Wij (mijn ouders, zusje van 12 en ik) zijn misschien van plan om een pony te kopen. Mijn zusje is helemaal gek van een manegepony'tje. Een leuke welsh cob, maar daar zit mijn vraag aan jullie niet. Mijn vraag is namelijk als volgt: hij is dus 27 jaar. Hij is helemaal op met het manegewerk, bij ons staat hij dan op pensioen. We kunnen hem zelfs gratis overnemen. Is dit een heel dom plan? Ik zou graag jullie meningen horen!
Als jij die pony een moeie laaste thuis wil geven vind ik dat allesbehalve dom. Je kan er wel kosten aan hebben, en rijden zal niet meer lukken.
grizzlybear
Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-17 16:48
LiannePuthzy schreef:
Ik weet niet of jullie hoofddoel rijden is?
Nee, rijden is niet ons hoofddoel
Koper
Geplaatst: 17-03-17 16:50
Inderdaad, wat is je doel.
Ik kreeg 2,5 jaar geleden een pony van toen 24. Ze wordt volgende maand 27. En ze voldoet perfect aan het doel (gezelschapspony).
Als je zusje helemaal gek is op deze pony en alleen deze pony wil en geen andere maak je hen er toch allebei heel gelukkig mee? Dan heeft ze een paar jaar om met deze ene hele speciale pony van alles te leren. Als het dier (aanvaardbaar) gezond is en past bij de verwachtingen die je zusje heeft (over rijden enz) dan zou ik het doen!
Tsja dom niet, ik heb op die manier meerdere pony's erbij gehad voor hun uiteinde. Ligt aan je doel en of de pony gezond is. Kwalen komen op oudere leeftijd wel sneller dus hou daar rekening mee
Als ie nog fit is..... ik heb zelf ook ooit een oma gehad van 26. Ik had zo n sterke band met haar gehad. Ze was nog heel fit iedereen schatte haar ook 16. Je kan er veel van leren en een leuke tijd me hebben maar dan moet je wel in je achterhoofd houden dat ze op leeftijd is.
moonfish13
Geplaatst: 17-03-17 17:49
Als je er vanuit gaat dat je niet meer kunt rijden en dit prima vindt, why not? Stel dat rijden dan nog wel kan is het helemaal leuk, maar ik zou er niet vanuit gaan, om teleurstelling te voorkomen.
mairead
Geplaatst: 17-03-17 17:53
Mits je er realistisch over bent, is het zeker geen domme beslissing. Met realistisch bedoel ik dat je weet wat je koopt: nl een oude pony (die in zijn leventje hard heeft gewerkt). En dat je daar dan ook je verwachtingen naar bij stelt. Dat betekent dus dat je bereid bent evt (medische) kosten te (kunnen) dragen als het dier last heeft/krijgt van ouderdomskwaaltjes en jezelf er op instellen dat je hem hoogstwaarschijnlijk niet heel lang meer bij je zult hebben (nu is dit met een jonger dier ook niet te garanderen, maar toch). Als er nog sprake is van gebruik (rijden), dan moet je dit ook aanpassen naar het kunnen van het paardje; dus bijvoorbeeld geen intensieve trainingen meer en misschien ook niet regelmatig kunnen rijden. Zolang jullie dit alles vantevoren weten en dan nog steeds bereid zijn om het dier een tehuis te bieden, dan is het een weloverwogen besluit.
Wellicht is het een goed plan om het dier voor 'aankoop' even te laten checken door een (onafhankelijke) veearts, zodat je precies weet waar je aan begint en wat de pony evt nodig zal hebben en wat hij wel/niet kan.
de kosten kunnen/zullen hoger zijn, rijden zal ofwel gematigd of (uiteindelijk) niet meer kunnen.
Hebben jullie genoeg gedacht over de zorg die een ouder paard nodig heeft?
troi
Geplaatst: 17-03-17 18:00
Als je een knuffelpony wilt en je ouders het niet erg vinden dat je er flinke medische kosten aan gaat krijgen is het een prima keuze. Maar, een pony waar je veel niet mee kan, zoals rijden, is wel echt veel minder leuk dan een pony waar je gewoon wel lekker mee kan rijden... ik zou dus doorzoeken en een ander kopen. Je kan je geld maar 1 keer uitgeven immers? En wat je bij deze pony bespaart aan aanschafgeld ga je driedubbel uitgeven aan de dierenarts dus voor de goedkopigheid hoef je het niet te doen.
A_nouk
Geplaatst: 17-03-17 18:16
Omdat je eerder al een topic hebt geopende met dezelfde strekking plaats ik een slotje op dit topic xmcw @ [PP] Paard kopen?