2,5 jarige pony: Wat kan ik er wel mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

22082000

2,5 jarige pony: Wat kan ik er wel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 10:39

Hoi allemaal!
Ik heb een tijdje terug van mijn vader een shetlander pony gehad. Helaas is hij nog wel heel jong en weet ik niet zo goed wat ik allemaal wel en wat niet kan doen.

Ik deed voorheen vrijheidsdressuur met hem, en ook wat grondwerk. Maar ik ben van de week op mijn vingers getikt dat mijn oefeningen toch wat te zwaar voor hem waren. Nu zoek ik geen kritiek, maar vraag ik wat ik allemaal WEL met hem kan doen. Kan ik door blijven gaan met het liggen en zitten, of moet ik het alleen houden bij kusjes ect en een beetje grondwerk.

En ook wat kan hij allemaal wel en niet met longeren en springen; hoe lang maximaal en hoe hoog maximaal?? Springen vind hij wel heel leuk.

Mizora

Re: 2,5 jarige pony: Wat kan ik er wel mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:04

Schrik en obstakeltraining en opvoeden.

Met opvoeden bedoel ik dat je je paard vanuit de hand in stilstand vooruit, achteruit, links/rechts met de voorhand/achterhand opzij kan zeten of het gehele lijf opzij kan zetten.

Daarnaast ook wachten (stilstaan zowel los als aan een touwtje), hierkomen, zowel links als rechts netjes schuin achter je meelopen en op afstand om een pion sturen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:07

Wandelen, verkeersmak maken, gekke dingen doen zoals over zeiltjes lopen, iets over zijn rug leggen en zo. Allemaal niet te lang achter elkaar. Het is nog een peuter die niet al te lang zijn aandacht erbij kan houden. Gewoon speels wat dingetjes doen tussendoor.

Longeren op een kleine volte is hij wat jong voor. Wel zou je bijvoorbeeld stemcommandos kunnen gaan oefenen al vast door los in de bak te oefenen of aan het halstertouw stap draf en halt oefenen op stemcommando
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-04-17 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 11:10

Longeren en springen zou ik nog niet (te veel) doen. Het ligt er ook een beetje aan in hoeverre hij al volgroeid is. Je hebt 2,5 jarige die echt nog baby zijn, maar je hebt er ook die al wat verder ontwikkeld zijn. Ik zou idd lekker gaan grondwerken en obstakeltraining doen. Wat ik altijd met de 2 jarigen deed toen ik daarmee werkte was eerst braaf meelopen aan een touwtje en uit mijn zone blijven (die kenden vaak echt nog helemaal niks, dus dan moest de basis er wel in). Daarna zocht ik de 'enge' dingen op: paraplu's, plastic, een waterbak, pionnen etc.

Met mijn 11 maanden oude veulen ben ik nu een beetje bezig met braaf aan het touwtje meelopen en uit mijn zone blijven enzo. Ze kent al vanaf heeeel jong aan een touwtje meelopen, maar is momenteel even in de uittestfase, waarbij ze probeert mij voorbij te rennen of weg te rennen. Maar aangezien bij jou de basis al goed zit (tenminste dat maak ik uit je stuk op) zou ik lekker hem veel laten zien, wordt ie ook braaf van.

Verder zou ik met liggen en zitten wel rustig aandoen, ze kunnen het ook uit zichzelf, maar als je het gaat 'dwingen' door hem in bepaalde positie te leggen, kan dat wat zwaar zijn (ik weet natuurlijk niet hoe je het doet enzo). Maar voetje, flemen, jambette en dat soort dingen kunnen zeker wel, zeker als hij het gewoon leuk vindt om bezig te zijn.

22082000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 11:15

Op deze foto kijkt hij even chagrijnig, maar is de enige die ik goed van opzij heb van nu.
ik wandel veel met hem, en dingen vind hij al niet meer eng. Ook de basis in de bak kent hij welAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:05

Wat een leukerd zeg!

Tja eigenlijk kan je vrij weinig met zo'n jonkie. Ik zou vooral met hem wandelen en verder hem lekker met zijn vriendjes veel vrije tijd geven. Daar wordt hij sterk en sociaal volwassen van. Heb je later alleen maar profijt van.

22082000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:06

troi schreef:
Wat een leukerd zeg!

Tja eigenlijk kan je vrij weinig met zo'n jonkie. Ik zou vooral met hem wandelen en verder hem lekker met zijn vriendjes veel vrije tijd geven. Daar wordt hij sterk en sociaal volwassen van. Heb je later alleen maar profijt van.

Hij gaat straks lekker het land op, en met wie en of hij met de andere kan IS nog de vraag, maar en hij zal er wel naast staan. En wandelen doen we elke dag, alleen vandaag staat hij even stil

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:08

In de western wordt met jonge paarden veel in hand gewerkt. Google maar eens op Showmanship at Halter en In Hand Trail. Zijn ook leuke Youtube filmpjes van :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:13

Je kan er gewoon niet zo veel mee inderdaad. Als het een angsthaas is kun je hem "enge" dingen laten zien, maar met een nuchtere heb je daar ook weinig aan. Stapje terug, opzij, wachten etc is allemaal wel leuk, maar dat snappen ze binnen een minuut dus daar ben je binnen een week ook wel mee uitgeoefend.

22082000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:15

Nies_ schreef:
Je kan er gewoon niet zo veel mee inderdaad. Als het een angsthaas is kun je hem "enge" dingen laten zien, maar met een nuchtere heb je daar ook weinig aan. Stapje terug, opzij, wachten etc is allemaal wel leuk, maar dat snappen ze binnen een minuut dus daar ben je binnen een week ook wel mee uitgeoefend.

Dat is het leuke haha, hij kent het allemaal al. Hele snelle leerder

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:17

Nies_ schreef:
Stapje terug, opzij, wachten etc is allemaal wel leuk, maar dat snappen ze binnen een minuut dus daar ben je binnen een week ook wel mee uitgeoefend.

Niet als je het wat fanatieker aanpakt. Die onderdelen die ik noemde hierboven worden op wedstrijden uitgeschreven en zelfs professionals zijn daar jaren mee aan het oefenen. :j Je moet ook complete proeven oefenen, dus dat kun je thuis ook nabootsen. Ik vertel je graag meer als je dat wilt :)

22082000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:20

Niet als je het wat fanatieker aanpakt. Die onderdelen die ik noemde hierboven worden op wedstrijden uitgeschreven en zelfs professionals zijn daar jaren mee aan het oefenen. :j Je moet ook complete proeven oefenen, dus dat kun je thuis ook nabootsen. Ik vertel je graag meer als je dat wilt :)[/quote]

Hoe kun je proeven oefenen? Gewoon ernaast lopen in alle gangen??

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:27

Kan je paard 10 minuten netjes stil blijven staan, los, zonder dat je er nog iets aan hoeft te sturen en ook als je even buiten beeld loopt?

Kan je je paard met minimale druk maar wel met rust (dus niet vluchten voor de hulp) 5 meter zijwaarts opschuiven in een vloeiende beweging maar blijft hij ook direct weer stil staan als je de hulp weghaalt?

Wat ik bedoel te zeggen is dat je kan gaan perfectioneren als de basis er in zit, stapje voor stapje.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:36

22082000 schreef:
Niet als je het wat fanatieker aanpakt. Die onderdelen die ik noemde hierboven worden op wedstrijden uitgeschreven en zelfs professionals zijn daar jaren mee aan het oefenen. :j Je moet ook complete proeven oefenen, dus dat kun je thuis ook nabootsen. Ik vertel je graag meer als je dat wilt :)

Hoe kun je proeven oefenen? Gewoon ernaast lopen in alle gangen??[/quote]

In stap en draf. Je gaat (in het onderdeel trail) over balkjes heen, rondje draaien in een vierkant, over een brug, door een hek, achterwaarts in een L-vorm, zijwaarts over een balk (sidepass heet dat).

En in de showmanship leer je hem een turn om het binnenachterbeen en netjes vierkant staan.

En je kan er ook wedstrijden in doen als je dat leuk vindt :j

Voorbeeldje van de In Hand Trail:

Voorbeeldje van de Showmanship:

22082000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-17 12:41

Rije schreef:
22082000 schreef:

Hoe kun je proeven oefenen? Gewoon ernaast lopen in alle gangen??

In stap en draf. Je gaat (in het onderdeel trail) over balkjes heen, rondje draaien in een vierkant, over een brug, door een hek, achterwaarts in een L-vorm, zijwaarts over een balk (sidepass heet dat).

En in de showmanship leer je hem een turn om het binnenachterbeen en netjes vierkant staan.

En je kan er ook wedstrijden in doen als je dat leuk vindt :j

Voorbeeldje van de In Hand Trail:

Voorbeeldje van de Showmanship:
[/quote]

De trailer vind ik vooral leuk, maar helaas hebben we daar geen spullen voor, en vervoer hebben we ook niet om eventueel ergens anders te trainen. Dat aan de hand kan wel prima, doen we ook wel verder.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:42

Wel proberen hem met anderen in een kudde te krijgen hoor, daar worden ze echt gelukkiger, respectvoller, tevredener en sterker van.

Ook met een draadje ertussen zijn ze nog knap alleen, ik vind dat altijd zo sneu..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:45

Veel kun je zelf regelen hoor: balkjes (eventueel in het bos oefenen over lage boomstammetjes); hek kun je zelf maken van twee hindernispalen met een longeerlijn ertussen; brug kun je vervangen door een zeiltje.

Wat ook leuk is om te oefenen is Horse Agility:

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:56

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 12:54

Ik heb niet alles gelezen maar er bekruipt mij zomaar het gevoel dat hij alleen staat? Het eerste wat je te doen staat is zorgen dat hij een maatje krijgt, desnoods een geit. Verder zou ik lekker met hem gaan wandelen, gewoon net als de hond uitlaten :) is goed voor jullie band en hij wordt er lekker (verkeers)mak van.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:08

farahdiba46 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar er bekruipt mij zomaar het gevoel dat hij alleen staat? Het eerste wat je te doen staat is zorgen dat hij een maatje krijgt, desnoods een geit. Verder zou ik lekker met hem gaan wandelen, gewoon net als de hond uitlaten :) is goed voor jullie band en hij wordt er lekker (verkeers)mak van.

22082000 schreef:
Hij gaat straks lekker het land op, en met wie en of hij met de andere kan IS nog de vraag, maar en hij zal er wel naast staan. En wandelen doen we elke dag, alleen vandaag staat hij even stil

:)

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 13:17

Oh, dus oeps :+