Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 14:05

Hallo,

Nooit gedacht dat ik dit topic ging openen maar goed, de titel zegt het eigenlijk al.
Ik heb er gewoon geen zin meer in, ik kan geen motivatie meer vinden om naar mijn pony te gaan. Elke keer zeg ik weer 'vanaf nu ga ik vaker heen' maar ik kan het gewoon niet opbrengen om mij om te kleden en op de fiets te stappen en naar hem toe te gaan
Deze winter heb ik een enorme winterdip gehad en kom daar nu nog steeds moeilijk uit en ik denk dat het daar ook mee te maken heeft.
Ergens baal ik hier van want ik hou ontzettend veel van Gijs maar ik kan de zin niet vinden :(. Dit jaar heb ik heb bijna 6 jaar en ik heb er gewoon geen plezier meer in. We doen alles samen maar de fun is voor mij weg. Soms kom ik er wel anderhalve week niet en zelfs dan heb ik nog geen motivatie. ( even voor de duidelijkheid, Gijs staat bij nog 3 andere paarden, krijgt eten van de mensen die daar wonen en hij krijgt ook beweging )
Ik kan er gewoon geen plezier meer in vinden? Alles wat ik met hem deed en leuk vond, vind ik nu niet meer leuk en Gijs merkt dat en word afstandelijker.
In mei ga ik verhuizen en ben bang dat het dan nog minder word omdat ik dan 3 kilometer verder woon en dus 3 kwartier moet fietsen om naar hem toe te gaan.
IK ben vast niet het enige 'paarden meisje' die dit heeft (gehad). Eigenlijk hoopte ik dat jullie tips voor mij hadden om weer gemotiveerd te raken om weer met plezier naar hem toe te gaan want dit verdient Gijs niet..

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:09

Je kan tot een bepaalde hoogte zin maken maar als ik jou zo hoor dan denk ik dat je al verder bent dan dat..

Hoe oud ben je? Want mijn ervaring is dat zodra je gaat studeren je nog minder heen zult gaan en nog meer andere prioriteiten krijgt.

Heel eerlijk, ik zou je pony verkopen. Dat is het eerlijkst naar je pony en jezelf toe. Verkoop hem aan een leuke meid die dolgelukkig met hem is en lekker met hem aan de gang gaat. Daar worden hij en jij waarschijnlijk allebei gelukkiger van!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 14:16

Marit schreef:
Je kan tot een bepaalde hoogte zin maken maar als ik jou zo hoor dan denk ik dat je al verder bent dan dat..

Hoe oud ben je? Want mijn ervaring is dat zodra je gaat studeren je nog minder heen zult gaan en nog meer andere prioriteiten krijgt.

Heel eerlijk, ik zou je pony verkopen. Dat is het eerlijkst naar je pony en jezelf toe. Verkoop hem aan een leuke meid die dolgelukkig met hem is en lekker met hem aan de gang gaat. Daar worden hij en jij waarschijnlijk allebei gelukkiger van!

Ik ben 17, in september begin ik met een nieuwe studie..
Als ik hem zou verkopen verkoop ik hem terug aan de oude eigenaren, dat is de plek waar hij nu ook staat en dus ook voldoende beweging en aandacht krijgt.

anjali

Re: Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:21

Nou,als hij gewoon terug kan naar de oude eigenaren dan zou dat voor je pony een nette oplossing zijn. Maar als ik jou was zou ik even wachten op mooier weer enzo,want als je in een depressieve bui je pony verkoopt kun je best veel spijt krijgen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:23

Als je straks gaat studeren zou ik hem inderdaad aan de oude eigenaren verkopen.

Toen ik ging studeren viel het me ook flink tegen. Lange dagen ineens, reistijd erbij, telkens moe zijn als je thuis komt. Ik vond het erg pittig om met een hoofdlampje op in de gure winterse buien 's avonds na school nog uit te mesten. Als je nu al, met al deze vrije tijd, eigenlijk niet zo'n zin meer hebt, kan ik je op een briefje geven dat je er tegen die tijd helemáál geen zin meer in hebt.

yvettt02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:24

Ja ik herken dit ook wel... Helaas. Want ik hou super veel van mijn paard. Nu scheelt het nog dat ik haar aan huis heb staan en haar dus ook zelf verzorg. Ik moet er naartoe en maar goed ook. Ik heb er zo vaak gedacht van wat moet ik nu... Maar ik ken mezelf (ik lijd aan zware depressies) en weet dat mijn buien snel wisselen, als ik me slecht voel zoek ik niks en lig ik het liefst de hele dag in bed. Het weer heeft hier ook invloed op en zodra de 'donkere tijd' afgelopen is het lente wordt gaat het vaak iets beter.Ik weet niet hoe dat bij jou zit natuurlijk maar ik zou nog even wachten anders krijg je misschien spijt en dat zou zonde zijn

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:25

Ik heb nooit een eigen paard gehad, maar ik ben wel een halfjaar vrijwel gestopt met rijden. Geen motivatie; ik dacht dat ik het toch nooit zou leren dus wat zou ik het weinige geld dat ik heb nog langer daaraan besteden? Uiteindelijk kwam de zin gewoon weer terug en intussen ben ik behoorlijk fanatiek bezig.

Mijn ervaring is dat oude hobby's altijd wel weer in een of andere vorm terugkomen. Dat gold voor zulke stoffige dingen als vreemde talen leren of munten sparen. Voor de band met paarden geldt dat vast nog veel meer. Daar heb ik niet mee gezegd dat dat heel gauw weer gaat gebeuren. Misschien pas als je dertig bent; dan is die hele pony al dood of bejaard...

Maar als ik jou zo hoor, maakt het voor je paard niet uit of hij van jou is of van een ander. In dat geval: hou hem nog maar even en verkoop hem pas als je in geldnood zit (je gaat studeren, dan kan dat voorkomen....). Als je over een maandje of zes weer zin hebt, kun je zo teruggaan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:26

Dan verkoop je ze en ga je voetballen of balletten of bankhangen...geen probleem toch?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:27

Stoppen en verkopen. Heel simpel. Als je nu al op ziet tegen 10 minuutjes extra fietsen, dan kan je beter iets anders gaan doen :) Waarom zou je jezelf kwellen met iets waar je geen plezier meer uit haalt?

Het moet een hobby blijven, geen gewoonte waarvan je denkt dat het bij je hoort.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 14:28

Het scheelt gelukkig dat ik altijd nog langs mag komen als Gijs wel weer terug zou gaan. Ze zouden het mij ook nooit kwalijk nemen.

Heb nu toch maar weer de kleren aangetrokken en ga naar hem toe.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:30

Probleem: "Ik heb geen zin/motivatie meer in paarden"
Oplossing: Stoppen en verkopen

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:33

Als het zo ontzettend veel moeite kost om jezelf bij elkaar te rapen en plezier te hebben met je pony, dan zou ik besluiten hem te verkopen. Je vrije tijd wordt alleen maar kostbaarder naarmate je gaat studeren en dat zal je motivatie dan (denk ik) ook niet ten goede komen.

Ik denk dat iedereen wel eens een "dip" heeft op het gebied van paarden, maar dit gaat vaak niet zo ver als dat het op dit moment bij jou gaat. Je moet het er wel voor over (blijven) hebben en als dat niet zo is dan moet je knopen doorhakken. In de wintermaanden ben ik ook wat minder gemotiveerd om uren bij de pony's te hangen, maar het kost mij geen moeite om hun twee keer per dag te verzorgen. Als je het niet eens mist na anderhalve week, dan denk ik dat het de juiste keuze is om hem te verkopen, zéker als hij terug kan naar zijn vorige eigenaar.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:45

Kan je niet met de vorige eigenaren waar hij nu ook staat dit bespreken? Wellicht kan je met ze afspreken dat jij "voorlopig" afstand van hem doet ( in bruikleen geeft oid) en kijkt hoe dat bevalt. Heb je na bijv 3 maanden nog steeds geen motivatie, dan verkoop je Gijs aan hun?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:46

Gewoon Gijs verkopen aan iemand die er wel zin in heeft.

Is geen schande hoor, ik heb ook mn paard verkocht toen ik er geen zin meer in had. Kan gewoon gebeuren. En daarnaast is paarden houden best een dure hobby en als je het dan niet meer leuk vindt het geld niet echt waard.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 14:59

Als je er echt geen plezier meer in hebt, dan is de oplossing terug verkopen aan de vorige eigenaar natuurlijk een prima optie.
Maar, en dit is absoluut niet negatief of slecht bedoeld, sluimert er niks anders waardoor het komt dat je jezelf echt niet meer kan motiveren voor datgene wat je altijd met heel veel plezier deed ? Ik denk dan aan een vorm van onderliggende depressie of dergelijke. Vaak is weinig / geen motivatie meer in je hobby al een eerste alarmbelletje. Zijn er nog zaken waarvan je denkt...zo was ik vroeger helemaal niet ?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:00

Pandora2 schreef:
Als je er echt geen plezier meer in hebt, dan is de oplossing terug verkopen aan de vorige eigenaar natuurlijk een prima optie.
Maar, en dit is absoluut niet negatief of slecht bedoeld, sluimert er niks anders waardoor het komt dat je jezelf echt niet meer kan motiveren voor datgene wat je altijd met heel veel plezier deed ? Ik denk dan aan een vorm van onderliggende depressie of dergelijke. Vaak is weinig / geen motivatie meer in je hobby al een eerste alarmbelletje. Zijn er nog zaken waarvan je denkt...zo was ik vroeger helemaal niet ?

TS is 17, dat leven verandert... De meeste jonge meiden stoppen rond die leeftijd met de paarden :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:07

Je hoeft niet gelijk depressief te zijn als je interesses veranderen :=

Ik ging ook jarenlang dagelijks naar mijn paard, het was m'n allergrootste hobby.
Maar ineens vond ik andere dingen ook leuk en ging ik nog maar twee keer per week, en ik miste het niet eens.

Kan gewoon hoor :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:13

Uiteraard kunnen je interesses gewoon veranderen op die leeftijd, maar ik wou dit toch even aanhalen omdat dit toch ook wel tot de mogelijkheden behoort, ongeacht je leeftijd. Absoluut niks om je voor te schamen en al zeker niet slecht of negatief bedoelt, zoals ik al schreef :o

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:26

Waar heb je dan precies geen zin in? En als je er eenmaal bent, ben je dan toch wel blij dat je geweest was? Lukt het je niet om doelen te stellen? Nieuwe dingen te proberen of les te nemen? Bijvoorbeeld springen, dressuren of juist veel op buitenrit. Je opgeven voor een onderlinge wedstrijd of een run & ride. De zomer komt eraan, de mooiste tijd van het jaar!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:27

Dat kan. Bij mij kwam het iets later, rond mijn 23e. Ik heb nog wel even paarden gehad daarna maar op een gegeven moment toch echt gestopt en het gaf veel rust eigenlijk. Paarden kosten al veel tijd, geld en inspanning en als je motivatie dan niet meer hebt moet je gewoon stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:32

Harvey1 schreef:
Waar heb je dan precies geen zin in? En als je er eenmaal bent, ben je dan toch wel blij dat je geweest was? Lukt het je niet om doelen te stellen? Nieuwe dingen te proberen of les te nemen? Bijvoorbeeld springen, dressuren of juist veel op buitenrit. Je opgeven voor een onderlinge wedstrijd of een run & ride. De zomer komt eraan, de mooiste tijd van het jaar!

Volgens mij heeft de TS een shetlander, dan wordt springen toch al snel vrijspringen, dressuren wordt al snel vrijheidsdressuur/lange lijnen/mennen..

TS, het is geen schande om te stoppen met je hobby als de zin en de fut er niet meer voor is. Dat is ook onderdeel van het ouder worden; interesses die veranderen en überhaupt gewoon het leven dat veranderd.

Zeker als je weet dat er voor je pony an sich niets veranderd en dat je wel altijd langs kan en mag komen en mag komen knuffelen en doen.. Dan is er geen schande aan. En mocht het na een jaar zo zijn dat je hem 'toch' weer als eigen pony wilt, dan zullen daar ook afspraken over te maken zijn gok ik zo.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:38

Ik kan het helemaal niet begrijpen, ik heb zelf wel eens minder zin gehad in paarden maar toen had ik nog geen eigen pony. Eenmaal eigen ben ik er het liefst wel meerdere keren per dag te vinden. Juist in drukke tijden vind ik mijn heil bij mijn pony.

Maar als je het nu al niet kunt opbrengen zou ik het zeker stoppen, voor iedereeen eerlijk en kan jou ook veel rust geven.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:39

Ik heb het gehad rond een jaar of 16, ik ging liever uit en had liever vriendjes, inmiddels ben ik 23 woon ik samen en ga ik weer met veel plezier naar de paarden :) nu vind ik uitgaan niet leuk meer, die tijd heb ik weer gehad en geniet nu echt weer van ze. Afgelopen jaar mijn eerste eigen paard gekocht, de rest waren steeds van mijn ouders. Misschien moet je er gewoon even mee stoppen TS, wie weet bloeit de liefde voor paarden (en alles wat daar bij komt kijken) later weer op als je in een andere levensfase komt. Het is geen schande :) ik heb mijn pony in die tijd gehouden omdat ze aan huis staan en papa het ook leuk vind.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:42

Zo gaat het op een gegeven moment. Ik was ook 16 geloof ik toen ik mijn laatste paardjes van de hand deed. Ik had geen tijd en geen interesse meer en ik voelde me alleen maar banketstaaf als ik ze voor het hek zag staan. Ben blij dat ik uiteindelijk een leuk huisje voor ze gevonden heb. Beter voor mij en ook beter voor de paardjes.

Sterkte met je keuze, TS.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:51

Dat je geen zin en motivatie hebt is natuurlijk super vervelend. Maar ik vind ook dat je een gigantische schop onder je kont verdiend. Deze pony is jou verantwoordelijkheid. En ook al zijn er andere mensen die op hem passen, jij bent degene die voor hem beslist. Dus verkopen en tot die tijd een goed baasje zijn want dit verdiend hij niet.