Ik mag niet op paardrijden, Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_horses

Ik mag niet op paardrijden, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 19:54

Hi, ik ben 14 jaar oud en heb al ongeveer 3x een paardrijles gehad doordat ik mee kon met een vriendin. Ik heb ook 1 jaar een verzorgpaard gehad maar dit stopte doordat het paard werd verkocht :n .Ik kan stap en draf en daarom kan ik niet zomaar meer aan een verzorgpaard komen. Ik wil al sinds mijn 6e op paardrijden maar ik heb nooit gemogen. Mede dankzij dat ik een zusje heb die als ik ga ook op paardrijden wilt. Mijn zusje beoefent al een sport en ik niet. Hebben jullie nog tips hoe ik een verzorgpaard kan krijgen met mijn niveau van rijden en of hoe ik mijn ouders kan overhalen zodat ik wel kan/mag paardrijden want dat is het leukste wat er bestaat. /3

Ps. de dichtsbijzijnde manege is 20 min. met de auto vanaf mijn huis ;(

XXX

Sjolvir

Re: Ik mag niet op paardrijden, Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:58

Weet je ook waarom je niet op paardrijden mag? Bij mij was het vroeger heel simpel, dat was gewoon te duur, als dat zo is, tja, dan houdt het gewoon op en 20 minuten met de auto dat kan ook nog wel een probleem zijn voor je ouders.

En ja, het is lastig om als je niet kan rijden een verzorgpaard te vinden.

Schrale troost, bij ons was er dus geen geld voor, ben op mijn 18e toen ik werkte (werkte al 2 jaar, maar wou sparen voor studie) gaan paardrijden op een manege en toen ik geloof ik 31 was kreeg ik mijn 1e paard (nou ja, soort van... paard van een vriendin is bij mij neergezet, heb deze later gekocht), dus als het je nu niet lukt, heb geduld! Later allicht nog kansen zat.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:21

Bijbaantje zoeken zodat je mee kan betalen?

Ik denk eigenlijk dat de 20 minuten reistijd voor je ouders ook niet leuk is, dat houdt voor hun in dat zij hun avond kwijt zullen zijn op de dag dat jij gaat paardrijden. Als het niet hun hobby is, dan zullen zij het niet naar hun zin hebben als ze op stal rond moeten blijven hangen terwijl jij rijdt. Is er een mogelijkheid dat je er zelf heen zou kunnen met de fiets?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 20:28

Wel flauw dat je zusje wel een sport heeft! Het zal waarschijnlijk wel een goedkopere sport zijn natuurlijk. Kan je niet vragen of je het verschil bij kan leggen?

Ik kan me toch niet voorstellen dat er geen manege dichterbij is? Welke omgeving woon je misschien weet iemand hier een manege dichterbij.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:19

Waarom mag het niet van je ouders? Dan kun je daar als eerst een oplossing voor zoeken. Als het de reistijd is zou je misschien op de fiets kunnen gaan, dat is wel een eindje of misschien met het openbaar vervoer?
Als jou ouders het te duur vinden begrijp ik dat want het kost ook gewoon bakken met geld.

Maar zoek eens goed rond naar een verzorgpony die alleen zorg nodig heeft en waarop je misschien wel een rondje mag stappen/draven? Je moet dan niet reageren op mensen die een bijrijder zoeken want die zoeken vaak iemand die wat meer gevorderd is met het rijden. :)
Zoek eens goed rond op de Bokt Markt, ook op marktplaats staan vaak advertenties of plaats er zelf een!
Je kan dan erin zetten dat je een verzorgpony/paardje zoekt die (waarschijnlijk) wat ouder is, maar verzorging nodig heeft en waar je misschien nu en dan eens een rondje op mag rijden?

Succes! :)

fancyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:22

Ik snap dat je het jammer vind. Maar je moet wel begrijpen dat paardrijden een mega dure sport is! En als dan ook nog je zusje op paardrijden gaat... Misschien een bijbaantje zoeken of gewoon nog een paar jaartjes sparen voor later..! :)
En je kan heus wel aan een verzorgpony komen. Dat betekent namelijk lang niet altijd rijden. Lekker borstelen en knuffelen lijkt mij toch ook leuk? /3
Laatst bijgewerkt door fancyyyyy op 29-04-17 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:23

Ikzelf zou eerst in gesprek gaan met mijn ouders. Misschien hebben ze het geld er niet voor om jou paardrijlessen te geven wat ik overigens heel goed kan begrijpen. Het is ook niet goedkoop :)

Veder is je niveau wat laag. Je kunt stappen en draven dat is gelukkig al wel iets. Toch zou ik wel wat lessen nemen stel voor aan je ouders om een bijbaantje te zoeken en beide de helft te betalen of mee te helpen in het huishouden? Misschien een kennis in de buurt die je wat bij kan leren?

Advertenties plaatsen op marktplaats, bokt, Facebook of in de supermarkt een briefje ophangen dat je een verzorgpony zoekt kan misschien ook helpen.
Toevallig ook niemand in de buurt die pony's heeft staan? Misschien kun je hier dan even contact mee zoeken. Wie niet waagt wie niet wint :)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:28

Misschien kun je een krantenwijk nemen om wat bij te verdienen en dan mee betalen aan de lessen als je ouders het te duur vinden. Als het de reisafstand is waarom het niet mag, nog eens goed zoeken of er echt geen manege dichter bij zit. Misschien weten mensen hier op bokt er wel in jou omgeving. Ik heb de manege waar mijn dochters nu rijden ook pas 1,5 jaar geleden ontdekt en woon al 15 jaar in deze omgeving.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:30

Met 14 jaar zou je toch al een krantenwijk o.d. kunnen lopen?

Kan me voorstellen dat het te duur is voor je ouders...
Dan zou je misschien met je eigen (bij)verdienste je lessen kunnen bekostigen.

En eens proberen hoe lang je er met de fiets over doet om op de manege te komen?

Ik heb vroeger in ruil voor lessen stallen uitgemest op de manege.

Zhads

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:30

Je zou afspraken kunnen maken met je ouders, meebetalen, niet elke week lessen, een 10-ritten kaart om het nog wat extra uit te proberen enz.

Ik mocht zelf ook niet op paardrijden, het was duur en kost veel tijd (meer uren op een dag als volleybal bijvoorbeeld) dus de reactie was heel lang "nee het mag niet, klaar nu!"
Totdat mijn vriendinnen me meenamen naar hun lessen en ik in groep 7 uren doorbracht met kijken naar lessen, kijken naar paarden, overal in huis verschenen paardenboeken en films.
Ouders dachten er nog een paar keer over na (en heel misschien heb ik wat hulp gekregen van een moeder van een soort vriendin) en kwamen met een afspraak.
De afspraak met mijn ouders was heel duidelijk: in klas 1 haal je goede cijfers en laat je zien dat je het aankan, dan mag je op paardrijden. Ik hoefde dan niet mee te betalen.

Er zijn ook een heleboel vp's die alleen verzorging nodig hebben, aardige eigenaren willen misschien ook wel even een rondje met je doen als ze zien dat je echt goed met de pony bezig bent.
Je zou een advertentie op kunnen hangen in de winkel of op de manege, verder goed zoeken op de Bokt Markt en op o.a marktplaats.
Geef duidelijk aan wat je niveau is, dan krijg je daar later ook geen gezeur mee. ('maar rijden hoort erbij dus stap op dat dier' of ook maar iets in die trant kan dus niet voorkomen, jij hebt immers gezegd dat je rijervaring niet zo hoog ligt)

Veel succes!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:52

Lot_horses schreef:
Hi, ik ben 14 jaar oud en heb al ongeveer 3x een paardrijles gehad doordat ik mee kon met een vriendin. Ik heb ook 1 jaar een verzorgpaard gehad maar dit stopte doordat het paard werd verkocht :n .Ik kan stap en draf en daarom kan ik niet zomaar meer aan een verzorgpaard komen. Ik wil al sinds mijn 6e op paardrijden maar ik heb nooit gemogen. Mede dankzij dat ik een zusje heb die als ik ga ook op paardrijden wilt. Mijn zusje beoefent al een sport en ik niet. Hebben jullie nog tips hoe ik een verzorgpaard kan krijgen met mijn niveau van rijden en of hoe ik mijn ouders kan overhalen zodat ik wel kan/mag paardrijden want dat is het leukste wat er bestaat. /3

Ps. de dichtsbijzijnde manege is 20 min. met de auto vanaf mijn huis ;(

XXX

Uhh maar als je zusje al een sport beoefent, dan zeggen je ouders toch gewoon nee als ze daarnaast ook op paardrijden wil als jij erop gaat? Bij mij thuis is het 1 sport en muziekles, of één van beiden, de rest dok je zelf. Of gaat ze dan van die andere sport af?

En zoals al gezegd is, ga er zelf heen fietsen, die afstand fiets ik iedere dag naar school, dus voor een keer in de week is prima. Als je ouders niet willen dat je in het donker fietst, dan probeer je of je in een zaterdagles kunt. En inderdaad, zelf een baantje zoeken als geld het probleem is.

Denk in oplossingen, niet in problemen! En als ze het dan nog niet willen, zul je het moeten accepteren, helaas. Je ouderd hebben er vast goede redenen voor :j

HappyHorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:37

Ga eens rond de tafel zitten met je ouders. Vraag waarom je het niet mag. En vergeet niet dat rijden een duren sport is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 16:48

Als ik de tegenwoordige lesprijzen zie, dan vermoed ik dat dat de reden is dat jouw ouders het paardrijden niet toejuichen. Ze zullen het je ongetwijfeld gunnen, maar de tarieven zijn gewoon enorm gestegen. Althans, hier in de omgeving (Randstad). Wat al eerder aangegeven is: wellicht kun je met een bijbaantje wat verdienen en op die manier de kosten helpen verlagen. Een kranten/folderwijk is hard werken voor heel weinig geld. Het is een optie, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Een neefje van mij kon helpen bij de plaatselijke slager om bestellingen klaar te maken (achter de schermen), om maar een voorbeeld te noemen. Zodra je 15 bent, mag je helpen in supermarkten met vakkenvullen. Vaak heel gezellig en je verdient er in ieder geval beter mee dan met een kranten/folderwijk. En vraag in de familie eens of iemand nog wat weet. Je kunt ook bij de manege vragen of je in ruil voor stalwerkzaamheden gratis les kunt krijgen. Niet alle maneges staan daar om te springen, maar een enkeling is er wel heel erg blij mee.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:07

Ik ging pas op paardrijles toen ik 16 was omdat ik het toen zelf kon betalen. Het was gewoon te duur voor mijn ouders en mijn moeder zei later ook dat ik de meeste dingen niet zo lang vol hielt en dat ze dat dan ook zonde zou vinden van het geld. Ik heb inmiddels als 20 jaar eigen pony's en dat is inderdaad langer als de ateletiek en de orgelles waar ik vroeger op zat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:10

Mijn ouders konden het vroeger simpelweg niet betalen, dus reed ik eens in de twee weken en betaalde daarvan de helft zelf

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 17:40

Wat doet jouw zus op het moment voor soort sport?

Dus als ze mag sporten dan jij ook, daarom denk ik dat het te duur is en dat ze op het moment op een niet al te kostbare sport zit. Of het speelt ook mee dat het met de auto 20 minuten rijafstand is en dat is 2 x 20 minuten en je ouders moeten dan ook zich zien te vermaken terwijl je aan het rijden bent. Ik denk niet dat ze daar zin in hebben, wat ik ook goed begrijp.

Vraag gewoon jouw ouders ernaar, wat dan de reden is dat je niet op paardrijden mag. Als de enige reden is dat jouw zus anders ook dolgraag op paardrijden wilt als jij mag......dan snap ik het helemaal.
Het is gewoon erg duur. leg je er bij meer, ooit komt er wel een moment dat je op paardrijden kan door zelf je geld te gaan verdienen en of bij te gaan leggen. Praat eens met je ouders.

Sanne_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 19:44

Bijbaantje zoeken? Misschien zelfs op een manege zodat je je werkzaamheden af en toe kan ruilen voor een paardrijles?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 20:13

Je kan vast wel een verzorgpaard krijgen waar je niet mee rijdt, kan je ook veel van leren over omgang met paarden en zo. Hier zou zo'n verzorgster zeer welkom zijn, maar die vind ik juist niet omdat iedereen wil rijden.

Kan je je ouders niet overhalen om een ruiterkamp te volgen tijdens een vakantie? Met wat geluk leer je daar zelfs wat galop, en dan heb je wat meer kans om bijvoorbeeld een braaf oudje te mogen verzorgen en rijden.