Paard kopen, of eerst verder kijken?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 15:10

Bedankt allemaal!
Andere mensen hebben ook interesse in hem kreeg ik te horen, dus tegen een vergoeding halen ze hem een week uit de verkoop. Ik ga morgen weer kijken en als alles positief is dan koop ik hem! Hij is minder dan 2 weken geleden verkort gekeurd dacht ik. Zal ik hem opnieuw laten keuren of niet? Ik wil hem alleen voor recreatie.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:23

Is dat gangbaar om dat zo te doen met tegen vergoeding een week uit de verkoop halen als er van anderen interesse is ?
Misschien wel hoor, ik heb het alleen nog nooit gehoord en vraag het me af, het klinkt voor mij een beetje als druk maken maar misschien heb ik het gewoon helemaal mis. Wat is een 'verkorte' keuring eigenlijk? Ik zou hem in ieder geval klinisch laten keuren, ook voor de recreatie.

Yom
Berichten: 3792
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:24

welke stal was dat ook alweer die dat doet?? Ik zou zeker flink goed laten keuren, ook al is het voor recreatie

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:25

Verkort gekeurd is klinisch?
Die zou ik sowieso overnieuw laten doen, dat zijn de kosten niet. En foto's ligt een beetje aan de gok die je wilt nemen, het werk en de prijsklasse. Maar sowieso klinisch dus. Zeker nu ik dat hoor van een week uit de verkoop halen voor een x bedrag, dat zijn toch vaak bepaalde handelsstallen :-) bij de betere is weg ook echt weg

Laurievc

Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:43

Altijd overnieuw laten keuren. Alle paarden waar ik naar ben gaan kijken waren ook gekeurd. Helft werd alsnog afgekeurd bij herkeuring...

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:45

Zou zeker weer laten keuren.
Ook al is hij voor recreatie, als er kosten aan komen zijn die net zo hoog voor een sportpaard als voor een recreatiepaard en in beide gevallen is het zonde als je er niets mee kunt doen en er gedoe mee hebt.

GabberGill

Berichten: 5800
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:48

Gewoon laten keuren. Scheelt een hoop, kost een beetje.

danoesje
Berichten: 2564
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:51

Jaaa leuk!

Had mijn paard als eens gezien voor hij te koop was. Toen ik op zoek was na inslapen van mijn vorige paard stond hij toevallig al te koop. Al mijn eisen overboord gegooid (wilde een Z leer paard, wat ouder en geen groene 4jarige) en alles gedaan wat ik vantevoren had gezworen niet te doen, want ik hoorde dat er dat weekend kijkers kwamen (geen verkooptruc overigens) en dat kon ik niet uitttttstaan. Best last gehad de eerste tijd maar nu zo vreselijk blij met hem!
Kortom: doen!

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:04

Anna98 schreef:
Bedankt allemaal!
Andere mensen hebben ook interesse in hem kreeg ik te horen, dus tegen een vergoeding halen ze hem een week uit de verkoop. Ik ga morgen weer kijken en als alles positief is dan koop ik hem! Hij is minder dan 2 weken geleden verkort gekeurd dacht ik. Zal ik hem opnieuw laten keuren of niet? Ik wil hem alleen voor recreatie.

Ik zou hem zeker overnieuw laten keuren.

Neem aan dat "tegen vergoeding uit verkoop halen" gelijk staat aan handgeld betalen en dat dit bedrag bij aankoop In mindering gebracht wordt op het aankoopbedrag.

Laat je niet teveel haasten maar denk er goed overna.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:13

Ha , dat is inderdaad een dingetje wat cobiie zegt om te vragen, of daarmee handgeld bedoeld wordt en of het in mindering gebracht wordt mocht je besluiten hem te kopen.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:43

Vergoeding wordt ook weer in mindering gebracht als ik besluit om tot koop over te gaan :) wist niet dat dat handgeld genoemd werd. Bedankt voor alle adviezen! Ik ga hem laten keuren.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:12

We duimen voor je dat alles ok is Anna98 +:)+
Was ie de tweede keer nog net zo leuk? En rijden was weer vertrouwd en leuk?

Yom
Berichten: 3792
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:15

misschien ook even heel goed de koopvoorwaarden lezen of mag je hem niet op proef?

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:22

Laten keuren op een kliniek naar eigen keuze. Bij lichte twijfel zouden ze direct een foto kunnen nemen bijv. Ook bloedprikken voor de zekerheid om achteraf nog op pijnstillers of sufmakers te kunnen controleren.
Vraag ook naar afwijkingen en of die gevolgen kunnen hebben. Dus ook of de afwijking schadelijk kan zijn en of daarvan een foto maken verstandig is. Een D.a kijkt klinisch alleen of het dier gezond is op die dag, voor de rest geeft die dierenarts je weinig advies over het algemeen. Dus vooral veel vragen, dan pas krijg je informatie.

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:35

Ja dat is een bepaalde handelsstal waar ze dat zo doen met dat reserveren. Nog niet zo gek want tegenwoordig kan verkoop heel snel gaan en dan zit je ernaast. Het klinkt wel als een klik ts.Zelf nog laten keuren is een goede raad.

cobiie

Berichten: 7307
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:22

Met handgeld heb ik ook totaal geen moeite, als koper heb je "zekerheid" dat het paard niet verkocht wordt in je "bedenktijd" of de tijd voordat je het dier kan laten keuren door je da.
En als verkoper heb je zekerheid dat je niet voor piet snot een paard "gereserveerd" hebt staan terwijl de kopers allang geen interesse meer hebben maar "vergeten" zijn dit jou te laten weten. ;)

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 16:06

Yom schreef:
welke stal was dat ook alweer die dat doet?? Ik zou zeker flink goed laten keuren, ook al is het voor recreatie

Volgens de advertenties die ik van hen heb gelezen doet stal Doorstap dat zo.

Yom
Berichten: 3792
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:00

ja zie je, ik meen al dat het van een stal was waar de reputatie niet heel goed van was (toch?)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 18:06

Ik zou daar zeker niks kopen inderdaad.

Als reactie op de OP zou ik wel zeggen bellen en kopen. Ik heb ook nooit veel paarden bekeken. Bij beide wist ik het eigenlijk direct, ook niet over na hoeven denken.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 00:19

Hij komt niet bij stal Doorstap weg.

Alles is nog positief en hij komt donderdag! Super veel zin in, maar ook wel spannend. Bedankt voor de adviezen.

Lukasje
Berichten: 11293
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 01:16

Dus? we mogen jou feliciteren?? *\o/*
Veel geluk met hem!!

En oef dat hij niet van de genoemde stal komt. Die heeft geen goede (zwak uitgedrukt) reputatie (eigen ervaring).

SaraViavia

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 01:37

Wij nemen de trailer al wel eens mij met het bezichtigen en dan is het wel héél snel en improviserend handelen, maar het is me te vaak gebeurd dat je er even rustig over na wilde denken en het beestje al verkocht was. Daarom nemen we nu (als het ver weg is) de trailer mee en meteen mee naar huis. Ik ken het verhaal van laten keuren. Dat doen we bij dure (sport)paarden ook, maar niet bij alle pony's. Daarbij gaan we ook met de trailer naar de paardenmarkt en daar ook al gekocht. Nóg riskanter dan 1 of 2x proefrijden op een stal, haha

Zie net dat je paardje overmorgen komt!? Updaten he! Super leuk en alvast gefeliciteerd!

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 06:58

Ik heb het eerste paard gekocht wat ik gezien heb, nu 3 jaar later nog steeds echt blij met mijn topknol <3 toen ook veel twijfel gehad, moet ik niet verder zoeken? Ze voldeed ook niet helemaal aan wat ik zocht... Maar zoals anderen ook zeggen: als het hem is, dan is het hem!

Hopelijk komt hij goed uit de keuring. Houd je ons op de hoogte? :D

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 23:03

Ik hou jullie op de hoogte! Ik plaats morgen wel een foto van hem :) Hij komt om half 2, ik vind het zo spannend en tegelijkertijd heb ik er ook heel veel zin in!

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 23:24

Wat ontzettend leuk, gefeliciteerd! *\o/*