te veel nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

n_i_c_a_evey

te veel nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 13:16

heyhoi bokkertjes,
ik heb een vraag over nageven.
sinds ong. 3 weken geeft manegepony Evey een beetje na.
ze geeft meestal na het galoperen na, als ik haar op een volte zet en wat stelling vraag. gaat heel makkelijk en meestal alleen in draf. in galop gooit ze haar hoofd omhoog zodat ze heel hard kan en in stap zit ze gewoon helemaal vast.
tijdens het draven-nageven gaat ze vaak veel te ver en ik zou de teugels los kunnen gooien en ze blijft het doen (uitgeprobeert, slecht idee, doe ik nooit meer, rest van de les gaf ze niet meer na)
mijn instructrice zegt beter dit dan een hoofd dat zowat recht omhoog kijkt. ze kan nog weleens steigeren.
meestal voor het rijden longeer ik haar met bijzet, en halverwege op haar zitten voor het vertrouwen en mijn zit.
op sommige dagen longeer ik haar ook zo maar daarns niet rijden.
hoe kan ik ervoor zorgen dat ze niet zo diep gaat? ze kantelt haar hoofd ook zo dat haar neus meer naar de borst wijst dan dat haar hoofd recht is.

bij andere rijdertjes gaat het nageven nog niet zo heel goed, ze hebben hem nog niet helemaal door hoe het bij haar zit, zijn trouwens gevorderde ruiters.

is vrij snelle pony, staat hooguit half jaartje op de manege, ze staat ook te koop.
er kunnen alleen gevorderde ruiters op haar rijden die klein van formaat zijn.

ik rijd dr met martingaal.

[size=9]verkooplink voor mensen met interesse: https:
//www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/pony-s/m1133596758-mooie-pittige-bonte-merrie.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr&pos=1
[/size]

(ben een van de weinige dier er op rijd rijden ong drie mensen op dr, behandel dr als me eige)

hoop een aantal leerzame reacties te ontvangen!

Afbeelding hier loopt ze redelijk, meestal gaat ze dus veeeeel verder, met r hoofd tegen dr borst aan zowat.

LoveBodin

Re: te veel nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:38

Je pony geeft niet na op deze manier, hij gaat zogenaamd achter de teugel.
Zeker als jij je teugels los kan gooien en de pony in dezelfde houding blijft lopen, betekent dat dat de pony zich gewoon vastzet. Wanneer jij de teugels naar voren steekt, moet het paard de teugels volgen (liefst richting halsstrekken).
Ze ontrekt zich gewoon aan jou hand, net zoals hoofd omhoog gooien.
Eigenlijk moet je voorkomen dat ze achter de teugel komen, vaak is het toch een te sterke ruiterhand.
Voorwaarts en actief maken is de enige oplossing.
Ik denk dat je te hard gaat en te veel focust op het hoofd. Probeer eerst eens echt actief te gaan rijden, zodat ze heel goed reageert. Daarna veel schakelen en bezighouden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 13:42

Precies, achter de teugel lopen zoals dit heet is net zo proberen van de ruiterhand te ontwijken als er tegen in gaan.
De oplossing is je handen heel stil houden, niet vast maar stil.
Overigens ook als ze met het hoofd omhoog gaat.
En zorgen dat ze heel goed op je beenhulpen gaat reageren.
Dus echt zacht drukken met de kuit zou al reactie moeten geven.
En dan veel overgangen gaan maken. En ja de overgang naar zachter dus ook op je zit. Doordat je je langer maakt in je lijf, rustiger gaat lichtijden. Dus ook niet met je hand.

Maar ik ben bang dat je instructie daar geen les in geeft als ik hoor wat ze nu heeft gezegd dat dit beter is.

Overigens mag het zadel ook 5 cm naar achteren gelegd worden.

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:58

Sowieso ligt het zadel veel te ver naar voren en lijkt het ook niet echt lekker te passen. Dan kan de pony al niet lekker lopen en niet goed ontspannen. Wat je ziet op de foto is geen nageven, maar vastzetten, en soms loopt ze zelfs achter de loodlijn zeg je. Probeer wat meer te ontspannen en haar iets meer teugel te geven. Een nageeflijk paard krijg je pas als ze actief lopen en als ze zichzelf gaan dragen. Vraag anders eens aan je instructice of ze je hierbij wat meer kan helpen en vraag eens aan de manege of ze naar het zadel willen kijken. Want dit zadel lijkt niet goed te passen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 19:06

Het zadel viel mij ook op...dat lijkt zeker niet lekker te liggen. Jouw bovenlijf vind ik ook wat lang voor de pony, dit kan een hefboom effect hebben.

Je kan goed zien dat dit geen nageven is omdat de pony de rug niet gebruikt. Je ziet een holle rug. Een paard hoort zijn rug op te bollen ;)