Vroeger altijd een eigen paard gehad. Mijn laatste paardje was atactisch en daarna niet meer een eigen paard. Altijd een paardje van een ander gereden. Eigenlijk ideaal, veel minder kosten, geen uitmest werk en wel lekker kunnen rijden. Maar toch kriebelt het weer. Een eigen paard is toch anders. Helemaal van jezelf, alles zelf beslissen en lekker doen en laten wat je wilt.
Als mijn kids naar school gaan wil ik eigenlijk weer een paardje kopen, het blijft toch het mooiste. Maar nu komt het, wat voor paard wil ik? Ik vind het zo lastig.
Wat ik graag wil:
- Ooit een keer Z dressuur worden (ben nu L1 ).
- Lekker kunnen dressuren dus
- Een sprongetje kunnen maken (een b parcoursje is mij prima zat)
- Een buitenritje kunnen maken (alleen is geen must, maar wel vertrouwd op pad)
Wat voor karakter zoek ik:
Ik ben inmiddels wat ouder (30 whahahaha) en zie steeds meer gevaren. Ik merk dat nu ook echt met het rijden. Ik ga te veel afwachten en daardoor gaat mij huidige rijpaardje klieren. Dit wil ik eigenlijk niet, ik wil gewoon echt lekker dressuur rijden. Maar een niet vooruit te branden flegmatiek paard heb ik ook helemaal geen zin in.
Het liefste wil ik een kwpn (of soortgelijk type, ben niet mega van de afstammingen). Mijn budget is uiteraard ook niet the sky. Zelf wil ik eigenlijk niet meer dan 5.000 uitgeven.
Wat voor paard past hier het beste bij?
- - Het mooiste zou een 8 jarig allround M paard zijn waar ik eerst veel van kan leren en we het laatste stapje zelf kunnen maken. Deze vallen echter niet echt in de prijsklasse.
- Dus dan voor een ouder (z) paard gaan. Waar ik van kan leren. Die uit de pubertijd is en ik vertrouwd mee op pad kan? Ik ben dan alleen zo bang dat als ik dan ooit Z wordt, ik het idee heb dat ik het niet zelf heb gedaan. “het paard kon het al”. Daarnaast moeten ze ook maar na te rijden zijn.
- Of voor een net wat jonger / onervaren paard gaan met een goed karakter? Dat we er samen lekker aan kunnen werken. We hebben immers tijd zat. Dan heb ik het wel helemaal zelf gedaan.
Wat zouden jullie doen?