ik mag een eigen paard maar help!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

silverapple

ik mag een eigen paard maar help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:06

ik heb van mijn ouders toestemming gekregen voor een paard *\o/*
mijn ouders willen hem voor mij kopen en het voer betalen
maar ik moet zelf een goed paard vinden, die niet al te duur is :j
maar er word gezegt dat veel paarden die op internet worden verkocht bijters zijn of geen fijne paarden
weet 1 van jullie betrouwbare sites waar je paarden kan kopen? <3
Laatst bijgewerkt door C_arola op 31-03-17 20:52, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd, dit is niet toegestaan

_Zsazsa_

Re: ik mag een eigen paard maar HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:09

Wat zoek je? Wat is je budget? Heb je al op marktplaats gekeken? En laten keuren natuurlijk.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:10

Neem iemand mee met verstand van zaken, ga een aantal keer rijden en onverwacht kijken en laat het keuren door een DA die jij meeneemt..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:11

Als je denkt een leuk paard gevonden te hebben gewoon gaan kijken.
Dan zie je vanzelf of het een leuk paardje is of niet ;)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:12

Zowel handelaar als particulier kan je bedonderen. Neem daarom iemand mee die verstand heeft van paarden kopen en laat het paard in ieder geval klinisch keuren.
Dat kan een heleboel problemen en kosten voorkomen.

En al nagedacht waar je hem/haar zou willen stallen, hoefsmid, dierenarts etc? Ook wel handig natuurlijk om dat voor elkaar te hebben. :P

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:13

De enige goede manier een goed paard te vinden is goede info vragen, en iemand met veel verstand en inzicht (en liefst ervaring in het aankopen van paarden) mee te nemen.

Maak goede afspraken, zorg dat je een duidelijk contract opstelt waarin staat wat te doen bij verborgen gebreken, en hoe lang je het paard uit kunt proberen.

Succes! Erg leuk dat je een paard krijgt!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:18

rainbow8 schreef:
Neem iemand mee met verstand van zaken, ga een aantal keer rijden en onverwacht kijken en laat het keuren door een DA die jij meeneemt..

Onverwachts kijken?

Veel paardeneigenaren zijn echt niet 24/7 bij hun paard, ga je dan zonder hun toestemming en medeweten de stal van het paard in?
Ook al heb ik niets te verbergen, wanneer jij ongevraagd op de stalling de stal van mijn paard betreed zal ik hem echt nooit meer aan je verkopen en daarnaast krijg je nog een scheldtirade over je heen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:22

Op iedere verkoopsite staan betrouwbare en niet betrouwbare verkopers. Belangrijk is sowieso dat je iemand meeneemt die veel verstand heeft van paarden en die met je mee kan kijken naar advertenties en die mee gaat als je een paard gaat bekijken.
Wat ook erg belangrijk is, is om het paard door een dierenarts te laten keuren. Ook als het paard een tijd terug goedgekeurd is, zou ik hem toch nog eens laten herkeuren. Of als hij zeer recent goedgekeurd is, zou ik op zijn minst je eigen DA eens het keuringsrapport goed laten bekijken.
En verder .... neem je tijd met zoeken en paarden bekijken.

Weet je trouwens al waar je je paard gaat stallen? Want stel dat je toch ineens vrij snel je paard vindt, is het natuurlijk wel handig dat er al een plek vrij is op die stalling :D
Moet je zelf gaan werken voor de stalling en eventuele dierenartskosten?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:24

silverapple schreef:
.
.

Wie betaalt de stalling, de DA-kosten, hoefsmid, tuig etc. dan? Als je ouders dit betalen, weten ze hoeveel dit is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:25

Onverwachts kijken zou geen probleem moeten zijn je kan alleen niet veel. Heb het ook een keer meegemaakt dat stalgenoot paard te koop had staan. Stonden de mensen die al een keer eerder waren wezen kijken ineens op stal. Contact opgenomen met stalgenoot en ze heeft gewoon even kunnen rijden toen het de mensen kwamen kijken. Dus vaak is er wel wat te regelen. ;)

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:32

deksel schreef:
silverapple schreef:
.
.

Wie betaalt de stalling, de DA-kosten, hoefsmid, tuig etc. dan? Als je ouders dit betalen, weten ze hoeveel dit is?

over de stalling is alles al geregeld. achter ons huis is een weiland met andere paarden van onze buurman en een stal die we gratis mogen gebruiken. de DA-kosten en hoefsmid en dierenarts enzo. moet ik gaan werken voor mn ouders en het tuig hebben we het liefste er gelijk bij...

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:34

En wat als de stal niet meer mogelijk is, je paard moet verhuizen en dan moet je betalen? Kan je het paard dan ook blijven onderhouden? Zou daar wel rekening mee houden. Een beetje banketstaaf voor jou maar ook voor het paard als die plots weg moet want je kan geen stalling betalen en je moet daar weg om welke reden dan ook. Want dat kan zomaar gebeuren. ;)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:36

Marcella schreef:
Onverwachts kijken zou geen probleem moeten zijn je kan alleen niet veel. Heb het ook een keer meegemaakt dat stalgenoot paard te koop had staan. Stonden de mensen die al een keer eerder waren wezen kijken ineens op stal. Contact opgenomen met stalgenoot en ze heeft gewoon even kunnen rijden toen het de mensen kwamen kijken. Dus vaak is er wel wat te regelen. ;)

En dan heb je net 2 uur in de auto gezeten en kan de verkoper niet wegens andere verplichtingen, zonde van je tijd.

Je kan beter een kwartiertje of half uurtje eerder aankomen dan de afgesproken tijd, grote kans dat je dan niet voor een gesloten deur komt te staan. ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:37

Misschien eerst een baantje zoeken?
Zodat dat vast geregeld is?

Wel heel aardig van de buurman!

Wat voor bedrag heb je in je hoofd?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:40

Ik snap het idee van onverwachts gaan kijken wel. Dan hebben ze niet de kans het paard een tijd voor jij komt eens flink te longeren zodat hij moe is of in een uiterst geval zelfs iets kalmerends te geven of dingen te verdoezelen. Maar gelukkig zijn de meeste verkopers niet zo onbetrouwbaar :D
Echt onverwachts langsgaan zou ik niet doen. Grote kans dat de eigenaar er niet is of ze er niet echt van gediend zijn.

Wat ik trouwens wel zou doen is als je bij een paard gaat kijken, hem/haar zelf uit de stal halen en zelf poetsen, opzadelen en aansingelen. Zo zie je hoe het paard reageert.

Super dat je al een plekje hebt!! Helemaal fijn dat het gratis is!! Maar idd net zoals puppy1128 al zegt, zorg wel dat je de financiële middelen hebt om stalling te kunnen betalen als je daar weg zou moeten. Afhankelijk van waar je woont en wat voor stalling je wilt kan dat variëren van +/-100,00 tot +/-400,00 in de maand en alles daar tussenin.

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:43

Marcella schreef:

Nou als iemand onverwachts bij mij op stal zou staan, ging ik daar echt niet naartoe. Ook al had diegene 3 uur gereden om te komen, je maakt gewoon een afspraak en anders ga je maar gewoon weer terug. Wat mij betreft hoeft zo'n persoon dan
ook niet meer te komen kijken.

Leuk Ts! Succes met zoeken. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:44

Marcella schreef:

Als je paard bij een ander (particulier) op de dam staat zijn zij niet zo blij als er (onverwachts) vreemde mensen op komen dagen.

Mijn hond daarentegen, zou het wel ontzettend "gezellig" vinden.

Ik woon buitenaf, heb een gezin thuis, en ik zou niet blij zijn als er zomaar vreemde mensen het erf op komen om naar de paarden te gaan kijken.

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 20:47

Delphi schreef:
Ik snap het idee van onverwachts gaan kijken wel. Dan hebben ze niet de kans het paard een tijd voor jij komt eens flink te longeren zodat hij moe is of in een uiterst geval zelfs iets kalmerends te geven of dingen te verdoezelen. Maar gelukkig zijn de meeste verkopers niet zo onbetrouwbaar :D
Echt onverwachts langsgaan zou ik niet doen. Grote kans dat de eigenaar er niet is of ze er niet echt van gediend zijn.

Wat ik trouwens wel zou doen is als je bij een paard gaat kijken, hem/haar zelf uit de stal halen en zelf poetsen, opzadelen en aansingelen. Zo zie je hoe het paard reageert.

Super dat je al een plekje hebt!! Helemaal fijn dat het gratis is!! Maar idd net zoals puppy1128 al zegt, zorg wel dat je de financiële middelen hebt om stalling te kunnen betalen als je daar weg zou moeten. Afhankelijk van waar je woont en wat voor stalling je wilt kan dat variëren van +/-100,00 tot +/-400,00 in de maand en alles daar tussenin.

ik woon op het platteland met heel veel paarden in de buurt en heel veel vrienden met paarden dus echt zonder onderdak voor mijn paard zal ik volgensmij nooit komen te zitten :D en ik heb een hele lieve vader die misschien een eigen stal voor mij wilt bouwen ( mijn paard ;) )

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:49

Zorg er ook voor dat je paard niet alleen komt te staan en dus ook een paarden maatje heeft als je hem al thuis hebt staan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:51

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:52

silverapple schreef:
ik woon op het platteland met heel veel paarden in de buurt en heel veel vrienden met paarden dus echt zonder onderdak voor mijn paard zal ik volgensmij nooit komen te zitten :D en ik heb een hele lieve vader die misschien een eigen stal voor mij wilt bouwen ( mijn paard ;) )

Ik zelf ook en hoeveel mensen ik ook ken, ik geloof niet dat ik mijn paard daar zomaar voor niks mag stallen :D. Houdt er dus echt rekening mee dat een gratis plekje niet voor altijd is en dat het heel goed kan zijn dat je er in de toekomst wel voor zal moeten betalen.
Al is aan huis natuurlijk helemaal fijn! Maar hebben jullie wel genoeg grond om je paard op te kunnen laten lopen? En dan zal er natuurlijk ook een vriendje bij moeten komen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:58

Bedenk eerst wat voor paard je wilt (overleg ook met degene waar je rijdt).
Dus hoe groot, wat hij moet kunnen, hoe braaf hij moet zijn enz.
Bespreek met je ouders het aankoopbedrag en wat zij willen betalen per maand (denk aan voer, stalling, hoefsmid, dierenarts enz).

Vertel mensen (met paarden) die je kent dat je op zoek bent (en wat je zoekt).
Kijk zelf ook op bv markplaats of hier op boktmarkt.
Ga (als je denkt wat geschikt gevonden te hebben) eerst overleggen met je instructrice en dan komt het leuke;
Maak een afspraak en ga kijken/rijden.
Neem wel iemand mee die weet hoe jij rijdt, wat je zoekt en verstand heeft van paarden.

Stel veel vragen, en ga gerust nog een x kijken als het wat lijkt.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 20:59

Zeker iemand meenemen die al vaker paarden heeft gekocht en die weet wat jij zoekt. Heel veel paarden bekijken, nóg een keer kijken als het klikt. Je niet op laten jagen als er meer kopers zijn.Ga ook bij verschillende rassen kijken. Neem de tijd. Succes met de zoektocht naar je droompaard!

silverapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 21:00

Delphi schreef:
silverapple schreef:

Ik zelf ook en hoeveel mensen ik ook ken, ik geloof niet dat ik mijn paard daar zomaar voor niks mag stallen :D. Houdt er dus echt rekening mee dat een gratis plekje niet voor altijd is en dat het heel goed kan zijn dat je er in de toekomst wel voor zal moeten betalen.
Al is aan huis natuurlijk helemaal fijn! Maar hebben jullie wel genoeg grond om je paard op te kunnen laten lopen? En dan zal er natuurlijk ook een vriendje bij moeten komen!

we hebben 2 hecare grond :D genoeg toch? ;) en het vriendje is al geregeld :j

Vayo

Re: ik mag een eigen paard maar help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 21:10

Ohhh dat komt dan zeker helemaal goed!!! :) Heb je al een beetje een idee wat je zoekt? Rasgebonden, stokmaat, leeftijd, niveau?
Ik ben zelf ook op zoek naar een grote E/klein paard en ik heb mezelf aangemeld bij div. paardenverkoop Facebook groepen en daar komt ook veel leuks voorbij!