Delphi schreef:Ik zou toch klinisch laten keuren. Al is het alleen maar om te weten wat voor bemerkingen ze vinden. Dan kun je daar wel een beetje rekening mee houden. Het één is natuurlijk ernstiger dan het andere.
Ik vind de pony behoorlijk op leeftijd. Zelf ben ik op zoek naar een ervaren pony, maar ik heb de max. leeftijd op 12-14 jaar staan. Maar mijn doel is 5-6 keer per week redelijk intensief rijden. Wat je er mee kunt doen is afhankelijk van de conditie waarin ze verkeerd en wat ze gewend is qua belasting. 3 á 4 keer per week rustig rijden zou volgens mij nog moeten kunnen als de pony dit ook gewend is.
Welke leeftijd ook, er is altijd een risico dat het dier iets gaat mankeren of geblesseerd raakt. Maar de kans op medische kosten bij een oudere pony van 23 lijkt mij wel groter dan bij een 8 jarig paard. Ik zou dus wel zorgen voor een spaarpotje voor medische kosten.
Wat ik ervoor zou betalen? En alles erop en eraan .... bedoel je daar o.a. een hoofdstel en zadel mee? Pfff dat ligt ook een beetje aan welk niveau de pony gelopen heeft en in hoeverre het dus een goede leerpony zou zijn. Aan goede papieren heb je mijn inziens vrij weinig. Althans ik zou nooit geen veulentje meer fokken met een merrie op die leeftijd (als het al een merrie is).
Een brave en relatief fitte pony die in het verleden L of M gelopen heeft, daar zou ik tussen de 500 en 750 euro voor geven incl. zadel, hoofdstel en keuring.
Voor een nog fitte pony die Z1 of Z2 tussen de paarden gelopen heeft zou ik rond de 800 euro over hebben incl. toebehoren en keuring.
Een pony die echt succesvol in de subtop heeft gelopen en nog erg fit is, zou ik max. 1000-1750 euro voor over hebben denk ik incl. toebehoren en keuring.
Niet erg hoge prijzen als je kijkt naar het niveau, maar de leeftijd zou er bij mij toch voor zorgen dat ik er niet meer dan max. 1750 euro voor zou willen betalen.
Nu ben ik niet iemand die regelmatig paarden koopt, maar dit is wat ik er persoonlijk max. voor over zou hebben. Ik denk dat je zelf ook moet kijken wat JIJ er max. voor over hebt. En dan er vanuit gaan dat je je potje voor de DA misschien al best snel nodig zal hebben en dat het waarschijnlijk een pony is waar je maar enkele jaren echt op kunt rijden.
En dan ben ik ook nog uitgegaan van een passend, net, maar wel simpel zadel. Eén vrij nieuw leder dressuurzadel van een goed merk is natuurlijk best wat waard, meer dan de pony zelf. Dat zou de prijs dan nog wat omhoog drukken.
De pony is bij zijn huidige baas recreatief bereden en hij maakt graag een sprongetje. Verder geen wedstrijden of zware belasting...
En met alles er op en er aan bedoel ik zadel, hoofdstel, halsters en dekens.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, heb in echt iets aan!
Laatst bijgewerkt door AlexaV op 10-04-17 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt