[VOLG] Projectje: van shetland naar miniatuurpaard..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolynne

[VOLG] Projectje: van shetland naar miniatuurpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:37

Ik wist niet hoe ik dit beter kon omschrijven..

Sinds vandaag zijn we in het bezit van een overdikke miniatuurpaardenhengst. Hero is dus een een 3 jaarse zilvergrullo (wildkleur zwart met zilvergen) van 89cm groot. Hij komt net zoals je ziet, zo recht uit de wei en kent dus ook absoluut niets. Hij is aangekocht als projectje en zal hier alles leren, van 0 tot beleerd voor de wagen, dan pas begint onze zoektocht naar een passende thuis voor hem.

Dit is Hero, we hebben hem de roepnaam Bono gegeven, gezien we hier een 2e Hero lopen hebben :D

Afbeelding

Ondanks al de vetjes kan hij toch wel goed bewegen!
Afbeelding

Volgen jullie onze weg van dik naar sportief slank? :D

Minimus

Re: [VOLG] Projectje: van shetland naar miniatuurpaard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:43

Ik wel in ieder geval! Doet me denken aan mijn eerste shetland met voldoende oud-Hollandsch welvaren :+ Ben erg benieuwd hoe hij eruit komt te zien -75kg en + wat spiertjes :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 18:48

Ik zal 1 van deze dagen eens een standfoto proberen maken..hij is echt véél te dik :+
De eerste stap is in ieder geval de hoefsmid laten komen, dinsdag maar eens bellen.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 18:59

Ik denk dat daar nog wel eens een mooie hunk onder vandaan komt :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:00

Jeetje wat een prachtige vent zeg!

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:05

Leuk! Ik volg :)

Arianne_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:08

Ik ben benieuwd ik volg

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 19:46

Ik ga dit ook gezellig volgen, wat een leuk eigenwijs ventje.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 21:17

Zal zeker iets chique's onder het vet vandaan komen hihi.

Ondanks hij niets kent, kwam hij toch braaf aangelopen wanneer ik riep en liet hij het halster netjes en braaf omdoen.
Enkel het vaststaan is hij nog ongeduldig, maarja hij heeft ook nooit eerder vastgestaan. Alle aanrakingen liet hij heel braaf toe,
al krimpte hij wel ineen bij het kammen van zijn staart :P

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:10

Dag 2:

Deze ochtend opgestaan en hem even laten lopen op de grote staluitloop van beide buitenstallen, zodat ik de stal kon uitmesten. Wanneer alle stallen uitgemest waren, heb ik geoefend met het halster aan- en uit doen, hij was nog zeer afwachtend maar liet het wel zonder enige problemen om doen. Terwijl ik dit aan het oefenen was, heb ik gebruik gemaakt van hem te laten wennen aan aanrakingen over het gehele lichaam..hij laat alles braaf toe, maar krimpt wel ineen wanneer ik eenmaal aan de staart en achterbenen zit..maar goed ieder dier heeft een manier om aan te tonen dat hij/zij bang is. Wanneer dit probleemloos ging heb ik hem even vastgebonden en zijn manen ingevlochten, waar hij heel rustig onder bleef en opmerkte dat aanrakingen eigenlijk totaal niet eng zijn.

Hier een filmpje over voor het eerst vaststaan. Hij is heel ongeduldig wanneer je er niet naast staat.
https://www.youtube.com/watch?v=TDg680Z2l0k
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 01-05-17 16:23, in het totaal 2 keer bewerkt

xDaim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:14

Super leuk, en ik als miniatuurpaardenliefhebber ga dit topic zeker volgen! :D

Ik heb wel gelijk een vraagje, atm ook een dikkerdje lopen hier, hoe pakken jullie het afvallen aan? Vind dit altijd zo lastig.

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:18

Leuk! Ik ga mee volgen, hij is mooi zeg! Ik ben heel benieuwd :)

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 16:23

Ik heb mijn post gewijzigd, gezien m'n filmpje eerst moest uploaden.

xDaim: Onze paarden staan eigenlijk zo goed als nooit op het gras, hooguit enkele uren, de rest van de tijd staan ze op de paddock met onbeperkt ruwvoer. Hij is hier nog maar 2 dagen dus veel kunnen we niet doen, maar het is wel de bedoeling om hem aan het werk te zetten, eenmaal hij alle basisbeginselen (kammen, hoeven uitkrabben, aan de hand meestappen, halster aan/uit doen, vaststaan etc) kent. Hij krijgt op dit moment ook enkel onbeperkt ruwvoer (3e snede), geen extra's zoals brok. Voor het afvallen zal hij dus aan de longe lopen, vrijspringen, cavaletti's lopen, dubbele longe, zwemmen, wandelen aan de hand en eenmaal beleerd voor de wagen, ook voor de wagen lopen.

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 16:36

Wat een leuk dier! Ik ga jullie ook volgen!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:55

Dag 4

Meneer begint respect te krijgen voor mijn persoonlijke ruimte en begint ook te weten wat wel of niet hoort, het stilstaan gaat dan ook vlotter en heeft absoluut geen problemen (meer) met halster aan en uit doen. Het is een enorm nieuwsgierig ding.. gisteren nam hij van zelf meermaals de hindernis die er nog stond van met de andere paarden, hij bleek dus ook nog een springtalentje te zijn. :D Vandaag eens geprobeerd hoe hij het zou doen aan de longe en ondanks hij (volgens mij) geen besef had van wat hij aan het doen was, deed hij alsnog braaf zijn rondje, alsof hij niets anders kende.

Hij heeft ook nog eens kennisgemaakt met onze andere hengst, die toevallig hetzelfde heet als hem :P
Afbeelding

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:04

Wat n knappies!
Ben benieuwd hoe hij eruit ziet na het trainen, vind het nu al m lekker ding <3
Doe je ook aan fietsen met je mini's? De mijne zijn er gek op en het is makkelijk aan te leren.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:08

Thanks!

Ik fiets enkel maar met eentje, de andere zijn hier nog te onervaren voor. Het word uiteindelijk wel de bedoeling dat hij (en de andere Hero) dit ook zullen leren, maar ze moeten eerst zo mak mogelijk zijn in het verkeer..anders word het wel een gevaarlijke situatie.

Hoop dat er snel iemand kan maken van hem, zodat ik een before foto heb. :P

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:10

Leuk leuk, ik volg ook. Heb meneertje zelf in de hand gehad bij de fokker en weet wel wat ie in huis heeft. Is op zich een eerlijk dier, wel eentje waar werk aan de winkel is. Hij kende zijn grenzen nog niet zo goed. En geduld, nah, dat kent ie niet. :+

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:14

Wat een mooi dier!
Ik ben benieuwd naar de vorderingen!

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 21:28

Ik heb al meer dieren in handen gehad die minder respect hadden voor de mens en omgeving, dus in mijn ogen valt hij al bij al zeer goed mee. Bij m'n vriend is hij wel nog niet bepaald gemanierd, maar bij mij probeert hij zo goed als niets meer te doen qua grenzen aftasten. Geduld is het grootste struikelpunt bij hem, maar dat komt zeker goed..zeker als je tegenover dag 1 bekijkt.

Morgen ga ik oefenen met hoeven geven, want de hoefsmid komt volgende week hihi.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 07:25

Prosecco schreef:
Hij heeft ook nog eens kennisgemaakt met onze andere hengst, die toevallig hetzelfde heet als hem :P
[ Afbeelding ]

Zijn die hoeven nu zo lang of vertekent dat zo op de foto?

Ik snap dat je de smid snel laat komen.. -O-

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-17 07:38

Vertekent niet, is ook zo helaas..heb deze dinsdag gelijk de smid gebeld want ik vind de hoeven zo belangrijk, want dat is tenminste de basis van heel het paard. Gaat zeker een heel stuk af mogen gaan!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 08:08

Hij zou zogezegd onlangs bekapt geweest zijn, maar dan toch door een smid die er niet te veel verstand van heeft. Ze staan veel te hoog op hun hielen en er mag echt een flink stuk af. :j

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-17 07:39

Het is een beetje stil geweest door de drukte met school en omdat mijn andere mini in kliniek staat, dus er is ook niets gedaan met Boontje.

Dag 10

Boontje leert met de dag bij en begint alles te snappen, het is een hele fijne pony om mee te werken..leert zo snel bij! We zijn nu zo 'ver' dat hij aanrakingen accepteert over het gehele lichaam en aan de longe kan lopen, nu enkel nog de stemcommando's erop en het is volledig af. Vandaag (dag 11) komt de hoefsmid in de namiddag om de hoeven te doen, ben benieuwd hoe dit zal gaan, gezien ik hier nog niet op kan oefenen met zo'n grootte, gezien ik niet kan bukken.

Afbeelding

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 12:31

Ik vind hem echt heel leuk! Fijn dat ie de dingen zo gied oppakt.