groeit paard nog door?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineDw98

groeit paard nog door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 23:17

Hallo allemaal

Ik heb een nieuwe pony sinds 3 maand en ze is eigenlijk toch wel heel klein.
Ze meet nu ong 1m35. Nu is ze wel al heel haar leven (5, bijna 6 jaar) ondervoed geweest en heeft al twee veulens gehad op jonge leeftijd die overigens beide keren zijn gestorven en klein waren.
Ze krijgt nu flink hooi en korrels bij en was enkele weken geleden mooi op gewicht, maar is dan plotseling terug serieus vermagerd en het lijkt alsof ze wat gegroeid is.
Nu is mijn vraag of het inderdaad nog mogelijk is dat ze echt nog in lengte zou groeien.. Ik weet dat een paard pas helemaal is uitgegroeid rond 8 jaar maar dacht dat het vooral de botstructuur enzo is.

alvast bedankt
Eline

tamary

Re: groeit paard nog door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:52

Tot 6 in de hoogte (alle groeischijven in het skelet gesloten) en tot 8 in de breedte (uitzwaren) is het standaard patroon, al kan dat tot 2 jaar langer duren bij grote, langgelijnde paarden. Er kan nog iets bij komen tussen nog geen 6 met zomer voor de deur en de achterstand, maar veel is twijfelachtig. Ik denk niet dat ze de C maat uit groeit.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:24

Tamary, zeg je nu echt dat mijn gvr nog 2 jaar langer kan groeien dan tot 8? En ik maar denken (en hopen :+ ) dat we er over een jaar wel waren!

Dat is dus nieuw voor mij, maar heb wel gezien dat grote paarden, wel voornamelijk ruinen, nog best door kunnen groeien als ze eenmaal goed en voldoende eten krijgen. Dat schrale is dan ook logisch, omdat het voer dan omgezet wordt in hoogte en niet in vetjes of sptvieren. Onze gvr, die 7 wordt eind mei, vreet echt het meest van alle paarden op stal, maar gebruikt het ook vooral om de hoogte in te gaan. In zijn papier staat dat ie 1,68 is, dat was toen ie 3 was. Hij is nu minstens 10 cm groter. Heb hem alleen niet meer durven meten na oktober 2015. Wil het gewoon niet weten, hahaha. Poets hem inmiddels met een krukje. ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 00:49

Hier staat er dus zo een die tijdens zn 7de levensjaar nog ff de lucht is in gegaan; zo'n dikke 5 cm ook nog. En betreft nog een hengst ook nog...echte laatbloeier...letterlijk blijkbaar....is nu dit jaar 8 geworden en begint nu eindelijk de breedte in te gaan. Gaat idd om een lang gelijnd paard

Maar over het algemeen groeien ze vanaf 6 niet echt veel meer de hoogte in.

Ik denk dat bovengenoemde hengst toch echt wel tot de uitzonderlijke uitzonderingen behoort (ja, niet eens gewoon een uitzondering :P ). Voor zover ik meegemaakt heb in elk geval.

Zo is de vos uit mijn profiel er weer eentje die sinds 5 a 6 niet noemenswaardig hoger is geworden, voornamelijk breder. Die is nu ook 8 en vorig jaar geruind.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:23

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat waar het beter past.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:28

Ik kocht mijn merrie als 3.5 jarige en was 1.42. Veulen was net afgespeend (was een oeps veulentje) en mijn merrie was behoorlijk schraal.
Met 5 jr was ze 1.46 en nu met 8 (bijna 9) is ze 1.49

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:47

Paarden groeien veel langer door dan men meestal denkt. Heb nu al een aantal maal gezien dat een paard na z'n 5e nog groeit.

\Mijn eigen paard is daar ook zo'n voorbeeld van, gekocht met 3 jaar in niet al te beste staat, net geruind.
Toendertijd 1.62m, mooi maatje voor mij dacht ik nog. Met 5 was hij 1.66m en inmiddels met 8 vermoed ik dat hij 1.70m is geworden, zou er eens een meetlat langs moeten leggen.

Wij hebben ook al een een paard weggedaan die met 4 jaar oud 1.63 was, te klein voor mijn vader. Op 8 jarige leeftijd gemeten op 1.75m, dat was wel heel extreem.