Analoge paardenfoto's: Twee hobby's in één!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Analoge paardenfoto's: Twee hobby's in één!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 16:52

Sinds een aantal jaar hou ik me af en toe bezig met analoge fotografie. Je weet wel, met een camera en een ouderwets fotorolletje :) Van mijn schoonvader kreeg ik een oude Olympus OM-1 te leen. Een machtig mooi spiegelreflextoestel uit de jaren '70 met verschillende lenzen er bij.
Afbeelding

Ik heb inmiddels een aardige verzameling camera's, waaronder ook een aantal middenformaat camera's, die werken met zgn 120film op spoel. Hier een paar voorbeeldjes:
Afbeelding
(vlnr Daci Royal uit 1948, Philips Box Flash uit 1949 en een Agfa Synchro Box uit 1950/51. Dit zijn de oudste toestellen die ik heb)

Maar de Olympus blijft mijn favoriet. Ben apetrots op dat ding en hij laat me ook nooit in de steek.
Het liefst fotografeer ik met zwart-wit film, omdat ik dat thuis zelf kan ontwikkelen. Hiervoor is, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen complete doka nodig. Je moet alleen het filmpje in het pikdonker in het ontwikkeltankje zien te krijgen. Dat kan ook met behulp van een speciale lichtdichte zak. Zit het filmpje eenmaal in het tankje, dan kan het licht weer aan. Ontwikkelen is zó leuk, het is bijna magie. Om ineens beeld te zien op je filmrol *\o/* En eindelijk te zien wat het resultaat is van je inspanningen!
Het verrassingselement is voor mij een groot deel van de lol. En met film fotograferen geeft natuurlijk beperkingen: je kunt niet eindeloos doorklikken want er zitten doorgaans maar 24 of 36 beeldjes op je film. Middenformaat heeft er zelfs maar 12 per spoel! Bovendien is film vrij prijzig. Dit zorgt er voor dat je wel 3x nadenkt voor je op de sluiterknop drukt en heel kritisch kijkt naar je onderwerp. Ik vind dat zelf erg leerzaam.
Omdat je soms toch moet toegeven aan het gevoel van 'instant gratification' heb ik ook 2 Polaroid camera's. In november kreeg ik dit geweldige bakbeest voor mijn verjaardag:
Afbeelding
De filmcassettes die je voor deze camera nodig hebt (Fuji FP 100c) worden niet meer geproduceerd. Ik heb er een aantal in huis en kan nog bijbestellen, maar ergens in de nabije toekomst is het op = op. Helaas.
En dan heb ik nog deze, de iets bekendere Polaroid 600:
Afbeelding
Hiervoor zijn nog cassettes verkrijgbaar van het (Nederlandse) merk Impossible.

Nou heb ik sinds begin dit jaar natuurlijk twee pony's. En wat is er nou leuker dan twee hobby's te combineren! *\o/* Dus hup naar de wei met verschillende camera's.
Eerst maar eens de Polaroids proberen. Waarna je er achter komt, dat
Afbeelding
... je de belichtingsknop van de EE 100 Special misschien nog niet helemaal onder de knie hebt :+

Afbeelding
... het niet altijd meevalt om de verhouding pony-rest van het beeld evenredig te verdelen O:)

Afbeelding
... Impossible film misschien niet zo goed tegen winterse temperaturen kan? >;)

Ik had nog een halve kleurenfilm over inde Olympus, dus op een mooie ochtend nog een poging gewaagd met mijn favo camera.
Leerpuntje:
- pony's staan niet stil, zoals gebouwen en kunst. Vooral hun oren bewegen continu. Dus kies een hoge sluitersnelheid, tenzij je alleen boze gezichten op de gevoelige plaat wil:

Afbeelding
Haiiii :wave:

Afbeelding

Er is er dan welgeteld ééntje goed gelukt <3
Afbeelding

Conclusie: oefenen oefenen oefenen! De volgende film wordt weer zwart-wit, dan kan ik weer zelf ontwikkelen :)
Hopelijk vonden jullie het leuk om te zien! Wellicht plaats ik in de toekomst nog meer analoge foto's.
Ik heb ook een Flickr account met niet-paardgerelateerde plaatjes: https://www.flickr.com/photos/missksz/albums :)

(mijn geduldige *ahum* modellen waren: Welsh-A merries De Merlenberg's Gladys (schimmel) v. Llannor Paddy, en De Merlenberg's Jula (vos) v. DM Surprise)

Jojoju

Re: Analoge paardenfoto's: Twee hobby's in één!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:55

Super gave foto's!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:58

Gaaf hoor! Leuk dat je er zo actief mee bent!
Ik heb zelf ook een hele verzameling oude camera's waarmee ik af en toe ook aan de slag ga. Zelf vind ik de impossible film inderdaad niet altijd geweldig, mijn winterse foto's kregen ook van die 'vlekken'
Je andere polaroid maakt wel gave foto's zeg! :D

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:01

Wat leuk om te zien! Het lijkt me wel heel gaaf als je ze ook zelf kunt ontwikkelen. Ik kan me goed voorstellen dat dit een heel andere kijk met zich meebrengt dan het huidige 100 plaatjes schieten en er zit altijd wel iets leuks tussen...

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 17:01

Oh analoog, wat hou ik d'r van :) Wat ik zelf altijd een handig trucje vind, is de app: Light Meter, die meet via je camera op je telefoon het licht, je kan je diafragma, sluiter iso alles instellen zodat je weet waar je ongeveer moet zitten :)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 22:01

Wat een leuke reacties, dank jullie wel! :)

Laughterline, ja van die app heb ik gehoord. Ik heb een Nokia/Windows Phone, en dan kun je de meeste apps niet downloaden.
De Olympus heeft een ingebouwde lichtmeter, maar de Polaroid heeft bijv gewoon een draaiknopje van licht naar donker met streepjes als aanduiding, dus dan weet ik met een losse lichtmeter nog niks. Er zijn wel foefjes (sunny 16-regel) maar daar heb ik me nooit zo in verdiept eigenlijk ;)

Heidilover, ik vind die camera zo gaaf! Het is echt een bakbeest. Bij een vriendin van me stond ie op haar werk al jaren te verstoffen op een plank, zij mocht 'm toen meenemen en heeft hem aan mij gegeven als verrassing :D
Met de Impossible film heb ik nog niet echt goede resultaten gehad. Misschien nu het wat warmer is nog eens proberen :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:43

Gaaf hoor!! :D ben benieuwd of je nog betere resultaten met de impossible krijgt!

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:54

Wat gaaf om te zien!
Ik vind die eerste stel foto's ook heel interessant met die 'oude sfeer' nog in de foto's!

Blijf vooral dingen posten, leuk om te volgen! :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:06

Mooie foto's en leuk om te zien. Ik heb zelf ook nog 2 analoge camera's (beide canon) maar ik heb er al jaren niet meer mee gefotografeerd. In de ene weet ik dat er nog een rolletje zit, 400 iso. Die moet eens op, maar ja dat is niet een film die je pakt op een mooie zonnige dag.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:11

Heel leuk! Over de impossible film en winterse temperaturen, ik doe die foto dan meteen nadat ik die gemaakt heb altijd onder mn jas. Zodat ze tegen de kou beschermt worden door een warm mensenlijf en dan wacht ik tot ze ontwikkelt zijn, doen jullie dat dan ook? Zo gaat het wel goed vind ik.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 12:24

Jeeej nog meer reacties! Tof!

Hobbyhorse, ja dat deed ik ook. Heeft toch niet veel geholpen ;)

Rina nou dan neem je die toch mee op een bewolkte dag :D Of ergens binnen/overdekt. Of kiezen voor een hele hoge sluitertijd?

SayaJones dankjewel! Dat zal ik doen! :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:34

Leuke foto's! Ik fotografeer zelf ook veel met mijn analoog spul. Zo weer een paar rolletjes wegbrengen. Straks ga ik de zwartwitte ook zelf ontwikkelen.
Mooie verzameling heb je daar.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 13:12

Dankjewel Magda.
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie analoge (paarden)foto's :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:18

Haha, tof topic! Keep up the good work :D

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:13

Klijntje schreef:
Dankjewel Magda.
Ik ben nu eigenlijk ook wel benieuwd naar jullie analoge (paarden)foto's :)

Analoge paardenfoto's heb ik eigenlijk nog niet echt, maaaar, een gaaf idee is het wel! Een keer eens een shoot volledig analoog nemen :) Nou nog kiezen welke camera.. haha.

Heb wel een paar leuke die ik even kan laten zien:
M'n hondje:
Afbeelding

Portret
Afbeelding

Toch nog iets met paarden :P
Afbeelding

Deze blijft geniaal _O-
Afbeelding

Ik vind analoog zo onwijs lekker he, alleen het geluid al, je leert jezelf gedwongen na te denken over je instellingen en je denkt net iets beter na voor je een foto maakt. Kwaad kan het niet! Ik doe het eigenlijk de laatste tijd veel te weinig...

Edit: oh oliebol ze zijn wel erg groot geworden, sorry!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:00

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:15

Wat ontzettend gaaf! :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 20:27

Klijntje schreef:
Rina nou dan neem je die toch mee op een bewolkte dag :D Of ergens binnen/overdekt.

Kijk en dan ben ik dus te gemakzuchtig :D Ik heb net een poosje geleden 2 2.8 lezen gekocht. En indoor pak ik dan toch weer die digitale met 1 van die 2 lenzen :P :') maar ik moet echt zien dat ik dat rolletje eens vol ga maken, die zit er ook alweer verschillende jaren in. Weet wel wat erop zou moeten staan :j waren foto's van een cuttingwedstrijd.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 21:08

Ik heb me daar gemeld Magda!
Laughterline, oh zalig en vooral die van dat tweespan, lekkere korrel :)
Rina, wie weet wat je nog voor verrassing tegenkomt! Gauw volschieten dat filmpje!

Fritessaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 21:54

Oh wauw, wat mooi! Alsof er een Instagram filter overheen zit, haha!