Paard kopen zonder stamboom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funidreamer

Paard kopen zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 14:53

Hoi iedereen,
Zoals de titel al zei, heb ik een leuk paard gevonden waar ik graag eens bij zou gaan kijken.
Maar ik vroeg me af, is het risicovol om een paard te kopen zonder stamboom? (Wegens ziektes enzo)
Het is een Arabier van 4 jaartjes oud. Hij heeft wel een paspoort.
Alvast bedankt voor de hulp.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:55

Op een stamboom kun je niet rijden :+
Als de prijs er naar is, zou het mij echt totaal niets uitmaken, wel of geen papier erbij!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:55

Een volbloed Arabier heeft eigenlijk altijd een stamboom? Waarom is die niet bekend?

Op zich rij je niet op een papier, dus in dat opzicht is het niet erg van belang. Behalve evt als je zelf wil gaan fokkken. Maar het is wel apart om een Arabier te vinden zonder dat de afstamming bekend is.

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:56

Hoi!
Ik heb ook een arabier zonder stamboom gekocht, zijn stamboom is wel te vinden op pedigree maar hij is nooit ingeschreven bij het stamboek.
Het enige nadeel dat je hebt is dat je geen officieel stamboek papier hebt.
Zo lang hij wel een paspoort heeft zal het allemaal wel meevallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:56

Uit de stamboom kun je afleiden die de voorouders zijn, als over die lijnen bekend is dat een bepaalde kwaal voorkomt dan geeft dat een indicatie voor jouw paard. Of bij voorbeeld zoals met mijn ruin voor zijn persoonlijkheid. Allebei zijn ouders zijn nogal uitgesproken types.

Als van het paard wat jij op het oog hebt wel bekend is wie de (voor)ouders zijn kun je natuurlijk ook aan de hand daarvan op zoek. Je hebt dan de zelfde informatie, alleen niet een papiertje waar het allemaal op staat. Ik heb het afstammingsbewijs van mijn paard netjes in een map gedaan 8 jaar geleden en nooit ergens voor nodig gehad ;) Hij is een ruin, net als het paard waar jij bent gaan kijken, dus voor de fok is het ook al niet nodig.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:58

Ik persoonlijk zou lak hebben aan die stamboom. Elk paard kan ziek worden en meestal zijn de 'vuilnisbakkies' juist veeeel sterker en met minder erfelijke ziektes dan de raspaarden. Wel altijd laten keuren, ongeacht de stamboom :)

Brego93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:58

@Djilna, ik heb geen stamboom erbij omdat hij uit Frankrijk komt. Hij is destijds niet ingeschreven omdat ze dachten dat hij het niet zou halen wegens verstoten uit de kudde en ondervoed etc. Hij is toen op transport naar nederland gekomen omdat iemand het wel wilde proberen en heeft daardoor dus zsm een paspoort gekregen van een onbekende afstamming.

Probeer nu maar eens toch nog de stamboek papieren te krijgen/in te schrijven... :(

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 16:53

Wauw dankjewel allemaal voor de reacties! :D
Ik denk dat ik er dan zeker eens naartoe ga gaan :)
Bedankt voor alle hulp :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:58

Poekkie schreef:
Ik persoonlijk zou lak hebben aan die stamboom. Elk paard kan ziek worden en meestal zijn de 'vuilnisbakkies' juist veeeel sterker en met minder erfelijke ziektes dan de raspaarden. Wel altijd laten keuren, ongeacht de stamboom :)

Dat idee heb ik wel bij honden bijv, maar niet zozeer bij paarden.
Een paard fok je met een fokdoel en een Gebruikersdoel. Sommige kruisingen zijn echt niet handig voor het gebruik voor bijv de sport. Een paard waar je op gaat rijden of mee mennen, die moet daar wel geschikt voor zijn.

Maar stamboom is niet belangrijk wanneer je niet van plan bent om te fokken.
Met of zonder stamboom is goed keuren het belangrijkste. Doe dit op een kliniek, zodat je bij twijfel over een afwijking gelijk een foto kunt laten maken.
Met een Franse stand bijv zal het paard gerust door de keuring komen, maar jij moet dan aan de d.A vragen welke risico's zo'n stand kan geven. Sommige afwijkingen geven grotere kans op slijtage en dus kreupelheid, die plekken kun je dan op de foto zetten wanneer je op de kliniek bent.
Lees je goed in voordat je over gaat tot keuren en kopen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:01

Ja hoor, niets mis mee. Van heel veel paarden is 1 van de ouders niet bekend, waardoor er al geen volledige stamboom is.

Het is inderdaad een must een stamboom te hebben als je wilt gaan fokken. Bij bepaalde ziektes kan een stamboom meer informatie geven, in veel gevallen dan ook weer ivm het fokken. Karakter kan je terugvinden in de stamboom, maar zal meestal gewoon blijken uit hoe het paard reageert op bijzondere situaties. Kortom: gewoon gaan kijken!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:06

Een stamboom is er alleen maar om tegen aan te pissen, zeggen we hier vaak. Zolang het dier gezond en gekeurd is en jij er een klik mee hebt, dan heeft de stamboom verder geen toegevoegde waarde.

Quickly2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:07

Wel ik vind altijd dat je sowieso een paard moet keuren voordat je hem koopt, hiermee kan je al zien of hij goed loopt of hij last heeft van iets. Ik vind een stamboom daarom dus niet persé nodig.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:09

Mijn verzorgpony heeft ook geen stamboom.
Omaatje loopt al 23 jaar op deze aardbodem rond zonder 1 kwaaltje :+!
Gewoon gaan kijken dus :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard kopen zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:53

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Goof

Re: Paard kopen zonder stamboom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:54

Aan een stamboom heb je geen reet en het is al helemaal geen garantie op een gezond paard.
Lekker gaan kijken dus, veel plezier.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:03

Bij rassen vind ik een stamboom in zekere maten wel degenlijk belangrijk.

Men verkoopt namelijk kruisingen vaak genoeg als zijnde AV.
Men noemt dat gerust een arabier
En durven dan ook de prijs op te schroeven.

Een Arabier is dus geen kruising maar een Arabisch volbloed...

Het is in ieder geval wel raadzaam om de pedigree te weten.

Mocht het in het paspoort staan dan kan je zien of het om een raszuivere AV gaat.
Staat alles op onbekend en je wilt echt voor een raszuivere gaan zou ik stamboom dus zeker wel belangrijk vinden

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:11

Een paard is pas een Arabisch volbloed als dat kan worden aangetoond natuurlijk. Juist een paard zonder stamboom, ook al is het raszuiver, is daarom minder waard.

Voor een paard zonder stamboom de zelfde prijs betalen als voor een aantoonbaar raszuiver paard is natuurlijk niet de bedoeling.