Ik waarschuw wel alvast, het is een naar verhaal.
Toen ik 14/15 was kreeg ik mijn eerste paard. Mijn droompaard.
Een grote champagne/crèmekleurige hengst van 7 jaar.
Ik heb hem laten castreren vanwege zijn hengsten gedrag. Hij was erg lief maar natuurlijk ook erg pittig en moeilijk te berijden. Vooral steigeren vond hij grappig. Na zijn castratie werd hij het braafste liefste paard dat ik ooit had bereden. Ik kreeg een hele sterke band met hem. Hij was 1.68 en rond de 700 kilo. Ik was erg klein 1.69. Maar ik kon hem goed aan omdat we zo'n sterke vertrouwensband hadden. Ik kon alles met hem doen. Hij zou me er nooit maar dan ook nooit opzettelijk afgooien.
Ik kon onder hem zitten in kleermakerszit om de hoeven mooi te verzorgen en lakken. Uitrusten tegen zijn kont. Ik vertrouwde hem met mijn leven en was nog erg jong. Hij was ook leuk tegen de mensen die lief waren tegen mij en minder leuk tegen mensen die niet zo lief waren tegen mij. Dat voelde hij feilloos aan. Maar bijten of trappen zou hij dat nooit toen.
Wij stonden op een grote manege.
Was een prima manege maar toch ook weer niet. Ik zal de naam niet noemen omdat ik niet 15 jaar later de reputatie wil verpesten. Maar er werd gierig gedaan met voer. Je vond daar dan ook geen enkel paard met wat overtollige kilo's. Ik vond dat mijn paard ook te weinig eten kreeg en daarom voerde ik soms bij.
Een ander ding wat de manege een beetje 'meh' maakte was de sfeer die daar hing.
Het volk bestond echt uit een hiërarchie bestaande uit de populaire mensen die alles konden flikken en zeggen bij en tegen iedereen. De normale mensen en de losers die her en der werden gepest. Ook werd er veel gestolen en 'geroddeld'. Er heerste verder een competitieve sfeer van wie er het beste kon rijden, het beste met paarden om ging, en wie er absoluut niet paardwaardig was.
Ik behoorde tot de normale mensen maar was vrij rustig van karakter en maakte daardoor geen bijzonder leuke indruk. Ik kwam daar echt voor mijn paard, niet voor de Fame of aandacht.
Al goed, ik had daar wel wat vrienden. En met deze ging ik om. Zo ook een jongen van mijn leeftijd. Hij leasde daar een pony. Toen het een keer lekker weer was vroeg hij of ik mee wilde samen met hem en zijn vader op de fiets) een buitenrit wilde maken.
Dit wilde ik wel, het was lekker weer en mijn paard zou ik er ook een plezier mee doen.
Ik was eerder met hem op kamp geweest en heb daar veel lange buitenritten gemaakt. Ging allemaal prima.
Dus op die betreffende dag hebben we onze paarden gezadeld en zijn we naar buiten gegaan. Hij kende de omgeving goed dus ik volgde hem.
Alles ging prima, niks aan de hand en niks te vrezen. Paard was goud.
We reden langs en door weilanden en groene stukken. Na een half uur rijden besloten we om te draaien en terug te gaan over een paar weilanden. Mijn vriend vroeg 'zin in een galopje?'... Ik: ja hoor prima. En daar gingen we. Heerlijk was het. Echter begon mijn paard op een gegeven moment wel heel erg te versnellen...
Ik probeerde hem terug te nemen, maar tot mijn verbazing lukte dit niet.
Ik probeerde het nogmaals. Lukte weer niet. Ik riep naar mijn vriend (noem hem even Richard): Richard, hij remt niet af, kun je voor me rijden?
Aan zijn blik zag ik dat hij zich zorgen maakte en hij probeerde me af te snijden. Maar zijn pony was een stuk kleiner en minder snel dan mijn paard, dus het lukte hem niet.
Ik nog steeds proberend af te remmen begon voor het eerst in mijn leven in paniek te raken op mijn paard.
Mijn paard begon steeds harder te rennen tot ik vol in de rengalop wegscheurde van Richard en zijn pony.
Oké, daar was dus het moment van besef: ik ben de controle kwijt en mijn paard stopt niet en dat veilige weiland stopt wel een keer (!!!).
Ik keek vooruit en zag in de verte aan het einde van het weiland het hek waar we normaal stapvoets doorheen heen zouden gaan als je het opent. Naast dit hek lag een rooster. En niet een rooster met ruitjes maar eentje die bestond uit lange horizontale stalen buizen met een ruimte van 15 cm tussen de buizen.
Toen ik dat zag kwam er bij mij blinde paniek. Dat hek zou hij niet over heen kunnen springen en dat rooster... als hij daar in terecht zou komen zou hij gegarandeerd alle 4 de benen breken. Hij rende er recht op af.
Ik zocht naar een uitweg. Keek links, keek rechts. Rechts was een sloot. Brede sloot. Links was een ijzeren afzetting met daarnaast een fietspad met daarnaast weer een autoweg.
Alles was gevaarlijk en mijn paard was niet te besturen of remmen op geen enkele manier. Ik wist dat de tijd naderde dat ik het rooster zou bereiken dus ik besloot te proberen mijn paard het fietspad links op leiden. Daarvoor moesten we echter wel over de ijzeren afzetting heen springen...
Zo hard als we ging gaf ik 1 keiharde ruk aan mijn linker teugel. En eindelijk week hij af van zijn koers. Hij sprong van het gras over de ijzeren afzetting. Hij had vier ijzers, dus toen hij landde op het asfalt van het fietspad gleed hij onmiddellijk uit. In rengalop... je kunt je voorstellen hoe hard we samen vielen en nog verder gleden over het asfalt. Mijn paard kwam bovenop me terecht gedeeltelijk en ik raakte buiten bewust zijn.
Toen ik wakker werd en mijn ogen open deed zag ik 2 dingen. Richard die boven me hing en tegen me praatte en in mijn ooghoek mijn paard, los.... Ik wilde tegen Richard zeggen: pak mijn paard dan! Maar ik kon niet praten of bewegen.
Toen ik dit wel weer kon en overeind kwam zag ik mijn paard wegrennen...
Ik begon heel hard te huilen en werd boos op Richard dat hij mijn paard niet pakte. Volledig in paniek was ik en erg boos op Richard dat hij mijn paard weg liet rennen, was natuurlijk ook gewoon de paniek.
Gelukkig, stopte er een automobilist. Hij stapte uit en zei: ik heb gezien wat er is gebeurd. Geen zorgen meisje, we gaan je paard zoeken, stap in. Ik stapte in natuurlijk. En een paar 100 meter verderop vonden we mijn paard. En hoe...
Helemaal bezweet van top tot teen. En alle vier de benen lagen bij knieën en heupen helemaal open tot op het bot, overal bloed. Ook op zijn neus...
Ik huilde nog steeds en was compleet in paniek. We zijn lopend terug gegaan naar de manege.
Onderweg terug besefte ik me. Dat ook een paard dat je nooit opzettelijk iets zou flikken gewoon te sterk is als het in paniek raakt, om welke reden dan ook.
Toen ik aan kwam op de manege. Met een geblesseerde schouder, zelf ook schaafwonden en een paard dat overal kapot en gewond was, gebeurde het laatste wat ik verwachtte.
Inplaats van dat er mensen aan kwamen rennen om mij en mijn paard te helpen. Kreeg ik stoere nonchalante opmerkingen (natuurlijk van de populaire mensen) naar mijn hoofd als: 'Wat heb jij met je paard gedaan dan?' En 'Jezus, lekker bezig'.
Ik was teveel bezig met mijn paard en mezelf om me er toen aan te storen.
Natuurlijk heb ik meteen de dierenarts gebeld en die is meteen gekomen.
Er volgde weken van dagelijks 3 keer schubben, spoelen en smeren. Godzijdank had hij geen breuken of peesblessures en waren het enkel hele diepe vleeswonden.
Mijn paard is goed genezen, en ik ook, van de schrik.
Maar de onmenselijke reacties van de popi-jopi's daar ben ik nog steeds niet van genezen.
Echt, hoe kun je?
Je ziet een paard en een meisje, beiden in paniek, beiden bloedend en gewond en je doet niks en dan zeg dat...
Zelfs als ben je populair en loop je naast je schoenen en mag je me niet omdat ik niet zo cool ben als jij. Ik persoonlijk zou het niet kunnen om dan weg te lopen zonder te helpen.
Wat een vreselijke poedersuiker was dat met vreselijke mensen.
Iedereen met een paard weet dat paarden kunnen schrikken, gek kunnen doen, en dit kan buiten net zo goed gebeuren als in de bak.
Het was een vreselijke ervaring en vooral de opmerking 'wat heb jij met je paard gedaan' galmt nog door mijn hoofd.
Ik schrijf het van me af omdat ik het wil verwerken, omdat ik er nu 15 jaar later nog steeds aan denk en me rot over voel.
Men mag reageren zoals hij of zij wil, maar alstublieft blijf een beetje aardig...
Bedankt voor het lezen...