Mijn eerste pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ponymeidje

Mijn eerste pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:04

Hallo!
Ik krijg binnenkort mijn eerste pony..
ong. 7 juli
Ik wil graag een connemara voor recreatie rijden en zo nu en dan een wedstrijdje
Heeft iemand tips voor een pony?
Of weet je een leuke pony?
Ik zou het liefst een pony tussen de 7-14 jaar willen is dit een goede leeftijd?
Mijn maximale prijs is 2500
Groetjes
Ponymeidje

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:16

Niet zomaar de eerste de beste pony kopen die je ziet, ook al is die nog zo leuk :) Een vriendin van me heeft dat ook gedaan en dat beviel uiteindelijk zo slecht, dat de pony weer weg is gegaan.
Je kan hier op de boktmarkt rondkijken, facebookpagina's, misschien via mensen op de manege als je daar rijdt, etc.

Ga veel kijken bij pony's die in jouw categorie vallen en zodra je een leuke pony hebt gevonden, ga er dan altijd meer dan één keer heen. :) Wel erg leuk dat je een pony krijgt! Succes!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:17

Zet je advertentie op Boktmarkt,Marktplaats,etc. Veel suucces en plezier!

Ponymeidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 16:28

Danielleeee_ schreef:
Niet zomaar de eerste de beste pony kopen die je ziet, ook al is die nog zo leuk :) Een vriendin van me heeft dat ook gedaan en dat beviel uiteindelijk zo slecht, dat de pony weer weg is gegaan.
Je kan hier op de boktmarkt rondkijken, facebookpagina's, misschien via mensen op de manege als je daar rijdt, etc.

Ga veel kijken bij pony's die in jouw categorie vallen en zodra je een leuke pony hebt gevonden, ga er dan altijd meer dan één keer heen. :) Wel erg leuk dat je een pony krijgt! Succes!

Bedankt voor de tip! :)

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:36

Neem iemand mee die verstand heeft van een pony/paard kopen.
Dit kan je instructrice zijn of iemand die je kent met een eigen pony. Zo kun je de fout niet maken dat je een zieke pony koopt (laat altijd de pony klinisch keuren door een dierenarts!)

Ponymeidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 18:17

sat_nath schreef:
Neem iemand mee die verstand heeft van een pony/paard kopen.
Dit kan je instructrice zijn of iemand die je kent met een eigen pony. Zo kun je de fout niet maken dat je een zieke pony koopt (laat altijd de pony klinisch keuren door een dierenarts!)

Bedankt voor de tip! Dit zal ik zeker doen!

Ponymeidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 18:18

anjali schreef:
Zet je advertentie op Boktmarkt,Marktplaats,etc. Veel suucces en plezier!

Bedankt!

CastaMickey

Re: Mijn eerste pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 18:27

Pin je niet vast op een ras. Ga gewoon kijken bij elke pony die obv de beschrijving bij je lijkt te passen. Neem niet een al te kleine pony, wie weet moet hij dan over een paar jaar weer weg en dat zou natuurlijk zonde zijn. Veel plezier! :)

Ponymeidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-17 18:37

CastaMickey schreef:
Pin je niet vast op een ras. Ga gewoon kijken bij elke pony die obv de beschrijving bij je lijkt te passen. Neem niet een al te kleine pony, wie weet moet hij dan over een paar jaar weer weg en dat zou natuurlijk zonde zijn. Veel plezier! :)

Bedankt voor de tip..

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 08:11

Mogen we je lengte weten? Dan is het wat makkelijker meedenken. En er zijn ook nog veel leuke rassen buiten de connemara. En hoe lang rijd je al?

Ponymeidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-17 16:25

Bananas schreef:
Mogen we je lengte weten? Dan is het wat makkelijker meedenken. En er zijn ook nog veel leuke rassen buiten de connemara. En hoe lang rijd je al?

Ik ben nog. 1.60 en ik rij 3jaar

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:39

Hoe oud ben je? En denk je nog te moeten beginnen aan een groeispurt? Ik zou indd ook niet naar een specifiek ras kijken. Wat voor eisen moet je pony nog meer hebben, buiten het bovenstaande? Wat moet ie kunnen bijvoorbeeld?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 16:41

Als je leeftijd klopt met wat er op je profiel staat ben je 11 en nu al 1,60. Dan zou ik sowieso kijken naar een steviger en wat groter ras. Kans zit erin dat je nog flink wat gaat groeien en dan zou het jammer zijn als je binnen een paar jaar van je pony af bent gegroeid.

Daarnaast staat hierboven inderdaad de tip om iemand mee te nemen die verstand heeft van paarden, dat vind ik ook een hele goede tip die ik zelf ook zou geven. Overleg vooraf goed met die persoon wat je verwacht van je pony, wat je ermee van plan bent, wat je kunt uitgeven. Dan kan hij/zij je misschien ook helpen bij je zoektocht.

Wat ik hierboven ook al heb gelezen is dat je inderdaad niet zomaar met een pony naar huis moet gaan. Als je een pony ziet/uitprobeert die je leuk vind moet je je hem/haar eigenlijk eventjes laten keuren voordat je besluit hem/haar te kopen, zodat je zeker weet dat je pony gezond is. Dan kan hij nog lekker lang mee! De persoon die met jou mee gaat die verstand van paarden heeft zal vast weten wat dat keuren inhoudt. :)

Nora_lovely

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:08

Als je een leuke pony hebt gevonden die bij jou past is het ook handig om te vragen of je de pony op proef mag hebben.
Dan kan je kijken of het klikt zonder dat je de pony al gekocht hebt.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:13

Een Connemara kun je natuurlijk wel heel lang op omdat ze veel diepte hebben en wat forser zijn. Maar hecht je niet aan één ras! Ga naar pony's kijken die je leuk lijken, of het nou een New Forest, Connemara of Welsh is. :j

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:18

Pin je idd niet teveel vast op een ras, kijk naar een paard dat jou aanspreekt en wat je kwa karakter wilt.
Toen ik mijn eerste paard kreeg wou ik heel graag een KWPN maar dat is uiteindelijk een haflinger geworden hahaha.. :')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:27

Niet teveel naar het ras kijken! Ik snap goed dat je een voorkeur hebt en bijvoorbeeld geen fjord, tinker of fries wilt. (Of je wilt dat juist wel :Y) ) Maar kijk naar de leeftijd, ervaring van het paard, grootte zodat je er lang genoeg mee vooruit kan. Kies niet direct een pony die je op het eerste gezicht heel leuk lijkt, of mooi er uit vind zien. Je moet natuurlijk wel een klik hebben met de pony.
Dus om de punten op een rijtje te zetten:
- Niet naar ras/kleur kijken!
- Kijk naar ervaring en leeftijd, een pony die wat ouder is is vaak wat rustiger en heeft meer ervaring met buitenrijden/wedstrijden/trailer enz. (Ik zou dan kijken naar ong 10-12 jaar)
- Moet juiste lengte hebben (dus niet te klein!)
- Neem inderdaad iemand met meer ervaring en kijk mee
- Plaats advertenties met je wensen
- Let op veel dingen: is de pony makkelijk met trailer/wassen/opzadelen, geen gebreken?
- En als laatste, als je denkt dat je de perfecte pony hebt gevonden, een klik ermee hebt maar net 100/200 euro duurder is, zou ik daar eerder voor gaan dan een pony van 2000 euro maar die toch nog gebreken heeft

Succes! :)

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 14:59

Wat leuk! Komt de pony bij huis staan of op een stal? Als je pony aan huis komt, zorg dan wel voor een weidemaatje en zorg dat er iemand met ervaring je bijstaat!! Hopelijk hebben je ouders ook ervaring met paarden en kunnen/willen je hierbij bijstaan (zoals longeren, enz.). Dat is cruciaal! Want je zult momenten tegenkomen, dat het tegenvalt, of even niet weet wat je met een situatie aan moet. Dan is het heel belangrijk dat je terug kan vallen op ervaren mensen. (Is mijn ervaring!)
Neem inderdaad iemand mee als je gaat kijken bij een pony! Iemand die verder kijkt dan de eerste indruk.
Let op bij handelstallen... ik heb er niet zulke goede ervaringen mee. Zeker niet omdat wij toen ook nog beginners waren.
We hebben een D pony van 15 jaar gekocht bij een particulier. Een heel eerlijk verhaal, dochters reden er niet meer op, stond nu te vaak in de wei. Echte beginnerspony, voorheen op manege gelopen. Ze kenden de pony door en door en we hebben nu nog steeds af en toe contact met ze.
Bij deze pony hebben we echt precies gekregen wat ze verteld hebben en 100% tevreden over.
Onze andere pony komt van handelsstal, ook een gouden ponytje, maar we hebben toch best wat achteraf moeten ontdekken, wat zij ook niet hadden kunnen weten. Gewoon omdat ze de pony niet door en door kenden.
Succes!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:34

Aangezien dit topic is aangemaakt door een SA hierbij een slotje.