Vragen over jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anneke1997

Vragen over jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 23:30

Hallo allemaal.
Ik heb een nieuw verzorgpaard, 4 jaar en onbeleerd. Het is mijn taak om haar te leren longeren en te wennen aan het zadel/hoofdstel, dan rijd een andere vrouw haar in en als het kan ga ik erop. Ik heb nu een paar vragen.
1. Hoe kan ik het leren longeren het beste aanpakken? Vandaag heb ik het geprobeerd door aan het halster(hoofdstel met bit kent ze nu 2 dagen, dus ga ik er niet meteen mee longeren) in de bak aan de longeerlijn te laten lopen met iemand ernaast, dit deden we 5 minuten maar dit snapte ze niet zo goed. We zijn toen maar gestopt, want we willen het niet verkeerd aanleren en het werkte niet.
2. Vanaf wanneer moet ik beginnen met longeren met een longeerhulp?
3. Hebben jullie nog andere oefeningen om te doen?
Ze kan al met zadel+singel op lopen, een hoofdstel met bit kan ze al in en gaan we binnenkort mee oefenen met lopen. Aan de hand lopen we balkjes en slalommen en ondertussen halthouden en dan weer lopen etc.
4. Ze heeft moeite met evenwicht houden tijdens het hoevenkrabben. Nu kan ik de voorvoeten 5 sec pakken en daarna 'valt' ze om(ik bedoel dat ze geen evenwicht meer heeft, en daardoor haar voet wegtrekt om goed te staan), en bij de achtervoeten kan ze het max 2 sec want anders valt ze echt om(denk ik). Hoe kan ik dit het beste oefenen?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze punten! :)

Groetjes :wave:

Maartje1990

Re: Vragen over jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:36

als je niet goed weet waar je moet beginnen qua longeren kan je het beste hulp inschakelen.

Ik herken je probleem met hoevenkrabben eigenlijk niet, mijn paard vond het niet fijn als ik haar hoeven te hoog optilde in het begin. Dus misschien laag bij de grond houden?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 23:44

Hoe aanleren te longeren is lastig uit te leggen via de computer.
Je begin was goed maar zoveel hangt van jouw houding af of het paard snapt wat je bedoelt. Dat is niet simpel uit te leggen, daar heb je iemand voor nodig die naast je staat en je daar gelijk mee kan helpen.

Longeerhulp is pas aan de orde als zowel jij als het paard het longeren onder de knie hebben, het paard een longeerhulp nodig heeft en jij weet hoe je ermee om moet gaan.

Wat hoevenkrabben betreft, het kan aan het verlies van evenwicht liggen maar ook net zo goed aan uitproberen.

Anneke1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 23:53

Nuscaniels: Ik weet hoe ik een longeerhulp moet gebruiken en dit doe ik ook soms met ervaren paarden, maar ik heb geen idee of het slecht is om nu al te gebruiken omdat ze nog in de groei is. Als ik je goed begrijp kan ik hier gewoon mee beginnen als het longeren goed gaat?
Ikzelf heb het idee dat het geen uitproberen is, aangezien ze na de 2-5 echt uit evenwicht raakt en ik geloof dat ze dit nog nooit eerder heeft gedaan.
Maartje1990: Hulp is niet altijd mogelijk, ik doe het met een vriendin en de eigenaresses hebben een drukke boerderij en het paard staat 8 km verderop. Als er iets ergs is zijn ze natuurlijk bereid om te komen maar ze kunnen ons niet overal mee helpen. Ik dacht ik vraag hier om hulp :)
Laag bij de grond houden ga ik morgen mee oefenen! Misschien helpt dat wel.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 06:28

Ik vind het een slecht plan om een onervaren persoon een jong onbeleerd paard voor te bereiden op het beleren. Dat is een hele verkeerde basis!!

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:02

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:12

Tsjah, ik zou beginnen met los- en grondwerk. Dan is de stap naar longeren veel makkelijker te maken.

Maar eerlijk? Zoek iemand met ervaring en ga zelf niet aanklooien als je al niet weet hoe je een paard 'leert' longeren. Dat is vragen om problemen...

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:22

Groen + groen = bont en blauw.
Paarden beleren is vakwerk. Je krijgt maar één kans om het goed te doen. Als jij niet weet waar te beginnen moet er (professionele) hulp ingeschakeld worden.
Waar jullie nu mee bezig zijn is een recept voor een foute basis. Dat zou de eigenaar ook moeten weten. Dit klinkt weer als een eigenaar die voor een dubbeltje op de eerste rang wil door een jonge enthousiaste maar nog onkundige meid in te schakelen.

Voor het (leren) longeren in elk geval beginnen met een deel van de bak afzetten, ca. 15 meter. Dit kan bijvoorbeeld met rood-wit lint en een paar staanders.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:29

Voor het longeren inderdaad een cirkel van een meter of 15 afzetten en dan gewoon longeren. Als je goed kan longeren (dat wil dus zeggen met de juiste lichaamstaal) snappen ze dat vrijwel gelijk. Zo spannend is dat niet.

Verder doet iedereen het anders. Bij mij kennen ze geen hulpteugels ed voor ik er op stap. Sommige mensen doen eerst lange lijnen zodat er een stuur op zit, maar ik vind het makkelijker om dat te doen terwijl ik er op zit.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:49

Voor het hoevenkrabben, als ze "omvalt" komt dat doordat ze geen evenwicht meer heeft. Het kan helpen om met je schouder onder het been/schouder van het paard te gaan staan. Zo kan ze als het ware aan jou een beetje haar balans vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:52

dat evenwicht moet ze nog leren gewoon blijven trainen probeer steeds iets langer!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:52

Ik zou ook zeggen, zoek begeleiding!
Als je deze vragen moet stellen dan ben je nog niet klaar om een jong paard te beleren.

En bedenk ook dat als hij is 'ingereden' hij nog niks kan behalve linksom en rechtsom beetje stap, draf, galop en een volte hier en daar.
Het echte werk begint dan pas. En het is ook belangrijk dat dit goed gebeurt!

Wat is het voor paard? Een wat lager in het bloed staande pony of paard zal makkelijker gaan dan een bloedbeestje.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 07:58

Longeerhulp gebruik je als het paard in kwestie het ook nodig heeft en pas als die de basis van longeren snapt.

Een ervaren paard rondjes laten lopen is niet hetzelfde als kunnen longeren.

Kan die vrouw die hem gaat inrijden niet helpen, neem aan dat zij wel de ervaring heeft met alles. Dat hoop ik tenminste.

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:09

Ik heb geen idee hoe oud je bent. Maar als ik zo je bericht lees raad ik het je af om 'alleen' te doen. Bij mij is dit ooit grandioos fout gegaan met mijn pony, lichaamshouding is bij longeren gewoon ontzettend belangrijk en dat wist ik toen niet. Pony steigerde naar mij en draaide om etc. Zorg alsjeblieft voor een goede basis en zoek iemand die je longeer lessen wil geven. Verder inderdaad een cirkel afzetten, dit maakt het een stuk makkelijker.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:29

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 20:50

Iemand zoeken die het je goed kan leren...er kan zoveel fout gaan en dan ben je heel ver van huis