Vorige week zondag was Bo van Kasbergen, van sport horses bij ons op stal voor een clinic dag.
Iedereen had er ontzettend veel zin in. Waaronder ik.
Iets wat ik zo graag wilde, een bijrijdpaard waarmee ik mee kon/mocht doen aan clinics en wedstrijden, en eindelijk ging dat gebeuren!
Maar het werd ons helaas niet gegund. 2 Dagen voor de clinic raakte mijn bijrijdpaard kreupel en ook zondag was hij nog niet goed. Wij moesten dus helaas afzeggen om de clinic te rijden..
Maar, ondanks dat heb ik een hele leuke, interessante dag gehad! Ik had mijn camera mee want ik wilde graag wat foto's maken. Dus ik heb van een aantal deelnemers foto's gemaakt.
Bo gaf clinics in grondwerk en in dressuur. Zelf zou ik mee rijden met de dressuur clinic maar ook de grondwerk clinics waren erg interessant.
In eerste instantie dacht ik: het ziet er heel grof uit, maar hoe meer Bo vertelde, hoe meer ik het op zijn plek vond vallen.
Ik heb geprobeerd om met de grondwerk clinics het begin, maar ook het resultaat op de foto te zetten.
Deze foto's zijn gemaakt van Maartje, een pittige dominante dame, maar wel een onwijs gave Haflinger! Bo vertelde dat een haflinger alles kan en/of doet, als je het hem/haar maar vraagt. Het punt is alleen: niemand vraagt het. Daarnaast kiest elk paard in een enge situatie voor vechten of vluchten. Maartje koos voor vechten, terwijl het paard daarna duidelijk koos voor vluchten.
Dit was in het begin. Bo slaat het paard niet, hij tikt enkel op het touwtje om een enge situatie naar boven te halen. Zoals te zien is reageert het paard gespannen, wilt gaan steigeren (dit heeft ze ook menig keer gedaan), en soms kwam ze dus ook gewoon op Bo af, ze sprong dan naar voren.

Hier is te zien dat ze al wat rustiger wordt, maar er is nog steeds spanning te zien.

Even wat meer focus op Bo. Maartje haar uitstraling wordt al minder gespannen.

En even belonen!

Uitleggen waarom je beloond en op welk moment. De stok is de verlenging van de arm.

Daarna gingen ze wat anders oefenen. Een nieuwe 'enge situatie' die Maartje eigenlijk helemaal niet eng vond. Dat touwtje vond ze eigenlijk wel best zo.

Nog even wat uitleg van Bo aan de eigenaresse van Maartje voordat zij met elkaar aan de slag zouden gaan.

En nu waren ze dan toch samen aan de slag! En wat hebben ze het goed gedaan samen zeg!

Maartje ging wel is waar heel netjes lopen! Super relaxed!

Na de clinic welke een half uurtje duurde, was Maartje echt heel relaxed. Ze kwam een beetje hitsig binnen, trok haar eigenaresse mee de longeer cirkel in, en stond aan het einde bijna te slapen zo rustig en relaxed was ze geworden.
Een heel tevreden paard!

Ik heb van de eigenaresse, als van Bo & Rindy van Sport Horses toestemming om de foto's online te plaatsen. Zeker de foto's die wat heftiger overkomen zijn besproken met Bo & Rindy.

Ik had er heel erg mijn vraagtekens bij toen ik het voor het eerst zag afgelopen zondag, maar ik heb het resultaat met eigen ogen mogen zien en ik vond het ontzettend interessant.

Is ook hard werken. Zeker omdat ponylief nogal lui is. Ik wil omscholen naar Western maar we zijn eerst bezig om haar actiever te maken en dat lukt goed!