Paard vinden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JulieP

Paard vinden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 14:40

Dag allemaal

Ik heb zelf 2 schatten van paardjes, maar ik ben al aan het uitkijken naar een 3e paardje. Dit keer een sportiever type.

Overal waar ik kijk zie ik allemaal van die pareltjes: jonge prachtpaarden die niet alleen perfect lopen, maar ook nog eens fijn te rijden zijn, en bovendien ook verrassend goedkoop. Wat ik me dan afvraag: waar - in godsnaam - vinden ze die? Als ik zoek, check ik eerst wat sites (kapaza, marktplaats) of via enkele stallen (denk aan J2L, Stal NVL, ...). Ik krijg echter het gevoel dat je ofwel een kat in een zak aan het kopen bent, ofwel een paard waar je ongelooflijk veel voor betaald (€15 000 ligt niet bepaald binnen mijn budget, al wou ik dat het anders was :+ )

Dus mijn vraag aan jullie: waar vind je zo'n droompaard?. Ik doe een beroep op jullie ervaringen, in de hoop mijn collectie aan te vullen...

Alvast bedankt!

(Ik ben op zoek naar een paard rond 1m65, dressuurpaard, mag wel een uitdaging zijn, niet ouder dan 10 jaar, laag budget)

Shaggy09

Re: Paard vinden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:43

Ik weet precies wat jij bedoeld :)
Sporthorses al gekeken?
Ik heb altijd het idee dat die mensen gewoon er geluk bij hebben, en uiteindelijk toch via via of op het internet gevonden krijgen.
Ik vind het toevallig echt heel leuk om paardjes te zoeken, zou ik je misschien mogen helpen? :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:43

Perfect lopen + fijn te rijden = neem een flinke zak geld mee

Anders gewoon goed naar het paard kijken en bepalen wat jouw rijvaardigheid aan dit paard kan verbeteren. Want dat is vaak veel belangrijker.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 14:47

Lieshorses schreef:
Ik weet precies wat jij bedoeld :)
Sporthorses al gekeken?
Ik heb altijd het idee dat die mensen gewoon er geluk bij hebben, en uiteindelijk toch via via of op het internet gevonden krijgen.
Ik vind het toevallig echt heel leuk om paardjes te zoeken, zou ik je misschien mogen helpen? :)

Allemaal al gecheckt haha, tevergeefs :Y)
Ja, dat gevoel krijg ik ook steeds haha... Had ik ook maar zo'n portie geluk
Alle hulp is welkom haha!

Janine1990 schreef:

Anders gewoon goed naar het paard kijken en bepalen wat jouw rijvaardigheid aan dit paard kan verbeteren. Want dat is vaak veel belangrijker.

Is best wel een slim idee. Maar waar vind ik dan zo'n paard? Want voorlopig, als ik heel eerlijk ben, heb ik nog niets gevonden wat me aanstaat. Zal waarschijnlijk ook wel aan mijn idealistische kijk op alles liggen, nuja, gewoon verder zoeken haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:49

JulieP schreef:
Janine1990 schreef:

Is best wel een slim idee. Maar waar vind ik dan zo'n paard? Want voorlopig, als ik heel eerlijk ben, heb ik nog niets gevonden wat me aanstaat. Zal waarschijnlijk ook wel aan mijn idealistische kijk op alles liggen, nuja, gewoon verder zoeken haha

Bel gerenomeerde stallen langs, die hebben MP en Sporthorses niet altijd nodig, of zetten er maar één op. Die hebben ook wel eens de wat minder perfecte paarden, qua lopen. Betekent niet dat ze het niet kunnen maken...

Die grootlopers hoeven niet eens per se praktisch te zijn om te rijden hoor... ;) Zie ook column van DW Rosie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:32

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 15:50

Janine1990 schreef:
Bel gerenomeerde stallen langs, die hebben MP en Sporthorses niet altijd nodig, of zetten er maar één op. Die hebben ook wel eens de wat minder perfecte paarden, qua lopen. Betekent niet dat ze het niet kunnen maken...

Die grootlopers hoeven niet eens per se praktisch te zijn om te rijden hoor... ;) Zie ook column van DW Rosie.

Ben al enkele stallen langsgegaan, maar ook niet zo mijn ding gevonden. Het probleem is vooral dat ik niet al die stallen ken... Bestaat er ergens zoiets als een 'lijstje' waarop zulke stallen staan?

En bedankt voor je tips, ik neem ze zeker in acht.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:59

Tja voor een gezond sportpaard dat ook nog eens leuk kan lopen betaal je nu eenmaal veel, ofwel moet je veel geduld hebben tot je toevallig zoiets tegenkomt voor een lage prijs.
Ik heb vorig jaar in een zoektocht gezeten naar een dressuurpaard, alle paarden waar we zijn wezen kijken voor een "laag" budget werden meteen afgekeurd, wij hebben toen ook ons budget wat moeten bijstellen als ik een paard wou vinden aan mijn eisen.

Ik zou inderdaad alle dressuurstallen in de buurt contacteren, meestal kan je die wel op internet vinden. Ik heb mijn merrie ook via via gevonden bij een dressuurstal, die zetten inderdaad hun advertenties meestal niet online..

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:00

Je zegt dat 15.000 euro boven je budget ligt, maar waar heb je dat dan wel ongeveer liggen? En ik hoef echt geen exact bedrag van je te horen hoor TS, maar... het feit is dat leuk lopende paarden, niet al te oud, leuk formaat, goed gedrag en ook nog eens een echt eyecatcher om te zien meestal niet als koopje op internet gekwakt worden. En als je een budget hebt van 8000-10000 (om maar eens wat te noemen) dan kun je nog best aardig uit de voeten, maar als het meer richting bijvoorbeeld 2000 zit wordt dat natuurlijk veel lastiger.
En daarbij: hebben die mensen die paarden ook als kant en klaar ideaalbeeld aangekocht of zijn daar ook een berg tijd en een hoop kosten aan training e.d. bijgekomen (waardoor het paard uiteindelijk helemaal niet zo goedkoop is als eerst leek) om het zo'n leuk totaalplaatje te laten worden?

Even helemaal los daarvan: mijn ervaring is dat die echte goeie en leuke paarden die ook nog eens voor een leuk prijsje zijn verkregen (en laten we hier de mogelijkheid dat het later alsnog een kat in de zak blijkt te zijn uitsluiten, vergis je daar trouwens niet in) vaak uit van die 'via via' dealtjes komen, oftewel bevriende en bekende handelaren/fokkers, die hun paarden via die weg slijten en nooit op internet. Dan moet je maar net de connecties en het geluk hebben om dan wat leuks tegen te komen. Ken je niet wat mensen om je heen in 'het wereldje'? Heb je die mensen met die paarden die jij als 'voorbeeld' noemt wel eens gevraagd hoe ze aan hun paard zijn gekomen?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:03

Onthoud ook dat de ruiter die erop zit heel veel invloed heeft op hoe het paard loopt. De foto's en filmpjes van de advertentie hoeven niet meteen het toppunt van dat paard te zijn.
Oh en heel vaak zijn die jonge prachtpaarden helemaal niet zo makkelijk te rijden als dat het lijkt hoor. ;)

Edit: Ik heb trouwens mijn paard ook via mijn trainster gevonden. Zij wist dat hij waarschijnlijk in de verkoop kwam, maar er was geen advertentie.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 24-04-17 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:04

Gekocht als veulen, zelf gefokt, goed aan laten rijden en goede begeleiding om het dier de juiste africhting en spieren mee te geven. Die prachtdieren is vaak aardig wat tijd ingestopt om zo ver te komen. Soms heb je een onooglijke twee jarige die twee jaar later een fantastisch mooie zwaan is geworden. Een leuk driejarig zadelmak paard is met een budget tot 10duizend wel te vinden, echter, verwacht geen gp kwaliteit maar een fijne Z proef kan elk paard lopen die de juiste bouw en africhting heeft.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:06

Ik heb mijn pony bij k&k sporthorses gekocht. Weet niet of die iets hebben wat jij zoekt maar volgens mij zoeken ze ook op verzoek. Hun hebben vaak leuke pony's/paarden te koop staan voor een leuke prijs. Ik heb er een superbrave recreatie pony gekocht waar ik nog steeds heel blij mee ben. Je kan ze het beste even opzoeken op facebook!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:06

De "prachtpaarden" die jij beschrijft zijn vaak het product van veel training, goed stalmanagement enz... Die zijn zeker niet allemaal kant en klaar gekocht...
Als je weet wat je doet kun je van een gezond,goedkoper paard ook zo'n "prachtpaarden" maken.

Net zoals een onkundige ruiter zo'n "prachtpaard" heel vlug in de vernieling kan helpen...

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:08

De goedkopere paardjes die perfect lopen, zoals ik ze heb gezien in elk geval, zijn projecten waar een klik is en waar de ruiter al even mee bezig is.

Heel, heel soms vind je een prachtige 2-jarige die als 3-4 jarige nogsteeds super uit de verf komt. Heel,heel, heel soms vind je per toeval iets op een stal, op mp, of via via.

Een 'goedkoop' goed paard kost tijd en geduld- ofwel in het vinden van een ingereden paard, ofwel bij het inrijden van een jong talent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:09

Soms moet je ook even ergens doorheen kunnen kijken en zien hoe een paard/pony word als je er lekker mee aan de gang gaat. Zie hieronder bijvoorbeeld mijn pony toen ik hem kocht (als vierjarige), en vier jaar later. Ik ben echt geen sterrruiter en toch ziet hij er nu heel anders uit.

Afbeelding

Ik snap dat dit absoluut niet het type is wat jij zoekt, en hij is ook niet te koop :D Maar even als indicatie hoe erg een paard kan veranderen, en dat dat dus ook iets is om op te letten. Een paard met potentie wat niet kant-en-klaar is kan bij een wat lager budget een prima keuze zijn :)

Kabayo

Re: Paard vinden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:26

Mijn ervaring is dat je niet moet zoeken. Je loopt vanzelf een tegen het lijf :) bezoek veel stallen. Neem niet te snel je beslissing

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:29

Ik kwam de mijne toevallig tegen bij een boer waar ik al jaren kom. De klik was er niet direct en hij zag er niet uit maar nu een half jaar na aankoop is het al een heel ander paard geworden en is hij überhaupt echt paard geworden.
Heb er 1800 voor betaald (4 jaar) en er zit een leuk gelders papiertje op.
Gezien zijn bewegingen en voorkomen zou hij best een leuk eind in de sport mee kunnen komen als allround sportpaard :j
Maar het is ook maar geluk hebben ;)