Deze week had ik het geluk dat mijn vriend een training van mijn paard Franco kon filmen. Omdat ik toch wel trots ben op waar we nu staan, durf ik hem hier nu op RIJ-ITP te plaatsen
(ik weet niet of ik hier goed zit? Anders mijn excuses en zou iemand hem dan kunnen verplaatsen?)Klein paspoortje:
Frankenstein "Franco" KK
Glock's Voice x BMC Relevant
Net 7 jaar oud, 1.63m, ruin, zwart
Wedstrijddebuut 31-7-2016 in de B, momenteel L2+6; komt altijd met minimaal 2wp thuis
In training M niveau; maar nu ook al spelenderwijs begonnen aan appuyementen, eenvoudige en vliegende wissel
Franco en ik hebben in 2015 vrijwel niet kunnen rijden ivm een rugblessure door slecht passend zadel dankzij onbekwame zadelmaker. Het jaar 2016 begon voor ons dan ook met blessureleed. Voor alle informatie, zie ander topic:
[RIJ-ITP] Franco, en ons jaar 2016!
We komen van heel ver weg; toen we terug naar ons oude stalletje verhuisden, was Franco al zijn bespiering kwijt. Hij zag er net zo uit als toen hij een klein puppypaard van 3 jaar oud was. Dit heeft mij heel erg veel verdriet gedaan; heb menig traantje gelaten, omdat mijn zielenmaatje zo ongelukkig was. Vorige jaar zijn we langzaamaan weer begonnen met trainen; het leek alsof we weer helemaal opnieuw moesten leren rijden. Maar Franco doet zo ontzettend zijn best; hij wil heel graag leren, vindt het ook leuk om steeds bezig te zijn met nieuwe lastigere oefeningen.
Als ik zie welke weg we hebben afgelegd sinds januari 2016, ben ik alleen maar trots op het beeld van waar we nu staan.
Mijn leerpunten:
- Franco wil linksom graag in de wendingen duiken; hem stimuleren zijn hals bergop te blijven dragen door van achteren te blijven activeren
- Mijn benen mogen nog wat zachter in het geven van de hulpen (het is al vele malen minder); wel krijgt hij een veel duidelijkere zichtbare beenhulp als hij bij de eerdere zachtere hulpen nog geen reactie heeft gegeven
- Buitenbeen in de galop niet zo ver naar achteren leggen
- Nog meer reactie (bijna explosief) op beenhulp verlangen, zodat ik stil kan blijven zitten
- Franco stimuleren om voorwaarts te blijven denken (hij kan soms blijven "hangen" in een comfortabel tempo)
- Franco reageert heftig op (teugel)hulpen en als hij iets lastig vindt (opdrukken of achter de loodlijn duiken); hier zacht en ontspannen mee omgaan
- Aanspringen rechtergalop (moeilijke kant)
- Mijn pippo-tenen!!
- ... en nog veel meer haha
Zie hieronder voor de foto's en het filmpje. Commentaar mag (graag opbouwend), houd hiermee wel rekening waar we vandaan komen

Filmpje:
Doel van de training: ontspanning!
https://www.youtube.com/watch?v=zKBwHxSWo9M&t=236s
Foto's (staan niet op volgorde):
1.

2.

3.

4. Klopje op de hals, omdat ie zo braaf is

5.

6.

7.

8.

9. Even ter controle: überstreichen

10.

11.

12.

13. Lekker met lang teugeltje uitdraven en belonen!

Dankjewel voor het kijken!! Het zou leuk zijn als je een reactie achter laat!
Wat een leuk paard en je zit netjes, onderbenen vrij stil en aangesloten zit aan het zadel. Soms iets neiging tot in knikken van je heup.