Met paard naar het gala

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:45

Hallo,

Onlangs had mijn zusje een vraag aan mij, of ze op Kyara naar het gala kon gaan dat in Juni is. Dit is uiteraard geen probleem en had al de tip gekregen om of als eerste of als laatste er naartoe te gaan maar ik wil natuurlijk alles op een rijtje zetten zodat ik een beslissing kan maken of dit wel veilig genoeg is.

Dus iemand die tips heeft of ervaring erin heeft? Mijn paardje is best verkeersmak en ik kan met haar gewoon langs de drukke wegen rijden. Het enige wat ze niet kan uitstaan zijn rennende kinderen en fietsers.

Ik hoop dat jullie mij genoeg kunnen vertellen zodat ik een definitief antwoord kan geven op mijn zusje.

Alvast bedankt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 22:48

Als je paard niet van fietsers en gillende en rennende kinderen houd, zou ik er niet aan beginnen. :+

Wat ik van mijn gala weet (2014) is dat er overaaaal fietsen, auto's en gillende/rennende pubers waren.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 22:50

Ik heb nog nooit gillende fietsende pubers gezien op een Gala. :P
Alleen auto's en ouders die achter rekken staan.
Moet ik wel erbij zetten dat ze alleen fietsers eng vindt als ze ze niet kan zien.

Jolien87

Berichten: 17439
Geregistreerd: 27-08-06

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:44

Hoe moet ik het voor me zien? Een rode loper waar de galagangers overheen naar binnen lopen?

MallyBelly

Berichten: 3534
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:17

Voor een gala (of andere van dat soort dingen) zijn maar weinig paarden echt geschikt. Zo zou ik ook maar met 1 van de 4 dit kunnen doen, die bij ons in de wei staan. Paard is al 23 en heeft o.a. zelfs midden in het publiek gestaan bij horse event.

Als je paard redelijk verkeersmak is en al niet tegen fietsers en rennen/gillende menigte kan.
Mijn advies niet aanbeginnen..

Gewend aan langs een weg rijden is wel iets anders, dan voor vluchtdier tussen tientallen auto's te staan en zich behoorlijk gedrukt en opgesloten voelen.

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:24

Heel eerlijk ik heb er zelf toen ook aan gedacht om te doen maar ben blij dat ik het niet gedaan heb. Mijn ijslanders zijn suuuper mega braaf en echt voor weinig bang maar ik had het toch wel tricky gevonden als ik nu terugkijk. Bij ons was het echt super druk en chaotisch, ook niet echt goed uit te kiezen als hoeveelste je aan de beurt was, dus nee ik zou het niet adviseren :)

mooney

Berichten: 7781
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:32

Ligt natuurlijk ook een beetje aan de omgeving van het gala. Bij ons was het wel altijd druk met rare dingen (iedereen probeerde zo origineel mogelijk te komen, van pogo stick tot brandweerauto), maar de locatie was op het industrieterrein dus geen smalle straatjes.

Ik ben dus met mijn niet bom proof Arabier die bang is/was voor groot verkeer naar mijn gala gegaan. Wel expres vroeg gegaan zodat we niet in de 'file' stil zouden hoeven staan tussen de spannende dingen. Zou eerder te vroeg gaan dan te laat, omdat het vaak uitloopt en je aan de late kant dus meer kans hebt dat je toch in de drukte beland.

Ging super, mijn oom had hem wel vast aan het halstertouw voor steun en zodat hij gelijk weg kon toen ik was afgestapt. Paard vond het spannend, schrok een beetje van het applaus maar heeft het goed gehouden.

Britt_Sisi

Berichten: 8946
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:36

Kan jij er niet naast blijven lopen (netjes gekleed ofzo?)

Ik ben vroeger met paard en wagen naar mijn gala geweest. 2 van die mega grote tuigers er voor! 2 mannen op de bok netjes gekleed, waar van een bij de drukte bij de paarden liep!

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:38

Dit zou ik alleen doen met een paard/pony die dit gewend is, je hebt er niets aan als er wat fout gaat. Is Kyara er wel aan gewend dat er iemand in een (gala)jurk op haar zit?

Reni92

Berichten: 211
Geregistreerd: 01-02-07
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 08:45

Een aantal jaar geleden heb ik dit ook gedaan voor mijn zusje. Paard was zo goed als bomproof, zeker als hij alleen was. Ik heb het paard in mijn wedstrijdoutfit richting plaats van bestemming gereden. Daar is mijn zusje in haar jurk erop gegaan en heb ik het paard aan een touw meegenomen. Er was een hoop herrie, muziek, auto's met blikjes erachter etc. Maar omdat er zoveel gebeurde, leek het hem minder te doen. Hij keek maar bleef erg braaf en heeft geen stap verkeerd gezet. Mijn zusje voor het kasteel afgezet en daarna aan de hand weggelopen. Pas nadat ik weg was uit de drukte, ben ik zelf weer opgestapt en terug gereden.

Persoonlijk vond ik het een hele gave ervaring, kreeg heel veel complimenten en mijn zusje was helemaal happy.
Afbeelding
Afbeelding

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:34

Afbeelding

Ik heb het ook gedaan. Ik had met vrienden geregeld dat ze me met een koets zouden halen. Stonden ze daar ineens met mijn (toen nog verzorg-)paard met een dameszadel <3

Zij hebben van tevoren het paard een aantal keer met dameszadel gereden, verder zijn we relatief vroeg gegaan zodat het nog niet zo extreem druk was. Overigens was bij ons het wel zo dat iedereen met bijzonder vervoer kwam, terwijl ik aan het afstappen was kwam er ineens een grote americaanse truck het bospaadje inrijden :wow: :oo niet goed, haha.
Paardlief is aardig bomproof, zelfs die truck ging best oke. Ik had zoals je ziet wel even andere schoenen aan, met hakken durfde ik het zadel niet in.
Het enige wat ik later vond is het feit dat je ook nog zonder cap op je paard zit. Ik ben echt heilig cap-ruiter, dit is de eerste en enige keer zonder geweest, zelfs niet om uit te stappen.

Britt_Sisi

Berichten: 8946
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:30

Wij gingen zo!

Afbeelding

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:33

Mijn zoon wilde dit ook, maar ik wilde hem niet met zn nieuwe pak op mijn paard hebben. :')
Ik was dan met ons andere paard met hem meegereden, en de buurvrouw mee om zijn paard terug naar huis te rijden.

dressuur518
Berichten: 1453
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:34

T is wel een heel gaaf idee! Mijn zusje brengen we vandaag met de trekker weg hahah. Maar inschatten van de veiligheid kun jij het beste denk ik, jij kent het beestje

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:39

Als hij niet bomproof is niet doen, op mijn gala waar er diverse die het lollig vonden om dom tegen het paard in kwestie te gaan doen en waren er ook diverse motor's en auto's, drukte van je welste..

Ik denk dan zo als het mis gaat of hij gaat staan dribbelen en gek doen zijn er altijd een paar grappemakers die zich niet kunnen gedragen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:42

Gewoon doen, touwtje eraan en je kan zelf wel inschatten of je helemaal tot aan de deur loopt of iets voor de rode loper afstapt.
Je kan niet alles voorspellen van te voren dus als je paard rustig is gewoon doen.
Je kan ter plekke altijd nog omdraaien als je paardje de lucht in schiet

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:46

Hmmpf. Je kan niet van het paard verwachten dat die dat allemaal 'zomaar' uit het niets dapper gaat doorstaan. Ga schriktraining doen en verken de route! Loop de route die je dan wil gaan nemen nu al (een paar keer) aan de hand, laat iemand een paar keer langs fietsen met de fiets. Laat iemand langs rennen etc. Kortom zoek de situaties op een veilige manier op en leer je paard de gewenste reactie.

Dus oefenen oefenen oefenen en dan inschatten of het paard er klaar voor is, als het zover is. Zelf er met een touwtje of hengstenketting naast blijven lopen. En als je merkt dat het paard te gespannen wordt, omdraaien en / of zusje laten afstappen.

Ik neem aan dat je zusje een mooie jurk aan doet, kent je paard dat al? Daar zul ook eens mee moeten oefenen.

xzoeyx

Berichten: 1
Geregistreerd: 07-04-17

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:49

ik zou vragen of iemand erlangs gaat lopen en gewoon goed aanvoelen wanneer je paardje niet meer wil. Een stukje lopen is ook niet erg toch? Ik vind je jurk wel heel mooi en ook de schoenen. Welke gala schoenen doe je aan?

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:49

ow ja en als ze een lange jurk aan heeft, leg er een lakentje onder anders is de jurk vuil.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 12:33

Hier bij de scholen is het tijdens het gala een groot feest. Auto's met blikjes erachter, gillende jongerende, toeterende auto's , gassende motoren, tractors met sirenes. Noem maar op, hoe gekker hoe beter.
Je moet wel een heel braaf dier hebben om dit alles te kunnen hebben, ook moet die gewend zijn aan een wapperende jurk.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: Met paard naar het gala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 21:00

Ik heb nog geen idee hoe het wordt georganiseerd, daar hoor ik binnenkort wat over en ik blijf (als ik het doe) er natuurlijk gewoon bij. Ze loopt langs tractors, loopt langs de weg en ik probeer altijd wel wat nieuws en geks uit maar het idd zo dat ze wordt ingesloten tussen auto's en andere dingen. Ik ga het denk ik binnenkort eens goed oefenen en goed overwegen, als het teveel risico is doe ik het natuurlijk niet. Er zijn hier zat mensen die op dingen komen waar ik nog niet aan gedacht heb.

Het is de bedoeling dat ik met Kyara van stal naar de plek van bestemming loop, me zusje stapt dan op tot aan de voordeur en stapt dan rustig af. Mijn zusje is niet zo van de jurken.. maar mijn pony kan tegen jurken. Ze is een manege pony geweest en heeft altijd verkleed partijtjes en grote ponskampen meegemaakt met alle gekke heisa eromheen. Ze schrikt of dribbelt alleen als ze de fietser niet kan zien, tijdens buitenritten geef ik haar altijd de ruimte om de fiets aan te zien komen, zodra ze hem gezien heeft is het goed.

@ Jorretje, dat denk ik ook niet! daarom dat ik hier om hulp vraag om te overwegen of ik het wel of niet ga doen. Het is niet iets wat ik 'moet' doen maar zou wel leuk zijn, als het niet kan dan kan het niet. :)