Gevraaagd informatie over paarden!!!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolina22
Berichten: 74
Geregistreerd: 26-03-17

Gevraaagd informatie over paarden!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-17 20:17

Hallo,

Ik ben al vanaf mijn 6e een ontiegelijke paardengek en rijd dus vanaf die leeftijd paard. Ik heb eerst bij een boerderij pony gereden daarna op een manege en als laatst heb ik samen met een vriendin IJslander gereden en daar op de boerderij ook verschillende klusjes gedaan zoals ; paddock uitmesten, borstelen, voederen, kleine buitenritjes. Vanaf mijn 17e kreeg ik het erg druk met school en ben toen gestopt met paardrijden en het verzorgen. Ik heb altijd de kriebels gehad om het paardrijden maar vooral het verzorgen weer op te pakken! Nu ik bijna 23 ben en alweer 7 lesjes paardrijdles heb gevolgd en een connemara als verzorgpony heb, wil ik ontzettend graag een eigen paard! Ik kan het financieel nu betalen en ik moet eerlijk zeggen dat ik het manege rijden op gefrustreerde paarden in bakken dat ik daar wel "klaar"mee ben.
Bij mijn huidige verzorgpony werkt de eigenares ook met Natural Horsemanship wat mij zeer bevalt! Mijn vraag is eigenlijk omdat ik daar gewoonweg geen ervaring mee heb wat ik allemaal moet weten qua gezondheidszaken van het paard, aanschaffingen en dan ook bepaalde leermethode voor horsemanship! Ik wil er namelijk veel over weten! ik lees nu al veel op internet maar ik wil ook graag reacties van mensen! En als ik een paard aanschaf wil ik het liefst dat het de gehele dag buiten staat met een schuil plek natuurlijk, kan dit ook? Mijn voorkeur gaat namelijk niet uit naar een stal...

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen!

Groetjes,

Goof

Berichten: 28792
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gevraaagd informatie over paarden!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:21

De stalling kun je natuurlijk zelf kiezen, wil je dat je paard veel buiten staat zoek je een stal die aan die wensen voldoet.
Veder; zorg dat je iemand hebt die jou kan helpen en begeleiden. Die jou kan leren over gezondheid, over hoe je paarden houdt, over wanneer de hoefsmid en tandarts etc nodig zijn, over hoe je voert. Leerzaam en ook nog eens gezellig voor jou als je er niet helemaal alleen voor staat.

marlefeenstr
Berichten: 52
Geregistreerd: 20-05-14

Re: Gevraaagd informatie over paarden!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:35

Wat leuk om te lezen.
Qua stalling moet je kijken wat bij jou en je paard past. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat het gezellig is en het "moeten presteren" niet te belangrijk is. Mijn pony is heel blij dat zij op stal slaapt, zij heeft het nodig om haar hoofd leeg te maken en van de rust te genieten.
Naast de kennis die ik over paarden heb vind ik het fijn dat ik nog eens iets kan opzoeken, daarom kan in onderandere het ehbo boek van de knhs aanraden.
De rest van de verzorging is voor mij niet zo bijzonder. Ze moeten 1 keer in het jaar geënt worden, om de ongeveer 8 weken naar de hoefsmid en ik poets elke dag voor het rijden en voor dat ze een deken op krijgen. Ik kan je aanraden om op een "gezellige" stal te staan, dan kan je veel met andere ruiters doen, daar leer je van en zij kunnen eventueel aangeven als iets niet goed gaat.

MillieB
Berichten: 18
Geregistreerd: 05-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 20:52

Wauw, hoe leuk voor je!

Stiekem weet ik exact hoe je jezelf voelt, want niet zo heel lang geleden zat ik in dezelfde situatie. Ergens ging ik er vanuit dat ik veel wist, maar een eigen paard brengt toch veel nieuwe zaken met zich mee.

De belangrijkste tip: DURF VRAGEN! Als je je ergens zorgen over maakt, niet heel goed weet wat te doen of gewoon hulp nodig hebt -> vragen stellen. Niet alleen aan vrienden of familie, maar ook aan de dierenarts of de smid. Vragen staat vrij!

Ga, bijvoorbeeld, verschillende stalletjes in de buurt bezoeken. Kijk aan wat je erbij voelt. Een 24u wei, een paradise paddock, een pensionstal, bij de plaatselijke boer, ... Waar jij je goed bij voelt. Praat daar zeker ook met andere 'stalklanten', zodat je ongeveer weet waarvoor je staat (vb. wie voert, is er een stalsmid, beurtrollen, ...) en wie wanneer aanwezig is.

Ook bij het zoeken van een paardje is het belangrijk dat je niet alleen gaat. Neem iemand mee, stel veel vragen (maak eventueel op voorhand een lijstje), maak - als je wil - een filmpje. Als je na 1 bezoekje 'verkocht' bent, ga dan zeker nog een paar keer terug. Qua verzorging kan je bij de vorige eigenaars al veel te weten komen. Laat je paardje ook zeker keuren door een DA bij verkoop!

Als je dan eenmaal een paardje en stalletje hebt, kan je aan de slag. Wat horsemanship betreft zijn er een boel cursussen en lesgevers die daarbij kunnen helpen. Zoek uit hoever je hierin wil gaan en wat je hierin wil bereiken (zelfstudie, op verplaatsing, met instructeur, ...). Gewoon proberen!

En verder denk ik dat je 'al doende leert'. Over veel zaken leer je pas iets als het zo ver is. Net zoals aankopen... Je start met weinig en eindigt gegarandeerd met een hoop materiaal. Je gaat dat ongetwijfeld goed doen ;-)

petraaken

Berichten: 44206
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Gevraaagd informatie over paarden!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 08:30

AP --> PP. Deze vraag past beter op dit forum.