nu te snappen. Toen ik haar kocht was ze niet ingereden en ze is dus zonder zadel ingereden daarom dat het voor haar nieuw is.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 16:33

Dat het lastig is om een zadeltje te vinden wat beide past snap ik. Is het niet een idee om een zadelmaker langs te laten komen en dan een zadel uit te zoeken?

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:11

Dat is niet te doen ben ik bang...als ze dat hier tenminste kennen...de dierenarts hebben we wel laten kijken erna en die zij dat het goed is

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 17:11

Als ik een foto heb zal ik hem sturen

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:48

Over welk land hebben we het, als ik vragen mag? :)

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 19:58

dewishet11 schreef:
Dat is niet te doen ben ik bang...als ze dat hier tenminste kennen...de dierenarts hebben we wel laten kijken erna en die zij dat het goed is

Maar een dierenarts is bij lange na geen zadelmaker. En een pannenkoekenzadeltje is op den duur ook niet bepaald goed voor de rug.

Over het lichtrijden zelf: veel oefenen inderdaad. Laat haar anders een pluk manen vast pakken, zodat ze daar houvast aanheeft. Misschien helpt meetellen?

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 14:15

Bedankt ja het gaat al een stuk beter ! Het gaat over hongarije :)

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 14:16

Zadel maker heb ik nagevraagd op de manege maar dat weten ze niet... :(

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:50

dewishet11 schreef:
Bijrijdertje is 11 en 35 kilo en 1.40 m.

Hoe groot is de shetlander? Mijn dochter is 9 en 28,5 kg en 1.33 m. en zij is toch echt uit onze shet van 95 cm gegroeid. Het zou nog kunnen qua gewicht, maar qua grootte is het echt uit verhouding. En dan vallen haar benen mee, want de voeten komen er maar net onder uit, maar haar bovenlijf is gewoon lang in verhouding tot de pony.

Als je dan niet helemaal goed met de beweging mee gaat en het lichtrijden niet lukt, kan ik me voorstellen dat ze hem misschien wel ontzettend hindert in de beweging. Een ukkie van 6 jaar zal de pony dan minder hinderen dan een tiener.
En tel daar dan nog eens een zadel bij op dat hoogstwaarschijnlijk niet helemaal fijn op de pony ligt.
Dan denk ik dat het gedrag voorkomt uit ongemak en uit balans gebracht worden en misschien zelfs door pijn.
Ik weet niet hoe de beugelriemophanging is, maar als die druk niet (goed) verdeeld wordt en de ruiter gaat in verlichte zit, dan komt er op een bepaald punt op de rug erg veel druk te staan wat vervelend of zelfs pijnlijk is voor de pony.

En als het lichtrijden niet lukt, vraag ik me af hoe goed haar houding en zit is met het springen. Als ze steeds met een klap terug in het zadel komt, kan ik me voorstellen dat de pony hier echt niet vrolijk van wordt.

Ik begrijp dat het moeilijk is om op zoek te gaan naar een goed zadel, maar ik denk wel dat je jezelf af moet vragen of dit eerlijk is naar je pony toe. Tenzij het een hele grote maat shetlanders is, vind ik de ruiter al behoorlijk aan de grote kant. Helemaal als zij niet goed kan rijden en dus niet fijn met de beweging van de pony mee gaat.
Mijn dochter zou ook nog graag op haar shetlander rijden, maar begrijpt dat ze er gewoon aan de grote kant voor is. Zij is nu bezig met lange lijnen en vrijheidsdressuur met onze shetlander.
Misschien is dat iets haalbaarder voor je bijrijder?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 16:57

Toen ik als kind op de Shetlander van de manege reed heb ik geleerd om met het lichrijden een pas over te slaan. Dus voordat ik de sta-zit had gedaan was de shet vier passen verder. Dat bracht wel wat rust in het lichtrijden en dan was het ook niet onmogelijk.

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 15:09

De piny is 117 cm. Maar ik heb dit tpic geopend voor tips niet alleen voor komentaar. Ik denk dat ik hem dus beter kan stoppen. Even voor de duiderlijkheid : IK KAN WEL TEGEN KOMENTAAR ! maar voor de gene die tips gaven heel erg bedankt. Voor de rest ik probeer het zo goed mogelijk te doen voor de pony. Het rijden is ook maar 1-2 keer in de 2 weken. Bedabkt voor de tips.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 16:19

Joh, rustig. Je hoeft je niet aangevallen te voelen, iedereen heeft het beste voor met jouw en je pony. :) Soms komt het wat harder over dan bedoeld, maar dan hoef je nog niet je hele topic te stoppen.

In ieder geval: veel succes nog met het lichtrijden, en neem de tips(/commentaar) uit dit topic mee want er worden nuttige dingen verteld. :)

dewishet11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-17 17:30

Die neem ik zeker mee :) sorry voor mn reactie was mischien wat overdreven :(

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 11:56

Oefenen, oefenen, oefenen denk ik.