Paard kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grizzlybear

Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:22

Hoi allemaal.
Ik loop met een vraagje rond. Ik zit op dit moment in het 2e jaar van mijn studie. Ik zou graag een paard willen kopen. Financieel gezien heb ik het goed, dus zou het kunnen. Ik heb twijfel alleen over of het echt héél veel tijd kost... Ik heb tijd om sowieso 6 keer in de week te gaan, maar toch raden mensen het mij af. Hebben jullie ervaringen die jullie met mij kunnen delen? Eventueel nog tips etc. ?
Ik hoor het graag!

prugelpiet

Re: Paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:25

Als jij 6 keer in de week gaat en je paard op pension zet, zie ik niet in waarom je het niet zou doen? Als je paard dat ene dagje dat jij niet komt gewoon naar buiten gaat, mist die je echt niet hoor :D

Sterker nog... ik sta geen 6 dagen in de week naast mijn paard. Die krijgt 2 dagen in de week lekker een rustdagje (ik sta zelf ook niet 6 of 7 dagen in de sportschool), dan mag die gewoon met zn vriendjes het land op en haal ik hem daar niet eens weg om te poetsen. Even lekker paard zijn, de volgende dag kruip ik er wel weer op :Y)

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:30

Ik zeg doen! Financieel lukt het en je kan vaak naar je paard toe.
Als tip zou je kunnen uitrekenen hoeveel tijd je overhebt op een dag die je bij je paard zou kunnen doorbrengen. Dan kan je goed een idee krijgen van hoe je dagen eruit zien en of je dat kan volhouden.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:38

Ik kom ook 5 of 6 keer per week bij mijn paardje, gun hem regelmatig even een Harvey1-vrije dag! Als het financieel kan, why not? Lekker genieten!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 20:50

Nu een paard kopen betekent: veel verdriet bij een Buitenlandse stage, veel schuldgevoel wanneer jij écht je tijd aan je afstudeeropdracht moet besteden en een aanzienlijke beperking van de tijd die je nu wel kunt doorbrengen met collega-studenten.

Doe jezelf een lol en behoudt je vrijheid. Zowel in tijd als in financieel.
Stel je nou eens voor dat je eerste baan, je droombaan, ineens 150km van de stal af staat, ergens midden in een grote stad? Wat doe je dan met je paard? Wat als je grote liefde ineens uit een ander land blijkt te komen. In deze periode van je leven is helemaal niets zeker, geef jezelf de ruimte om echt te ontdekken wat je wilt met de rest van je leven.
Geloof me, er is nog tijd genoeg voor een eigen paard. Koop er niet een tijdens je studietijd, geniet juist met volle teugen van die studententijd want die komt nooit weer terug. Terwijl je op iedere dag van het jaar wel een paard kunt kopen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:02

Precies het tegenovergestelde als de vorige post: je krijgt nooit meer zo veel tijd voor een paard als tijdens studie/school. Doen! En geniet ervan.

Zo zie je maar : iedere invalshoek is anders. Doe je eigen ding. Succes met beslissen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 08-03-17 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:05

Dees schreef:
Nu een paard kopen betekent: veel verdriet bij een Buitenlandse stage, veel schuldgevoel wanneer jij écht je tijd aan je afstudeeropdracht moet besteden en een aanzienlijke beperking van de tijd die je nu wel kunt doorbrengen met collega-studenten.

Stel je nou eens voor dat je eerste baan, je droombaan, ineens 150km van de stal af staat, ergens midden in een grote stad? Wat doe je dan met je paard? Wat als je grote liefde ineens uit een ander land blijkt te komen. In deze periode van je leven is helemaal niets zeker, geef jezelf de ruimte om echt te ontdekken wat je wilt met de rest van je leven.
Geloof me, er is nog tijd genoeg voor een eigen paard. Koop er niet een tijdens je studietijd, geniet juist met volle teugen van die studententijd want die komt nooit weer terug. Terwijl je op iedere dag van het jaar wel een paard kunt kopen.

Daarentegen omdat niets zeker is, is het juist wel fijn om een vast iets te hebben waar je plezier uit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:31

Ik zit in het derde jaar van mijn studie en kocht mijn paard in september. Echter kocht ik haar toen ik fulltime stage liep. Nu ga ik naar school2 dagen van 9-16 en 3 dagen werken van 8-17.

Of het zwaar is? Ja best wel, maar ik heb het er helemaal voor over! Scheelt dat ze buiten gezet en gevoerd wordt. Moet wel zelf voer klaar zetten en mesten maar over een weekje wordt ook het mesten voor mij gedaan. :D

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:53

Ik zou zeggen DOEN!
Ik zit in het 2e jaar van mijn studie en heb vorige maand een pony gekocht met mijn zusje! Het voordeel hieraan is dat we kosten en dagen dat we erheen gaan kunnen splitten. Onze pony komt wel op de weg van station naar huis te staan, ideaal als we een keer weinig tijd hebben.
Succes met je keuze maar zou het lekker doen, lekker nú van je tijd en geld genieten :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:37

fenijro_tani schreef:
Daarentegen omdat niets zeker is, is het juist wel fijn om een vast iets te hebben waar je plezier uit kan halen.

Je geeft hier een waar teken van de tijd: korte termijn denken.
Ik kom uit een andere generatie en weet dat nadenken over morgen ook belangrijk is.

Nu een paard kopen betekent jezelf andersoortige plezier ontzeggen en een langlopende verplichting aangaand die je ernstig zal beperken in andere mogelijkheden.

Zelf weten. Ik zou het niet doen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:43

Dees schreef:
fenijro_tani schreef:

Ik kom uit een andere generatie en weet dat nadenken over morgen ook belangrijk is.

Nu een paard kopen betekent jezelf andersoortige plezier ontzeggen en een langlopende verplichting aangaand die je ernstig zal beperken in andere mogelijkheden.

Het ligt er maar net aan waar je prioriteiten liggen. Bij mij liggen die bij het paard. Ik begin geen relatie met iemand als dat niet kan met mijn paard. Ik ga niet ergens wonen of werken waar ik mijn paard niet kwijt zou kunnen. Omdat dat nou eenmaal het belangrijkste is in mijn leven en waar ik mijn voldoening uit haal.

Het is gewoon heel erg duidelijk dat jij andere plezieren boven het bezitten van een paard stelt. Dat is helemaal niet erg, prima zelfs. Maar ga dan niet voor iemand anders die prioriteiten bepalen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:44

Leuk TS dat je er over na denkt om een paard te kopen. Mocht je de tijd hebben en het kunnen financieren, doen joh!
Hier iemand met ervaring haha, op mijn 17e een paard gekocht toen ik begon met mijn BBL opleiding.
Ja, misschien vind je een baan 150 km verderop, misschien veranderd de situatie, maar het leven is nooit zeker, het is nooit de 'juiste tijd' om een paard te kopen. Situatie's veranderen altijd.
Ik heb mijn paard in april 2 jaar, en ik heb er nog geen dag spijt van gehad! :o

edit; En inderdaad, zo als hierboven wordt gezegd. Prioriteiten stellen. :)
Laatst bijgewerkt door Esaqar op 09-03-17 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:45

rien10 schreef:
Precies het tegenovergestelde als de vorige post: je krijgt nooit meer zo veel tijd voor een paard als tijdens studie/school. Doen! En geniet ervan.

Zo zie je maar : iedere invalshoek is anders. Doe je eigen ding. Succes met beslissen.

Tijdens studie meer tijd?

Ik heb echt amper tijd :').
Mijn lessen worden enorm volgestampt dat er na de les geen tijd meer is om aan je schoolwerk te werken. Dus thuis, maar ook paarden, koken etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:48

YellowGray schreef:
Het is gewoon heel erg duidelijk dat jij andere plezieren boven het bezitten van een paard stelt. Dat is helemaal niet erg, prima zelfs. Maar ga dan niet voor iemand anders die prioriteiten bepalen.

Je doet jezelf echt tekort als je een jonge student bent en je wereld niet openstelt voor al het andere dat het leven je te bieden heeft.
Maar dat beseffen de meesten helaas pas, wanneer die studententijd al ver achter hen ligt ;)

Geloof me, er is tijd zat voor het paard. Maar ga nu wél voor die buitenlandse stage en het 6 maanden backpacken na je afstudeeropdracht. Dat maakt je een rijker mens voor de rest van je leven.
Als je eenmaal een paard hebt, doe je dat niet meer. (en waar paard staat, lees: verkering, hond, cavia, goudvis...)

Wees vrij! Het kan nu.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:53

Dees schreef:
YellowGray schreef:

Je doet jezelf echt tekort als je een jonge student bent en je wereld niet openstelt voor al het andere dat het leven je te bieden heeft.
Maar dat beseffen de meesten helaas pas, wanneer die studententijd al ver achter hen ligt ;)

Geloof me, er is tijd zat voor het paard. Maar ga nu wél voor die buitenlandse stage en het 6 maanden backpacken na je afstudeeropdracht. Dat maakt je een rijker mens voor de rest van je leven.
Als je eenmaal een paard hebt, doe je dat niet meer. (en waar paard staat, lees: verkering, hond, cavia, goudvis...)

Wees vrij! Het kan nu.

Ik heb zat gedaan terwijl ik 4 keer in de week op stal was. Reizen is gewoon niet mijn ding, heb gewoon een thesis geschreven en ook een jaar bestuur gedaan bij mijn vereniging. Vrij zijn is kiezen wat je wilt doen. Als dat 6 maanden in het buitenland studeren is, top. Als dat een paard kopen is en daar veel lol mee beleven is, ook top.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:57

Es_ther schreef:
rien10 schreef:

Mijn lessen worden enorm volgestampt dat er na de les geen tijd meer is om aan je schoolwerk te werken. Dus thuis, maar ook paarden, koken etc.

Maak je borst maar nat voor de toekomst: huishouden. Relatie onderhouden. Kinderen opvoeden. Werk. Sociale verplichtingen .... :D
Laatst bijgewerkt door rien10 op 09-03-17 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 10:58

Ligt denk ik aan de studie maar ik kon het prima combineren. Zowel de studieperiode als afstudeerperiode had ik meer tijd dan ooit. Weinig lessen en het afstuderen viel me 100 x mee, heb daar echt niet veel tijd in hoeven steken. Als je het financieel aan kan, zou ik het zeker doen :) Het brengt zoveel plezier met zich mee!

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:17

Hier dezelfde ervaring als Nessie. Ik zit nu maar in mijn 1e jaar en heb vrij weinig les. Ik heb 3 paarden staan en die krijg ik prima gecombineerd met een beetje motivatie :)

Ik zou niet weten wat ik allemaal zou doen zonder de paarden :) Als jij je er goed bij voelt, gewoon doen! :)

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:18

Ik heb gewacht totdat ik de uni had afgerond!
Tijdens de studie had ik er niet aan moeten denken om een paard te hebben (geen tijd en geen geld :P ).
Nu kan ik het prima combineren naast een baan van 40u, huishouden, vriend, familie, vrienden etc. Ik ga bijna dagelijks ;-)!

maar als jij nu wel de tijd en het geld hebt, dan zou ik het gewoon doen!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:25

Ga je snel een baan vinden na je studie? Zou je moeten verhuizen naar bv de randstad voor een baan?

Ik wilde ook een paard kopen tijdens mijn studie. Financieel kon het. Uiteindelijk niet gedaan en hierdoor een aanzienlijk kaptiaal kunnen opsparen om een huis te kopen.

Geen paard = Geen auto nodig = veel sparen en veel tijd!

Nu ben ik 27, heb een heel goede baan (veel energie kunnen insteken de eerste jaren) en financieel zit ik echt heel goed. Mijn eerste paard staat nu 9 dagen op stal :)

Ik ben blij dat ik zo lang heb gewacht. Uiteraard is niets zeker in het het leven maar ik vond het belangrijk om toch financieel sterk in mijn schoenen te staan zodat ik mijn paard tot het einde een top thuis kan bieden.

Als je het wel doet, zorg dan dat je een goed opgeleid gezond paard koopt waarvoor je gemakkelijk een goede thuis kan vinden indien je toch moet verkopen. En natuurlijk een goede stal waar die (bijna) elke dag buiten komt, zodat je je geen zorgen moet maken als je even een dagje niet kan komen!

Dat is mijn tip! Hopelijk heb je er wat aan. Success :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:35

Ik heb tijdens mij studie fanatiek bijgereden (3-5x per week) naast een bijbaantje, studenten- en studievereniging, weekendjes weg/vakanties etc en dat werkte voor mij perfect. Verschillende bijrijdpaarden en overal van geleerd.
Ik had alle levenservaringen niet willen missen, maar een paar keer je hoofd leeg maken tussen de mest ook niet.

Nu zit ik in mijn laatste jaar en heb ik de geweldige kans om de volledige verantwoordelijkheid over een paard te hebben (maar nog steeds niet een 'eigen' paard). Ik was op het punt dat ik alle gezellige sociale dingen wel gezien had, en met oog op de toekomst op korte termijn weinig mogelijkheden zal hebben voor de paardensport. Dus hup, vol voor gegaan!
Qua tijd kost het uiteindelijk snel 3u per dag (20min reistijd enkele reis, incl zelf mesten, hooinet vullen, voer klaarzetten). Het enige waar ik nu echt tegenaan loop is de beperking om niet even een weekend weg te kunnen. Stalgenoten willen best helpen, maar altijd andere om hulp vragen staat me gewoon tegen... 'mijn' paard, mijn verantwoordelijkheid.

Ik had deze kans niet willen missen en geniet er elke dag van. Maar ik had absoluut niet eerder deze verantwoordelijkheid gewild en weet ook zeker dat er pas een eigen paard komt als ik deze met een gerust hart een paar dagen achter kan laten zonder andere daarmee tot last te zijn (dus écht volpension)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 11:48

rien10 schreef:
rien10 schreef:

Maak je borst maar nat voor de toekomst: huishouden. Relatie onderhouden. Kinderen opvoeden. Werk. Sociale verplichtingen .... :D[/quote]

Scheelt dat ik al een huishouden heb (zonder kinderen), een vriend, sociaal leven, 40 uur school (op school en na school).
Kinderen wil ik niet, dus dat scheelt :+.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:33

Dees schreef:
fenijro_tani schreef:

Omdat ik uit een andere generatie kom betekend het niet dat ik niet nadenk over de toekomst. Ik heb mijn pony vorig jaar gekocht en ik heb zeker wel nagedacht over mijn toekomst. En nee niet alleen een jaar vooruit. Mijn gehele studie en de tijd erna. Hoe het nu word gezegt klinkt het alsof niemand van mijn generatie nadenkt over de dag van morgen en dit is erg aanvallend.

En jezelf ernstig beperken in andere mogelijkheden ligt het er maar net aan, het kan ook zijn dat je een ervaring rijker word.
En ik zit veel liever bij mijn pony met paardenvrienden als dat ik zit te zuipen aan de bar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:53

Dees schreef:
YellowGray schreef:

Wees vrij! Het kan nu.

Eens met bovenstaande. Je studententijd kan je niet overdoen, en er zijn veel dingen die je moet laten als je een paard hebt.
Ik heb zelf altijd paarden gehad en nu ik er achteraf op terug kijk had ik ook wel een jaartje zonder gewild. Om dingen te doen die niet kunnen met paarden. Ik wou bijvoorbeeld altijd zomerwerk doen in Spanje -weliswaar in de paarden of asiels- maar dat kon niet met een stal vol paarden thuis.
Dat zomerwerk is er dus ook nooit van gekomen en dat gebeurd ook niet meer nu ik bijna ben afgestudeerd en een baan heb straks.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:58

Dees schreef:

Als als als. Ze leeft nu, dus lekker doen. Morgen wordt ze omvergereden of getroffen door een dodelijk ziekte(wat ik overigens niet wens uiteraard), en heeft ze nooit deze ervaring gehad.
Mijn paarden hebben al half Belgie doorgereist en delen van Nederland, in mijn zoektocht naar de liefde of door werkaanbiedingen. YOLO, waar een wil is is een weg!