Clinic Bo van Kasbergen, Sport Horses bij ons op stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Clinic Bo van Kasbergen, Sport Horses bij ons op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 09:09

Hoi!

Vorige week zondag was Bo van Kasbergen, van sport horses bij ons op stal voor een clinic dag.
Iedereen had er ontzettend veel zin in. Waaronder ik.
Iets wat ik zo graag wilde, een bijrijdpaard waarmee ik mee kon/mocht doen aan clinics en wedstrijden, en eindelijk ging dat gebeuren! *\o/*

Maar het werd ons helaas niet gegund. 2 Dagen voor de clinic raakte mijn bijrijdpaard kreupel en ook zondag was hij nog niet goed. Wij moesten dus helaas afzeggen om de clinic te rijden.. -O-

Maar, ondanks dat heb ik een hele leuke, interessante dag gehad! Ik had mijn camera mee want ik wilde graag wat foto's maken. Dus ik heb van een aantal deelnemers foto's gemaakt.

Bo gaf clinics in grondwerk en in dressuur. Zelf zou ik mee rijden met de dressuur clinic maar ook de grondwerk clinics waren erg interessant.
In eerste instantie dacht ik: het ziet er heel grof uit, maar hoe meer Bo vertelde, hoe meer ik het op zijn plek vond vallen.

Ik heb geprobeerd om met de grondwerk clinics het begin, maar ook het resultaat op de foto te zetten.

Deze foto's zijn gemaakt van Maartje, een pittige dominante dame, maar wel een onwijs gave Haflinger! Bo vertelde dat een haflinger alles kan en/of doet, als je het hem/haar maar vraagt. Het punt is alleen: niemand vraagt het. Daarnaast kiest elk paard in een enge situatie voor vechten of vluchten. Maartje koos voor vechten, terwijl het paard daarna duidelijk koos voor vluchten.

Dit was in het begin. Bo slaat het paard niet, hij tikt enkel op het touwtje om een enge situatie naar boven te halen. Zoals te zien is reageert het paard gespannen, wilt gaan steigeren (dit heeft ze ook menig keer gedaan), en soms kwam ze dus ook gewoon op Bo af, ze sprong dan naar voren.
Afbeelding

Hier is te zien dat ze al wat rustiger wordt, maar er is nog steeds spanning te zien.
Afbeelding

Even wat meer focus op Bo. Maartje haar uitstraling wordt al minder gespannen.
Afbeelding

En even belonen!
Afbeelding

Uitleggen waarom je beloond en op welk moment. De stok is de verlenging van de arm.
Afbeelding

Daarna gingen ze wat anders oefenen. Een nieuwe 'enge situatie' die Maartje eigenlijk helemaal niet eng vond. Dat touwtje vond ze eigenlijk wel best zo. :j
Afbeelding

Nog even wat uitleg van Bo aan de eigenaresse van Maartje voordat zij met elkaar aan de slag zouden gaan.
Afbeelding

En nu waren ze dan toch samen aan de slag! En wat hebben ze het goed gedaan samen zeg! :j
Afbeelding

Maartje ging wel is waar heel netjes lopen! Super relaxed!
Afbeelding

Na de clinic welke een half uurtje duurde, was Maartje echt heel relaxed. Ze kwam een beetje hitsig binnen, trok haar eigenaresse mee de longeer cirkel in, en stond aan het einde bijna te slapen zo rustig en relaxed was ze geworden.

Een heel tevreden paard! :j
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van de eigenaresse, als van Bo & Rindy van Sport Horses toestemming om de foto's online te plaatsen. Zeker de foto's die wat heftiger overkomen zijn besproken met Bo & Rindy. :)

Ik had er heel erg mijn vraagtekens bij toen ik het voor het eerst zag afgelopen zondag, maar ik heb het resultaat met eigen ogen mogen zien en ik vond het ontzettend interessant. :j

:wave: :wave: :wave:

Kimmie25501

Re: Clinic Bo van Kasbergen, Sport Horses bij ons op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 09:41

Wow! Ziet er gaaf uit zo zeg!
Lijkt me inderdaad erg leuk om mee te maken :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:07

Bedankt voor je reactie! Haha.

Het is idd heel apart en leuk om te zien. :j vooral de verandering in het paard. Ik hoorde dat ze van de week hetzelfde grondwerk weer met haar heeft op gepakt en dat het erg goed ging, dus het is ook leuk om mee te maken dat het ook daadwerkelijk zijn vruchten afwerpt.

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 18:04

Tof!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 21:22

Wat een knappe Haf zeg! Mooie foto's ook.
Balen dat jouw bijrijdpaard kreupel is, hopelijk gaat het snel weer goed!

Bo en zijn manier van werken ken ik verder niet, dus kan ik weinig over zeggen. :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 09:07

Maartje is zeker heel gaaf! Ze is echt heel donker, beetje zweetvos kleurtje. Mijn bijrijdpaard is helaas nogsteeds kreupel.. Bo komt eind mei nog eens terug dus hoop dan wel mee te kunnen doen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 09:39

Wat leuk!
Ik rijd Westernles bij hem met mn pony. Bevalt erg goed en ik merk al veel vooruitgang. Hij stelt ook echt doelen. Maar toch gaat het allemaal op een rustige manier.

Misschien ook eens een grondwerklesje boeken. :) Mijn pony is liever lui dan moe maar ook best een dominante tante.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 09:44

Haha ik heb respect voor je! Hier iemand die een dressuurclinic van een half uur reed, zij was compleet buiten adem, en liep na een kwartier al helemaal rood aan. Een pittige les voor de ruiter :j maar het paard ging waanzinnig goed lopen!

Kan natuurlijk zijn dat zijn westen lessen compleet anders zijn haha.

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:44

Knappe maartje :D

Gaaf hoor

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:05

Leuk om te zien!
Ik heb wekelijks les in oa deze manier van grondwerken. Gaat echt een wereld voor je open. :D
Mijn paarden gaan echt met sprongen vooruit en ik ook haha qua communicatie met ze.
We gaan straks mijn jonge paarden ook op die manier beleren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:48

Interessant om dit met bokt te delen :)

Snapten maar meer mensen dat je met vragen verder komt dan eisen :)

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 16:50

Ik heb ook een clinic grondwerk van Bo gehad en inderdaad, Ik ben ook fan van hem geworden. Hele duidelijke uitleg en communicatie. Belonen op het goede moment is ook heel belangrijk.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 19:16

Paar weken terug hadden wij ook zo'n les op stal van Bo. Supergaaf en erg leerzaam! Op de foto ik met mijn verzorgpaardje aan de slag. Foto er na met Bo, ontspannen paardje
Afbeelding

Afbeelding

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 04:13

LoveUggs schreef:
Haha ik heb respect voor je! Hier iemand die een dressuurclinic van een half uur reed, zij was compleet buiten adem, en liep na een kwartier al helemaal rood aan. Een pittige les voor de ruiter :j maar het paard ging waanzinnig goed lopen!

Kan natuurlijk zijn dat zijn westen lessen compleet anders zijn haha.

Oh ik ben ook compleet uitgeteld na de les hoor. ;) Is ook hard werken. Zeker omdat ponylief nogal lui is. Ik wil omscholen naar Western maar we zijn eerst bezig om haar actiever te maken en dat lukt goed!
Maar tegenover mijn pony is Bo heel rustig. Vraagt ook niks van haar wat ze (nog) niet aan kan en we zijn dus eerst even terug naar de basis.
Belonen op t juiste moment is hier idd ook heel belangrijk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-17 18:09

Wat leuk dat er zo veel positieve reacties over zijn. Ik had eerlijk gezegd wat anders verwacht, maar daar zou ik me ook in kunnen vinden. Als ik het niet zelf gezien had zou ik er denk ik ook anders over denken dan nu namelijk.

Ik vroeg me al af waar de nieuwe reacties ineens vandaan kwamen maar ik zie net dat bokt het topic interessant genoeg vond om niet alleen in uitgelicht te plaatsen maar om hem ook even op Facebook te laten zien haha.

Bo komt eind me nog eens bij ons op stal!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 05:50

Ik ben ook alweer bezig met het afspreken van een nieuwe les. Denk nog een keer grondwerk met mijn grote vriend om te zien of ik goed bezig ben en dan gelijk ook nog een lesje grondwerk met mijn 2-jarige.
Ook wil ik een keertje een les onder het zadel van Bo, ik ben namelijk ook al een tijdje bezig om naar het western om te scholen.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 06:12

Ik ben gisteren weer wezen kijken bij een clinic.
Vorige keer was de clinic bij ons op stal en nu een dorp verder.
Je ziet de paarden duidelijk op een positieve manier veranderen.