Wat voor paard wil ik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wat voor paard zou jij kopen?

een ouder ervaren paard
19 (40%)
een jonger braaf paard
14 (29%)
doorsparen voor mijn droompaard
14 (29%)

Totaal aantal stemmen: 47

Joltsje

Wat voor paard wil ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 09:16

Hallo bokt,

Vroeger altijd een eigen paard gehad. Mijn laatste paardje was atactisch en daarna niet meer een eigen paard. Altijd een paardje van een ander gereden. Eigenlijk ideaal, veel minder kosten, geen uitmest werk en wel lekker kunnen rijden. Maar toch kriebelt het weer. Een eigen paard is toch anders. Helemaal van jezelf, alles zelf beslissen en lekker doen en laten wat je wilt.

Als mijn kids naar school gaan wil ik eigenlijk weer een paardje kopen, het blijft toch het mooiste. Maar nu komt het, wat voor paard wil ik? Ik vind het zo lastig.

Wat ik graag wil:
- Ooit een keer Z dressuur worden (ben nu L1 ).
- Lekker kunnen dressuren dus
- Een sprongetje kunnen maken (een b parcoursje is mij prima zat)
- Een buitenritje kunnen maken (alleen is geen must, maar wel vertrouwd op pad)

Wat voor karakter zoek ik:
Ik ben inmiddels wat ouder (30 whahahaha) en zie steeds meer gevaren. Ik merk dat nu ook echt met het rijden. Ik ga te veel afwachten en daardoor gaat mij huidige rijpaardje klieren. Dit wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon echt lekker dressuur rijden. Maar een niet vooruit te branden flegmatiek paard heb ik ook helemaal geen zin in.

Het liefste wil ik een kwpn (of soortgelijk type, ben niet mega van de afstammingen). Mijn budget is uiteraard ook niet the sky. Zelf wil ik eigenlijk niet meer dan 5.000 uitgeven.

Wat voor paard past hier het beste bij?
    - Het mooiste zou een 8 jarig allround M paard zijn waar ik eerst veel van kan leren en we het laatste stapje zelf kunnen maken. Deze vallen echter niet echt in de prijsklasse.
    - Dus dan voor een ouder (z) paard gaan. Waar ik van kan leren. Die uit de pubertijd is en ik vertrouwd mee op pad kan? Ik ben dan alleen zo bang dat als ik dan ooit Z wordt, ik het idee heb dat ik het niet zelf heb gedaan. “het paard kon het al”. Daarnaast moeten ze ook maar na te rijden zijn.
    - Of voor een net wat jonger / onervaren paard gaan met een goed karakter? Dat we er samen lekker aan kunnen werken. We hebben immers tijd zat. Dan heb ik het wel helemaal zelf gedaan.

Wat zouden jullie doen?

troi

Re: Wat voor paard wil ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:20

Veel gaan rondkijken, probeer de dieren uit de verschillende categorien uit. Zonder haast (een half jaar rondkijken is niks!) en volg je 'gut instinct'.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-17 09:21

bedankt voor je reactie.. een hele goeie inderdaad. misschien niet blindstaren op 1 categorie

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:22

Inderdaad alles gaan testen en kijken aan welke je je hart verliest. Ik had ook bepaalde categorieën en ben uiteindelijk met iets helemaal anders thuisgekomen :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:35

Laurievc schreef:
Inderdaad alles gaan testen en kijken aan welke je je hart verliest. Ik had ook bepaalde categorieën en ben uiteindelijk met iets helemaal anders thuisgekomen :+

Idem :')
Ik wilde een jong groene, liefst merrie, en ik wilde het liefste een vos met veel wit... hij is bruin en ruin.
qua leeftijd was hij niet heel oud (6) maar hij liep al wel Z2 met 10 winst.

Talent is goed, maar karakter is soms belangrijker.
In principe kan elk gezond paard Z1 lopen met een ruiter erop die hem goed opleid en rondstuurt, het is natuurlijk "pas" de basis.
Je moet gewoon op zoek naar een paard waarbij je de klik echt hebt, die je leuk vind maar ook waarbij het meteen goed voelt wanneer je er op zit.

aestate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:35

Met jouw eisen zou ik toch echt voor een ouder paard gaan, heb hier toen zelf ook voor gekozen. Ik heb zelf nooit last gehad van her gevoel dat ik het niet zelf had gedaan, aangezien het paard mij niks cadeau gaf. Als je een braaf paard koopt dat ongeveer 10 jaar is en M/Z loopt heb je echt nog jaren plezier en misschien rij je het paard nog naar een hoger niveau dan Z

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 09:36

c_alsemgeest schreef:
Laurievc schreef:

Idem :')
Ik wilde een jong groene, liefst merrie, en ik wilde het liefste een vos met veel wit... hij is bruin en ruin.
qua leeftijd was hij niet heel oud (6) maar hij liep al wel Z2 met 10 winst.

Talent is goed, maar karakter is soms belangrijker.
In principe kan elk gezond paard Z1 lopen met een ruiter erop die hem goed opleid en rondstuurt, het is natuurlijk "pas" de basis.
Je moet gewoon op zoek naar een paard waarbij je de klik echt hebt, die je leuk vind maar ook waarbij het meteen goed voelt wanneer je er op zit.

Ja hier ook..
- Geen schimmel
- Geen bonte
- Jong paard mocht maar met ervaring, maar max 8 jaar.

Ik ben uiteindelijk thuisgekomen met 2 paarden, wat dus logischerwijze niet de bedoeling was. Een onbeleerde 3jarige en een schimmel. Paarden *\o/*

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 11:42

Ik zou voor een braaf jong paard gaan, samen met het paard groeien geeft zoveel meer voldoening dan dat als het paard alles al kan!
Uiteraard heb je hier wel les bij nodig.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:01

Joltsje schreef:
Ik ben inmiddels wat ouder (30 whahahaha) en zie steeds meer gevaren. Ik merk dat nu ook echt met het rijden. Ik ga te veel afwachten en daardoor gaat mij huidige rijpaardje klieren. Dit wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon echt lekker dressuur rijden.

........

Ik ben dan alleen zo bang dat als ik dan ooit Z wordt, ik het idee heb dat ik het niet zelf heb gedaan. “het paard kon het al”. Daarnaast moeten ze ook maar na te rijden zijn.

Om een paard dressuur oefengen aan te leren dat je zelf ook nog niet kan, vind ik best wel riskant. Ik zou het zelf nooit aandruven.

Dat een paard al Z heeft gelopen betekend niet dat het met elke ruiter kan. Komt veel bij kijken. Ik denk jezelf van L1 naar Z brengen is al een grote uitdaging!

Vanwege je afwatchtende stijl, en het feit dat je meer en meer gevaren ziet zou ik toch gaan voor een ouder meer ervaren paard. Zeker als je gewoon wil opstappen en lekker rijden. Zorg ervoor dat het tof blijft!

Waarom ga je niet een paar lessen nemen en vragen aan de instructeur wat die ervan vindt?

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:02

Ik zou in jouw plaats juist voor een ouder paard kijken.

Een paard met ervaring, waar je kan opstappen en genieten.
Dat lijkt mij vooral het gemakkelijkste in combinatie met een gezin. Jonge paarden rijden kost veel tijd, en heb al ondervonden bij kennissen (heb zelf geen kinderen) dat je met kinderen je veel sneller zorgen maakt, minder durft doorrijden, en een jong paard heeft een zelfverzekerde ruiter nodig.

Maar met paarden moet je een beetje je gevoel volgen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:06

FatCat schreef:
Joltsje schreef:
Ik ben inmiddels wat ouder (30 whahahaha) en zie steeds meer gevaren. Ik merk dat nu ook echt met het rijden. Ik ga te veel afwachten en daardoor gaat mij huidige rijpaardje klieren. Dit wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon echt lekker dressuur rijden.

........

Ik ben dan alleen zo bang dat als ik dan ooit Z wordt, ik het idee heb dat ik het niet zelf heb gedaan. “het paard kon het al”. Daarnaast moeten ze ook maar na te rijden zijn.

Om een paard dressuur oefengen aan te leren dat je zelf ook nog niet kan, vind ik best wel riskant. Ik zou het zelf nooit aandruven.

Dat een paard al Z heeft gelopen betekend niet dat het met elke ruiter kan. Komt veel bij kijken. Ik denk jezelf van L1 naar Z brengen is al een grote uitdaging!

Vanwege je afwatchtende stijl, en het feit dat je meer en meer gevaren ziet zou ik toch gaan voor een ouder meer ervaren paard. Zeker als je gewoon wil opstappen en lekker rijden. Zorg ervoor dat het tof blijft!

Waarom ga je niet een paar lessen nemen en vragen aan de instructeur wat die ervan vindt?

Ik wilde nog iets toevoegen: Je moet deze beslissing nu niet maken. Ga lekker rondkijken naar zowel jonge als oudere paarden. Je gaat snel weten wat je wil, jij komt vrij zelfbewust over.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:07

Gewoon gaan rondkijken! Paarden uit proberen en als de klik er is, dan is die er! Zo wilde ik graag een 3 of 4 jarige die ik nog naar mijn hand kon zetten. Waar kom ik mee thuis, een 8 jarige die wel zadelmak is, maar nooit fijn is doorgereden en ik ben er super blij mee!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:15

FatCat schreef:
Joltsje schreef:

........

Ligt ook heel erg aan je begeleiding, als je echt goede instructie hebt en een beetje een vergevensgezind jong paard kan je dit ook heel goed doen. Alleen is geduld hebben wel van belang omdat je het beide moet leren (heb ik bij mijn eerste paard ook gehad.).

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:17

Haha ik had dit kunnen schrijven, ik heb hetzelfde. 8-jarige paard in de M is idd superduur en een jong paard heb ik gehad en vond ik toch wel erg lang duren voordat je vertrouwd bent met zo'n paard en lekker kunt wedstrijdrijden.
Ik heb ook een poos een paard gereden voor iemand anders en ik heb nu weer een eigen paard en ben er superblij mee! Zo fijn dat ik weer eigen baas ben.
Uiteindelijk een paard gekocht die n litteken heeft in n oog en daarom minder zicht, ze is 12 jaar heeft alleen B-dressuur en B-springen met winstpunten gereden maar ze is wel verkeersmak en braaf! Niet de hoofdprijs betaald en dus wel na moeten denken wat mijn ambitie nou is, maar de Z-dressuur is denk ik niet voor mij weggelegd en dit paard is een allroundpaardje met een fijn karakter maar absoluut niet sloom want dat wilde ik idd ook niet.

Heel veel succes met je zoektocht! Uiteindelijk kan het wel heel anders worden dan je had verwacht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 12:20

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik geen van de genoemde opties zoeken.
Een 8 jarige allrounder op M niveau vind je gezond en wel niet voor 5.000 euro. Of je moet al heel erg veel geluk hebben.

Ik heb de indruk dat je niet heel erg gebrand bent op die afstamming. Heel goed!

En ik kan me goed voorstellen dat je het idee wilt hebben het zelf te hebben gedaan. Wat betreft je afwachtendheid, zoek een goede, fanatieke instructeur, dan houdt dan vanzelf op. Heel belangrijk. Want hoe braaf ze ook zijn, bij een afwachtende ruiter gaat elk paard uiteindelijk klieren.

De leeftijd van 8 jaar die je hebt genoemd vind ik een mooie, trek het iets ruimer naar een jaar of 11 en het moet zeker lukken. Ik zou gaan zoeken naar een paard dat goed en functioneel beweegt maar niet te serieus is uitgebracht in de sport, voor mijn part alleen recreatief gereden thuis in de bak of in het bos. Als het paard verder goed beweegt maakt de afstamming niet zoveel uit, belangrijker is wat jij er mee doet.

Met jouw budget moet dat zeker wel lukken hoor. En Z rijden kan iedereen, ook met een paard dat ze zelf opleiden. Mits de inzet voldoende is en de ruiter voldoende kritisch is op zichzelf.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 10:43

hey mensen,

bedankt voor al jullie adviezen. ik ga gewoon een planning maken wanneer ik een paard wil en daarvoor lekker rondrijken. ik denk wel dat ik voor een ouder ervaren paard ga waar ik lekker mee aan de slag kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:50

Je belangrijkste opmerking is eigenlijk dat je op je huidige paard al wat te voorzichtig wordt.

Daarom zou ik vooral heeeeeel goed selecteren op een meewerkend karakter en niet voor een (te jong) paard gaan. Die hebben toch nog wat bevestiging bij jou nodig. Anders worden ze onzeker of gaan hun eigen plan trekken.

Als dat je belangrijkste criterium is maakt de precieze leeftijd of ervaring niet meer zoveel uit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 11:14

ooh hele goeie pol013. want dat is inderdaad waar ik op vast loop.

en dan vooral het kijkerige. een keer bokken of stakken is prima.. maar als er een blaadje omwaait en je paard explodeerd, dan wordt het er niet beter op.